Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Jordvärmepump+Ackumulatortank+Solfångare = ?  (läst 7211 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad knauer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jordvärmepump+Ackumulatortank+Solfångare = ?
« skrivet: 20 januari 2011, 22:03:13 »
Hej,

följande förutsättningar: 2-plans hus utanför Göteborg (golvvärme nedervåning, radiatorer övervåning, 200m2 boyta), uppvärmningsbehov 25000kW/år. Jordvärmepump (8kW, intern vattenberedare, 500m kollektorslang).

Jag är nyfiken på vad energibesparingen (mellan tumme och pekfinger) blir om man kopplar en jordvärmepump utan intern vattenbererdare till
en 750 l ackumulatortank samt 10 m2 plana solfångare? Kopplingen utförs på så sätt att vi värmer upp tappvarmvatten såväl som värmesystemet.

Är det meningsfullt att utföra kopplingen på ett sådant sätt att man även kan förvärma brine? Jag antar att systemets komplexitet härigenom ökar och jag har ingen aning om hur svårt detta är att utföra i praktiken, men givet att man löser det problemet hur mkt kan man då öka värmepumpens verkningsgrad?

Till sist: jag undanber vänligt men bestämt alla skribenter som kommer med ekonomiska aspekter. Investeringskostnader och pay-off tid
är irrelevanta för mig. Jag vill bara veta den approximerade energivinsten uttryckt i kW per år.
Skidstahus byggt 2011, 2-plan, 205 kvm , Ort MÖLNLYCKE, Jordvärmepump CTC 306, 500 meter ytjordkollektor i en slinga, golvvärme på bottenplan, 10 st radiatorer ovanplan med 2-rörs system. FTX system (Flexit SPIRIT UNI 2).

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert på värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Jordvärmepump+Ackumulatortank+Solfångare = ?
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2011, 22:24:22 »
Hej!

Jag har läst av elmätaren för vp lit då och då.
Totalt över året ca 5500-5800 kWh.
Sommarhalvåret 1 april - 30 september förbrukas 1500 kWh, då ingår pumpenergi till frikylan, ca 50-100 kWh. Vid installationen så förbereddes det för solvärme.

Min maximala el-energibesparing med solvärme är ca 1000 kWh.

Sommartid har du maximal COP i din markvärmeinstallation, lite synd att inte utnyttja den  ::)

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad Pjotor2009

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
SV: Jordvärmepump+Ackumulatortank+Solfångare = ?
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2011, 23:47:16 »
Hej Knauer,
Jag har precis ett sådant system som du beskriver (fast vakuumrör). Tyvärr kan jag inte ge dig några siffror om besparing i kWh då jag endast kan jämför mot min tidigare anläggning som var en mindre (och äldre) VP som var dockad mot en kombipanna.

Är det inte enklast att du tittar på vad solfångarna som du tänker köpa har för årsutbyte i din tänkta installation (fabrikat, riktning, lutning). Information om detta finns på säljares sidor samt i en del forskningsrapporter och SP's lista. Plana SF verkningsgrad beror mycket på vilken temperatur det arbetar mot så här beror det på hur du tänker koppla men det vet du nog bäst själv. Justera för detta och dra bort några % för förluster och du har en siffra kWh/år mellan tummen och pekfingret.

Att förvärma brine tror jag inte på. Exergi (=energikvalitet) går förlorad när du omvandlar högvärdig energi (antag ~30 grader från SF) till att öka brine temperaturen med någon grad. COP i VP blir lite bättre men när du sen höjer temperaturen igen till 30 grader i VP har du en förlust via exergiomvandlingen. Naturlagarna säger att det är omöjligt at omvandla 2L 20grad vatten till 1L 40grad utan förluster. Bättre att använda SF energin direkt till värme och VV produktion tror jag.
MVH

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Jordvärmepump+Ackumulatortank+Solfångare = ?
« Svar #3 skrivet: 21 januari 2011, 17:42:21 »
@knauer: Du hade ju redan en VP med beredare. Skall den tas bort och varför i så fall?

