Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Uppgradera värmepump? DÃ¥lig värme i huset.  (läst 3160 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gson43

  • Gäst
Gson43
Uppgradera värmepump? Dålig värme i huset.
« skrivet: 19 september 2015, 09:55:28 »
Hej på er,

Till att börja med får ni ursäkta min totala inkompetens när det kommer till värmepumpar - jag har varit radhusunge i hela mitt liv med fjärrvärme så den brutala introduktionen till värmepumpar har varit omvälvande.

Vi bor i ett ca 190 kvm hus < 10 år gammalt som är bestyckat med en Airwell 10kW luft-vattenpump samt vi har en vattenmantlad pelletskamin. Hela huset har golvvärme. Mitt stora problem är att jag har svårt att med luft-vattenpumpen nå högre än 45 grader i tanken - så jag får antingen komplettera med pellets-eldning eller med elpatronen i tanken vilket ger mig riktigt blodiga elräkningar. Ligger idag och pendlar mellan 3 och 3400 i månaden i elkostnad förutom under vintern då den gärna hoppar upp mot 6000.

När kylan kommer står huvud-shunten på vidöppet och all värme strömmar ut i golven men jag tycker ändå inte det blir speciellt varmt inomhus, men resultatet är att jag har 0 tappvatten (håller ca 22 grader i kranarna) vilket är dåligt ur både konfortperspektiv men också ur bakterieperspektivet.

Vi har servat utomhusenheten, haft folk som mätt upp golvvärmen, justerat sändare och bytt termostat - men samma resultat. Jag börjar fundera på om den helt enkelt är underspecificerad för vad den är tänkt att göra.

Så jag vänder mig till er proffs - vad har jag för options? Har kollat på grövre pumpar, jag har även övervägt bergvärme men det skall väl ändå inte behövas för att få till kombinationen lagom varmt + duschvatten tycker jag? Kasta idéer på mig och jag provar! Kan inte ha 5 månader med 6 tusen i månaden i el en vinter till...

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Uppgradera värmepump? Dålig värme i huset.
« Svar #1 skrivet: 19 september 2015, 11:35:36 »
Är huset så pass nytt bör det finnas uppgift om beräknat effektbehov för uppvärmning vid dimensionerande utetemperatur. Det vore bra om vi kunde få uppgift om det i så fall. Var ligger huset? Ner till vilken utetemperatur klarar pumpen att värma huset till önskad innetemperatur och vilken är den? Hur många kWh/månad gick det åt i somras när det bara var hushållsel och el till varmvatten som förbrukades?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Gson43

  • Gäst
Gson43
SV: Uppgradera värmepump? Dålig värme i huset.
« Svar #2 skrivet: 19 september 2015, 17:08:46 »
Har tyvärr ingen dokumentation om det beräknade effektbehovet, fanns inte kvar från föregående ägare/byggare (som gillade att skruva själv skall tilläggas)

Huset ligger i Uppland och det börjar bli svårt att hålla 21 grader på golvvärmen när temperaturen ute kryper under nollan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Uppgradera värmepump? Dålig värme i huset.
« Svar #3 skrivet: 21 september 2015, 12:23:34 »
Om det är svårt att hålla värmen inomhus när utetemperaturen går under noll bör pumpens effekt ligga runt 50 % av maximalt effektbehov. Pumpen kanske kan ge 7-8 kW då vilket skulle betyda att huset drar ca 15 kW vid dimensionerande utetemperatur. Jag tycker det är mycket för ett hus på 190 m2 som bara är 10 år gammalt.

Hur i kommer det sig att elräkningarna är på över 3000 kr/månad sommartid? Min totala elräkning (nät- plus elleverantör) är på under 500 kr en sommarmånad. Hoppar räkningen upp till 6000 kr vintertid betyder det att det går år 2500 - 3000 kWh för att värma huset en vintermånad. Med tanke på att de senaste två vintrarna inte var varmare än normalåret verkar det också mycket. Värmepumpen kan inte ha bidragit med mycket.

Det är svÃ¥rt att ge rÃ¥d. Det finns sÃ¥ lite data att utgÃ¥ frÃ¥n. Det är ocksÃ¥ oklart hur systemet är kopplat. PÃ¥ nÃ¥got sätt ingÃ¥r det en vattenmantlade kaminen men finns det nÃ¥got mer? Att en huvudshunt nämns tyder pÃ¥ det. Det kan vara sÃ¥ att det är nÃ¥got i hopkopplingen av alltihop som är fel. Det skulle behövas ett flödesschema. 

 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Uppgradera värmepump? Dålig värme i huset.
« Svar #4 skrivet: 21 september 2015, 12:55:15 »
Som Roland skriver, du måste beskriva hela systemet. Du skriver om tank med elpatron, men Airwell LVP 9000 och 12000 (vilken har du?) är rena LVVP, utan tankar.

