Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med dimensionering  (läst 6451 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad energizer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Hjälp med dimensionering
« skrivet: 25 mars 2011, 17:57:08 »
Hej alla VP-experter!

Funderar på att installera bergvärme och försöker bilda mig en uppfattning vilken effekt mm som krävs.

Enplanshus byggt 1985 140m2, torpargrund.
Välisolerat, rejält med lösull på vinden, treglasfönster.
Idag vattenburen elvärme, ca 18000kWh, uppåtgående pga tonåringar
Har eldat i braskamin under vinterhalvåret för att få komfortvärme.

Tanken är att sätta VP i nybyggt garage (också välisolerat) med övervåning som också behöver värme, har inte värmts tidigare.
Får gräva kulvert in till huset ca 3m för anslutning där pannan står idag.
Garaget är 65m2 i bottenplan och på övervån är det kanske 45m2 boyta.
Tänkte ha ca 12-14C i garaget, men på vintern är det ok om det e kallare.

Några förslag på installation?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med dimensionering
« Svar #1 skrivet: 25 mars 2011, 19:18:33 »
Handlar det om 140 + 65 + 45 m2?
Ta i så fall en 7-8 kW VP.
Borrdjup beror på geografi, men 140-170 m beroende på var i Sverige du bor.

På grund av dina tonåringar så bör du satsa på en VP med förrådsberedare, typ IVT, Nibe, Thermia.
Väljer du en VP med slingberedare, typ CTC, så behöver du kanske komplettera med en extra VVB efter VP:n.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad boax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Drift tekniker Värme - Ventilation
SV: Hjälp med dimensionering
« Svar #2 skrivet: 25 mars 2011, 19:35:56 »
CTC rätt inställd levererar ocksÃ¥ varmvatten med hjälp av elpatronen och  kostnaden är inte mycket,elpatronen värmer inte mÃ¥nga minuter värmepump som jobbar för att producera varmvatten tar el även den, och gÃ¥r mycket längre för att komma upp i temp, sÃ¥ vinsten är liten,vad det gäller värme till radiatorerna är CTC suverän, jämn värme hela tiden ingen växlingsventil inga knäppningar i rören inga problem med för liten volym.
CTC Ecoheat 7.5  Villa pÃ¥ 108 kvadrat med uppvärmd källare

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med dimensionering
« Svar #3 skrivet: 25 mars 2011, 20:27:42 »
CTC rätt inställd levererar ocksÃ¥ varmvatten med hjälp av elpatronen och  kostnaden är inte mycket,elpatronen värmer inte mÃ¥nga minuter värmepump som jobbar för att producera varmvatten tar el även den, och gÃ¥r mycket längre för att komma upp i temp, sÃ¥ vinsten är liten,vad det gäller värme till radiatorerna är CTC suverän, jämn värme hela tiden ingen växlingsventil inga knäppningar i rören inga problem med för liten volym.

Tycker man läser om många som har problem med för mycket start stopp med ctc vilket tyder på liten volym i förhållande till styrningen eller ? Att det kostar mera att värma vv med elpatron än kompressor har vi redan tagit upp i en annan tråd ;).
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Hjälp med dimensionering
« Svar #4 skrivet: 25 mars 2011, 21:02:44 »
Hej!
DET låter som att du skall ha runt 8 kw. Tänkte du ha golvvärme i garaget bör du ha volymtank då de nya pumparna som har laddslinga skickar ut hög temp till golvvärmenoch då stänger ventiler, shunt m.m. till golvvärmen, varvid det kan bli flödesproblem. AHr du separat golvvärmeshunt behöver du ingen underhsunt.

