Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥lig utväxling pÃ¥ EcoAir 107  (läst 3534 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sn1ckers

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dålig utväxling på EcoAir 107
« skrivet: 30 november 2014, 21:20:48 »
Jag har en EcoAir 107 samt EcoEl 1550/1800, mitt problem är att jag får så dålig utväxling via värmepumpen endast någon grad vid temperaturer runt nollan.
Detta gör att värmepumpen kör 24h och når aldrig sin önskade temperatur.
Jag har kollat runt på detta forum samt läst på men inte kunnat hitta något om vad det kan bero på, samt systemet presenterar ingen felkod.

Tidigare har jag haft problem med att inte fått någon utväxling alls så då var en service kille här och upptäckte att det saknades gas, och efter att han fyllde på så gav den effekt men den har alltid gett dålig nu när man jämför(han hade även i spårvätska i gasen men det har inte synts något). Har för mig att jag även fick felkoder då men kommer inte ihåg vad det var. Den har aldrig get mer än 5 grader även på sommaren under den tid som jag har bott här, då jag flyttade in för tre år sedan och värmesystemet är installerat 2006.

Så jag hoppas att någon har någon ide på vad det kan vara. Hade varit bra att ha ett hum om vad felet är innan man anlitar en service kille igen för sist så gav de inte något direkt proffsigt intryck vid felsökningen.

Mina värden:
Aktuell Driftinfo:
komprtill
fläkthög
Laddpumptill
VP in/ut33/35
VP in/ut33/35
Ute VP1
Radiatorpumptill
Eleffekt kW3.0+0.0
Ute0
Panna49(52)
Framledn35(36)
Panna nedre36(41)
Hetgas92
Strömuttag A15(20)
Programid1011111
Prog datum06-10-12

Inställningar:
RumsgivareNej
Elpanna52
Elpanna max kW3.0Testat med 0.0 men då får jag inte upp det över 30 grader
Elpanna nedre60
Elpanna nedre kW6
Fördr shunt120
Huvudsäkring A20
Min utetemp-15

Husinställningarna är en huskurva på 50 samt en justering på -2

Tacksam för all hjälp jag kan få! Saknas något så fyller jag på.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Dålig utväxling på EcoAir 107
« Svar #1 skrivet: 30 november 2014, 21:33:33 »
Får du någon frostbildning på förångaren och blir den i så fall jämn eller "randig"? Avfrostar den då och då?
Fungerar fläkten i utomhusdelen och märks det tydlig skillnad pÃ¥ högfart (vid utetemp under ca +5  °C) och lÃ¥gfart (vid högre utetemp)?
Är vattenanslutningarna till utomhusdelen rätt kopplade så att vattnet går åt rätt håll genom värmeväxlaren? De är tydligt uppmärkta med vilken som ska vara inlopp respektive utlopp.
Prova att lufta värmeväxlaren (se till att laddpumpen står stilla och lossa övre rörkopplingen, kolla om det bara kommer ut vatten eller om det först kommer luft).
Går kompressorn lugnt och någotsånär tyst eller hörs märkliga ljud från den?
Missljud från någon av cirkulationspumparna?

Bevaka gärna displayen under någon timme och se vilket det högsta värdet på hetgastemp blir, och vad VP in/ut är samtidigt.

Vad händer om du stänger av all elvärme och tillfälligt under några timmar stänger all husvärme (dra ner börvärdet på inomhustemp så långt det går), klarar värmepumpen då att få upp högre panntemp och så småningom stänga av?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dålig utväxling på EcoAir 107
« Svar #2 skrivet: 30 november 2014, 22:21:47 »
En fråga till, går det att ställa farten på laddpumpen?
Kanske det är så enkelt att laddflödet är för högt?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Dålig utväxling på EcoAir 107
« Svar #3 skrivet: 30 november 2014, 23:22:41 »
Är det den lägre 1550 med inbyggd laddpump under tanken eller den höga modellen 1800?
Om det är den lägre (155 cm hög, därav 1550) så ta loss frontkåpan och kika under tanken omladdpumpen står på I eller II eller III. Dina värden ser ut som om laddpumpen går på trean, alternativt har backventilen i EcoAir pajat så att gasen går båda vägarna samtidigt.

Med huskurva 50 -2 kan du knappast köra VPn till -15. Den kommer att stoppa på för varm VPin innan dess.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad sn1ckers

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig utväxling på EcoAir 107
« Svar #4 skrivet: 01 december 2014, 14:04:07 »
Tack för alla tips!

