Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: ME
« skrivet: 23 januari 2007, 13:03:20 »

När pumpen inte räcker är enormt olika, man har det man har och får vara glad med det!

Det viktiga är det som nämnts att den rackarn verkligen går kontinuerligt vid skarp kyla där man har behov av spets...

0 starter och 24 timmar drift vid svinkyla ska det va!
kan köra till -15 utan att koppla in elpatronen och droppar det till -17 under en natt går det forfarande bra, till och med att ta en dusch på morgonen. Så jag klagar inte  :)  och i går kväll hade jag 22 timmars drifttid  och några minuter 3 eller 6 (kommer ej i håg.)
Skrivet av: staffan55
« skrivet: 23 januari 2007, 12:44:35 »

Tyvärr(?) så kan man inte riktigt få mäta krafterna med nytillkomna V3-ägare. Här har det bara varit
-12,5 gr i natt.
Hur barnslig är jag och övriga på detta forum? ;D
-15  44gr, tror jag ska ställa upp ngn grad trots allt.
innetemp 20,5
gångtid 13,25
31 starter-jag ligger kring 30 hur jag än gör
Absolut inget tillskott
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 23 januari 2007, 11:49:27 »

När pumpen inte räcker är enormt olika, man har det man har och får vara glad med det!

Det viktiga är det som nämnts att den rackarn verkligen går kontinuerligt vid skarp kyla där man har behov av spets...

0 starter och 24 timmar drift vid svinkyla ska det va!

Sen kan det iofs bli nåt stopp om det tex är varmare på dagen, eller att den jobbar ikapp på natten pga av det inte används nåt vv då!

Den IVT jag vakar över är i mina ögon för vek, den kan 14 dagar utan ett enda stopp!!
Många är bekymrade för att vp går mycket vid kyla, det är ju precis tvärtom.
Den trivs vid kontinuerlig drift, dessutom är det ju kompressorn som är vår sparbössa!
Skrivet av: ME
« skrivet: 23 januari 2007, 10:41:05 »

Jag blir lite avundsjuk, min VP ger upp vid  ca -15  :( kan dock notera att jag endast har 179 kw tillskott på 3 år, och det mesta kom första 3 månaderna.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 23 januari 2007, 10:32:50 »

Idealet är att pumpen går 24h vid svinkyla och tillskottet aldrig går in!

Låter som att du kan stäng av TS. Frågan är då bara om du får tillräckligt med vv.

Golvvärmen får du ha noga koll på om du har trägolv.

Vad gäller koden ska det väl mycket dumhet till innan man ska lyckas ändra larmgränser osv så att skada kan uppstå.


Skrivet av: Mathias S
« skrivet: 23 januari 2007, 08:00:43 »

Morning!

Idag vaknade man faktiskt upp till ett något svalt hus, tempen hade krupit ner till 18,5 grader...ingen katastrof men inte riktigt vad man är van. Utetempen stod/står på ca -30,5 härliga grader. Pumpen har knallat på 22 timmar med 8 starter senaste dygnet + tillåtet tillskott på 1,5 kW.

Har kört kurva 34 med en justering på +2 och det har fungerat klockrent från +10 ner till ca -20 grader. Fungerar nog egentligen även vid -30, men jag hade satt max framledning till golvvärmen på 37 och det blev definitivt för snålt. Har ökat på det ett par grader och temperaturen är redan bättre. Hur hög temp vågar man köra ut på ett golvvärmesystem? Själva golvet tål väl ca 35 grader, men man måste väl förmodligen köra ut rätt hög temp för att uppnå 35 på golvet...

Kanske dags att se kurvan som rätt injusterad nu och få fingret ur och montera innegivaren. Då kanske man slipper kalla frukoststunder.   :)
Skrivet av: richard fransson
« skrivet: 23 januari 2007, 07:24:21 »

Morron

Att man alltid missar köldknäpparna som även dyker upp i Halland fiR:

Är ju ute och seglar så jag har ingen möjlighet att se hur min VP mår *roflmao*

Men det låter ju som att -28 och pumpen går 21 timmar är lysande.

