Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: jwallen
« skrivet: 10 juni 2005, 12:33:43 »

Dags att ta upp denna tråd igen för nu är vpn installerad.  *vinkar*

Det blev en Thermia D8 TWS till slut.

Efter diskussion med installatören som också diskuterade med Thermia blev den "gamla" vvb inkopplad som värme-acktank istället för vv-ack.
Varför då?  Sc:,h Jo, pumpen anses kunna klara av producera vv i den takt som vi förbrukar det med 2 duschar igång samtidigt utan att ts ska behöva gå in.  :-\

Strypbrickor är installerade i båda duscharna så när man har båda igång går det c:a 16 liter/minut.

När vpn hade driftsatts och fått värma vattnet, 55 grader, gjorde jag ett litet test, fortfarande med fabriksinställningar:
-Jag hade båda duscharna igång med c:a 40 gradigt vatten
-Vv-tempen sjönk i maklig takt
-efter c:a 5 min började vpn producera vv vid 44 grader
-tempen fortsatte att sjunka i drygt 1 min till c:a 40 då gick ts 3kw in
-framledningen började stiga och efter knappt 2 min och vid 49 gr fram var vv 41 gr
...  huvuddunk nu ringde tyvärr jobbmobilen och det var officiellt fortfarande arbetstid... knUp
-efter 7 min telefonsamtal, alltså totalt minst 15 min, är temp fram 56, retur 49, vv 42, brine in 8, ut 4, ts 3kw igång
-ytterligare någon minut senare är vv 43, dvs det stiger trots att båda duscharna är igång :)

Jag avslutar testet och är NÖJD!  :) :) :)

Bestämde mig för att slå av ts  b00k och låta verkligheten vara nästa test.

Nu på morgonen blev det av - 5 pers duschade under "morgonrusningen", jag var sist så på slutet var bara en dusch igång. Tyvärr har jag inte Rickards logger ännu och övriga morgonsysslor hindrade mig från att stå vid pumpen och glo.
Varmvattnet räckte till mig även om jag kände att på slutet så sjönk tempen en aning, torkade mig snabbt och kilade iväg till pumpen - vv temp 39 och stigande, efter någon minut var den uppe i 42.

I helgen kanske det blir tid över för att göra ett test igen.

MEN JAG ÄR SÅ HÄR LÅNGT NÖÖÖJD!!!  *roflmao*

Skrivet av: Tomson
« skrivet: 20 mars 2005, 09:56:47 »

Tjao
Inressant tråd denna, har ett problem som jag tycker hamnar här.

Jag har en värmepump utan ACK-tank den laddar istället en gammal elpanna (patron urkopplad normalt,,) som får tjäna som VV-ACK den är på ca 160 liter.
Dessutom finns där en tank med ca 150 liter för radiator-kretsen med, vilket känns bra eftersom det då finns färdigt varmt vatten att köra ut när det behövs.

VP laddar denna EL-panna med varmvatten via radiatorkretsen.

Problemet är att när vi vill bada måste vi koppla in EL-patron i EL-pannan för att höja upp VV-tempen till ca 75 grader för att kunna fylla ett standard-badkar.
Vilket gör att EL-patron istället står på nästan för jämnan (vi badar några ggr. per vecka, stor familj) då laddar inte VP något varmvatten alls till EL-pannan/ACK eftersom EL-patron där tar allt.

Så alternativ till detta är som jag ser det:
1. Koppla en extra vvb (kanske 80 liter) efter min nuvarande EL-panna/ACK och stänga av patron där.
2. Byta till en större ACK-tank istället för denna gamla EL-panna och köra helst utan någon patron.

Alternativ 1. ser enklast/billigast ut att bygga på, vad tycker ni några erfarenheter att dela med er av studs

Kan väl också nämna att vi troligen kommer att skaffa ett bubbelkar, men inte för stort med tanke på volym.

Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 24 februari 2005, 20:28:02 »

Skrivet av: fripes 
Citera
Hej jag har kopplat en 210 liters vvberedare efter vp oftast avslagen den värmer jag med att vattnet från pumpen går in igenom vvberedaren och sen vidare  badrummen där vattnet går igenom handukstorkarna och tillbaka till pummpen.Det tar ganska lång tid att få upp tempen i vvberedaren efter ett bad i bubbelkaret(330 liter ).Har vi badat på kvällen så är tempen ej normal vv förren morgonen efter.Då jag har oisolerade vatten rör huset så spiller jagen del energi ,jag tappar ca 15 grader på ett varv.(pumpen har gått ca 13000 timmar varav ca 6000 timmar är vvtid)


Har jag fattat rätt att nästan halva VP tid gått åt till VV uppvärmning.

Jag skrev normal familj förbr 40 gr.  500 liter  VV/dygn. Det ger VP drift
min beräkn 10 gr 500l med värme 6kW/timme. Med in temp på kallvatten 10 grader
ger det 30 grader diff alltså 3 timmar måste VP gå max per dygn för VV uppvärmning.

Nu har vi 24 timmar. Alltså 21 timmar blir över till uppvärmning /dygn.

Hur kan ditt förhållande vara så som du anger.

Normal förb i villa 25000kWh/år . Anger jag att VV är 3x6x365=Max 8760kWh. Hush EL ca 8000 kWh det ger värme 8240.  Är det så du har det.

/janne
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 24 februari 2005, 20:25:02 »

Hej, här kommer ytterligare lite mer för att förvirra dig.   Sc:,h  ;D
Precis som Bertil så tycker jag att du skall behålla din nuvarande VVB, speciellt som den är nästan ny. Byter du ut den lär du inte få så mycket pengar för den att satsa i en ny tank.

Mitt förslag är att direkt koppla den i serie med VP som spets. Ställ ner termostaten så att VP värmer vattnet och VVB endast värmer vid behov. Med er vattenförbrukning lär det inte bli någon risk för stillastående vatten.
Om du tycker om att skruva och pilla med systemet kan du göra som Bertil föreslår med några extra ventiler. Vill du ha det bekvämt kopplar du dem bara i serie. Vill du ändå snåla på VP tillskott kan man helt stänga av TS eller sänka värmepumpens VVB temp och låta 300l beredaren toppa mer.
Räcker inte varmvattnet till trots detta kan du givetvis höja temperaturen i 300l beredaren.
Elen för tillskott i VP kostar precis lika mycket per kW som elen för VVB.

Citera
Det man kan argumentera emot med är att lösningen med beredaren i serie är att den driftsmässigt blir lite dyrare. Men slår man ut kostnaden för de dyrare lösningarna så behöver man göra av med mycket varmvatten under de åren.

Hur mkt energi tror du beredaren tar per år? Funderar själv på denna lösning i min hyresfastighet där det går åt mkt varmvatten...
Konsumentverket testade VVB 2001 och kollade även förluster för 300 l beredare. De låg på mellan 860 och 1300 kWh per år. Det vid en VVB temp på ca 75 grader. Sänker man temperaturen i VVB blir det givetvis lägre förluster.
http://www.energi.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1532
http://www.radron.se/templates/test____2411.asp

En släkting till mig har VP i en hyresfastighet med 4 lägenheter. Visserligen en 15kw pump, men ändå med inbyggd beredare. 300 liters VVB finns efter VP för att klara störttappning men också för att uppfylla Boverkets krav på varmvattnet. Alla lägenheterna har badkar och vad jag hört har ingen klagat.

