Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Info till nya medlemmar  (läst 3054 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad emwgrni

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 278
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Atlas1302ELC
Info till nya medlemmar
« skrivet: 10 juni 2008, 09:13:52 »
Hej,

Efter har varit inne och läst och blivit lite klokare  :) SÃ¥ upplever jag att när "nya" personer som vill ha rÃ¥d om tex värmpumpstorlek osv sÃ¥ är det mÃ¥nga som inte anger var huset ligger, byggÃ¥r, nuvarande förbrukning, isolering, markförhÃ¥llande osv..

Ett förslag skulle vara när nya personer/medlemmar skall lägga in sitt första inlägg, skulle det inte kunna få ett mail/länk till vad för information som behöver bifogas i sitt första inlägg. För att de personer som skall svara på inlägget inte skall behöva fråga efter mer info.

mvh emwgrni 
Värmer 190m2 golvyta 1 1/2planshus, i Halland.
Baxi Solo Innova 50kW mot 5,2m3 tank(ar) i uthus
Hembyggd kulvert till boningshus.
Kulvert till Verkstad/Frd, ca 90m2 som värms till 12Grader
Lesol 22,5m2 solfångare.
Sunlogger 2020
Hemsida till loggern http://www.e-logger.se/pub?W99BBR73&p=1
Solceller 51st 250W Monokristalina från Renesola, omriktare KostalPiko12

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Info till nya medlemmar
« Svar #1 skrivet: 10 juni 2008, 19:57:53 »
Ett sorts formulär med grunddata som skall fyllas i vore väl ganska bra...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Info till nya medlemmar
« Svar #2 skrivet: 10 juni 2008, 23:13:43 »
Hej

Det är huvudsaken att dom som är nya känner sig välkommna vi har så många som bara älskar att hjälpa till för det gäller att hålla igång forumet med så mycket prat som möjligt.
Men det är ju bara vad jag tycker.
Samma gäller om någon frågar något som vi redan svarat på så är det bättre att svara igen istället för att hänvisa till sökfunktionen.
Ibland så kommer man till och med på lite nya vinklingar på dom olika problemen.

MVH
Messer tomte::

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Info till nya medlemmar
« Svar #3 skrivet: 12 juni 2008, 16:27:32 »
HÃ¥ller med Messer

Huvudsaken är ett artigt bemötande utan besser-wisser fasoner. Den som frågar vet ofta så litet att han/hon inte förstår varför det ska uppges en massa siffror hit och dit. Att uppge en massa siffror som inträdesbiljett kan ibland bli uppförsbacken som gör att inlägget aldrig blir av. Men det är bara min högst personliga åsikt.

Sedan har frågorna ofta ett ursprung ur olika förhållanden som sällan är helt identiska, så det kan vara lite svårt att söka på forumet efter "exakt rätt svar".

MVH/Gano



2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Info till nya medlemmar
« Svar #4 skrivet: 12 juni 2008, 16:55:07 »
Mmm, jag är själv rätt allergisk mot de som kräver för mycket info innan man kan registrera sig i ett forum.
T.ex supportforumet för en av de mjukvaror jag använder... nästan så att man drar sig för en registrering, trots att man ibland verkligen är i behov av hjälp.

Jag har med ett stycke i den text som skall godkännas innan registreringen slutförs, där står att de som vill ha hjälp med frågot om dimensionering och liknande skall uppge i sin signatur de uppgifter du efterfrågar.

Kanske skulle jag (eller annan moderator) kunna manuellt efterfråga dessa uppgifter, och kanske t.o.m. lägga in dem i nya medlemmars signatur, för att hjälpa dem på traven, men det känns som lite overkill.
Kanske om jag får tid, att jag provar det. Eventuellt kanske nya medlemmar känner sig mer välkomna om man tar hand om dem på ett personligt plan?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad super

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Info till nya medlemmar
« Svar #5 skrivet: 17 juni 2008, 18:50:11 »
LÃ¥ter bra Rickard!!

Själv skulle jag vilja ha lite nackmassage.
Nu
Nibe 1215-5 2004 sjövärme i Järna (Södertälje)
Hus 96 m2+gäst 34 m2(underhållsvärme) Golvvärme
Bastuhus med källare elgolvvärme ca 50 m2


Tidigare hus
AutoTerm AeroMax 9 med AquaMax combi 9Kw (Samma som Ivt 290 A/w Optima 900) 2 plan+källare 1909

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!