Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Legionellafunderingar..  (läst 3671 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zx12r

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • Karma +0/-0
Legionellafunderingar..
« skrivet: 15 februari 2008, 10:52:53 »
Ser att många verkar använda sig av en liten beredare för att toppvärma varmvatten för att legionellla-säkra i system med luft/vattenpump.

Men hur fungerar det i verkligheten? Rent logiskt borde accen med 45-50 gradigt vatten vara en optimerad legionellaodling. Att man sedan tar varmvattnet via en liten beredare kan väl inte alltid säkra mot legionella? Har man en efterberedare med toppvärme som rymmer t.ex. 60 liter och tömmer beredaren vid duschning, går ju 45-50 gradigt accvatten rakt igenom beredaren utan att toppvärmas. Jag tycker det låter livsfarligt... eller?

/T

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Legionellafunderingar..
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2008, 11:04:11 »
Legionella växer inte över 45 ºC så med temperaturen i ditt exempel är det inga problem.
Nu är det väl vanligen kallare än så i åtminstone delar av acken så då stämmer ju dina farhågor bättre.
Exempelvis i min är temperaturen som kallast 40 ºC i botten och 47 ºC i topp och jag har ingen spetsberedare.
Däremot kör jag upp hela tanken till 65 ºC emellannåt samt badar ofta, vilket borde tömma ut det mesta.

Livsfarligheten oavsett system i en enfamiljsbostad kan ju möjligen diskuteras, vilket även gjorts flera gånger här, men om man gör en legionellakörning av acken varannan vecka även om man har spetsberedare är det ju fullständigt säkert.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Legionellafunderingar..
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2008, 11:51:24 »
Saxat från Boverkets info om legionella:

Legionellabakterier - förekomst, tillväxt och avdödning:

Legionellabakterier finns naturligt i små mängder i vattendrag, sjöar och mark. Bakterien är vilande, det vill säga förökar sig inte, vid temperaturer under ca 20 °C. Bakterierna förökar sig mellan ca 20°C -och 45 °C, framförallt mellan 35 °C - 40 °C. Avdödning av bakterier sker vid högre temperaturer.
 

I dricksvatten och varmvatten finns tillräckligt med näringsämnen för att bakterien ska kunna växa till. Förutom näring och temperatur är tiden en viktig faktor när det gäller tillväxten av legionellabakterier. Tiden är också viktig när det gäller möjligheten att ta död på bakterierna. Som exempel kan nämnas att om temperaturen i varmvatteninstallationen är 50 °C tar det mellan 5 och 10 timmar att ta död på 90 procent av bakterierna. Vid en varmvattentemperatur på 60 °C är motsvarande tid mindre än 10 minuter och vid temperatur på 70 °C dör 90 procent på mindre än 10 sekunder.
 
Spridning av legionellabakterier:

Legionellabakterierna är så små att de kan följa med i vattendimma (aerosol). Vattendimma uppstår överallt där vattenstrålar slås sönder, till exempel vid duschning, i evaporativa luftkylare, i bubbelbad med mera. För att man ska bli sjuk krävs dock att bakterien ska komma ner i lungorna. Att dricka vattnet anses inte farligt.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Legionellafunderingar..
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2008, 14:20:44 »
Ser att många verkar använda sig av en liten beredare för att toppvärma varmvatten för att legionellla-säkra i system med luft/vattenpump.

Men hur fungerar det i verkligheten? Rent logiskt borde accen med 45-50 gradigt vatten vara en optimerad legionellaodling. Att man sedan tar varmvattnet via en liten beredare kan väl inte alltid säkra mot legionella? Har man en efterberedare med toppvärme som rymmer t.ex. 60 liter och tömmer beredaren vid duschning, går ju 45-50 gradigt accvatten rakt igenom beredaren utan att toppvärmas. Jag tycker det låter livsfarligt... eller?

/T
de flesta som har beredare efter har nog inte det för att ta död pÃ¥ baskelusker, Jag har min för att fÃ¥ obegränsat eller mycket med varmvatten  Thumbsup
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Legionellafunderingar..
« Svar #4 skrivet: 15 februari 2008, 22:39:25 »
Har också lite legionellafunderingar...

