Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hempulad flytande kondensering.....  (läst 13847 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Hempulad flytande kondensering.....
« Svar #30 skrivet: 15 november 2010, 20:34:14 »
Hur har ni löst problemet med att man förstör skiktningen när man har eldat? Man har ju inte lust att stoppa flödet genom vp pga frysrisken.

ska man ha skiktningen kvar så måste man ta ut vatten till värmepumpen i botten av tanken och skicka tillbaka det uppvärmda vattnet på mitten av tanken, då pajjar inte skiktningen så mycket även om cirkpumpen går alltid.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad CHEMAS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Hempulad flytande kondensering.....
« Svar #31 skrivet: 15 november 2010, 21:44:34 »
Det känns inte riktigt bra det heller. Låt säga att man laddar som jag har: 2300L. Sätter anslutningen i mitten så pajjar Måste finnas något bättre sätt. Får leta vidare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hempulad flytande kondensering.....
« Svar #32 skrivet: 16 november 2010, 07:24:47 »
Det känns inte riktigt bra det heller. Låt säga att man laddar som jag har: 2300L. Sätter anslutningen i mitten så pajjar Måste finnas något bättre sätt. Får leta vidare.

Jag har sett de som använder en separat slinga mot VP:n med glykolblandning.
Antingen överförs värmen till tanken via ett kamrörsbatteri i tanken eller en värmeväxlare utanför tanken.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Hempulad flytande kondensering.....
« Svar #33 skrivet: 16 november 2010, 18:20:30 »
Jag har sett de som använder en separat slinga mot VP:n med glykolblandning.
Antingen överförs värmen till tanken via ett kamrörsbatteri i tanken eller en värmeväxlare utanför tanken.

jupp, det är det absolut bästa då blandar man inte om skiktningen alls, dessutom skyddar man ju värmepumpen mot frysning mycket bättre.

Annars funkar det halvbra att blanda i nedre halvan av tanken, det blir en mindre komplicerad lösning och skiktningen i toppen av tanken fungerar som tänkt.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad CHEMAS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Hempulad flytande kondensering.....
« Svar #34 skrivet: 21 november 2010, 17:55:14 »
När man använder sej av en ändlägesgivare som har föreslagigts, kommer det inte bli en massa startostopp av vp i onödan? Hur många starter per dygn är ok?

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hempulad flytande kondensering.....
« Svar #35 skrivet: 21 november 2010, 18:15:06 »
När man använder sej av en ändlägesgivare som har föreslagigts, kommer det inte bli en massa startostopp av vp i onödan? Hur många starter per dygn är ok?
Man kan väl ha 2 st givare så kan man låta shuntstyrningen backa lite innan stopp så får man väl hyfsade gångtider
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad CHEMAS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Hempulad flytande kondensering.....
« Svar #36 skrivet: 21 november 2010, 18:21:49 »
Du har inte hittat bilden som du hade?

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hempulad flytande kondensering.....
« Svar #37 skrivet: 21 november 2010, 18:49:09 »
jag skall leta på min stationära dator ikväll om jag kommer i håg
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad CHEMAS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Hempulad flytande kondensering.....
« Svar #38 skrivet: 21 november 2010, 21:39:49 »
Ja tänker o tänker men får inte detta att bli bra. Inte i huvudet iaf. Låt säga att man köra med ändlägensgivare på radiatorshunten, sätter framledningstermostaten på 55 ºC på vp. Det är på nollan ute och huset vill ha 40 ºC. Då ställer sig shuntvredet i max eftersom det inte finns någon värme i ackumulatortankarna. Vp startar och jobbar på, men så fort tempen stigit över 40 grader så stänger shunten och brytaren stänger av vp. Rätt som det är så sjunker tempen till radiatorerna igen och shuntvredet ställer sej i max igen och vp startar. Det jag vill komma fram till är att eftersom det kommer 55 gradigt vatten från vp så kommer shunten stänga asfort igen. Blir ju hattigt. Särskilt om man inte buffrar några hundra liter i acktanken precis som vid fast kondensering.
Jag fÃ¥r det inte att gÃ¥ ihop, dock nÃ¥gonstans i mitt huve sÃ¥  minns jag att jag läst nÃ¥got om att detta ocksÃ¥ har med tempen pÃ¥ vattnet in i vp? Högre radiatortemp-högre returtemp?
FÃ¥r tuppjucket...