Hur mycket man vill utnyttja solen är en filosofisk fråga, mer än en teknisk/ekonomisk.
Värmepumpsgubben kommer att säga att det inte lönar sig eftersom VP går så billigt och
Solfångargubben (ja de är oftast "gubbar") kommer att säga att när investeringen väl är
gjord så är energin gratis och att man naturligtvis skall vara så oberoende som möjligt av
köpt energi. Här har du alltså första vägskälet....Vilken väg vill du gå?

En typisk plan solfångare ger ca 500 kWh/kvm och år i bra solläge vid systemtemperatur 50
grader. Så fort man börjar fundera på att ta hand om solenergi på betydligt lägre temperaturer
så kan du räkna med runt 1000 kWh/kvm och år istället. Dock kommer energin från solen
väldigt snedfördelat över året i förhållande till när man behöver den som bäst. Därför kräver
en större solsatsning rejäla lågtemperaturlager. Inomhus kan man oftast bara lagra energi för
några dagar när behovet är stort. Vill man komma längre får lagren byggas utomhus.

@Pjotor2009: Man skall naturligtvis inte ta solenergi på nivåer som man direkt kan växla in mot
varmvatten eller värme. Det är förstås alla de drifttimmar som inte duger någon annanstans
som man använder för att förvärma brine.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad knauer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jordvärmepump+Ackumulatortank+Solfångare = ?
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2011, 20:23:54 »
Tack för alla svar. Det framgick inte men jag ska bygga nytt hus. Det jag ville ha reda på var
den uppskattade energivinsten (uttryckt i kWh/år) om jag ersätter en värmepump med inbyggd
vattenberedare till en värmepump utan någon vattenberedare som kopplas till en ackumulatortank.
Jag är väl medveten om att jordvärmepumpen har bäst COP på sommaren. Och andra sidan kanske
den varar längre om den får vila på sommaren? Till saken hör att vi i regel är borta fr. huset ca2
veckor på sommaren, vilket minskar energivinsten ytterligare. 
Sobris: jag kommer att välja solspåret främst för miljöns skull. Vad jag försöker få kläm på är hur
man ska maximera energivinsten. Jag tolkar ditt inlägg som att du propagerar för att utnyttja ”låg-
gradig” värme till att förvärma brine. Hur många procents förbättring kan man räkna med att öka
värmepumpens verkningsgrad genom att förvärma brine samt hur mkt förvärmning ska man ha?
Skidstahus byggt 2011, 2-plan, 205 kvm , Ort MÖLNLYCKE, Jordvärmepump CTC 306, 500 meter ytjordkollektor i en slinga, golvvärme på bottenplan, 10 st radiatorer ovanplan med 2-rörs system. FTX system (Flexit SPIRIT UNI 2).

Utloggad i

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Heby
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jordvärmepump+Ackumulatortank+Solfångare = ?
« Svar #5 skrivet: 22 januari 2011, 12:48:19 »
Jag borde inte posta här eftersom jag är okunnig i ämnet.
Men jag låter mig inte hindras av en så oväsentlig detalj!  ;)

Jag föreställer mig att vill man utnyttja solvärmen för uppvärmning av bostad, företrädesvis genom att spara värmen till kallare tider, så borde effektivaste metoden vara den här:

1.  Man har en vattentank i mitten av bostaden, på låg nivå men så att den på alla sidor omgivs av uppvärmt utrymme.

2.  Den är på minst 20000 liter eller mer.  (Här är jag väldigt osäker, men i alla fall i den storleksordningen.)

3.  På sommaren, eller då temperaturen på det solvärmda vattnet är högre än det lagrade, så cirkulerar vattnet från solfångare till tanken.  Annars så sker ingen cirkulation till tanken.

4.  På vintern har man antingen ett yttre uppvärmningssystem typ radiatorer eller golvvärme, eller också så tar man bort isoleringen kring tanken där den vätter mot rum som ska värmas upp. Man kan ju också tänka sig att man har en naturlig ventilation från tankutrymmet till rummen.
(Det här är ju en slags version av forna tiders massiva eldstad/bakugn/murstock i mitten av huset.)