Är huset enplans eller tvåplans?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Uppgradera värmepump? Dålig värme i huset.
« Svar #5 skrivet: 21 september 2015, 12:57:57 »
Jag tycker också det låter konstigt med 3000kWh mitt i sommaren. Det måste vara nåt annat som är fel än underdimensionerad VP.
 
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad VeronicaA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Grym i teorin
SV: Uppgradera värmepump? Dålig värme i huset.
« Svar #6 skrivet: 26 september 2015, 23:46:37 »
Kan det inte vara smart att börja med att testa vilken effekt värmepumpen verkligen levererar? Det görs väl enklast med en IR-termometer från Classe och en flödesmätare som säljs här på forumet (webbshop). Multiplicera temperaturskillnaden på vattnet till och från pumpen med vattenflödet till pumpen (liter per timme) och multiplicera med 1.16 så får du den momentana effekten i watt. Om den är väldigt låg vet du att problemet ligger hos pumpen.
Om pumpen levererar korrekt effekt får du gå vidare och lista ut var värmen försvinner - där kan du få många tips här på forumet från personer som är betydligt mer kompetenta än vad jag är.

Det verkar ju osannolikt att ett sÃ¥ nytt hus ska vara dÃ¥ligt isolerat. Sedan kan det ju vara värt att klargöra vad som drar 3000 kWh/mÃ¥nad under sommaren . Har du pool eller ett stall med elbilar...? För du odlar väl inget skumt i garaget  :)

Jag brottas också med konstiga (=höga) värmekostnader så jag är nyfiken på vad du kommer fram till...

VeronicaA
« Senast ändrad: 26 september 2015, 23:51:15 av VeronicaA »

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Uppgradera värmepump? Dålig värme i huset.
« Svar #7 skrivet: 27 september 2015, 00:14:39 »
Hej på er,

Till att börja med får ni ursäkta min totala inkompetens när det kommer till värmepumpar - jag har varit radhusunge i hela mitt liv med fjärrvärme så den brutala introduktionen till värmepumpar har varit omvälvande.

Vi bor i ett ca 190 kvm hus < 10 år gammalt som är bestyckat med en Airwell 10kW luft-vattenpump samt vi har en vattenmantlad pelletskamin. Hela huset har golvvärme. Mitt stora problem är att jag har svårt att med luft-vattenpumpen nå högre än 45 grader i tanken - så jag får antingen komplettera med pellets-eldning eller med elpatronen i tanken vilket ger mig riktigt blodiga elräkningar. Ligger idag och pendlar mellan 3 och 3400 i månaden i elkostnad förutom under vintern då den gärna hoppar upp mot 6000.

När kylan kommer står huvud-shunten på vidöppet och all värme strömmar ut i golven men jag tycker ändå inte det blir speciellt varmt inomhus, men resultatet är att jag har 0 tappvatten (håller ca 22 grader i kranarna) vilket är dåligt ur både konfortperspektiv men också ur bakterieperspektivet.

Vi har servat utomhusenheten, haft folk som mätt upp golvvärmen, justerat sändare och bytt termostat - men samma resultat. Jag börjar fundera på om den helt enkelt är underspecificerad för vad den är tänkt att göra.

Så jag vänder mig till er proffs - vad har jag för options? Har kollat på grövre pumpar, jag har även övervägt bergvärme men det skall väl ändå inte behövas för att få till kombinationen lagom varmt + duschvatten tycker jag? Kasta idéer på mig och jag provar! Kan inte ha 5 månader med 6 tusen i månaden i el en vinter till...

Airvell
deras effektspann  6 7,5 9 12 KW
Den går på fast kondensering ,
en parameter för larm är om den går under 20° startar den ej ,
Man mÃ¥ste vara jätte noga  när man justerar in dom för att fÃ¥ ut rätt effekt vid installationen ,
vid +7  ska man söka efter värdena 40-45 i laddkretsen
max 75° på hetgasen mätt direkt efter kompressorn och en underkylning 5-7 grader
jag tyckte dom gick bäst med en överhettning på 4°.

går dom under rätt förhållanden är det fina maskiner,
om det är den med dubbla fläktar du har ?  12kw ,, den lämna dryga 10% till när man är noggrann ,

Har du haft en kyltekniker där är det viktigt att han mätt torkfiltret ,  har felsökt en del där dom slarvat med
spolning av nitrogen vid lödarbetena dÃ¥ den monterats,  det har även vart glödskal pÃ¥ filtret i EXP ventilen

En eftervärmare till  den värmepumpen för VV är ett mÃ¥ste ,

om dom lämna ett protokoll när dom titta på pumpen kan du väll delge dom uppgifterna
du har en värmepump som lämnar bra med kyleffekt ( det blir värme inne i huset)
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!