Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Krypgrund och avfuktning  (läst 9266 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kipper

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Krypgrund och avfuktning
« skrivet: 20 juni 2012, 17:44:16 »
Vi har ett fritidshus på 80m2. Det är ett timmerhus i vinkel, och står på en krypgrund. I krypgrunden är det ståhöjd i vinkelns inre del, medan det längs husets ytterkant blir ca 0,5 meter.
Eftersom vi redan när vi köpte huset kände att det luktade lite källare i huset, så visste jag att vi skulle behöva göra något åt grunden på sikt. Detta arbete inleddes i våras. Nu är allt
organiskt material borttaget (låg bl a stora trästycken och ruttnade) och jag har täckt in marken med byggplast. En naturlig avluftning finns under husets veranda (ligger under tak) och
det är öppet från krypgrunden in i detta utrymme. Detta har jag täckt igen med byggplast, provisoriskt, liksom jag har tätat och isolerat övriga källor till luftinsläpp.

Min tanke var att genom dessa åtgärder stoppa luftinflöde - avkylning - fukt i trossbottnen och successivt få ett torrare klimat i grunden, och senare ta ställning till att sätta in en avfuktare.
Jag tycker direkt att det blivit bättre lukt i huset och känns torrare i grunden. Men jag har också kollat med fuktmätaren från bastun av enkel modell. Och den gick direkt upp i topp vilket i så
fall innebär 100% luftfuktighet, och det kan inte vara bra. Därför är jag benägen att sätta in en avfuktning.

Min kollega har satt in en Home dry. Efter att ha surfat runt är mitt intryck att den har ersatts av MG 90 och MG 50.

Nu är mina frågor:
1) Vilken typ av avfuktare rekommenderar ni?
2) Känner ni till skillnaden mellan MG 90 och MG 50
3) Vilken elförbrukning kan jag räkna med om jag låter den gå året runt. Under vintern har vi direktverkande el uppe i huset, som går på termostat som håller mellan 5-7 grader.
4) Kommer detta att ge mig bukt även med lukten i huset?

Tacksam för svar  :)

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Krypgrund och avfuktning
« Svar #1 skrivet: 20 juni 2012, 20:07:48 »
Den sorptionsavfuktare Corroventa CTR som vi har blåser ut en hel del värme kan man se. Våran tog drygt 4000 kWh/år (massor!) med RF på ca 50% (hygrostaten onödigt lågt ställd), CTR:en drar 1,1 kW (massor!) när den jobbar, huset på 120 kvm. RF ska ligga under ca 70% för att slippa påväxt, och för att slippa lukt i huset ska man undertrycksventilera krypgrunden sägs det. Finns det sorptionsavfuktare som inte blåser ut varmluft från krypgrunden skulle jag nog välja en sådan framför CTR.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Krypgrund och avfuktning
« Svar #2 skrivet: 22 juni 2012, 00:34:21 »
För att slippa lukten behöver du en avfuktare som hela tiden blåser ut luft från grunden, det gör att du hela tiden har ett undertryck - och eventuell lukt kommer inte in i huset.
Du skall täta så noga du kan, så mesta luften sugs in från huset, inte utifrån.

Att sätta in en avfuktare som inte kontinuerligt ventilerar krypgrunden kan vara en bra lösning om det aldrig funnits några luktproblem, men finns eller har det funnits skall man ha kontinuerlig undertrycksventilation.

Home dry har större kapacitet än MG-maskinerna, det är i alla fall vad jag fått för mig, men i ditt lilla hus borde det fungera med en MG90.
MG50 vet jag inget om.

Se till att bygla din MG90 för kontinuerlig fläktdrift, annars kommer du inte att få bukt med lukten.
(lukten kommer du att få upp genom byggplasten, den stoppar vatten/kondens, men inte lukt, dessutom får du aldrig helt tätt mot marken.)
« Senast ändrad: 22 juni 2012, 00:38:15 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Krypgrund och avfuktning
« Svar #3 skrivet: 22 juni 2012, 01:37:38 »
För att slippa lukten behöver du en avfuktare som hela tiden blåser ut luft från grunden, det gör att du hela tiden har ett undertryck
=> off scope, men hur gör man ifall man har en FLVP? Hur hårt undertrycksventilation i grunden behövs tillsammans med en FLVP? Fall till fall säkert beroende på hur FLVP:n jobbar, men kanske finns det en tumregel?

Att sätta in en avfuktare som inte kontinuerligt ventilerar krypgrunden kan vara en bra lösning om det aldrig funnits några luktproblem, men finns eller har det funnits skall man ha kontinuerlig undertrycksventilation.
=> Gäller det här om det någon gång har funnits problem med lukt men inte mera? I vårt hus har det aldrig funnits mig veterligen, är inte 100% säker dock. Inget undertryck i krypgrunden sedan ca 1 mån tillbaka, inga lukter heller.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Krypgrund och avfuktning
« Svar #4 skrivet: 22 juni 2012, 08:04:11 »
Nu fattar jag inte riktigt, om man får ner fukthalten så uppstår ju inte dålig lukt?
Jag tror  man mÃ¥ste sära pÃ¥ problemen.
Om man använder sorptionsavfuktare så ska man väl ta regenereringsluften utifrån just för att förhindra att man drar in luft utifrån in i grunden?

Tätar man inte grunden utan att man omsätter luften så får ju avfuktaren jobba mycket mer med att avfukta all ny luft och om den då samtidigt drar in ny luft så kommer den i princip få jobba kontinuerligt = dyrt!
« Senast ändrad: 22 juni 2012, 08:06:29 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Krypgrund och avfuktning
« Svar #5 skrivet: 22 juni 2012, 10:36:03 »
Om man har organiskt material i marken under huset, som de flesta har, så får man 100% fukthalt på detta när man lägger på plasten.
Avfuktningen sker ju bara i själva kryputrymmet, men det ruttnar, möglar och växer svamp och bakterier under plasten, och eftersom plasten inte är lukttät så kan dålig "jordlukt" dras upp i huset även om kryputrymmet och trossbotten är torr och fin.