Detta är troligtvis även den mest kostnadsoptimerade lösningen och tar inte mycket extra plats.
Två skåp borde väl räcka för att få varmvatten och värme? Det skulle i alla fall jag tycka.
Skrivet av: fripes
« skrivet: 24 februari 2005, 20:09:16 »

Hej jag har kopplat en 210 liters vvberedare efter vp oftast avslagen den värmer jag med att vattnet från pumpen går in igenom vvberedaren och sen vidare  badrummen där vattnet går igenom handukstorkarna och tillbaka till pummpen.Det tar ganska lång tid att få upp tempen i vvberedaren efter ett bad i bubbelkaret(330 liter ).Har vi badat på kvällen så är tempen ej normal vv förren morgonen efter.Då jag har oisolerade vatten rör huset så spiller jagen del energi ,jag tappar ca 15 grader på ett varv.(pumpen har gått ca 13000 timmar varav ca 6000 timmar är vvtid)Skall dock dra fram ny varmvatten ledning och vvc till sommar och isolera dom som f..n så hoppas jag att pumpen skall lungna ner sig lite med vvproduktionen.Det under lättar nog en heldel vid svin kyla.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 24 februari 2005, 18:36:06 »

[Dvs har du 20A huvudsäkringar så kan du max få ut 7,6Kw (P=U X I), med en 25:a 9,5Kw.]
Hej! Nu kanske ni tycker att jag lägger mig i men jag vill bara hjälpa till att reda ut begreppen! :-X
P=U*I gäller EN FAS system
För trefas som detta gäller så är formeln P=U*I*roten ur 3 ;)
För 20 A så gäller således 380*20*1,73=13,16kW!! Har man dessutom 400V som de flesta har eller kommer att få så blir det :13,86kW
Så här fick jag i alla fall lära mig i skolan... Om någon har annan åsikt så får ni höra av er!


Hej på Er jag tycker vi lägger av med räkna på huvudsäkring och vad som kan kopplas in till den.

Vill nu engagera mig till ursprungsfrågan. :
Hur får jag tillgång till mycket VV  till mig och min familj med dess stora VV förbrukning efter duschning, fyllning av bad ev bubbelbad på ca 200-300l volym.

Jag håller med dem som tycker att man skall  koppla in en VP via en Ack tank med inbyggda slingor. CTC har det, Jag har för min del special av fabr BORÖ
Se länk
 http://www.boroe.com/installation/TIDA/Produktblad_TIDA.pdf

Om VP kopplas till en ack tank och man ej tappar mer än vad VP genererar i effekt kommer där ej gå någon extra el till VV. Ex VP 8kw kan värma ca 500 l 15 grader / timme.
DÄR FINNS LAGRAT CA 40-50kW VV i en behållare på 500 liter.
Så värm VV via slingór så får du ut 40-50 grader vatten kontinuerligt utan uppvärmning till dusch 1160 liter 40  graders VV.

Se länk: http://www.nibe.se/vvs/produkter/vvb/kapacitet.htm

Alltså satsa på detta och släng ej ut din gamla VV beredare innan du vet hur det blir med VV förbr.

har du den KVAR KAN DU koppla den i serie med slingorna och har då extra 500-600 l VV som extra buffert. Alltså totalt lagrad VV på ca 1700 liter 40 grad. vatten. Normal familj förbr 500 l VV/dygn. Med 6KW värme som ex får en VP gå 1-2 timmar per dygn och det kostar el med ca 2-5 kWh.

SLÅ TILL MED VP `8kW oberoende av märke, det är ditt val.   NIBE; IVT , TERMIA och de lär generera liknande vinst vid tillförd EL tillförsel.( kan variera en del beroende på hur effektivt VP program hanterar värmen).

Viktigt är också hur man själv ser till att värme systemet fungerar.
Så  bestäm dig hur du vill hade det,  så  kommer Ni från ert höga Elberoende.[/b]
Läs vidare i forumet.

Hoppas detta hjälper dig med ditt val.

/Janne

Skrivet av: PerF
« skrivet: 24 februari 2005, 17:39:22 »


"var fasen..."   ialla fall lite roligt i sammanhanget... ;) Jag är nog lättroad... :)

 ;D Ja jösses!


