Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Diplomat Optimum vs. Optimum G2  (läst 2758 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad schwede

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Frihet ger rättvisa. Rättvisa ger mÃ¥ngfald.
Thermia Diplomat Optimum vs. Optimum G2
« skrivet: 15 november 2009, 19:52:30 »
Hej! Efter 6 offerter från 4 leverantörer har vi bestämt oss för en Thermia 12 med 2x300 slinga.
Frågan är: Skall vi nöja oss med en Optimum eller gå på en G2:a?

Som jag förstår det är Optimum och Opt G2 samma maskin, bortsett från varmvatteneffektiviteten (HGW).
Min egen kalkyl över 10 år ger bäst ekonomi för Optimum, merkostnaden för G2 efter ROT är ca. 5.000 kr.

Har jag missat något som pekar mot G2?
Jag kan inte förstå hur merkostnaden kan sparas in under våra förhållanden. Har man ngn nytta av HGW på sommaren?

Förutsättningar: Skånelänga på Kullahalvön = mkt milda vintrar (6 mån/år endast VV, aldrig snö, ingen tjäle). 230 kvm, stor radiatoryta (panel + sektion), 2 pers hushåll, inget bubbelbad.

Tacksam för kommentarer! / T
Skånelänga 1780-1846, 230 kvm, Kullahalvön i Skåne.
Kanalmurad BV på torpargrund, OV trä, tegelpannor, 2-glas.
Thermia G2 12kW, 2x300m slang, kopplingsbrunn 30m matning.
2-delat radiatorsystem, normalt (80%, cirkpump) + gammalt hetvatten (20%, självcirk).
Keddykasett 510, endast myseldning.
Garage (30kvm) frostvakt direktel.
Uthus 66 kvm m. murad källare.
Lusthus 8 kvm, ngt. isolerat, direktel.
Tidigare pelletseldning, ca. 10 ton p.a.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Diplomat Optimum vs. Optimum G2
« Svar #1 skrivet: 16 november 2009, 19:35:30 »
Man har väl nytta av HGW då det sker värmeproduktion för radiatorkretsen, alltså inte på sommaren, jag har fått en vanlig Optimum installerad för någon vecka sedan och vi har 2 barn som duschar läänge men ingen bubbelbad och det verkar som om det räcker till utan G2, just en 12:a med 2x300 slinga.
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Strikemaster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: S:a Norrland
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Diplomat Optimum vs. Optimum G2
« Svar #2 skrivet: 17 november 2009, 08:39:28 »
Det stämmer att HGW-tekniken "bara" värmer VV när VP tillverkar värme. Jag valde G2 pga att jag ville ha det inte för att tjäna xxx kr på x år, sjukt eller hur. Jag satsar hellre några kronor extra på värmesystemet i huset än att ha den senaste, värsta, bästa och dyraste TV'n, bilen, mobilen osv som jag för övrigt aldrig "tjänat" igen jämfört med andra billigare alternativ. Så resonerade jag för att delvis motivera mitt köp av G2. Nu återstår det att se hur mycket jag förlorar på det men det tar jag för att få ha den, som jag tror, bästa pumpen för mig.

Kan ju ocksÃ¥ tala om att borran blev klar igÃ¥r, de började kl 09,30 och var klara 15,30 och dÃ¥ var slangen vätskefylld och i hÃ¥let. Väntar med spänning pÃ¥ att pumpen ska komma idag eller i morgon och att krökarna ska dyka upp, snacka om att vara som ett litet barn dagen före julafton  studs studs studs
Hus byggt 1969 , halv-souterräng, 196 m2 boyta, 35 m2 vidbyggt garage. Sedan nov/dec 2009 Thermia Diplomat 8 Optimum G2, Borra 160m (ca 150m aktivt).

Utloggad Tompa66

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat Optimum vs. Optimum G2
« Svar #3 skrivet: 02 december 2009, 19:04:01 »
Det stämmer att HGW-tekniken "bara" värmer VV när VP tillverkar värme. Jag valde G2 pga att jag ville ha det inte för att tjäna xxx kr på x år, sjukt eller hur. Jag satsar hellre några kronor extra på värmesystemet i huset än att ha den senaste, värsta, bästa och dyraste TV'n, bilen, mobilen osv som jag för övrigt aldrig "tjänat" igen jämfört med andra billigare alternativ. Så resonerade jag för att delvis motivera mitt köp av G2. Nu återstår det att se hur mycket jag förlorar på det men det tar jag för att få ha den, som jag tror, bästa pumpen för mig.

Kan ju ocksÃ¥ tala om att borran blev klar igÃ¥r, de började kl 09,30 och var klara 15,30 och dÃ¥ var slangen vätskefylld och i hÃ¥let. Väntar med spänning pÃ¥ att pumpen ska komma idag eller i morgon och att krökarna ska dyka upp, snacka om att vara som ett litet barn dagen före julafton  studs studs studs

Exakt så resonerade jag med när vi beställde G2.an. Lika bra att slanta upp ett par tuss till när man ändå ska handla så pass dyra grejor och så få det bästa av Thermia med..

Har haft min g2.a sen i januari och den funkar riktigt bra och ger grymt bra med värme och varmvatten, och sen är den ju snygg att titta på med + att det står G2 på den Thumbsup
ha de gött

Utloggad schwede

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Frihet ger rättvisa. Rättvisa ger mÃ¥ngfald.
SV: Thermia Diplomat Optimum vs. Optimum G2
« Svar #4 skrivet: 03 december 2009, 16:03:20 »
Vi slog till på G2:an, och anledningen är enkel: Successivt stigande elpriser!
Energimyndigheten räknar med drygt 2 kr/kWh på sikt, nästan fullständig anpassning till tyska elpriser.

Skillnaden är liten, men vid dagens elpris lönade sig inte G2:an jmf.m. Optimum.
När jag körde en 10-års nuvärdesberäkning på totalbeloppet och bas kalkylränta 4,2% (6% ränta - skattereduktion) gav Optimum en ytterligare besparing på 266 kr per år vid elpris 1,25 kr/kWh.
Men break even på G2:an går redan vid ett elpris på ca. 1,50 kr/kWh, och varje ytterligare höjning av elpriset pekar mot G2:an.
Summa summarum: G2:an betalar sig vid nästa högkonjunktur, och i synnerhet på sikt om man räknar med livslängden 20 år.

Anläggningen är installerad. 2X300m slang till kopplingsbrunn, matning 30m till pannrummet, G2:an brummar på finfint, brine in 7 gr, brine ut 4 gr. Ingen beställning av pellets, inget pelletsförråd, ingen uraskning, ingen sotning, inget damm.
Skånelänga 1780-1846, 230 kvm, Kullahalvön i Skåne.
Kanalmurad BV på torpargrund, OV trä, tegelpannor, 2-glas.
Thermia G2 12kW, 2x300m slang, kopplingsbrunn 30m matning.
2-delat radiatorsystem, normalt (80%, cirkpump) + gammalt hetvatten (20%, självcirk).
Keddykasett 510, endast myseldning.
Garage (30kvm) frostvakt direktel.
Uthus 66 kvm m. murad källare.
Lusthus 8 kvm, ngt. isolerat, direktel.
Tidigare pelletseldning, ca. 10 ton p.a.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!