Som jag har sett det så går den dygnet runt och stannar inte för att frosta av, vilket jag tycker är lite märkligt. När jag inspekterade den så är det några isdroppar på vad jag tror är expansionsventilen. Annars ingen frost dock är det endast runt nollan här. Kompressorn vibrerar och brummar så den verkar jobba, det ger inte ifrån sig några konstiga ljud, dock låter den en del. Inga missljud vad jag kan höra ifrån cirkulationspumparna.

Jag har en 1550 och laddpumpen var satt till nivå 3.

Citera
Med huskurva 50 -2 kan du knappast köra VPn till -15. Den kommer att stoppa på för varm VPin innan dess.
Vad bör den vara satt till? -10 istället?

Dock tror jag att jag har hittat felet då det verkar som den har läkt gas eller köldmedel. För i synglaset så ser det ut som att det kokar. Har för mig att det varit klart där häromdagen men kan missminna mig.
« Senast ändrad: 01 december 2014, 14:12:49 av sn1ckers »

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Dålig utväxling på EcoAir 107
« Svar #5 skrivet: 01 december 2014, 14:11:14 »
Frågan är om VPn alls fungerar. Av din beskrivning låter det nästan som om elpatronen värmer tanken och sen cirkulerar laddpumpen vattnet genom VPn eftersom det är +3 grader eller kallare.

Jag skulle ringa installatören och be att dom kommer och tittar på hela systemet och ställer in det.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Dålig utväxling på EcoAir 107
« Svar #6 skrivet: 01 december 2014, 14:13:37 »
Det du kan göra så länge är att öppna EcoAir och läsa av värdena på de olika temperaturgivarna som sitter där (finns beskrivet i manualen hur man gör). EcoAir läser ju av både utetemp, temp på inkommande och utgående vatten, och hetgas.

Varför har du ingen rumsgivare inkopplad?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad sn1ckers

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig utväxling på EcoAir 107
« Svar #7 skrivet: 01 december 2014, 14:18:36 »
Det du kan göra så länge är att öppna EcoAir och läsa av värdena på de olika temperaturgivarna som sitter där (finns beskrivet i manualen hur man gör). EcoAir läser ju av både utetemp, temp på inkommande och utgående vatten, och hetgas.

Varför har du ingen rumsgivare inkopplad?
Vet inte om du han svara innan min redigering utav svaret, råkade trycka iväg det lite för snabbt :)
Men det verkar som det har läckt gas eller köldmedel. Dock skulle det ju varit spårvätska i den men jag har inte lyckats sett någon läcka. Skall komma en servicekille och titta på det i nästa vecka.

Rumsgivaren är just nu trasig då sladden råkade gå av vid renovering. Men jag skall fixa det och använda mig utav den igen. Men läste för ett tag sedan att det inte var bra att köra rumsgivare men det kanske är innan man hittat sin huskurva vilket jag har nu. Då värmen är relativt konstant i huset.
« Senast ändrad: 01 december 2014, 14:21:56 av sn1ckers »

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Dålig utväxling på EcoAir 107
« Svar #8 skrivet: 01 december 2014, 16:04:56 »
Rumsgivaren är ju till för att korrigera när annat än utetemperaturen påverkar temperaturen inne, som stark blåst eller stark sol.

Jag kollade för övrigt hur balansen blir mellan krav på framledning och vad VPn klarar av, och med din huskurva och justering. Har du testat om VPn verkligen kan gå vid -15? Vid -15 kommer din VP att stanna när VPin når 40 grader. Huskurva 50 -2 = 48 graders framledning vid -15. Vpn kan bara värma vattnet ca 3-4 grader vid -15, så när VPut är 43-44 grader så stannar VPn eftersom då är VPin 40. Jag gissar att du skulle behöva ställa in Min utetemp på -11 eller möjligen -12 om du ska få det att fungera om det blir riktigt kallt.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Dålig utväxling på EcoAir 107
« Svar #9 skrivet: 01 december 2014, 16:53:51 »
Har du hetgas på 92 °C med en framledning på 35 °C ??
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Dålig utväxling på EcoAir 107
« Svar #10 skrivet: 01 december 2014, 18:09:10 »
Hetgastemperaturen har väl inget med framledningstemperaturen att göra?
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Dålig utväxling på EcoAir 107
« Svar #11 skrivet: 01 december 2014, 21:02:29 »
Uttryckte mig oklart, ny fråga ;)

Har du hetgas på 92 °C och temp ut från vp på 35 °C ?
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!