Skrivet av: Heat?
« skrivet: 24 februari 2005, 16:53:05 »



Jo men var fasen fick han 7,6kW ifrån?   Sc:,h Aha han räknade med 380V * Ampen.  ;)



"var fasen..."   ialla fall lite roligt i sammanhanget... ;) Jag är nog lättroad... :)
Skrivet av: PerF
« skrivet: 24 februari 2005, 16:46:03 »


Vet inte hur Engan kom fram till sitt resultat men  20*230*3 = 13,8kW liksom 20*400*sqrt(3).


Uh=Uf x Sqrt(3)
Uh=huvudspänning=400V
Uf=Fasspänning=230V

Jo men var fasen fick han 7,6kW ifrån?   Sc:,h Aha han räknade med 380V * Ampen.  ;)

Skrivet av: Heat?
« skrivet: 24 februari 2005, 16:36:30 »


Vet inte hur Engan kom fram till sitt resultat men  20*230*3 = 13,8kW liksom 20*400*sqrt(3).


Uh=Uf x Sqrt(3)
Uh=huvudspänning=400V
Uf=Fasspänning=230V
Skrivet av: PerF
« skrivet: 24 februari 2005, 16:25:36 »

Jag blir inte populär om någon/några av tonåringarna eller sambon blir utan vv i duschen  fiR: fiR: fiR: Har redan upplevt det - innan jag "skrämde" upp vvb till 6kw & 75 grader

Som sagt tidigare och tål att sägas igen: En rörmokares värsta mardröm är en kvinna med för kallt badvatten!  ;D ;D

Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 24 februari 2005, 15:28:28 »

Redan på 70-talet gjorde man förådsberedare med slinga i botten så att de kunde värmas upp av andra energikällor. Just nu har Focus (flex)beredare som jag använder och tycker är bästa lösningen.

270 liter som värms dels av värmepumpen och spettsas med 3kw elpatron.
Skrivet av: jwallen
« skrivet: 24 februari 2005, 15:24:45 »


Varmvattenbiten kan man lösa enkelt med en förrådsberedare med slinga i. Låt VP värma så mycket den kan och toppa upp till 60-80grader med elpatron. Fördel en burk i stället för flera, inga krånliga inkopplingar på vatten sidan.  Klarar av att leverera alldeles utmäkt till ditt behov.

Förrådsberedare med slinga i  ??? Menar du typ Thermia Diplomat TWS eller finns samma lösning hos andra märken eller ...  ???

Utan vvb i serie behöver vpn kanske snarare dimensioneras efter stora vv-uttag  ???
Jag blir inte populär om någon/några av tonåringarna eller sambon blir utan vv i duschen  fiR: fiR: fiR: Har redan upplevt det - innan jag "skrämde" upp vvb till 6kw & 75 grader
Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 24 februari 2005, 14:20:12 »

När man räknar tre-fas är det bara att dela amperen med 1,5 så har du effekten eller effekten gånger 1,5 så har du amperen. Slår fel på andra decimalen men enklaste sättet att räkna fram det på.  ;) Går alldeles utmärkt att räkna i huvudet för de flesta.

Varmvattenbiten kan man lösa enkelt med en förrådsberedare med slinga i. Låt VP värma så mycket den kan och toppa upp till 60-80grader med elpatron. Fördel en burk i stället för flera, inga krånliga inkopplingar på vatten sidan.  Klarar av att leverera alldeles utmäkt till ditt behov.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 24 februari 2005, 12:10:37 »

Har man indikering på pannan då behöver man inte räkna alls.  ;)
Lurigt om man ska mäta då måste man mäta på alla 3 faserna, en del elpatroner reglerar genom att koppla ur faser, likväl som att minska effekten lika på alla faser!!