Huskurva 45 vid -15 det verkar som jag får hem och tilläggsisolera, kanske plocka på lite mer radiatorer.
 Sc:,h

Skrivet av: anteisr
« skrivet: 23 januari 2007, 07:15:32 »

Gomorron

Jag har använt koden till att titta till hur mycket TS den använt och nu med ett dygn med -15 ute så hade jag en gångtid på kompressorn på 14,5 tim samt 2kwh TS. Ett snabbt överslag i huvudet gör det till ca 40kwh per dygn att värma huset vid -15. Billigt :-D

Framledning vid -15 är 44gr har kurva 45. Alltså sänker innegivaren 1 gr på kurvan.

//Anders
Skrivet av: ME
« skrivet: 23 januari 2007, 00:10:49 »

minus 28, grattis en väl tilltagen VP !!  på gamla modellen så finns det ingen anledning att gå i i kod menyn.  det verkar dock finnas lite nya grejor på V3.

men funkar vp OK så tycker jag du skall glömma att gå in om du inte vet vad du gör...

Så du har haft elpatronen avslagen :) då finns det ytterligare en mindre anledning att gå in i kod menyn, du behöver inte titta på eltillskottet.
Skrivet av: Mathias S
« skrivet: 23 januari 2007, 00:02:39 »

Får härmed med mitt första inlägg på vp-forum sälla mig till den glada skaran av v3 ägare. Har själv kört min pump för uppvärming av kåken sedan mitten av oktober ifjol och kopplade förra veckan även på garaget. Nu följer glada dagar av statistikförande och trimning av systemet. Extra roligt när det äntligen är bister vinter och pumpen får bekänna färg.

Hade ner mot -28 idag och fick faktiskt slå på lite TS för första gången sedan uppstart. Kanske egentligen inte var nödvändigt, men tyckte det tog onödigt lång tid att få upp rätt temp på vv. Jag är tyvärr alldeles för ny i gemet för att kunna avgöra vad som är "rätt" och "fel" inställningsmässigt. Tyckte mest att pumpen gick väldigt mycket (ca 21 timmar på ett dygn), men det kanske är fullt normalt vid så låga temperaturer...?

Blev också väldigt nyfiken på "koden" som nämdes ovan. Är det någon som har kollat upp ordentligt vad som gäller ang. användandet av den? Jag är riktigt sugen på att testa, men mindre sugen på att göra något dumt...  ::)
Skrivet av: jehu
« skrivet: 22 januari 2007, 13:15:25 »

Kul med lite nya Ecoheat-ägare på forumet. :)

Så man kan få fram elpatronens förbrukning med koden minsann. Och då skulle garantin inte gälla.  ;D

Också min erfarenhet att man inte sparar mycket med att snålställa patron, 1,5 istf 6. Lika bra att brassa på så att det åtminstone går snabbt.

Jag prövade att ställa ner maxtemp på kompressor till 48 grader, med tanken att kompressorn skulle få vila mera och bara köra på arbetstemp som den gillar.
Men resultatet blev inte bra, vv-körningarna var fjärde start behövs för att hålla uppe tempen i övre tanken. Nu halkade den under 40 grader titt som tätt. Dessutom blev det något fler starter.
Så nu har jag ställt upp maxtempen till 52 grader, så får vi se. VV-tempen ligger nu på 41-43 grader. Utan TS.

ÄNTLIGEN har vi fått lite vinter också.  Thumbsup
Skrivet av: richard fransson
« skrivet: 22 januari 2007, 11:14:09 »

Låter som troligt, jag drar mig till minnes att jag slog nog också av VPn vid det tillfället.

Jag tycker det är mest intressant med kod så jag kan läsa av vad Elpatronen förbrukar, verkar märklilgt att den ska gömmas bakom en kod ???
Skrivet av: anteisr
« skrivet: 21 januari 2007, 20:45:26 »

Hej igen

Tack för koden Rickard. Jag tog upp det här med koden med min installatör och visst kunde jag få den men då kunde det bli tjafs med garantin eftersom brukaren inte ska vara inne i den menyn bla bla. Han menade att allt loggas om man gör något där

Men va faan de är ju min pump för jag har betalat den och skulle det finnas en meny man kan förstöra den så..... Ja nu vet jag att man kan ändra larmgränser och så men vem rör sådana...

