Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rumstemperatur och Kurvan?  (läst 4536 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fundersamt

  • Gäst
Fundersamt
Rumstemperatur och Kurvan?
« skrivet: 13 september 2012, 23:12:35 »
Har en CTC Ecoair Polar E med Ecologic.

Har jag kurvan på 50 ska alltså gå ut 50 grader i -15.

Vad är det då för vits att kunna sätta rumstemp? Sätter jag +25 inne så startar inte vp ändå.
Måste ändra kurvan i så fall för det ska hända något.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Rumstemperatur och Kurvan?
« Svar #1 skrivet: 13 september 2012, 23:49:51 »
Jag vet inte hur CTCs kurvor ser ut. Men om jag förklarar hur det fungerar på exempelvis thermia så kanske det blir lite enklare att felsöka, eller så blir det bara svårare, vi får se :)

I mitt fall är exempelvis kurva 40 en indikation på vilken framledning som krävs vid 0 grader utetemperatur för att hålla 20 grader inne.

Om jag ändrar rumbör på värmepumpen till 21 så kommer kurvan förskjutas med 1 x faktor, där faktor är hur många grader högre framledningen behöver vara för att ge 1 grad högre rums temperatur. Vi säger att detta är 2 som standard.. så blir 21 i rum bör med kurva 40 alltså 42 grader i framledning vid 0 grader utetemp.

Vid 25 i rumbör är det alltså, vid 0 i ute-temp, 40 + (5*2) = 50 grader framledning.

Rumbör är alltså i thermias fall ett sätt att förskjuta kurvan, öka eller minska, den temp som kurvan anger behövs vid en given ute-temp.

Anledningen till detta är att olika kurvor har olika brant lutning med utgångspunkt vid 17 grader plus.

-----------------------------------------------------

Därför brukar man ställa in rätt kurva genom att utgå från vilken temperatur man vill ha inne. Vi säger 22 grader. Då ställer man in rumbör på 22. Därefter justerar man kurvan upp om det är för kallt inne och ner om det är för varmt - i takt med att ute-temperaturen går upp respektive ner.

Målet är en kurva där temperaturen inne är stabil oavsett ute-temp. Den kan vara konstant för låg, eller konstant för hög. Men hela tiden med ungefär samma temp. Det blir då så smidigt att har man en kurva som vid rumbör 22 ger 21 grader från +10 grader till -10 grader i ute temp, ja då behöver man bara öka till 23 grader i rumbör så bör temperaturen inne vara 22 grader från +10 till -10 i ute-temp.

----------------------------------

För att ytterligare komplicera saker är det ofta sÃ¥ att en kurva kan behöva knäckas kring +5, 0  och -5. I mitt fall har jag för mig att kurvan behövde knäckas vid 0. Detta är dock svÃ¥rt att utröna direkt. Det krävs lite tester i flera olika ute-temperaturer för att veta säkert.

Som du förstår blir det alltså enklare om man dokumenterar förändringar av kurvan. Där man anger inställning, temp inne och temp ute. Man bör också räkna med ett dygn innan en ändring verkligen får fullt genomslag pga tröghet i hus etc.

------------------------
Så en ökning av kurva kommer alltid öka temperaturen, om än lite, beroende på hur mycket du justerar upp kurvan.
Likaså kommer en sänkning av kurvan alltid sänka temperaturen.

En ökning av förskjutningen, rumbör, kommer alltid öka tempen
och en sänkning kommer alltid sänka tempen.

----------------------------------------------------

En hög kurva är brantare än en lÃ¥g. Om den har utgÃ¥ngsläge pÃ¥ ena sidan vid 17 grader i ute-temp sÃ¥ kommer en kurva med 40 vid 0 grader ha mycket högre framledning vid -10 grader än vad kurva 35 har. En större skillnad än den som anges vid 0 grader. Som ett grovt exempel skulle alltsÃ¥ skillnaden vid +17 grader vara 0. Skillnaden vid 0 grader ute vara 5 grader, uppenbarligen, och skillnaden vid -10 kanske är 10 grader. 