Jag skulle rekommenderarunt 160 meter borrhål och då som sagt 8 kw.
Byggt 86, kan vara en rrössysstem. Är det klena rör, långa slingor, välj ctc ecoheat istället.
Ctc är ett supersäkert kort.  Sätt en konvektor i garaget annars, om du inte skall ha golvvärme.
Mvh
Eva Rosqvist
« Senast ändrad: 26 mars 2011, 08:13:47 av Rickard »
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad boax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Drift tekniker Värme - Ventilation
SV: Hjälp med dimensionering
« Svar #5 skrivet: 25 mars 2011, 21:14:02 »
Du smurfen 32 du bör nog läsa på lite mer om CTC innan du uttalar dej
CTC Ecoheat 7.5  Villa pÃ¥ 108 kvadrat med uppvärmd källare

Utloggad energizer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med dimensionering
« Svar #6 skrivet: 25 mars 2011, 21:47:31 »
Fantastiskt! Tackar för alla svar hittills!
Huset ligger på landet ett par mil norr om Göteborg. Vi har berg i dagen på tomten så det ska inte behövas mycket foderrör iallafall.
Vi har egen borrad vattenbrunn (55m). Hoppas det inte är problem att borra för nära den...
Boyta är totalt ca 185m2 och garaget är som sagt 65m2. Jag har inga golvslingor i garaget, tänkte ha 2-3 element där.

Jag har dålig koll hittills vilken varmvattenberedarvolym de olika VP:arna har. Antar att förrådsberedaren sitter i samma kabinett som värmepumpen?
Har hört mkt bra om Thermias VP:ar, men har inte hunnit fundera på vilken modell.

Vet inte riktigt vilken typ av rörsystem jag har. Har aldrig haft glödheta element iaf. Jag har alltid försökt hålla så låg temperatur som möjligt i radiatorkretsen

Hade hoppats klara mig med 6kW, men det är kanske 8kW som gäller. Någon som har en uppfattning vad en installation med 8kW o 150m borrhål. Kostnad för kulvert?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med dimensionering
« Svar #7 skrivet: 26 mars 2011, 07:17:56 »
Du smurfen 32 du bör nog läsa på lite mer om CTC innan du uttalar dej

Tycker jag har läst pÃ¥ rätt bra funderade pÃ¥ att köpa en ctc för ett halvÃ¥r men skippade den pga av att jag inte gillade styrningen.  Men om du tycker jag har fel sÃ¥ kan du väl upplysa mej om vad sÃ¥ jag inte gÃ¥r omkring och tror jag vet. Men läs lite pÃ¥ forumet först om dom som blir rekomenderad att öka diffen till 7 grader för att fÃ¥ ner starterna eller montera elberedare efter vp  ;).
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med dimensionering
« Svar #8 skrivet: 26 mars 2011, 08:21:40 »
CTC rätt inställd levererar ocksÃ¥ varmvatten med hjälp av elpatronen och  kostnaden är inte mycket,elpatronen värmer inte mÃ¥nga minuter värmepump som jobbar för att producera varmvatten tar el även den, och gÃ¥r mycket längre för att komma upp i temp, sÃ¥ vinsten är liten,vad det gäller värme till radiatorerna är CTC suverän, jämn värme hela tiden ingen växlingsventil inga knäppningar i rören inga problem med för liten volym.

Du har HELT fel när du säger att det inte kostar så mycket mer att värma tappvarmvatten med el än med värmepump, det kostar ca 3 gånger så mycket!
Kompressorn går dessuom KORTARE tid än elpatronen behöver göra, eftersom elpatronen normalt bara är på 6 kW, och kompressorstorleken som rekommenderats i detta fall är på 7-8 kW.
Det må vara en sak att du har fel, vad värre är, är att du klankar ned på de som har rätt, som i detta fall Smurfen72.

Som jag kan se det är den enda fördelen med CTC att man undviker knäppningar, och att man som husägare kan vara hur okunnig som helst och det fungerar ändå, i princip.
Rent prestandamässigt kan jag inte se att CTC är bäst på något.