Det finns hur många älvsbyhus som helst som har luktproblem trots utlagd plast och avfuktare.
Undertrycksventilationen är ovärderlig om man vill vara säker på att undvika den klassiska jordlukten som många älvsbyhus drabbats och drabbas av.

Skulle jag bygga ett nytt hus med krypgrund skulle jag markavtäcka ordentligt, sedan lägga på en markduk, sedan tvättad sand (eller tvättad singel) sedan plast, och sedan ett litet lager tvättad sand ovanpå plasten så att den inte går sönder när man kryper runt och inspekterar.
Sen skulle jag inte ha tryckimpregnerat någonstans i trossbotten - skivorna nedåt skulle vara av ett icke organiskt material, och absolut tätt uppåt.

PS. Som regel märker de som bor i ett hus med jordlukt inte själva att det luktar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kipper

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Krypgrund och avfuktning
« Svar #6 skrivet: 22 juni 2012, 11:37:38 »
Tack för alla svar. Jag har varit i kontakt med ventbutiken.se. De rekommenderar  ComDry 190Y, den har högre kapacitet än mg90, och är naturligtvis nÃ¥gra tusenlappar dyrare. Uppskattad energiförbrukning 2000-3000 kWh pÃ¥ Ã¥rsbasis.
Lutar Ã¥t att gÃ¥ pÃ¥ den, gissar att elförbrukning pÃ¥verkas positivt om man har överkapacitet  till skillnad mot ett mindre aggregat som fÃ¥r arbeta för fullt.

Tycker att modellen med kontinuerlig fläktdrift verkar bra mot lukt, men är samtidigt mån om elförbrukningen. Tror att jag börjar med hygrostatstyrd, och ser hur det påverkar lukten. Kan redan i och med plasttäckningen (och avlägsnandet av ett antal murkna stockdelar och annat smått och gott) märka en klar förbättring, definitivt i grunden, men även i huset.

Jag har förstått att munters avfuktare har ett utblås för vattenånga. Är det genom detta som luft blåses ut, så att undertryck uppstår? Jag kanske är för dåligt påläst här.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Krypgrund och avfuktning
« Svar #7 skrivet: 26 juli 2012, 13:48:16 »
De som vill veta mer om hur det funkar rekomenderas läsa på följande sida. http://www.lfs-web.se/sorptionsavfuktare.htm
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Örarna

  • Gäst
Örarna
SV: Krypgrund och avfuktning
« Svar #8 skrivet: 28 november 2012, 18:24:48 »
Jag har en fullt vintebonad sommarstuga ute på en ö i Norrbottens skärgård som jag byggde 1990. Natten mot midsommarafton 2003 hördes en duns under golvet. Det mycket märkliga ljudet fick mig att tidigt nästa dag titta in genom en vädringslucka i torpargrunden. Va f-n trossbotten har ramlat ner. Golvet kapades upp tämligen snabbt och jag konstaterar att alla fack emellan bjälklagen var skadade mer eller mindre. Hussvamp så klart. Stugan är på 57m2.
Jag konstaterade att jag gjort fel från början då jag haft för många vädringsventiler och dessutom aldrig stängt dessa. Sommartid är fuktigheten 100 % och markytan under huset väldigt kall. All luft som kom in under grunden avfuktades emot den kalla ytan. Jag frågade lokala byggfirmor om råd men fick tämligen dåliga svar. Två saker fattade jag omedelbart ventilationen med utomhusluften måste upphöra. Samt att temperatursprånget mellan den varma fuktiga luften och den kalla marken under huset måste brytas. En plast rullades ut direkt på marken för att eventuellt hindra eventuell markfukt att tränga upp. Över plasten rullades sedan ett gigantiskt "liggunderlag" ut (betongmatta). En enkel luftavfuktare monterades under grunden samt en svag frånluftsfläkt, allt i kombination med en tillflödeskanal från inomhusluften. Genom fyra inspektionsluckor kan jag idag kolla höst och vår hur det ser ut under grunden. Med hjälp av denna åtgärd har jag lyckats hålla luftfuktigheten under 70% sommartid då det annars är oftast 100%. Vintertid stänger jag av avfuktaren helt.
Dom sista 10 åren har ingenting synligt förändrats efter åtgärden vilket tyder på att det funkar som det var tänkt.

Utloggad kipper

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Krypgrund och avfuktning
« Svar #9 skrivet: 16 september 2013, 08:38:55 »
Hej igen,
Min avfuktare från Munters fortsätter att göra sitt jobb, och jag är mycket nöjd. Fortfarande viss lukt i stugan och kalla golv. Därför tänkte jag tanken att se över isoleringen. Det finns gott om plats att komma åt underifrån. Under halva huset är det brädor spikade, och när jag tittade efter i helgen så verkar det vara spån som ligger på papp som fungerar som isolering. Den andra halvan av huset är det masonit som böjer sig ner lite som hängmattor. Där är det någon form av gullfiber som använts som isolering.
Golven är genomgående kalla. Faktiskt mer kalla i den "nyare" (sannolikt senare delen av 60-talet, istället för tidiga delen).

Det verkar finnas plats för 12 cm isolering under hela huset. Min hypotes är att jag kan få bättre isolering, samt eventuellt komma åt en del fukt-lukt (ingen lukt i källaren, men viss lukt i den äldre delen av huset).

NÃ¥gon som har erfarenhet av liknande projekt?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!