Varför jag hade så många starter har jag kommit fram till. Om man som jag slog av pannan för att byta en duschblandare samt mixtra med elementen så får räknaren tuppjuck och slår ihop 2 dygn för starter, inte för gångtid. Detta har nu hänt 2ggr. Den första som ovan och sen blev det strömavbrott förra helgen med samma resultat alltså runt 90 starter och gångtid under 10timmar på 24h.

Detta är med all sannolikhet en bugg i styret.

Mvh
//Anders
Skrivet av: Stig T
« skrivet: 21 januari 2007, 19:13:31 »


Tack för koden Richard, den var efterlängtad  Thumbsup
Skrivet av: richard fransson
« skrivet: 21 januari 2007, 17:43:47 »

Välkommen i gänget med V3 *vinkar*
Var ett tag sedan jag var här så jag "anknyter" till orginaltråden. Även om jag med spänning läser och begrundar "utsvävningar" angående huskurvor, då jag nu oroar mig lite för att jag har för klena radiatorer" men jag lurar på det, åter till saken.

Har nu kört min pump i drygt 7 månader, har väl lurat en del, se min tråd "Nya CTC V3"

Har 1-rörs system också, tror att man får leva med många starter, min ligger runt 35-45 starter per dygn. Fick också ett par "ryck" med uppemot 85-90 starter. Då hade jag också pillat med raddarna. Vad jag har erfarigt är att 1-rörssystem är ju väldigt tröga och har du som jag en något överdimensionerad pump och ett 70-tals system så kan det blir många starter eftersom returen kan bli väldigt kall, jag loggar om min retur ligger nu runt 30-35 grader och framledning på 40-45, ja jag vet att det är högt men, dragit hus och få radiatorer så blir det så *roflmao*.

Jag har kommit fram till att min går inget vidare utan eltillskott när VP bestämmer sig för flytande kondensering, får nog leva med TS. men det blir inte många kW per dygn ca 2 kW. Jag märkte dessutom att det inte spelade någon egentlig roll om elpatronen var inställd på 1,5 kW eller 9 kW det bli bara frågan om hur snabbt man får upp tempen igen. Kanske jag kan minska TS när jag får nya duschblandare "snålspolande".

Har också kommit fram till efter ett par goa groggar på fredagkvällar ;D vid pumpen. Att man med koden kan få tillbaka den efterlängtade menyn som visar diffrensierad energiförbrukning på TS och ja VPn är ju itimmar men man får ju TS. Om man pillar in koden i Fabr. instl. menyn och sedan går ur den så kan man gå in i Historiken och vips så ser man elpatronens total förbrukning. ...............................

Och koden är. 372
Nu kan ni pilla lite till studs :,v(, men som sagt det är på egen risk. Men en lite fördröjning på starten från 15 till 20 minuter sparar lite starter, det finns några som till och med anväder 30 min. Jag testade lite och VV blir lite lidande om man har lång start förbrukning.
Använder man den fina funktionen "Extra VV" så blir den lite lidande av för lång startfördröjning.

Välkomnar kommentarer och frågor
 a:gl
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 januari 2007, 17:19:30 »

Iofs, men har du +5 så kommer det att bli för varmt inne när det är varmt ute...

Genom att sänka kurvan sänker du framledningstempen när det är kallt ute, genom att öka justeringen till + 5 höjer du framledningstempen vlika mycket oavsett utetemp.
Justeringen är alltså till för att justera rumstempen sedan du hittat rätt kurva, d.v.s. har en rumstemp som är likadan oavsett utetemp men kanske tycker du att den tempen är för hög eller för låg... Då skall du "justera"
Skrivet av: Stig T
« skrivet: 16 januari 2007, 16:24:32 »

Kan någon hjälpa mig att förstå skillnaden, om det nu finns någon för jag ser den inte huvuddunk:
Kurva 45 ger vid -10 ca 40  ºC framledningstemp
Kurva 40 med justering +5 ger vid -10 ca 40 ºC framledningstemp.
Skrivet av: ME
« skrivet: 16 januari 2007, 09:52:15 »

Citera
Ang husvärme från så påverkar inte den framledningstemp vid -15.
Klart att den inte höjer framlednings värdet vid -15 :) Det är en fast punkt som önvänds för att justera lutningen  på kurvan, har man rätt framledning vid  -15 kan du du justera hus värme ifrån för att "finjustera" kruvanslutnig.