Poängen med mitt förslag, som jag tror, är att alla värmeförluster kommer huset till godo.  Dvs med undantag av när temperaturen redan är för hög inomhus förstås. Här beror det på effektiviteten hos isoleringen kring tanken.
Och "konverteringsförlusterna" minimeras.

Nackdelarna är väl kostnaden för tanken, inklusive merkostnaden för husbygget.

Vad tror ni ?  :)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Jordvärmepump+Ackumulatortank+Solfångare = ?
« Svar #6 skrivet: 22 januari 2011, 13:36:28 »
Jag vill inte ha en 20 kbm tank mitt i köket ,samt vardags rummet.  Och satan vad skit jag skulle få av frugan om det stod en sån där när hon kom hem ;D


Får du plats med en sån monstertamk hemma hos dig.  Vad har du får VP som matar den?  En 300kw med dubbla Bitzer?
Jag laddar 4500l på ett hotell med en sån VP, men om du har 20000l  så kanske du har en ännu större maskin?
« Senast ändrad: 22 januari 2011, 13:39:23 av VP ORAKLET »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Jordvärmepump+Ackumulatortank+Solfångare = ?
« Svar #7 skrivet: 22 januari 2011, 17:36:11 »
Det går att lagra ca 50 kWh värme per m3 vatten, alltså 1000 kWh i en tank på 20 m3. Det räcker att värma mitt hus 10 dagar en typisk vintermånad. Vore huset väldigt välisolerat räcker värmen högst en månad och då blir det varmvatten bara halva månaden. Då har jag inte räknat med några lagringsförluster, som till att börja med är ca 10 % per månad med 60 cm isolering.

Är alternativet elvärme är värdet av den lagrade värmen de flesta år högst 1500 kr. Det räcker inte för att betala en tank som med isolering blir en kub med 5 4 meters sida.

Edit: Rättat räknefel.
« Senast ändrad: 22 januari 2011, 19:14:36 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad i

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Heby
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jordvärmepump+Ackumulatortank+Solfångare = ?
« Svar #8 skrivet: 22 januari 2011, 18:37:36 »
Oj, vilken entusiasm jag möttes av!  ;D

Lite repliksvar:

- Värmepump var inte med i mitt förslag.
- 20m3 ryms i en kub med 2,5 meters sida, det skulle jag faktiskt få plats med i ett av rummen!  8)
- Vad bra att få veta vad som krävs i volym vatten för uppvärmningen, då skulle det alltså krävas ca 200m3 för att lagra värme för ett drygt vinterhalvår.  Det är bara en 5*10*4 meters tank!  *roflmao*   

Men då är man väl maximalt miljövänlig - i varje fall driftsmässigt.

 :)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Jordvärmepump+Ackumulatortank+Solfångare = ?
« Svar #9 skrivet: 22 januari 2011, 19:20:20 »

- 20m3 ryms i en kub med 2,5 meters sida, det skulle jag faktiskt få plats med i ett av rummen!  8)

Ska det inte vara någon isolering? En oisolerad tank med 70-gradigt vatten är det nog inte många som vill ha i ett rum. 2,7 meter blir det dessutom.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad i

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Heby
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jordvärmepump+Ackumulatortank+Solfångare = ?
« Svar #10 skrivet: 22 januari 2011, 20:05:06 »

- 20m3 ryms i en kub med 2,5 meters sida, det skulle jag faktiskt få plats med i ett av rummen!  8)
Ska det inte vara någon isolering? En oisolerad tank med 70-gradigt vatten är det nog inte många som vill ha i ett rum. 2,7 meter blir det dessutom.

Jag tänkte faktiskt 2,7-2,8 meter.  Men av någon anledning kom det inte på pränt...  ::)
Naturligtvis ska det vara isolering.  Men den kan ju utföras på olika sätt.

