Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: COP konstant  (läst 14396 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
COP konstant
« skrivet: 16 januari 2013, 22:49:13 »
Jag har granskat COP under dec/jan. Sällan har systemframledningen i snitt över ett dygn legat över 40 och inte under 34. Och sällan har KB in legat under 5 som lägst (obs lägstavärde). Kompressortid per dygn har legat mellan 5 och 10 timmar.

COP har legat mer eller mindre rock-solid på 4.2 under perioden.

Det enda som har varierat är förbrukningen. Och detta då i linje med kompressortiden vilket i sin tur hyfsat väl följer dyngsmedeltemperaturen.

Tyvärr ger min utrustning ingen möjlighet att logga snitt-producerad-temp över dygnet.

Är detta i linje med vad andra upplever. Dvs att skillnader i framledning inte ger någon effekt på COP. Eller är skillnaden helt enkelt för liten. Dvs att 34 grader i snitt kontra 40 grader i snitt inte får någon effekt på COP.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: COP konstant
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2013, 14:43:25 »
tog en sekund för sekund logg av en körning nu och ser då att brinet börjar på 7 och håller sig där omkring hyfsat länge och dalar sedan ner mot 5,3 mot slutet av körningen.

Det kanske är den viktigaste bidragande faktorn till COPet?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: COP konstant
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2013, 14:51:13 »
glömde bifogade bilden
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: COP konstant
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2013, 14:54:14 »
beräknar 10 minuter per varv i borrhålet. Det innebär att två varv i borrhålet håller riktigt fint temp. 3e varvet börjar dala och går ner till 4e varvet där det stabiliserar sig strax över 5. Det kan jag se att det gör ganska väl när det kommer en varmvattenkörning direkt efter. Den fortsätter så att säga inte att dala som den gör efter 2a varvet.

nu lär jag väl fÃ¥ roland pÃ¥ mig  :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: COP konstant
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2013, 15:47:32 »
Nejdå, det stämmer rätt bra med mina erfarenheter även om jag inte har studerat det i detalj.

Är detta i linje med vad andra upplever. Dvs att skillnader i framledning inte ger någon effekt på COP. Eller är skillnaden helt enkelt för liten. Dvs att 34 grader i snitt kontra 40 grader i snitt inte får någon effekt på COP.

Det beror nog på vad det är för typ av kompressor. Är det en scrollkompressor kan det nog bli så, de är gjorda för ett visst kompressionsförhållande. Är kompressionsförhållandet utanför det specificerade ökar förlusterna. Det bör då inte bli samma ändring i COP med temperaturen på varma sidan som för en kolvkompressor.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: COP konstant
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2013, 15:53:15 »
så scrollen (som jag har) är mer beroende av bra KB då eller?

dvs VB befinner sig inom kompressorns "sweet spot" typ.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: COP konstant
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2013, 16:07:34 »
Köldbärartemperaturen skall inte pÃ¥verka en scroll mer tycker jag, där handlar det om att Ã¥ngtrycket ändras och det pÃ¥verkar hur mycket gas kompressorn suger i sig per varv. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: COP konstant
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2013, 17:00:49 »
ändrade från -50 integral till -70 i integral.

körning -50
bör 38
31 minuter
1234 gradminuter
39,8 producerat i snitt
1,8 temp över bör i producerad temperatur
6 grader över bör som mest

körning -70
bör 39
38 minuter
1562 gradminuter
41,1 producerat i snitt
2,1 temp över bör i producerat snitt
7 grader över bör som mest

brinet han bli lite kallare. Landade precis under 5. typ 4,98 :)

Jag kan i mitt specifika driftfall inte finna någon anledning att gå från -50 till -70
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: COP konstant
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2013, 17:36:57 »
Grattis till toppen cop tummenupp Enda anledningen att minska gradminuterna är väl om man tycker man har många starter antar jag finns väl inga andra fördelar Sc:,h.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: COP konstant
« Svar #9 skrivet: 17 januari 2013, 18:08:48 »
folk brukar ju säga att minskar man gradminuterna (typ -50 till -100) så gör det inget eftersom man ju då också producerar mer under bör. Jag håller ju inte med. och inte du heller :)

-30   integral
39   bör
29   minuter
1169   gradminuter
40,3103448275862   producerad temp
1,31034482758621   temp över bör
6   sluttemp över bör (bara i en minut. SÃ¥ egentligen borde jag skriva 5 här)

Vill påpeka att det inte gått en körning i mellan dessa tester och därför kan dom vara lite missvisande.

på -30 är vi alltså på 1,3 grader över bör i producerad temperatur.

I samtliga fall är ju snittframledningen så klart exakt samma som bör. Men det är en helt annat sak.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: COP konstant
« Svar #10 skrivet: 17 januari 2013, 18:11:27 »
antar alla håller med om att KB temp kurvan ser trevligast ut i sista exemplet.

och vi producerar bättre kring bör.

ska vi se om COP går upp i morgon då. Min gissning är att den inte gör det.

Alltid när jag kollar dygnsCOP så är det 4.2xxx och jag håller inte reda på dom där xxxx och gissningsvis påverkar sådant här bara xxxxx
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: COP konstant
« Svar #11 skrivet: 18 januari 2013, 12:40:05 »
folk brukar ju säga att minskar man gradminuterna (typ -50 till -100) så gör det inget eftersom man ju då också producerar mer under bör. Jag håller ju inte med. och inte du heller :)

Försämringen i verkningsgrad är inte linjärt beroende av temperaturen, så man vinner inte lika mycket 5 grader under börvärdet som man förlorar 5 grader över. Dock är det många som bara fokuserar på övertempen och antar att VP'n tappar verkningsgrad i förhållande till den. I verkligheten blir det inte så dåligt, men visst är det lite sämre med högre hysteres/-gradminuter. Särskillt om man börjar närma sig gränsen för vad kompressorn klarar av.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: COP konstant
« Svar #12 skrivet: 18 januari 2013, 16:06:51 »
jag tror inte heller att verkningsgraden kommer påverkas så mycket positivt av huruvida man producerar 1 grad eller 2 grader över.

Hittills i dag med -11 just nu ligger COP högre än i går. 4.27

Men vi får se vart det slutar. Jag kör nu 50 för det ger bra gångtider och relativt låg temp över bör.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: COP konstant
« Svar #13 skrivet: 18 januari 2013, 17:26:16 »
Lite lurigt med cop Sc:,h när jag har lite lägre delta över vp så jobbar min vp med lägre övertemp vilket ger bättre cop men lägre delta ger sämre cop. Brukar ligga på en övertemp runt 4-5 grader vid nollan och kör också Gm-50. Hur som helst finns det ju ingen anledning att köra massor i övertemp även om cop inte blir så dåligt bör det ju slita mer på vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: COP konstant
« Svar #14 skrivet: 18 januari 2013, 17:36:47 »
Lite lurigt med cop Sc:,h när jag har lite lägre delta över vp så jobbar min vp med lägre övertemp vilket ger bättre cop men lägre delta ger sämre cop. Brukar ligga på en övertemp runt 4-5 grader vid nollan och kör också Gm-50. Hur som helst finns det ju ingen anledning att köra massor i övertemp även om cop inte blir så dåligt bör det ju slita mer på vp.

Detta har jag oxå funderat på. Har betydligt lägre övertemp vid lägre delta och betydligt längre körning samt kan hålla en lägre kurva. Men vad är vettigast med tanke på COP?
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!