Sedan kan inne givaren kompensera  om mot all förmoda inte skulle bli rätt (tex vid eldnining, solintrålning eller annar som kan påverka från normalen. 
Skrivet av: Stig T
« skrivet: 15 januari 2007, 23:16:50 »

Ang husvärme från så påverkar inte den framledningstemp vid -15.
En generell regel är att om man ökar framledningen 5 ºC så ökar inomhustemperaturen ca 2 ºC. Rumsgivaren kan högst höja framledningstemperaturen/kurvan 7 ºC
Skrivet av: ME
« skrivet: 12 januari 2007, 21:49:31 »

Vp:n tar efter 180 minuter energi från övredelen (elpatronen) och skulle aldirg nedre delen uppnå tillräcklig  teperatur så tar VP extra energi från övredelen i all evighet  :)

180 minuters frödöjningen blir då bara en engångs grej så jag ser inget "bekymmer" med att fördöjningen är inställt till 180 minuter.

Denna fördöjning är bara till för att VP'n skall vänta på att ta energi från övredelen och låta Compresson försöka "arbeta ikapp sig" och själv fixa energibehovet utan hjälp elpatronen.

Detta för att det bland annat finns en viss tröghet i hus, bra isoleradehus kan ha längre tid sämmer isolerade hus kortare. Andra orsaker är att inte elpatronen inte skall gå pga att man tappat lite för mycket temperatur i radiatorvattnet efter en dusch.
Skrivet av: staffan55
« skrivet: 12 januari 2007, 20:29:25 »

Nu har vi väl delvis lämnat ursprungsämnet i tråden men Noll Kolls situation är ju bedrövlig.

Dessutom tror jag att alla försök att förstå VPn och kurvlutning blir helt meningslös för honom. Jag tänkte nog fel i det jag skrev tidigare eftersom jag har TVÅ enheter med en komplett elpanna plus en värmepump. NK har EN integrerad VP med en 9kw elpatron. Den patronen sitter i pannans övre del, ovanför skiktplåten, med syfte att spetsa vv, hjälpa till vid extra energibehov samt utgöra en reserv om ngt går fel. Däremot är den knappast konstruerad som en optimal elpanna, eftersom uppvärmningen i den nedre delen ska ske av kompressorn, vilken nu inte fungerar.
Alltså: Elpatronen går för fullt i övre delen av pannan, men värmeuttaget till radiatorerna tas i första hand från den undre, nu ej fungerande, ouppvärmda delen. Pannan måste skrika efter värme som då ska fås från den övre delen. På något sätt måste väl du se till att den shuntar från övre delen obehindrat. Standardinställning torde vara fördröjd shunt med 180 minuter, men i din situation ska det inte vara någn fördröjning. Ändra!
Jag tror att kurvlutning under dessa omständigheter har föga intresse. Det som står i manualen förutsätter säkert att VPn är i drift på förutsatt vis med en kontinuerlig uppvärmning av radiatorvattnet från den undre delen.

Hoppas ME kan bekräfta eller avråda.

Dessutom borde installatören verkligen göra sitt yttersta för att hjälpa dig, dels med inställningar nu, men även med att ordna något för att få igång pumpen.

Går det att borra ett nytt hål? Eller är det sannolikt att även det blir torrt? Finns det plats för jordvärme? Det kanske inte är optimalt väder för att gräva men med rätt maskin går det säkert. Du kan ju inte bara ta detta. Som sagt var, häva betyder att prestationerna går tillbaka, dvs du får tillbaka pengarna och installatören tar tillbaka VPn, installationen samt borrhålet(lycka till med det sistnämnda). Om du väntar för länge så blir det alltid diskussion om att du accepterat att vänta, att VPn blir att betrakta som begagnad med tjafs om värdeavdrag osv. Om det nu är så att installatören säger att han ska prata med sitt försäkringsbolag så innebär inte det att du kan sitta med armarna i kors. Säkert drar det ut på tiden för att skadan sedan avböjs.
Skrivet av: ME
« skrivet: 12 januari 2007, 16:38:00 »

