Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Rum bör 20 = för kallt, och Rum bör 21 = för varmt, vad göra ?  (läst 20884 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
Hej!

Har en villa från -77 som blev konverterat till vattenburet + bergvärme för precis ett år sen. Har ganska rejält tillgagna radiatorer och systemet verkar fungera riktigt bra.
Efter att ha följt tråden 'hysteres' och dragit lite slutsatser av den så kom jag fram till att jag skulle testa med ökad flöde i radiatorsystemet (hade inget hysteresproblem).
Jag hade redan innan rätt stor tempskillnad i huset mellan 'Rum bör 20' och 'Rum bör 21', men efter att ha ökat flödet(minskat deltat lite) så är det väldigt stor skillnad.
Vi brukar hålla kring 24 grader hemma, men med 'Rum bör 20' valt får vi ungefär 23 (vilket frugan tycker e lite svalt), och med 'Rum bör 21' blir det minst 26 eller nåt, väl varmt.

Mint tanke, är för att inte rubba en massa annat i värmekurvorna( ? ), är att kanske gÃ¥ in i servicemenyn och ändra/justera pÃ¥ utegivarens värde sÃ¥ att den visar nÃ¥n grad för kallt , och sen ställa 'Rum bör 20'...?  LÃ¥ter det som rätt lösning ?
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Jag skulle bytt fru. Satt Rum bör till 18 och tjänat 10.000:-/år.
Men om du inte vill göra det så låter det jättekonstigt. Rum bör paralellförskjuter kurvan någonstans mellan 2-3 grader om jag inte missminner mig. Detta kan omöjligen ge en skillnad på innetemp på 3 grader. För detta skulle behövas ca 8-9 graders högre framledning.
-Kolla kurvan är rätt till att börja med. Kanske har du någon knäck precis vid nu gällande utetemp?
-Kan du inte sätta Rum Bör på 20,5?
-Montera innegivare.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +3/-1
Jag skulle justerat värmekurva så när jag har rumbör '21' har jag 21 grader i huset.

Notera vad du ändrar så kan du alltid ändra tillbaka.
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
Vi har vant oss att med att ha varmt, själv skulle jag nog kunnat ha något kallare än frun...

Kurvan är rak och innan uppjusteringen av flöde sÃ¥ lÃ¥g tempen alltid pÃ¥ 24 ( 24,X med samma mätarare i alla rum i huset). Kurvan har iallafall innan ändringen stämt sÃ¥ att tempen hÃ¥lls vid bÃ¥de +10, +/-0 och -30.  Känns som att själva grundkurvan är rätt dÃ¥. Att det stÃ¥r Rum 20 eller 21  när det är blir 24 inne spelar ingen roll för mig. Känns inte som man behöver pilla med det. Problemet är som sagt att det är stor skillnad i innetemp mellan 20 och 21, antar att det har att göra med den stora radiatorytan.
En grad ändring på rum bör verkar ändra framledning(bör) med 3 grader. Tror nog att det far iväg minst 2 grader innetemp, vilket gör att det blir väl varmt inne.

Har Ställt rum bör på 20 och ställt utegivaren på -1 i servicemenyn(då drar VP på det som motsvarar en grad kallare ute). Än så länge verkar det OK, men det tar väl lite tid innan huset svängt in sig.

DKT ---> Tror min VP har tar omkring 7000kwh pÃ¥ ett Ã¥r, sÃ¥ att dra ner värmen blir ingen stor besparing...det skulle va om man ställer varmvattenstoppet pÃ¥ +18 ocksÃ¥  ;)
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Du verkar ha ett fint låg temp system. Då gör säkert en grad på framledningen 1-1.5 grader på inomhus temperaturen. Hos mig som har 44 fram vid noll gör det ca 1 grad inomhus per en grad framledning.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
Du verkar ha ett fint låg temp system. Då gör säkert en grad på framledningen 1-1.5 grader på inomhus temperaturen. Hos mig som har 44 fram vid noll gör det ca 1 grad inomhus per en grad framledning.

Kurva 33 ger väl 33 grader vid noll ute, om man har rum bör pÃ¥ 20 ? 
Känns som tempen far iväg betydligt mer än 1-1.5 grader...men det är kanske skitsamma nu, verkar hoppfullt med inställningen jag har nu.

