Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ang Folksam s.k statistik  (läst 4132 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad xoox

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Ang Folksam s.k statistik
« skrivet: 12 juni 2007, 18:42:54 »
har läst igenom detta forum då jag är väldigt intresserad och själv ägare av Bergvärme (Nibe)

Det som också ofta påtalas är statistiken från folksam där IVT är överrepresenterad i toppen
men det folksams "ljushuvuden" glömt att kommentera fel % i antalet sålda/tillverkade pumpar. Under
denna tid där IVT stod för en mycket stor del av marknaden när det gäller markvärme
är det inte konstigt att de har flest pumpar med fel på, att en mindre tillverkare tex Thermia
ens hamnar på listan är oroväckande.
Däremot så va ju pulse de markvärme pumparna de haft mest problem med, men fel % på antalet tillverkade
är ändå inte speciellt mycket högre.
Men eftersom inte folksam vill kommentera när man försöker ta reda på varför
de kan komma med en sån ofullständig statistik så kan man ju hoppas att ett mer kompetent företag
gör jobbet rätt.

Några tankar som for genom mitt huvud under forums vistelsen. För övrigt är jag nöjd med min Nibe

//Sv

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ang Folksam s.k statistik
« Svar #1 skrivet: 12 juni 2007, 18:55:54 »
Kruxet är att aktörerna själva inte yppar sina marknadsandelar!!!!

Thermia en mindre tillverkare...  Nja vet inte det.

Vi har en undersökning här som kan indikera nuvarande marknadsandelar.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=62.0

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad xoox

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Ang Folksam s.k statistik
« Svar #2 skrivet: 12 juni 2007, 19:30:52 »
Att thermia är en mindre tillverkare än IVT som producerar runt 3?000 VP (inom kort 70k) om året
kan vi vara överens om, eller på vilket sätt är thermia större eller rättare sagt historiskt större 99-05
där denna statistik ska vara grundad på.
Tror inte att NIBE är en större aktör än IVT på marknaden som undersökningen visar, så sent som 2006
stod IVT för ca 45% av värmepumps marknaden. De behöver inte va bättre för att de är störst
men däremot blir ju statistiken från folksam så fruktansvärt missvisande.
Den undersökning som finns här känns ju som den inte stämmer riktigt eftersom IVT har väldigt många
värmepumpar sedan tidigt 80 tal fortfarande i drift när Nibe fortfarande hölls med olja och träpinnar som bränsle
och eftersom att undersökningen frågar vad man har i hemmet idag kan den omöjligt stämma.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ang Folksam s.k statistik
« Svar #3 skrivet: 13 juni 2007, 07:49:20 »
Statistiken pÃ¥ forumet gäller nog nyare installationer, de som har hittat forumet är troligen främst de som har installerat värmepump de senaste Ã¥ren (även om undantag finns). Jag hÃ¥ller nog med om att mÃ¥nga gamla värmepumpar som stÃ¥r och tuffar i stugorna är av märket IVT, men av de nyare installationerna är det nog jämnare mellan IVT, Nibe och Thermia.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Ang Folksam s.k statistik
« Svar #4 skrivet: 13 juni 2007, 14:59:23 »
Jag kollade snabbt på Folksams statistik för berg, mark och sjö och även om IVT har en majoritet av marknaden så går det inte att komma ifrån att de är överrepresenterade i skadestatistiken.

Viktigt är också Folksams kommentar:
"Folksams listor över mest skadade värmepumpar baseras på bolagets egen skadestatistik. Den ligger till grund för en uppskattning av hur skadebilden ser ut för hela försäkringsbranschen. Listorna över antal skador kan inte ta hänsyn till hur många värmepumpar av varje redovisat slag som sålts, eftersom säljstatistiken hemlighålls av tillverkarna."