Nja, kurvan sitter "fast" i 50 graders punkten (min uppfattning)

Skrivet av: NollKoll
« skrivet: 12 januari 2007, 15:59:29 »

Jag kritiserar inte, utan är glad att lära mig mer  :)
Jag kan ha totalt missuppfattat det skrivna i manualen :,v( , får fixa glasögon ::)
Om det är som ni säger så måste det då vara 'justering' + 'husvärme från' + innetemp avvikelse' som förskjuter kurvan.
Ni som har erfarenhet, är innegivarens kurva 3 grader förändring på framledningen mot 1 grads avvikelse inne?

Jag hade inte infogat 'justering' tidigare, men här kommer den oxå


- mina problem är under förhandling, och vill inte hänga ut någon
Skrivet av: staffan55
« skrivet: 12 januari 2007, 14:19:47 »

Jag har samma uppfattning som ME betr kurvlutning.

Däremot börjar jag bli allvarligt oroad över Noll Kolls situation med det torra borrhålet. Även Richard har varit inne på att situationen är obehaglig.

Jag utgår i  det fortsatta från att hålet fn är oandvändbart, att du enbart kör med EcoElen samt att installatören skall "återkomma". Vidare utgår jag från att du köpt detta av en näringsidkare.

Eftersom du köpt en komplett VP-anläggning( mitt antagande) bla innefattande en energibrunn(borrhålet), men inte fått detta så är problemet inte ditt utan leverantörens. Om denne inte omgående "fixar" detta så HÄV AVTALET. Då ska du se att det blir fart. SKRIV och spara kopia av brevet.
Om det istället är så att du köpt grejor från ett håll, borrhål från ett och installation från annan blir det svårare.
Det är säkert inget fel på din elpanna men den är nog orimligt dyr eftersom du köpt en begvärmeanläggning.
Konsultera en advokat på hemorten. Du har dessutom rättsskydd i din hemförsäkring
Skrivet av: ME
« skrivet: 12 januari 2007, 13:43:50 »

NJA, om jag har för sått allt rätt så ÄR denna kurvbeskrivning husvärme ifrån vid +20 grader (alla svarta linjer går till 20 p X-axeln.  är drar du till husvärme ifrån till 25 grader så skulle alla svarta linjer gå till 25 på x-axeln.

Det skull innebära ändrad lutning på kurvan....

Fast jag kan ha förstått det fel, :)
Skrivet av: NollKoll
« skrivet: 12 januari 2007, 10:20:51 »

Jag förstår inte resonemanget med att värmekurvan ändras av att ändra parametern 'Husvärme från°C'.

Utdrag:  :,v( 'Gräns på utomhustemperatur då huset inte behöver mer värme. Radiatorpump stannar
och shuntventilen hålls stängd. Radiatorpumpen motioneras dagligen en kort stund för
att inte kärva. Systemet startar automatiskt igen då värme behövs.'

Nog  är det väl mindre värde på 'lutning' som gör kurvan flackare och högre 'justering' som kompenserar till samma värde, ungefär som innegivaren kan göra om den är inkopplad.
Ett överdrivet exempel:
lutning=60, justering=0 vid 0 ºC utetemp ger samma framledningstemp (~47) som lutning=30, justering=+20 (om det nu skulle gå att ställa in).

Värt att notera är att få rätt temperatur inne vid +4 till -4 kan vara knepigt. jag har alltid lite kallare då.
Det verkar vara en 'knäck' på kurvan vid 0 ºC om man inte har någon justering...

Skrivet av en utan erfarenhet från värmepump. huvuddunk huvuddunk
Det känns som att jag har investerat i Sveriges dyraste och minst effektiva el-panna :(
Skrivet av: ME
« skrivet: 11 januari 2007, 20:15:39 »

Har du testat att höja husvärme ifrån till 20 grader... Det kommer att höja temperature inne.

