Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elkonsumption per Ã¥r, Acetec avfuktare.  (läst 19712 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Elkonsumption per år, Acetec avfuktare.
« skrivet: 12 augusti 2012, 16:53:54 »
Precis bytt filter i Acetec avfuktaren och då passade på att räkna om elkonsumptionen. Den har en elmätare på kopplat hela tiden. Inställt RH 66%. Den pendlar mellan 64-66% RH (mätvärde).
Den har varit i drift i - 9312 timmar och dragit - 1787 KWH. Den motsvarar 0,1919KWH/timme, som motsvarar 4,6KWH per dag och 138KWH per månad, eller 1650KWH per år.

Tidigare var den inställt på RH under 60% och då drog den nästan dubbel så mkt!

Är detta rimligt i södra Sverige bredvid havet? Tack för feedback.
 
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Elkonsumption per år, Acetec avfuktare.
« Svar #1 skrivet: 12 augusti 2012, 23:58:30 »
Gissar att du skulle få rejält lägre förbrukning med en kondensavfuktare. Har 120 kvm krypgrund. Tidigare rh ca 50% och adsorbtionsavfuktare, årsförbrukningen var då kring 4500 kWh om inte ännu mera. Nu woods ds15, rh 58%, gissar att årsförbrukningen kommer att landa på under 800 kWh. Juli förbrukning nu 683 kWh jämfört med året innan som då var 1287 kWh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elkonsumption per år, Acetec avfuktare.
« Svar #2 skrivet: 13 augusti 2012, 07:22:47 »
1500 kWh/år är inte farligt alls, i vart fall inte om du kör fläktarna kontinuerligt för undertrycksventilation av grunden.
Med en Woods avfuktare så ventileras inte krypgrunden, vilket i sin tur förutsätter att du har en "doftfri" krypgrund för att det skall vara ett fungerande koncept.
Har du en problemgrund med "jordlukt" så måste du undertrycksventilera, och att då sätta in en woods istället kan vara förödande.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: Elkonsumption per år, Acetec avfuktare.
« Svar #3 skrivet: 13 augusti 2012, 09:41:00 »
Är detta rimligt i södra Sverige bredvid havet?

Hej!

Om det är rimligt eller ej är nog svårt att svara på. Alla krypgrunder är olika - en del torra, andra fuktiga, somliga mitt emellan. Min tillhör de fuktiga så om du är bekymrad över din energiförbrukning kan kanske mina siffror lätta ditt sinne: 1992 kWh för perioden 1/10/2011-31/7/2012 motsvarande 22% av totala elförbrukningen under samma period.

Vänligen / Gunnar

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: Elkonsumption per år, Acetec avfuktare.
« Svar #4 skrivet: 13 augusti 2012, 18:48:05 »
Richard. 1500 kWh är väl visst "farligt" om man vill minimera sin elförbrukning av ekonomiska eller ideologiska skäl. jag vill påstå att många skulle klara sig bra med en vanlig kondensavfuktare som både är billig att köpa och att driva. Jag tror jag använder mellan 100 och 300 kWh per år fö rmin avfuktning nu. Jag ha visserligen ingen problemgrund men ändå för många dagar med 70-90% RH om jag inte avfuktar med min woods.

1500 kWh är kanske inte så farligt om det är det som krävs för att rädda huset men jämfört med vad man sparar med nya ledlampor mm är 1500 kWh ganska mycket el.

Att hålla sig till max 70% RH under "dåliga" förhållanden och 60-65% i övrigt är väl mer än tillräckligt?

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elkonsumption per år, Acetec avfuktare.
« Svar #5 skrivet: 14 augusti 2012, 07:03:36 »
1500 kWh/år är inte farligt alls, i vart fall inte om du kör fläktarna kontinuerligt för undertrycksventilation av grunden.
Med en Woods avfuktare så ventileras inte krypgrunden, vilket i sin tur förutsätter att du har en "doftfri" krypgrund för att det skall vara ett fungerande koncept.
Har du en problemgrund med "jordlukt" så måste du undertrycksventilera, och att då sätta in en woods istället kan vara förödande.

Det är med kontinuell fläkt drift och krypgrunden luktar inte alls. Det är tort och fint. Just nu, vågar jag inte att ta risk med kondens avfuktare. Vi bor i södra Sverige och luftfuktighet är hög här även på vinter och då fungerar kondensavfuktare sämst eller fungerar inte alls! Jag hellre offrar cirka 2000SEK/år och sover utan bekymmer.
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elkonsumption per år, Acetec avfuktare.
« Svar #6 skrivet: 14 augusti 2012, 07:10:19 »
Richard. 1500 kWh är väl visst "farligt" om man vill minimera sin elförbrukning av ekonomiska eller ideologiska skäl. jag vill påstå att många skulle klara sig bra med en vanlig kondensavfuktare som både är billig att köpa och att driva. Jag tror jag använder mellan 100 och 300 kWh per år fö rmin avfuktning nu. Jag ha visserligen ingen problemgrund men ändå för många dagar med 70-90% RH om jag inte avfuktar med min woods.