--------------------------------------

Därför kan vi konstatera att om det blir varmare inne när det blir kallare ute så har vi en för brant kurva och den behöver sänkas. Vi låtsas att jag har kurva 40 och det var normal temp inne vid 0 grader ute. Men vid -10 så är det för varmt inne. Då sänker jag min kurva till 37 och noterar samtidigt att jag behöver knäcka kurvan ett antal grader vid 0 i ute-temp. Mitt mål blev således att ha kurva 40 vid 0 i ute-temp och kurva 37 vid -10, förenklat uttryckt.

Och därför kan vi konstatera att om det blir kallare inne när det blir kallare ute så har vi en för låg eller flack kurva.





Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rumstemperatur och Kurvan?
« Svar #2 skrivet: 14 september 2012, 04:32:40 »
Du borde kunna se på displayen vilket börvärde som värmepumpen arbetar med vid varje enskilt tillfälle.
Kontrollera sedan att börvärdet stiger om du vrider upp rumstemp.
Om börvärdet inte stiger så är något galet.
Du kontrollerar börvärdet i menyn "Aktuell driftsinfo", raden "framledning", där två värden skall visas, först ett som visar den faktiska rumstempen, och inom parantes det värde som reglerdatorn jobbar för att nå.
Det är värdet inom parantes som skall öka om du höjer "rumstemp"

Däremot kan det vara som David skriver, det tar typ 1 dygn innan man märker någon skillnad i rumstemp - eftersom husets värmetröghet är stort.
Det kan även bero på att du har termostater som stryper bort värmen, och då hjälper det inte med att du ökar vare sig kurva eller rumtemp.
Du kan även ha nattsänkning aktivt.

Har du, eller har du inte rumsgivare monterad?
Du kanske inte valt rätt läge på värmepumpen, du kanske har en rumsgivare mnterad, men har inte aktiverat den i reglerdatorn?

Läs mer om Ecologic här: http://www.plrorteknik.se/downloads/Inst_CTC_EcoLogic.pdf
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rumstemperatur och Kurvan?
« Svar #3 skrivet: 14 september 2012, 07:23:39 »
Har en CTC Ecoair Polar E med Ecologic.

Har jag kurvan på 50 ska alltså gå ut 50 grader i -15.

Vad är det då för vits att kunna sätta rumstemp? Sätter jag +25 inne så startar inte vp ändå.
Måste ändra kurvan i så fall för det ska hända något.

Jag tror TS undrar över rumsgivarfunktionen på CTC?
På CTC så funkar inte rumsgivaren riktigt som på andra värmepumpar, jag tror den långsamt ändrar kurvans förskjutning (dock max 7 °C), så om du vrider upp rumsgivaren några grader så måste du vänta ett tag innan börvärdet på framledningen ändras.

På andra värmepumpar har man en direkt och statisk påverkan på värmekurvan med rumsgivaren, CTC har dynamisk injustering av rumstemp med rumsgivaren.
« Senast ändrad: 14 september 2012, 07:33:21 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Fundersamt

  • Gäst
Fundersamt
SV: Rumstemperatur och Kurvan?
« Svar #4 skrivet: 14 september 2012, 07:44:25 »
Ja, har rumsgivare och den är aktiverad i ecologic.

Varför är det sån fördröjning på rumstemp då?
Ändrar jag kurvan så startar den direkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rumstemperatur och Kurvan?
« Svar #5 skrivet: 14 september 2012, 13:05:07 »
Varför är det sån fördröjning på rumstemp då?
Ändrar jag kurvan så startar den direkt.

Det där fÃ¥r du frÃ¥ga konstruktörerna pÃ¥ CTC.  :)
Men jag tycker funktionen är helt OK, om man nu inte av nån anledning vill ha snabba temperatursvängningar inne.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Rumstemperatur och Kurvan?
« Svar #6 skrivet: 14 september 2012, 13:52:10 »
Personligen tycker jag det är ganska logiskt att utvärdera en temperatur över en tidsperiod. Precis som med en hysteres är avsikten att få jämn gång och förändring och inte hatta hit och dit.

Så förslagsvis ställer man den på 25 och avvaktar lite.

Om det är så att den har en maxreglering, typ 7 grader framledning, så spelar det ingen roll hur högt man går med given kurva. I guess.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!