Värt att notera är att få rätt temperatur inne vid +4 till -4 kan vara knepigt. jag har alltid lite kallare då.
Skrivet av: anteisr
« skrivet: 11 januari 2007, 18:15:21 »

Hej

Ska testat det när jag kommer hem. Har kört utan innegivare sedan igår kväll och mitt på dan idag hade det sjunkit lite i innetemp men tyckte ända att det var lite behagligare. Hade blivit lite kallare ute också -5gr så nu kanske man kan hitta sin kurva.

Men en annan sak. drifttid samt antal starter var identisk imorse som igår. Ska inte det ändras dynamiskt. Tänkte att jag skulle ringa CTC direkt och höra idag men inte fått någon lucka.

//Anders
Skrivet av: ME
« skrivet: 10 januari 2007, 22:31:21 »

det är riktigt (att höja värdet på värme i från till 20 grader) det kan &så innebara att du får sänka vid - 15 grader om du får för varmt runt +5 till 0.

Det är viktigt att innegivaren inte är inkopplad när du ställer in. DEN kan motverka dina optimeringar. själv tror jag att jag har värme ifrån satt till 22 eller 23 grader.
Skrivet av: staffan55
« skrivet: 10 januari 2007, 21:57:45 »

Du kan ju också prova att ändra "värme från" till ett högre värde. T ex 20 grader. Då blir inte kurvan så brant och pumpen mindre nervös. Nu måste den "snabbt" få upp temperaturen när den sjunker i pannan. Jag gjorde den ändringen och fick ned antalet starter något.
Skrivet av: ME
« skrivet: 10 januari 2007, 21:39:50 »

Puh... men det är fortfarande värt att ställa in din VP :)
Skrivet av: Stig T
« skrivet: 10 januari 2007, 19:03:12 »

Skönt Thumbsup
Skrivet av: anteisr
« skrivet: 10 januari 2007, 18:30:45 »

Eeehhh

Jag måste be om ursäkt för att ha tagit upp Er tid idag.....

Var ner och kollade VPn nu och tro det eller ej men nu stod det:

Gångtid 24h 8.11 tim samt 39 starter......

Den måste ha hängt sig eller nåt. Skruvade ju av den när jag bytte duschblandaren men det var ju i måndags vid 18 tiden så man kan tycka att den borde gått till sig.

Jag kan iaf förtälja detta. Jag hade VPn på el det första dygnet och då drog den 100kwh enligt styret. Så diffen gångtid/kwh var 24/100. Idag möttes dom 840/840. Det går säkert att räkna ut nån integral på detta men trött och hungrig så orkar jag inte. Men kul iaf att den drar under 24kwh enl styret iaf.

//Anders
Skrivet av: ME
« skrivet: 10 januari 2007, 16:07:20 »

Hmmm... blir inte riktigt klok på siffrorna, känns mer som lite vatten eller för stor VP, men tidigare förbrukning så borde det inte vara en för stor VP, och driftstiden känns inte helle fel ???

Kolla hur innetemperaturen reagerar med nuvarande inställning...

Ta ett kort på en radiator så man ser rör och termostarer, och golv...
Skrivet av: Stig T
« skrivet: 10 januari 2007, 16:00:25 »

Sorry då läste jag fel :-[, ok 48 grader då är det ju en annan femma.
Skrivet av: anteisr
« skrivet: 10 januari 2007, 15:58:14 »

Max 53gr framledning står det i inställningarna

48gr som max har jag haft det. Det blev kallt för några dagar eller rättare sagt några nätter sen. Blev -16 ute. Hade då innegivaren på 21,5gr

//Anders
Skrivet av: anteisr
« skrivet: 10 januari 2007, 15:55:26 »

Ja innegivaren har varit på tills kl 14 idag. Nu är den bortkopplad

//Anders
Skrivet av: Stig T
« skrivet: 10 januari 2007, 15:45:34 »

Att max framledning är 53 grader tyder ju på enrörs, eller var det något särskilt då.
Hastighet på cirk pump på radiatorkrets?
Om det är som du tror att VP:n är för kraftig så kan ändringar i servicemenyn i alla fall få ner antalet starter tills du klurat fram problemet.
Skrivet av: ME
« skrivet: 10 januari 2007, 15:44:52 »

Innegivare är den monterad ??? isåfall på eller avslagen ?
Vill veta !!
Skrivet av: anteisr
« skrivet: 10 januari 2007, 15:22:36 »

Klistrar in förutsättningarna från mitt första inlägg:

Förutsättningar:
En gammal CTC oljepanna sedan -78, 4-4.5m3 olja om året. Men då var det nästan aldrig under 25 grader inne heller. Gick istort inte att få den att shunta ut under 50grader på framledningen om det inte blev riktigt kallt då shuntade den ut 23... Så den gick bort  Smiley.