1500 kWh är kanske inte så farligt om det är det som krävs för att rädda huset men jämfört med vad man sparar med nya ledlampor mm är 1500 kWh ganska mycket el.

Att hålla sig till max 70% RH under "dåliga" förhållanden och 60-65% i övrigt är väl mer än tillräckligt?

Om man stänger krypgrundsventilationen och avfuktar + ventilerar krypgrunden kontrollerat med en sorbtionsavfuktare så får man en torr, undertrycksventilerad, krypgrund.
Just stängningen av krypgrundsventilationen gör att medeltempen under vinterhalvåret blir avservärt högre än om man ventilerar normalt med öppna kattgluggar.
Vi har allt sedan vi köpte huset, i takt med att vi skaffat barn, fler TV_apparater, datorer, bastu, Pool o.s.v. varje år ökat vår elförbrukning - med två undantag.

1. När vi satte in värmepumpen.
2. När vi satte in vår sorbtionsavfuktare

Innan vi satte in avfuktaren så mätte jag fukt/temp under huset i några månader.
Givarna sattes in i mitten av mars, och under en kall natt hade vi -15 grader på mätstället (mitt under huset), utetempen var denna natt ca -18, och det var lite blåsigt ute, vilket gjorde att krypgrunden ventilerades rejält via kattgluggarna.
Efter installation av avfuktaren, med fortsatt mätning/loggning, har temperaturen aldrig varit under 0°C i krypgrunden - trots -42°C som kallast ute.
Givet att medeltemperaturen i krygrunden ökar påtagligt under vintern så menar jag att man gör en inte oäven energibesparing, i nivå med, eller större än den energiförbrukning som en sorbtionsavfuktare har.

Jag ser och läser ju nästan dagligen att folk sätter in Woods avfuktare i krypgrunden, och jag går inte i taket över detta, men du kommer aldrig att få mig att rekommendera detta, i vart fall inte utan att man kompletterar det med någon form av undertrycksventilation.
Anledningen är att vi inte har en aning om hur det påverkar i vilken omfattning mögel, bakterier, svamp, radon o.s.v. påverkas när det gäller koncentrationen och inträngning i husen (som ofta ventileras mekaniskt).

För egen del så är jag helt klar över hur jag vill ventilera/skydda mitt kryputrymme och bostadsutrymme, men jag sätter mig inte över de som vill göra på annat sätt.
När det gäller saker som detta, som kan påverka hälsan, så är jag beredd att offra någon hundring/år (om det nu verkligen kostar mer, vilket jag ställer mig tveksam till) på att göra min boendemiljö så säker och trygg som möjligt.
Speciellt dÃ¥ en krypgrund är en potentiell hälsorisk som man inte "fÃ¥r ut nÃ¥t av", det är säkert farligare och dyrare att ta sig en sup dÃ¥ och dÃ¥, eller köra för fort, eller äta rött kött i stor utsträckning - men det har man i alla fall ut nÃ¥t av.  dontknow

När det gäller vilken fukt man kan acceptera så är det väl rent generellt max 70% som är gängse rekommendation, själv har jag legat på ca 55%, men höjde för ett år sedan till 60%, vilket gjorde en avsevärd skillnad i energiförbrukning.

Såg precis att min fuktgivare gett upp (avfuktaren styrs av en annan givare), så idag blir det att krypa in och byta givare, filter i avfuktaren, och höja börvärdet ytterligare 5% - till ca 65%.

Men visst håller jag med dig, 1500 kWh/år är rätt mycket energiförbrukning, å andra sidan skulle man kunna jämföra det med att göra andra åtgärder i krypgrunden som kostar i storleksordningen 200 000 kr (byte av isolering, markmaterial och trossbotten samt tätning mot till bostadsutrymmet inträngande luft), och som ändå inte med säkerhet gör att du kan strunta i att avfukta...
Temperaturen ligger nu på ca +17 grader i krypgrunden, och vi kommer nog aldrig över +20 grader, bor man så till att man kommer upp över 20°C så bör man ligga lägre än 70% med den relativa luftfuktigheten.
« Senast ändrad: 14 augusti 2012, 07:24:05 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Elkonsumption per år, Acetec avfuktare.
« Svar #7 skrivet: 14 augusti 2012, 19:07:38 »
Jag köpte en hygropro som sköter min acetec så att grunden är mögelfri. Just nu: +18 °C och 73% rf. Avfuktaren går sällan ;) jag har dock en extra kanalfläkt som skapar undertryck konternuerligt.

