Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dags o byta vp  (läst 1347 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

P-lundgren

  • Gäst
P-lundgren
Dags o byta vp
« skrivet: 26 januari 2014, 12:00:02 »
hej har funderingar på att byta ut min befintliga vp mot ett komplett system
Har idag en IVT greenline e11 med separat vvb installerad 2000. Den har varigt i klenaste laget under alla år men aldrig krånglat. Nu har vi byggt till och tänker därför investera i nya grejer.
Har även solfångare som värmer vv och en pool.

Mina funderingar är. Går det kombinera en vp ex nibe 1155, med en en acktank och få det o lira med flytande kondensering? Så jag kan utnyttja solen på ett bra sätt?

Nibe 1155 verkar vara på papper en bra maskin hur är dessa inverter maskiner, är dom värda det extra priset?.

Utloggad Elias123

  • Automationsingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dags o byta vp
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2014, 15:34:41 »
Tänk på en sak bara att IVT e11 är inte bara på 11kw då man jämför med nya pumpar.
Det luriga är att IVT e11 ger 11kw vid 0/50°C eller 0/45°C vilket står i manualerna.
På nya pumpar så betyder beteckningen effekt vid 0/35°C vilket betyder att du måste ha en större pumpstorlek om man tittar på beteckning.

Gällande din fråga så kan jag inte ge något svar.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dags o byta vp
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2014, 17:41:24 »
Jag skulle välja denna principlösning.
Solen kan värma tanken antingen via slinga eller värmeväxlare.
Sen kopplar du även poolen mot tanken via en värmeväxlare.

http://www.nibe.se/nibedocuments/12954/M10812-3.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Dags o byta vp
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2014, 19:55:05 »
Du kan ju ev behålla din nuvarande vv beredare eller köpa en vp med inbyggd beredare och låta vv gå genom slingan i soltanken och vidare till beredaren i vp på så vis kan du förhoppningsvis få solen att ge lite även på vintern.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

P-Lundgren

  • Gäst
P-Lundgren
SV: Dags o byta vp
« Svar #4 skrivet: 26 januari 2014, 20:56:03 »
Du kan ju ev behålla din nuvarande vv beredare eller köpa en vp med inbyggd beredare och låta vv gå genom slingan i soltanken och vidare till beredaren i vp på så vis kan du förhoppningsvis få solen att ge lite även på vintern.

SÃ¥ är det kopplat idag:)  men funderar pÃ¥ om det inte vore smidigare o köra allt i en tank.  O samtidigt fÃ¥tt en arbetstank om jag gÃ¥r upp i vp storlek.

En nibe 1155 gÃ¥r ju upp till 16kw vid 0/35. Hur mÃ¥nga kW kan man räkna om man gämför den jag har idag 11kw vid 0/45.   Har ju visserligen tänkt o skaffa nÃ¥gra fläktkonvektorer och täta huset lite. SÃ¥ förhoppningsvis kan jag komma ner lite i framlednongtemp.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Dags o byta vp
« Svar #5 skrivet: 26 januari 2014, 21:32:21 »
Har ju visserligen tänkt o skaffa några fläktkonvektorer och täta huset lite. Så förhoppningsvis kan jag komma ner lite i framlednongtemp.
Eller sÃ¥ tätar du huset mycket istället, sÃ¥ klarar du dig kanske utan ny VP!  :) Skämt Ã¥sido; om du funderar pÃ¥ tilläggsisolering, fönsterbyte, eller annat som minskar effektbehovet sÃ¥ kan det ju vara bra att tänka pÃ¥ det med, innan du byter VP!
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!