Den gamla oljepannan shuntade ständigt ut ca 50-55gr. Är därför säker på att jag inte behöver så hög framledning. Hade ju som sagt konstant 25gr inne.

Ja innegivaren har varit på men har nu stängt av den. Då sjönk börvärdet för framledningen till 32gr. Har nu 1gr ute. Måste ju prova nånting

Ja jag är nästan säker på att jag har ett enrörs system som är uppdelat på 4 st slingor. 2 per våning.

Jag har nu exakt 86 starter på de senaste 24 timmarna. Gångtid 9:09 timmar. Brine in 5gr.

Det enda jag kan komma på som ställer till detta är att elementen kyler av vattnet fort och de är väl bra. Och att jag har överdimensionerat VPn så den värmer upp vattnet fort för den går inte många minuter.

//Anders
Skrivet av: ME
« skrivet: 10 januari 2007, 14:50:09 »

Innegivare är den monterad ??? isåfall på eller avslagen ?

Är du säker på Enrör system ? De brukar behöva högre framledningstemperatur....

Hur många starter får du nu vid +2 grader och drifts tid ?

Skrivet av: anteisr
« skrivet: 10 januari 2007, 13:26:32 »

Då börjar vi.

Körde olja förut. Vet inte om elementen är inställd eller strypt något särskilt för det. Har iaf alla termostater på max.
Innetemp 21 (21.5)
Framledning 34
utetemp 2 (28) :-D
Huskurva 44
värme från 16
max framledning 53
Elpanna 41

Har enrörs system som jag tror var rätt vanliga -78 när det byggdes. Har som sagt alla termostater på max. Hade förut med huskurva 43 och innetemp 21.5 ca 50 starter dygn. Det enda jag ändrat på är att efter mycket om och men, svett och bankande ha fått igång 2 element. Ett av dom sitter säkert först på sin slinga (har 4 st slingor i kåken) och det andra sitter om inte sist så näst sist. Elementen är varmast upptill för att avta i nersidan. Som det ska vara har jag läst här på detta eminenta forum. Gäller alla element i kåken. Men detta har jag bara känt med handen så inget exakt alltså. Har också känt på returen och framledningen i pannrummet och det är skillnad i temp. Bytte i samma veva duschblandare och då slog jag av VPn samt inkommande vatten. Om den skulle läka in varmvatten till kallvatten som jag också läst här så borde man väl se att det snurrar på vattenmätaren. För skulle det läcka varmvatten nånstans så förklarade det ju dessa många starter.

En annan fundering är ju som sagt att det skulle vara lufr i radiator slingan nånstans. Vet ej hur det artar sig så min fundering är ju att det skulle ta stopp där och nåt element inte skulle bli varmt med mindre volym att jobba med och högre returtemp. Men tänker man så så skulle (tycker jag iaf) man ite få fler starter utan mindre sådana då man inte plockar så mycket effekt ur accen. Iaf på CTC då denns shuntar ut vattnet och har kännaren på framledningen.

Hoppas jag lämnat rätt info till dig ME

//Anders
 
Skrivet av: ME
« skrivet: 10 januari 2007, 13:08:14 »

Kom på att jag ändrat huskurvan uppåt från 43 till 45. Men tycker inte det ska göra nån skillnad.
WoW varför höjde du ??? var det för kallt i huset ?

Skulle som jah sagt tidigare sa vilja ha mer info om hur VP är inställd, elementen ite är strypta på ngt sätt ev termostater.... en eller två rörssystem osv,

Som sagt mer INFO !!!
Skrivet av: anteisr
« skrivet: 10 januari 2007, 12:34:18 »

Hmm...