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Hempulad flytande kondensering.....
« Svar #39 skrivet: 21 november 2010, 22:04:30 »
Flytta givaren till returen och sänk kurvan ca 10gr så har du ett trögt system som måste jobba länge för att nå brytlägena
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hempulad flytande kondensering.....
« Svar #40 skrivet: 21 november 2010, 22:05:47 »
Jag kollade min andra dator och jag kunde inte hitta bilden.
Men vad jag menade var att du får ha en änlägesbrytare och sedan en annan brytare som du justerar för att få bra gångtider som låter shunten stänga en cm eller så.
Jag tänkte att jag skulle prova detta och dÃ¥ tänkte jag byggt ett hÃ¥ll relä.  Ã„ndlägesbrytarn slÃ¥r pÃ¥ vp och den är igÃ¥ng tills shunten nÃ¥tt den andra givarn.
Men då hade jag tänkt buffra hela pannan inte köra direkt på radiator kretsen fast kond men ändå flytande
projektet dog ut dÃ¥ jag inte hittade nÃ¥gra bra givare för bygget    fÃ¥r bli en vvm eller tekniktank i stället
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad CHEMAS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Hempulad flytande kondensering.....
« Svar #41 skrivet: 21 november 2010, 22:25:27 »
Flytta givaren till returen och sänk kurvan ca 10gr så har du ett trögt system som måste jobba länge för att nå brytlägena

Tempgivaren pÃ¥ VP sitter redan pÃ¥ returen frÃ¥n vp. Närmast kondensorn. Är börvärdet pÃ¥ den givaren(termostaten) den temperaturen som vp försöker komma up i? AlltsÃ¥ vattentempen ut frÃ¥n vp beror pÃ¥ vattentempen in i vp?  Om sÃ¥ är fallet sÃ¥ kommer ju tempen inte upp i 55 grader som jag trodde, inte sÃ¥ länge intempen till vp inte är tillräckligt hög? Templyftet i detta fallet över kondensorn beror pÃ¥ flödet över den dÃ¥?

Om jag sänker börvärdet på shuntkurvan med 10 grader kommer inte shunten stängaännu tidigare?


Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Hempulad flytande kondensering.....
« Svar #42 skrivet: 22 november 2010, 05:27:52 »
Nej, jag menade att du skulle flytta givaren till shuntautomatiken till returen, det är ju den som kommer att styra värmepumpen.
Värmepumpens interna givare används bara till att ställa in maxbegränsningen
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Giro

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hempulad flytande kondensering.....
« Svar #43 skrivet: 22 november 2010, 22:55:23 »
Jag kollade min andra dator och jag kunde inte hitta bilden.
Men vad jag menade var att du får ha en änlägesbrytare och sedan en annan brytare som du justerar för att få bra gångtider som låter shunten stänga en cm eller så.
Jag tänkte att jag skulle prova detta och dÃ¥ tänkte jag byggt ett hÃ¥ll relä.  Ã„ndlägesbrytarn slÃ¥r pÃ¥ vp och den är igÃ¥ng tills shunten nÃ¥tt den andra givarn.
Men då hade jag tänkt buffra hela pannan inte köra direkt på radiator kretsen fast kond men ändå flytande
projektet dog ut dÃ¥ jag inte hittade nÃ¥gra bra givare för bygget    fÃ¥r bli en vvm eller tekniktank i stället
Jag körde med något liknande i vintras, en variant av flytande kondensering med hjälp
av shunt styrningen ,se bild ,brytaren aktiverar termostatingången på F2025
när shunten närmar sig fullt öppen och bryter när shunten stänger till hälften.
Panntempen håller sig då kring shuntautomatikens framlednings temp.
Det långa sprötet ger hyffsat lång hysteres.
Startar ca  1 gÃ¥ng i timmen
Varmvattnet spetsades i en extern beredare.

Mvh //Giro :D

« Senast ändrad: 22 november 2010, 23:09:04 av Giro »
NIBE F2025-6kw dockat mot kombipanna på radiator returen,"flytande"kondensering med brytare på shuntmotorn,spetsberedare 80liter.Villa i Sundsvall (1961),,tilläggsisolerat,nya fönster,FTX ventilation,
88+88m2 + 35m2 garage

Utloggad CHEMAS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Hempulad flytande kondensering.....
« Svar #44 skrivet: 23 november 2010, 19:34:28 »
Jag körde med något liknande i vintras, en variant av flytande kondensering med hjälp
av shunt styrningen ,se bild ,brytaren aktiverar termostatingången på F2025
när shunten närmar sig fullt öppen och bryter när shunten stänger till hälften.
Panntempen håller sig då kring shuntautomatikens framlednings temp.
Det långa sprötet ger hyffsat lång hysteres.
Startar ca  1 gÃ¥ng i timmen
Varmvattnet spetsades i en extern beredare.

Mvh //Giro :D
Gutt! Är din inkopplad mot en ackumulatortank? Har du vedpanna också då eller? Isf, har du gjort något fäör att inte förstöra skiktet om du eldat?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!