Jo, det är nog ett ganska rejält lågtempsystem. Skulle man välja 20 grader som innetemp skulle det inte behövas många graders framledning vid noll ute...
« Senast ändrad: 29 december 2011, 14:45:20 av AAKEE »
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Du verkar ha ett fint låg temp system. Då gör säkert en grad på framledningen 1-1.5 grader på inomhus temperaturen. Hos mig som har 44 fram vid noll gör det ca 1 grad inomhus per en grad framledning.
En grad högre framledning(och retur) kan aldrig ge en grad på rummet, det blir alltid lägre.
Annars så skulle effektbehovet minska ju varmare man har det.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Du verkar ha ett fint låg temp system. Då gör säkert en grad på framledningen 1-1.5 grader på inomhus temperaturen. Hos mig som har 44 fram vid noll gör det ca 1 grad inomhus per en grad framledning.
Aldrig. Det behövs minst 2 grader för att höja en. Hur mycket lågtemp man än har.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
Jag tolkade det som att Mr Henke menade per 'grad rum bör'...

Men det är 'syn' på att det alltid krävs två graders ökning frå framledning för att öka tempen en grad. Ser tydligt att framledningen ökas 3 grader för ett klick uppåt på rum bör, och det blir varmt inne...har inte mätt skillnaden noga men det märks rejält.
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
Från Thermia:
"Om man tillfälligt vill höja eller sänka inomhustemperaturen så ändrar man RUM-värdet. Skillnaden mellan att ändra RUM-värdet och KURVA-värdet är att systemets värmekurva inte blir brantare eller flackare om man ändrar RUM-värdet, som kurvan blir om KURVA-värdet ändras, istället förskjuts hela värmekurvan parallellt 3° för varje grads ändring av RUM-värdet. Varför kurvan förskjuts just 3° är att det krävs cirka 3° högre framledningstemperatur för att höja inomhustemperaturen 1°."
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Från Thermia:
"Om man tillfälligt vill höja eller sänka inomhustemperaturen så ändrar man RUM-värdet. Skillnaden mellan att ändra RUM-värdet och KURVA-värdet är att systemets värmekurva inte blir brantare eller flackare om man ändrar RUM-värdet, som kurvan blir om KURVA-värdet ändras, istället förskjuts hela värmekurvan parallellt 3° för varje grads ändring av RUM-värdet. Varför kurvan förskjuts just 3° är att det krävs cirka 3° högre framledningstemperatur för att höja inomhustemperaturen 1°."

Om man vill öka rumstemp med 1° behöver man öka framledningen med ~1,5°, beroende på programmerad värmekurva.

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
Thermia är välkommen att komma och trycka på knappen så det står 21 istället för 20, men då får de lov att sitta kvar och svettas också.
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Aldrig. Det behövs minst 2 grader för att höja en. Hur mycket lågtemp man än har.
Shit nu blev jag osäker eftersom du låter så tvärsäker. Jag rörde nog till det. Jag menar att efter var grad kallare det blir ute så ökas framledningen med en grad. Säg att jag har 44 fram vid noll ute. Då har jag 45 fram vid en minus. Och då har jag alltid 23 grader inomhus plus minus en halv grad. Men visst tänker man efter så kan ju inte en grad högre framledning göra en grad varmare i huset. Det är ju skillnad att hålla 25 grader varmt eller 18 grader varmt. Effekten minskar ju från radiatorn ju varmare man har i rummet om man har samma framledning. Korkat att jag inte tänkte på det. Då har jag kanske inte så illa radiatorsystem som jag tycker eftersom här är ganska varmt inne. Hade jag nöjt mig med 20 grader hade det kanske räckt med 38-39 vid noll ute.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
standard, utan innegivare, är nog att ändring av bör på pumpen justerar 3 grader på framledning över hela kurvan.

En så kallad parallellförskjutning.

Normalt sett brukar detta resultera i ungefär en grad högre inomhustemp. Men det skiljer sig från hus till hus. Ett trick kan vara att justera både rum och kurva. Typ öka ett hack på rum och sänka ett eller två på kurva.

En ändring av kurva/rum i samband med en större förändring av ute-temperaturen i tröga hus kan få oanade konsekvenser.

Det kan också vara så att man genom en ökning av rum och säkning av kurva helt plötsligt blir intvingad i att knäcka kurvan vid -5 0 eller +5 då kurvan inte längre är optimal.

ett tredje alterantiv är att skaffa en inomhusgivare. Med en sÃ¥dan kan man ställa in hur stor framledningsjustering den fÃ¥r göra. Den kan sänka/höja framledningen med 1 grad om man vill. 

Ju plattare kurva man har desto större är väl sannolikheten att temperaturen inte är bra över olika ute-temp. och i så fall desto större anledning att ha en inomhusgivare.?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!