Före hygropro gick den jämt med sina cykler och drog massor med ström. Hade rf på mellan 40-65% (vinter/sommar) helt i onödan.

Stängde jag av avfuktaren steg rf till över 90% på någon vecka sommartid.
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Elkonsumption per år, Acetec avfuktare.
« Svar #8 skrivet: 16 augusti 2012, 11:48:42 »
Om man stänger krypgrundsventilationen och avfuktar + ventilerar krypgrunden kontrollerat med en sorbtionsavfuktare så får man en torr, undertrycksventilerad, krypgrund.
Just stängningen av krypgrundsventilationen gör att medeltempen under vinterhalvåret blir avservärt högre än om man ventilerar normalt med öppna kattgluggar.
Vi har allt sedan vi köpte huset, i takt med att vi skaffat barn, fler TV_apparater, datorer, bastu, Pool o.s.v. varje år ökat vår elförbrukning - med två undantag.

1. När vi satte in värmepumpen.
2. När vi satte in vår sorbtionsavfuktare

Innan vi satte in avfuktaren så mätte jag fukt/temp under huset i några månader.
Givarna sattes in i mitten av mars, och under en kall natt hade vi -15 grader på mätstället (mitt under huset), utetempen var denna natt ca -18, och det var lite blåsigt ute, vilket gjorde att krypgrunden ventilerades rejält via kattgluggarna.
Efter installation av avfuktaren, med fortsatt mätning/loggning, har temperaturen aldrig varit under 0°C i krypgrunden - trots -42°C som kallast ute.
Givet att medeltemperaturen i krygrunden ökar påtagligt under vintern så menar jag att man gör en inte oäven energibesparing, i nivå med, eller större än den energiförbrukning som en sorbtionsavfuktare har.

Jag ser och läser ju nästan dagligen att folk sätter in Woods avfuktare i krypgrunden, och jag går inte i taket över detta, men du kommer aldrig att få mig att rekommendera detta, i vart fall inte utan att man kompletterar det med någon form av undertrycksventilation.
Anledningen är att vi inte har en aning om hur det påverkar i vilken omfattning mögel, bakterier, svamp, radon o.s.v. påverkas när det gäller koncentrationen och inträngning i husen (som ofta ventileras mekaniskt).

För egen del så är jag helt klar över hur jag vill ventilera/skydda mitt kryputrymme och bostadsutrymme, men jag sätter mig inte över de som vill göra på annat sätt.
När det gäller saker som detta, som kan påverka hälsan, så är jag beredd att offra någon hundring/år (om det nu verkligen kostar mer, vilket jag ställer mig tveksam till) på att göra min boendemiljö så säker och trygg som möjligt.
Speciellt dÃ¥ en krypgrund är en potentiell hälsorisk som man inte "fÃ¥r ut nÃ¥t av", det är säkert farligare och dyrare att ta sig en sup dÃ¥ och dÃ¥, eller köra för fort, eller äta rött kött i stor utsträckning - men det har man i alla fall ut nÃ¥t av.  dontknow

När det gäller vilken fukt man kan acceptera så är det väl rent generellt max 70% som är gängse rekommendation, själv har jag legat på ca 55%, men höjde för ett år sedan till 60%, vilket gjorde en avsevärd skillnad i energiförbrukning.

Såg precis att min fuktgivare gett upp (avfuktaren styrs av en annan givare), så idag blir det att krypa in och byta givare, filter i avfuktaren, och höja börvärdet ytterligare 5% - till ca 65%.