I vilket fall verkar det som min ide som sådan fungerar - även om det skulle vara orealistiskt idag av praktiska och kostnadsskäl.  ::)  :)

I praktiken skulle man väl gräva ett djupt hål under huset (när man bygger det) där en kubisk tank på nästan 7*7*7 meter (inkl isolering) skulle placeras (drygt 200 m3). Antagligen skulle ett material av betong med en inre tätlager av någonslags plastmaterial vara ekonomiskt bäst.   

Frågan är hur mycket solfångare det skulle krävas för att ladda en sådan tank tillräckligt ?
Antagligen skulle man behöva (dvs = billigare alternativ) en värmpump också. Fast den skulle då kunna gå främst på sommarhalvåret när den är effektivast (en LVVP ?).

En fördel här är att det enda grävandet blir för tanken, ingen borrning eller utläggande av jordvärmeslingor. 
För VV skulle man kunna ha särskild VP för att "växla upp" temperaturen om det skulle behövas. 

Undrar hur de ekonomiska kalkylerna skulle se ut...  Sc:,h




Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Jordvärmepump+Ackumulatortank+Solfångare = ?
« Svar #11 skrivet: 22 januari 2011, 22:49:55 »
OK, "knauer" då har du gjort vägvalet. Du vill köra sol av miljöskäl...

Först en fråga: hur kan ett nybyggt hus dra så mycket som 25.000 kWh?
Du kommer väl aldrig att få tillstånd att bygga en så dåligt hus idag?
Om du hade sagt 10.000 kWh så hade det väl varit lite mer normalt?

Det första du skall göra är förstås att bygga ett hus som kräver lite energi.
Se'n får du förklara för arkitekten att solen spelar en viktig roll i husets energiförsörjning.
Detta påverkar t.ex. husets position på tomten och takytor åt söder.

Lagringen från sommar till vinter är knäckfrågan och då måste vi blanda in en liten
V/VVP i resonemanget. Lagret består av energi på åtminstone tre olika temperaturnivåer:
- varmvatten ca 60 grader
- värme ca 35 grader
- förvärmning av varmvatten 5 grader och uppåt
Alla dessa temperaturnivåer återfinns normalt vintertid i de delar av lagret som finns inomhus
i en eller flera ack.tankar. När tankarna inomhus inte kan ta emot mera så går energin vidare till
lågtemp.lagret utomhus. Jämför med det omskrivna huset i Bollebygd som har ett energilager
under husets bottenplatta. Just nu på kvällen den 22 januari har man 13.5 grader på brine in,
det är 8.5 grader i mitten av lagret och 24.1 grader UNDER bottenplattans isolering.

Ett lager under huset lider av några allvarliga brister:
- det går inte att ha (väsentligt) högre temp. i lagret än i golvet ovanför, p.g.a. risk för fuktvandring
- det går inte att ha (väsentligt) lägre temp. i lagret än i omgivande mark, p.g.a. risk för tjälskador
- det går inte att rätta till misstag i hur slingorna lagts ut under huset
- lagret måste byggas innan huset byggs

Ett friliggande lager under mark kan däremot ha både mycket höga och mycket låga temperaturer
utan några speciella problem. Ju lägre temperatur vi får i lagret desto fler timmar får vi av solen.
Principen är alltså solen laddar alltid på den nivå den för ögonblicket förmår och VP lyfter upp energi
till användbara nivåer. COP blir alltid skyhögt över vad t.ex. en energibrunn eller traditionell
ytjordvärmeslinga kan ge....
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad mexitegel

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru på NIBEs 1145:a
SV: Jordvärmepump+Ackumulatortank+Solfångare = ?
« Svar #12 skrivet: 22 januari 2011, 23:14:24 »
Huset i bollebygd är verkligen inspirerande, även om det har sina tillkortakommanden som du nämner sobris.