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ang Folksam s.k statistik
« Svar #5 skrivet: 13 juni 2007, 16:48:40 »
Det du skrev insinuerade att tex Thermia var jättesmå aktörer, jag uppfattade det så i vilket fall.
Om jag inte missminner mig så kan man i statistiken se hur gammal resp pump var vid haveriet.
Tittar du på länken får du en hint om dagens marknadsandelar.
För övrigt går det många äldre Thermia dom var riktigt stabila pjäser, funkade fint enl flera som jag känner till.

Citera
denna tid där IVT stod för en mycket stor del av marknaden när det gäller markvärme
är det inte konstigt att de har flest pumpar med fel på, att en mindre tillverkare tex Thermia ens hamnar på listan är oroväckande.

Jag tycker det är mer oroväckande att inte IVT tog sitt ansvar och bekostade utbyte av dom serier där nära nog 100% rasade!!!! Många i branschen insåg direkt att det där kommer inte att funka!
Det fick istället vi försäkringstagare betala!!! Skandal tycker jag!

För övrigt är det med värmepumpar som med bilar, dom flesta duger.
Trabant och en del annat är ju borta ur marknaden.. ingen nämnd och ingen glömd!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Ang Folksam s.k statistik
« Svar #6 skrivet: 13 juni 2007, 20:52:44 »
Jag tycker det är mer oroväckande att inte IVT tog sitt ansvar och bekostade utbyte av dom serier där nära nog 100% rasade!!!! Många i branschen insåg direkt att det där kommer inte att funka!
Det fick istället vi försäkringstagare betala!!! Skandal tycker jag!

Men det är väl det som förklarar siffrorna för IVT. De andra tog på sig skadorna själva och kom därför inte med i försäkringsbolagens redovisning.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ang Folksam s.k statistik
« Svar #7 skrivet: 13 juni 2007, 21:10:11 »
Eller sÃ¥ kanske IVT har mest fel  :-\
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Ang Folksam s.k statistik
« Svar #8 skrivet: 13 juni 2007, 21:20:34 »
Eller sÃ¥ kanske IVT har mest fel  :-\

Mest "försäkringsfel", det är väl enbart det statistiken säger...


Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Ang Folksam s.k statistik
« Svar #9 skrivet: 13 juni 2007, 22:02:52 »
Den höga andelen IVT maskiner i statistiken förklaras nog med denna sk "Försäkring"
http://www.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Forsakring_10_ar.pdf
"När du köper en IVT värmepump från IVT
Center eller annan IVT återförsäljare får du
vår mycket förmånliga försäkring utan extra
kostnad. Försäkringen är ett komplement till
maskinskademomentet i din villa-, hem- eller
fritidshusförsäkring och ersätter självrisk
(max 3.000) samt avskrivningskostnader. Försäkringen förstärker även den tvååriga
garanti som konsumentköplagen föreskriver."

Tydligen hanterar de alla reklamationer och garantier som försäkringsärenden. Smart, eller ::)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ang Folksam s.k statistik
« Svar #10 skrivet: 13 juni 2007, 22:32:48 »
Bäst vore om HELA branschen införde gemensamma garantiÃ¥taganden  tex 5 Ã¥rs fabriksgaranti.
Hela ersättningen från företagen (helst återförsäkrat i försbolag) då skulle dom inte släppa halvfärdiga/inte fullt ut testade versioner.

Inte märkvärdigare än att tex vissa takprodukter har 10 års garanti. Bäst om det är återförsäkrat, annars fallerar garantin vid ev konkurs.