Jag har en 200 liters vv-beredare som "laddas" av en l/v-pump (Acqua inverter). Vid laddningen cirkulerar vattnet från beredaren via en värmeväxlare till 50 grader. Finns det någon legionellarisk i denna typ av system?

Jag har möjlighet att köra legionellahöjning i gång i veckan, men frågan är om det verkligen behövs. Vattnet värms till 50 grader (och cirkulerar), dessutom byts ju vattnet i beredaren ut efter ett par dagar pga. varmvattenförbrukningen...Är det bara slöseri att köra legionellahöjningen?

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Legionellafunderingar..
« Svar #5 skrivet: 15 februari 2008, 23:20:56 »
Ser att många verkar använda sig av en liten beredare för att toppvärma varmvatten för att legionellla-säkra i system med luft/vattenpump.

Om det är som du säger, vilket jag inte tror  knUp, sÃ¥ gäller det för alla typer av VP, dvs det har inget med luft/vatten att göra.  :,v(

Förenklat kan man säga att begränsningen på den vv-temp som en värmepump kan ge är kopplad till vilket köldmedie som används. I både berg-vp och luft/vatten-vp är R407C vanligt, då brukar max temp vid gynsamma förhållanden ligga på 50-55ºC. All vv temp därutöver kommer från spetsning med el patron.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad obelix

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Legionellafunderingar..
« Svar #6 skrivet: 18 februari 2008, 21:14:40 »
fick en bra lösning av min röris allt mitt vv eftervärms till 70 grader  innan det blandas till 58 . 52 grader pÃ¥ vvc.  Thumbsup

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Legionellafunderingar..
« Svar #7 skrivet: 19 februari 2008, 00:00:12 »
Ser att många verkar använda sig av en liten beredare för att toppvärma varmvatten för att legionellla-säkra i system med luft/vattenpump.
Men hur fungerar det i verkligheten? Rent logiskt borde accen med 45-50 gradigt vatten vara en optimerad legionellaodling. Att man sedan tar varmvattnet via en liten beredare kan väl inte alltid säkra mot legionella? Har man en efterberedare med toppvärme som rymmer t.ex. 60 liter och tömmer beredaren vid duschning, går ju 45-50 gradigt accvatten rakt igenom beredaren utan att toppvärmas. Jag tycker det låter livsfarligt... eller?
/T

Hej zx12r!  Som en anmärkning kan ju nämnas att legionella är speciellt farlig för äldre personer och personer med nedsatt immunfösvar. SnÃ¥lspolande duschar som ger en inandningsbar dimma istället för större droppar bör undvikas om man har en gammal värmepump med risk för legionella.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad zx12r

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • Karma +0/-0
SV: Legionellafunderingar..
« Svar #8 skrivet: 19 februari 2008, 00:11:17 »
Ser att många verkar använda sig av en liten beredare för att toppvärma varmvatten för att legionellla-säkra i system med luft/vattenpump.
Men hur fungerar det i verkligheten? Rent logiskt borde accen med 45-50 gradigt vatten vara en optimerad legionellaodling. Att man sedan tar varmvattnet via en liten beredare kan väl inte alltid säkra mot legionella? Har man en efterberedare med toppvärme som rymmer t.ex. 60 liter och tömmer beredaren vid duschning, går ju 45-50 gradigt accvatten rakt igenom beredaren utan att toppvärmas. Jag tycker det låter livsfarligt... eller?
/T

Hej zx12r!  Som en anmärkning kan ju nämnas att legionella är speciellt farlig för äldre personer och personer med nedsatt immunfösvar. SnÃ¥lspolande duschar som ger en inandningsbar dimma istället för större droppar bör undvikas om man har en gammal värmepump med risk för legionella.

Mvh Raffen.

DÃ¥ ska jag som är +40 undvika snÃ¥lspolande duschmunstycke alltsÃ¥!  ;D

Mvh Thomas

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Legionellafunderingar..
« Svar #9 skrivet: 19 februari 2008, 00:21:14 »
DÃ¥ ska jag som är +40 undvika snÃ¥lspolande duschmunstycke alltsÃ¥!  ;D
Mvh Thomas

Jajamen Thomas precis rätt uppfattat, sÃ¥ är det.  ;D  ;D

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!