Jag har själv funderat på att komplettera VP med solvärme såsmåningom och funderat just på förvärmning av brine. Säsongslagring finns inte på kartan men jag har funderat lite på om man får ut något av att korttidslagra den lågvärda energin (upp till 25-30 grader) som genereras under tidig vår och sen höst för förvärmning av brine. Dvs, en egen tank för detta. Har inte räknat alls på detta ännu och snabb huvudräkning ger mig just att jag i en 1000 liters tank kan lagra knappt 30 kwh.

Det kanske är att jag mygg med kanon? *roflmao*
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Jordvärmepump+Ackumulatortank+Solfångare = ?
« Svar #13 skrivet: 22 januari 2011, 23:41:16 »
@mexitegel: Det du rimligen kan lagra inomhus i vattentankar motsvarar bara några dagars
förbrukning. 1.000 liter tycker jag nog att man minst bör ha i en seriös solsatsning.
Man ser till att rita tankarna så att de tre olika temperaturnivåerna jag nämnde är
klart definierade. T.ex. så får inte retur från värmesystemet "störa" den volym som
kyls av inkommande kallvatten. Det får stor betydelse för antalet soltimmar vi kan räkna hem.

Lågtemplagret bygger vi enkelt på lämlig plats på tomten. Vi får alla fördelar från Bollebygdshuset
och ingen av nackdelarna.

En sak som man klart har missat i Bollebygd är att VP:s brineslingor skall omringa energilagret och
se till att ingen energi "smiter". Istället har de kallast i lagrets mitt, där jag skulle vilja se de högsta
temperatuerna.... Om VP ser till att gränsområdet på alla håll runt lagret hålls på samma som, eller
lägre temperatur än omgivande mark så kan ingen energi smita ut.

Tänk på att det är lika mycket energi som kommer ner från taket vid 10 grader i lagret och 30 grader
i solfångaren, som när det är 60 grader i lagret och 80 grader i solfångaren. Ja, det är faktiskt mer
eftersom du inte har så stora förluster.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad knauer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jordvärmepump+Ackumulatortank+Solfångare = ?
« Svar #14 skrivet: 22 januari 2011, 23:56:52 »
Det blev ett tankefel, husets uppvärmningsbehov ska enligt energideklaration vara 8000 kWh per år.

Naturligtvis är lösningen på problemet att kunna ackumulera solens energi under sommaren för
att sedan utnyttja den när man behöver den som bäst. Kruxet med en jättetank är den höga kostnaden.
Vad gäller ett friliggande lager under mark är jag tveksam till påstående att det inte finns några speciella
problem.  Ett uppenbart problem är svårigheten att värmen i ett friliggande lager "sipprar" ut till omgivande
jordlager (avståndet till grundvattnet räknat från värmelagrets botten torde vara en viktig parameter, ju kortare
avstånd  desto större förluster). Lösningen på det problemet är förvisso att isolera lagrets botten resp sidor.
Ett annat potentiellt problem är värmelagrets "bärare", vilken i Bollebygdhuset utgörs av stenmjöl. Vad händer
med detta material efter x antal år? Är det fullständigt inert eller gör tidens tand att dess värmekapacitet minskar?
Om lösningen på problemet med att lagra solenergi i marken är så trivial borde det rimligen inte finnas
kommersiella alternativ som utnyttjar den principen?
Skidstahus byggt 2011, 2-plan, 205 kvm , Ort MÖLNLYCKE, Jordvärmepump CTC 306, 500 meter ytjordkollektor i en slinga, golvvärme på bottenplan, 10 st radiatorer ovanplan med 2-rörs system. FTX system (Flexit SPIRIT UNI 2).

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Jordvärmepump+Ackumulatortank+Solfångare = ?
« Svar #15 skrivet: 23 januari 2011, 00:35:08 »
@knauer: Si där ja, det blev ju betydligt bättre det! 8.000 kWh om året är ju hanterbart.

Jättetanken är förstås ute ur bilden, men någon stans mellan 500 och 1000 liter bör du nog
hamna på för den del av lagret som skall vara inomhus.