Tycker att det är konstigt ändå att det blir sådan skillnad för att man har fått igång 2 element. Hade iofs runt 50 starter innan vid samma väderlek. Men att 2 element ska göra att jag tappar så mycket värme så mycket fortare.

Hög retur sa du men då tycker jag att jag skulle få mindre starter eftersom det inte skulle krävas så mycket nyvärmt vatten i slingan....

Men som sagt rätta mig om jag har fel.... Om d et skulle ha kommit luft nånstans i slingan vad får det för effekt?

Kom på att jag ändrat huskurvan uppåt från 43 till 45. Men tycker inte det ska göra nån skillnad.

//Anders
Skrivet av: Stig T
« skrivet: 10 januari 2007, 10:39:06 »

Tappar fort temperatur i tanken samt att det går fort att värma upp den igen tycker jag tyder bland annat på litet system, hög retur mm.
- Har du kollat att inte shunten står i manuellt läge? dvs knappen intryckt.
- Cirkulationspump läge? Delta på radiatorkretsen? Vet inte hur det ska vara på enrörs (någon annan kanske?)
Om allt är ok men det blir så många starter så kanske din anläggning kräver att du(din installatör) måste sätta VP Min C och Startfördröjning till andra värden (Meny Fabriksinst kod) 
Skrivet av: anteisr
« skrivet: 10 januari 2007, 09:38:42 »

Hej igen

Försöker att hitta en logisk förklaring till detta. Rätta mig gärna om jag har fel.

Att VPn har så många starter beror väl på att vattnet i acctanken  tappar tempen fort. Och frågan är väl varför den tappar tempen så fort eller hur. Att jag fick igång 2 element ska väl inte göra det eller... Den fick väl större volym att jobba emot.

//Anders
Skrivet av: anteisr
« skrivet: 10 januari 2007, 09:28:22 »

Hej

Svar:
1: Innegivaren är påslagen
2: Ja fullt öppna
3: 1 rörs
4: Inte ändrat ett dugg annat än att jag fått igång 2 element

Det enda jag gjort förutom det är att monterat en ny duschblandare och då slog jag av VPn + vattnet in  några ggr. Men det kan ju inte göra någon skillnad

//Anders
PS. Detta forum har blivit som en drog efter installationen av VPn. Aldrig några problem med fritiden sen man hittade hit  :). Tack alla ni hjälpsamma medmänniskor. DS.
Skrivet av: ME
« skrivet: 10 januari 2007, 09:16:15 »

Vad har du för inställningar på VP'n ? ( värden inställda under inställnnigar)

Du borde inte ha fått ökade starter pga att du "fått" igång elementen.

HAR DU:

1. Innegivaren påslagen ?
2. har du termostater på elementen.
3. 1 eller 2 rörs syste.
4. har du ändrat strupningar på elementen.
Skrivet av: anteisr
« skrivet: 10 januari 2007, 09:00:14 »

Hjälp!!

Jag har nu fått igång alla element. Det sista krävde att man skruvade upp ventilen men sen funkade det.  Luftade det men det kom  bara vatten så....

Nu till problemet, Jag sänkte rumtempenm från 21.5 till 21gr. Nu har vi runt +5gr ute och VPn går ca 8-9 tim per dygn men med 86!!!!!!! starter. Innan ändringarna så startade den typ runt 50ggr per dygn.

Vad kan göra att den startar så många ggr nu. Är det för att den något överdimensionerad eller kan det ha med radiator slingan att göra?

Parametrar just nu:
rumtemp 21 (faktiskt innetemp 21.5)
ute 5gr
Framledning 34gr

//Anders
Skrivet av: ME
« skrivet: 04 januari 2007, 22:46:09 »

Japp , Om du har ställt in att Eldelen skall ha 41 grader och du har en framledings bör vädre till elementen på 40 så ändrar styret själv bör värde på eldelen till 47 grader dvs 7 grader över framlednigsbör bördet.

Notera att styret inte ändrar på värdet du ställt in skulle framledningsbör sjunka under 34 grader så är det ditt inställda på 41 grader som gäller.

SÅ sätt elpatronen på 0 KW ... sparar en massa tillskott.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!