Har du enrörssystem där behovet av temp på radiatorerna kan vara hög skall du välja en värmepump som klarar att tillverka så hög temp som möjligt, t.ex. en IVT HT, inte en CTC, då de om jag inte missminner mig bara går upp till 55 grader med kompressorn, sen blir de en ren elpanna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Hjälp med dimensionering
« Svar #9 skrivet: 26 mars 2011, 09:16:36 »
det här med el-patron till VV
vi har kört VP (ecoheat) i 3år. 2år utan elpatron, alltid ett evigt fipplande med extra VV, då endast med kompressorn.
installerade en el-VVB som förvärms av VP. och otroligt nog så har förbrukningen sjunkit, och ALDRIG problem med VV.

nu betyder inte det att ctc med el-VVB är bättre än andra värmepumpar. sämre COP på ctc.
men har man en ctc så tror jag att man inte ska vara så rädd för lite el-spetts på VV.
och har man en el-VVB så ökar man varmvattenvolymen
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med dimensionering
« Svar #10 skrivet: 26 mars 2011, 09:32:55 »
Visst är det så, varmvattenkostnaden är inte så hög även om man skulle värma helt med el, diskussionen är narurligvis principiell, då det kanske rör sig om e kostnad på i runda slängar ett par tusen kronor/år om du spetsar tappvarmvattnet med el eller ej i en CTC, men räknar man årsmedel-COP så blir det en rätt rejäl skillnad.
Och i detta fall, om det skulle röra sig om ett enrörssystem kan elspetsen står för mycket mer än bara tappvarmvatten.

CTC har en brist i att de alltid ligger med en viss "övertemp" i acktanken, om man har ett system som kräver hög framledningstemp vid låga utetemperaturer så genererar det rätt mycket eltillskott om man inte spärrar shunten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Hjälp med dimensionering
« Svar #11 skrivet: 26 mars 2011, 09:55:00 »
jag kikade lite om när jag kör en 55° körning så har jag som sämst cop2,63 inkl cp. ingen VVB.
när jag räknar med VVB så får jag som sämst cop2 inkl cp. men det är ju bra när VVB behöver gå ca 3-4 gånger/dygn för oss.
ca 2-3kWh/dygn
så visst det skiljer endel.

vid 2/35 så har jag cop 3,47 inkl cp
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad trörd

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp med dimensionering
« Svar #12 skrivet: 26 mars 2011, 10:23:44 »
Hej Energizer du har inte tänkt pågrundvattenvärme? Med beffintligt brunn med bra flöde är det ett billigt alternativ.
Du kan räkna med 10 gradit vatten från brunnen.Cop ca5.0 med golvvärme.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hjälp med dimensionering
« Svar #13 skrivet: 26 mars 2011, 12:50:55 »
Hej Energizer du har inte tänkt pågrundvattenvärme? Med beffintligt brunn med bra flöde är det ett billigt alternativ.
Du kan räkna med 10 gradit vatten från brunnen.Cop ca5.0 med golvvärme.
Hur stort vattenflöde behöver man? Under kallaste perioden alltså?

Jag har t.ex tillgång till en grundvattenbrunn som försörjer tre hushåll. Tillflödet är "enormt", dvs ovanligt mycket i förhållande till andra brunnar som sinar i torrperioder. Men den ger bara 2-gradigt vatten nu, kan alltså endast ta ut max 2 grader, risk att avloppet blir en ispropp, skulle det gå ändå? VP vill ju ha KB diff 3-4 ºC... Sc:,h
« Senast ändrad: 26 mars 2011, 13:15:06 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hjälp med dimensionering
« Svar #14 skrivet: 26 mars 2011, 13:36:09 »
Det borde gÃ¥ om du pumpar 1,5l i sekunden.  VP vill inte ha 3 i DT utan det är sÃ¥ det blir med dem dimensionerade pumpar som sitter i den.  Kör du 1,5l genom förÃ¥ngaren och fÃ¥r ett delta pÃ¥ 1 grad sÃ¥ funkar det ändÃ¥. Men det blir mkt vatten att bli av med. och kostar en hel del drivström för att pumpa 1,5 liter/sek

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!