Men visst håller jag med dig, 1500 kWh/år är rätt mycket energiförbrukning, å andra sidan skulle man kunna jämföra det med att göra andra åtgärder i krypgrunden som kostar i storleksordningen 200 000 kr (byte av isolering, markmaterial och trossbotten samt tätning mot till bostadsutrymmet inträngande luft), och som ändå inte med säkerhet gör att du kan strunta i att avfukta...
Temperaturen ligger nu på ca +17 grader i krypgrunden, och vi kommer nog aldrig över +20 grader, bor man så till att man kommer upp över 20°C så bör man ligga lägre än 70% med den relativa luftfuktigheten.
Hej Rickard, bra inlägg och tack för allt annat du skrivit här på forumet, jag har haft jättemycket nytta av bl a dina svar. Vet inte riktigt hur det hade gått utan varmepumpsforumet. Men kanske kan man lägga till en punkt 3 i listan på åtgärder som minskar elförbrukningen: Kör en kondensavfuktare primärt i krypgrunden under varmare årstider? Då kanske man förlänger livslängden på ordinarie avfuktaren lite också? Kanske har du jättelåg förbrukning redan iofs och inte har något nämnvärt att spara där?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elkonsumption per år, Acetec avfuktare.
« Svar #9 skrivet: 16 augusti 2012, 13:28:49 »
Jag tror inte att en kondensavfuktare drar nämnvärt mindre el när den avfuktar.
Den "stora" skillnaden mellan sorbtions och kondensavfuktare beror med allra största sannolikhet på att de som har kondensavfuktare sällan eller aldrig ventilerar sin krypgrund.
En sorbtionsavfuktare som inte ventilerar när fukthalten ligger på en låg nivå lär alltså inte dra nämnvärt mer än en kondensavfuktare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Elkonsumption per år, Acetec avfuktare.
« Svar #10 skrivet: 16 augusti 2012, 14:56:40 »
Jag tror inte att en kondensavfuktare drar nämnvärt mindre el när den avfuktar.
Den "stora" skillnaden mellan sorbtions och kondensavfuktare beror med allra största sannolikhet på att de som har kondensavfuktare sällan eller aldrig ventilerar sin krypgrund.
En sorbtionsavfuktare som inte ventilerar när fukthalten ligger på en låg nivå lär alltså inte dra nämnvärt mer än en kondensavfuktare.
Ok, intressant, kanske exakt det fenomen jag har, kanske finns det siffror på kWh per avfuktad liter. Men våran corroventa (1,1kW) förbrukar ca 4,5 ggr mer än kondensavfuktaren (0,245kW) när de jobbar. Kan corroventan alltså avfukta mer än 4,5 ggr "effektivare" än kondensaren tro? Kanske dåligt exempel att jämföra corroventan med woods. Känner iaf att jag borde fixa till undertrycket i krypgrunden så småningom.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elkonsumption per år, Acetec avfuktare.
« Svar #11 skrivet: 16 augusti 2012, 15:09:17 »
Det är svårt att jämföra på det sättet, det finns ju sorbtionsavfuktare som bara drar 400 W när de går, men de får ju gå längre tid istället.
Dessutom, det mesta av värmen återförs ju till krygrunden när den rotorn kyls ned av cirkulationsluften, så i vart fall vintertid så kommer det mesta av energin huset tillgodo genom varmare golv.
Detta gäller iofs även kondensavfuktare, men ändå.

Dessutom tror jag att ytterst få kondensavfuktare har lika lång livslängd som en sorbtionsavfuktare, men det kan jag inte svära på.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Elkonsumption per år, Acetec avfuktare.
« Svar #12 skrivet: 16 augusti 2012, 20:15:20 »
Det är svårt att jämföra på det sättet, det finns ju sorbtionsavfuktare som bara drar 400 W när de går, men de får ju gå längre tid istället.
Dessutom, det mesta av värmen återförs ju till krygrunden när den rotorn kyls ned av cirkulationsluften, så i vart fall vintertid så kommer det mesta av energin huset tillgodo genom varmare golv. Detta gäller iofs även kondensavfuktare, men ändå.
Dessutom tror jag att ytterst få kondensavfuktare har lika lång livslängd som en sorbtionsavfuktare, men det kan jag inte svära på.
Har en stor torr fläck på gräsmattan där corroventan blåser ut, så den lär blåsa ut en hel del värme. Jovisst, det lär man ju göra med en separat undertrycksfläkt också, men man kanske inte behöver blåsa ut lika hårt som corroventan gjorde? Kan tänka mig att corroventan är en evighetsmaskin jämfört med en kondensavfuktare.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elkonsumption per år, Acetec avfuktare.
« Svar #13 skrivet: 17 augusti 2012, 07:39:20 »
Den torra fläcken behöver inte bero på värmen, däremot blåser den ju ut torr och sval luft, som torkar ut gräsmattan, även när den inte aktivt avfuktar.

Skulle inte förvåna mig om den "fuktar upp" gräsmattan just när den avfuktar, för då blåser ju varm, fuktig luft ut på gräsmattan som är kallare, och då borde det kunna kondensera på gräsmattan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Elkonsumption per år, Acetec avfuktare.
« Svar #14 skrivet: 17 augusti 2012, 13:45:57 »
Den torra fläcken behöver inte bero på värmen, däremot blåser den ju ut torr och sval luft, som torkar ut gräsmattan, även när den inte aktivt avfuktar.
Skulle inte förvåna mig om den "fuktar upp" gräsmattan just när den avfuktar, för då blåser ju varm, fuktig luft ut på gräsmattan som är kallare, och då borde det kunna kondensera på gräsmattan.
Den blåser ut endast när avfuktningen går, "kontinuerlig undertrycksknapp" saknas i våran corroventa. Även på vintern finns den torra fläcken där corroventan blåser ut och snö runt om fläcken. Den var ju inställd på att gå redan vid rh 50% när vi flyttade in för 2-3 år sedan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!