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad xoox

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Ang Folksam s.k statistik
« Svar #11 skrivet: 14 juni 2007, 08:04:27 »
Tydligen hanterar de alla reklamationer och garantier som försäkringsärenden. Smart, eller ::)

Nja IVT har 2 års garanti utöver försäkringen, men efter det så löses alla fel med hjälp av maskinskadedelen
på hemförsäkringen och trygghetsförsäkringen som man får i priset av värmepumpen.
Bertil med ras till 100% tänker du på? tex. Elektrostandard som IVT köpte upp där problem barnet 380/480 ingick i köpet införde IVT omfattande förlängda garantier och chanser till goodwill långt efter garantin gick ut, vad jag kommer ihåg.
trots att det inte var deras produkt. Propan var inte Elektrostandard ensamma med att ha heller för den delan, men IVT såg till att propanet försvann så fort som möjligt.
Så Bertil inte har de överlåtit allt ansvar till försäkringsbolagen.
När det gäller Greenline pulse så delade IVT och försäkringsbolagen på notan så att inte heller där stod försäkringsbolaget
för hela kalaset. Detta vet jag då min svärson hade en sådan och fick detta smidigt utbytt bara för ett par år sedan.

Folksams statistik är och förblir väldigt missvisande.


 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ang Folksam s.k statistik
« Svar #12 skrivet: 14 juni 2007, 08:11:42 »
Den må vara missvisande om man är så naiv när man läser den utan att ta hänsyn till de okända marknadsandelarna.
Denna fråga har varit uppe till debatt i forumet flera gånger tidigare och de flesta är rätt eniga om att IVT varken har sämre eller bättre kvalitet än genomsnittet av de stor tillverkarna.
IVT har dock haft sina sorgebarn, på samma sätt som andra tillverkare haft det men i dagsläget gör jag bedömningen att kvaliten bland de fyra stora är rätt jämförbar.

Offeretat pris, kalkylerad besparing och installatörens uppträdande och kunnighet bör för de flesta kunna vara avgörande för vilken ny värmepump de köper, i vissa fall finns dock fog för att inhämta ytterligare information och oberoende rådgivning inför ett köp och till detta kan knappast finnas bättre plats än detta forum.

Exempel på kunder som behöver stöd och råd är t.ex. de som har hus med krav på hög framledningstemp, ovanligt stort tappvarmvattenbehov eller rörsystem där det finns stor risk att de får knäppningar p.g.a. värmeväxlaingar i systemet.
« Senast ändrad: 14 juni 2007, 08:13:26 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ang Folksam s.k statistik
« Svar #13 skrivet: 14 juni 2007, 13:19:28 »
Citera
När det gäller Greenline pulse så delade IVT och försäkringsbolagen på notan så att inte heller där stod försäkringsbolaget

Det trista är ju att försäkringsbolagets pengar det är ju våra inbetalda premier! Så tack vare div tillverkares barnsjukdomar har vi onödigt höga försäkringskostnader!

Jag påstår att dom skulle tagit hela kostnaden på "puls" maskinerna! Precis som en seriös biltillverkare får lov att göra.
Om bilrbranschen skulle vältra över det på försäkringskollektivet (vi bliägare) skulle det bli ett herrans liv och det med all rätt!
Ett nyligt exempel är SAAB´s förlängda motorgaranti..

Numera SAAB ägare  :-[ :-[

Tack och lov verkar det nu vara som Rickard antyder, inga stora problem med "barnsjukdomar".
Ja nu talar jag om bergvärme.... 
Luft luft har en massiv ansamling av problempumpar nu... men där är jag inte uppdaterad på vad/vem som får stå för "fiolerna"
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Ang Folksam s.k statistik
« Svar #14 skrivet: 14 juni 2007, 14:03:30 »
Verkligheten kan se ut på ett annat sätt en siffrorna visar.
Tillverkare A står för materialet men kunden för arbetet, försäkringsbolaget går in och ersätter. Kunden får stå för självrisken och har ingen tilläggsförsäkring.
Försäkringsbolaget är nöjt men kunden drabbas av självrisk och åldersavdrag.

Tillverkare B Kunden står för material och arbete, försäkringsbolaget går in och ersätter. Kunden får stå för självrisk och åldersavdrag. Men tillverkaren går in med en goodvillersättning som täcker självrisk och eventuellt åldersavdrag.
Kunden är nöjd men försäkringsbolaget missnöjt, vilket kan innebära att försäkringsbolaget regressar med tillverkaren i efterhand.


Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!