Under värmesäsong ser VP till att (nästan) ingen energi slipper förbi om man lägger slingorna rätt.
När vi har överskott på energi måste det bli en spridning av temperaturerna från centrum av lagret
och utåt. Det är ju det som är själva uppbyggnaden av energilagret. Troligen kommer vi under goda
somrar att få betydande övertemperaturer en bit utanför det egentliga lagret (det som ligger innanför
VP-slingorna). När VP så kör igång efter några mulna dagar så etablerar den genast gränszonen igen
och drar även tillbaka viss energi som smitit förbi. Isolering behövs alltså inte, men man kan gärna
maka ihop en rejäl kulle med material ovanpå lagret för att hindra tjäle på vintern och uttorkning
på sommaren.

Stenmjölet anser jag inte vara nödvändigt eftersom vi inte skall bygga ett hus ovanpå  ;)
Vad är det för fel på vanlig lera?? Man tager (i stort sett) vad man haver alltså...
Vi vill dock inte ha stenar ner bland slangarna i lagret...

Förklaringen till att de "kommersiella" alternativen saknas är förstås att det är svårt att få lönsamhet i
att sälja en grop i marken, som dessutom inte kräver något underhåll. Det är betydligt mera lönsamt
att sälja en pryl med tjusiga displayer  Thumbsup
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Leffilonen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jordvärmepump+Ackumulatortank+Solfångare = ?
« Svar #16 skrivet: 23 januari 2011, 15:52:02 »
Intressant tråd  studs

Jag har själv funderat på att göra ett värmelager i marken efter att ha läst om alla möjliga olika varianter på solvärmelösningar på http://www.builditsolar.com/index.htm

Hur lägger man slingorna bäst för att nyttja solenergi optimalt? Att slippa isolering vore ju bra. :-\
Är det bättre att slingorna läggs ner i en "låda" som är tät på sidorna och botten men öppen uppåt för att regnvatten ska kunna hålla sanden/leran blöt för ökad energilagring?
Eldar pellets i en Janfire.
201m borrhål och slangarna in genom källarvägg.
Beslutsångest vilken vp jag ska välja.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Jordvärmepump+Ackumulatortank+Solfångare = ?
« Svar #17 skrivet: 23 januari 2011, 21:14:45 »
@Leffilonen: Om du gör ett lager som en tät låda, så måste du även göra ett
lock så att man inte kan ramla ner i en 50-60 grader varm sörja av sand och lera  ;)

I många fall kan man använda det material som finns tillgängligt. Lera är bäst med
värmekapacitet mellan 0.83-1.0 kWh/kbm och grad. Sedan försämras i princip
värmekapaciteten med stigande kornstorlek i materialet. Sand har t.ex. 0.33-0.83
där den höga siffran kräver att sanden är helt vattendränkt. Dålig värmekapacitet
kompenseras genom ett större lager.

Att inte ha någon skarp gräns för lagret varken neråt eller åt sidorna än min grundtanke.
Gränseen uppstår först när värmepumpen behöver energi. KB-slangen skall åt alla håll helt
omringa den volym man betraktar som det egentliga lagret.

Gör så här: Skala av matjorden. Gräv en tillräckligt stor skålformad grop. Vi vill inte ha några
raka kanter och vassa hörn. Klotformen (halvklot...) ger minsta förlusterna i förhållande till
en viss given volym. Sortera undan stenar eftersom de kan ställa till problem med slangarna.
Under grävningen bestäms om materialets egenskaper är bra nog att återfylla lagret med.
Dra KB-slangen ner till gropens botten och börja succesivt dra den i långa spiraler upp längs
gropens sidor. Solfångarslangen skall nu läggas ut centralt i lagret och i lagrets hela höjd.
Kontinuerlig återfyllning av gropen under tiden slangen placeras ut. Till sist placeras KB-slang
i en spiral på toppen av lagret, spiralen går utifrån och in. Allt överblivet material blir till en rejäl
kudde ovanpå lagret som agerar värmebuffert och ser till att fuktigheten hålls kvar i vårt lager.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!