Riktigt att ska man starta en vvb som stått oanvänd ska den "brännas" ur innan man öppnar kranarna.    fiR:
Annars kan man få sitt livs värsta hosta i värsta fall kommer  >:D   hos honom finns nog ingen Legionella vad tror ni ingen vinter heller  :o
Skrivet av: PerF
« skrivet: 24 februari 2005, 12:03:02 »

[Dvs har du 20A huvudsäkringar så kan du max få ut 7,6Kw (P=U X I), med en 25:a 9,5Kw.]
Hej! Nu kanske ni tycker att jag lägger mig i men jag vill bara hjälpa till att reda ut begreppen! :-X
P=U*I gäller EN FAS system
För trefas som detta gäller så är formeln P=U*I*roten ur 3 ;)
För 20 A så gäller således 380*20*1,73=13,16kW!! Har man dessutom 400V som de flesta har eller kommer att få så blir det :13,86kW
Så här fick jag i alla fall lära mig i skolan... Om någon har annan åsikt så får ni höra av er!

Vet inte hur Engan kom fram till sitt resultat men  20*230*3 = 13,8kW liksom 20*400*sqrt(3).

Skrivet av: jwallen
« skrivet: 24 februari 2005, 11:59:25 »

Kallast hittills var -8 (när jag kollat närmare på detta) och då pendlade effekten mellan 1,85 och 7,4 men låg längsta tiden på 3,7kw.

Glömde tala om att panntemp låg på c:a 41grader. Inte så illa, eller hur!?
Skrivet av: Tor med hammaren
« skrivet: 24 februari 2005, 11:51:22 »

[Dvs har du 20A huvudsäkringar så kan du max få ut 7,6Kw (P=U X I), med en 25:a 9,5Kw.]
Hej! Nu kanske ni tycker att jag lägger mig i men jag vill bara hjälpa till att reda ut begreppen! :-X
P=U*I gäller EN FAS system
För trefas som detta gäller så är formeln P=U*I*roten ur 3 ;)
För 20 A så gäller således 380*20*1,73=13,16kW!! Har man dessutom 400V som de flesta har eller kommer att få så blir det :13,86kW
Så här fick jag i alla fall lära mig i skolan... Om någon har annan åsikt så får ni höra av er!
Skrivet av: jwallen
« skrivet: 24 februari 2005, 11:45:12 »

Citera
Bertil,
Förstår jag dig rätt att koppla så att det blir 3 alt:
- vv från vpn direkt
- vv från vpn via vvb
- inget uttag av vv från vpn dvs inkommande vatten direkt till vvb

Helt rätt det krävs inte mycket rör extra!!! osså 3 ventiler extra prylarna kostar några hundra det är det värt tycker jag.
MEN kom ihåg att stora mängder stillastående varmvatten (även kallt) är en riskfaktor för legionella!!

Om vvb varit frånkopplad enl alt 1 gäller det bara att i god tid innan inkoppling slå på elen och vrida upp termostaten så man tar död på ev bakterier  >:D

Citera
Därför ska man ha stoppventiler mot beredarna så inte det stillastående vattnet har möjlighet att komma in i tappvarmvattnet. Normalt stänger man av en vvb bara på kallvattensidan, men du ska ha ventiler även på "varma" sidan. Dom ska sitta nära "huvudledningen"!
Rörigt blev det hoppas du fattade åtminstone lite  :-[

Blir det skarpt läge kanske jag kan ta en bild!

Jag tror jag fattar, om rörisen som sen ska göra jobbet verkar minsta tveksam så hojtar jag till.

Citera
Ang test kör med maxeffekt det duger jättebra!!!
Det borde gå om du maxar värmekurvan.  är du osäker om vilken effekt den "går" på kan man mäta det med en tångamperémätare. Då är man riktigt säker.
Med flyt känner du kanske en elektriker!?
Vet du om den brukar gå för fullt vid svinkyla?

Jag testar med att maxa kurvan, jag ser vilken effekt den går på - en lampa per patron lyser när den är inkopplad.

Har ingen aning om hur mycket den brassar på vid svinkyla, förra vintern var intresset i ämnet inte så stort och hittills i vinter har vi inte någon riktig svinkyla (bor i Sthlms-området). Kallast hittills var -8 (när jag kollat närmare på detta) och då pendlade effekten mellan 1,85 och 7,4 men låg längsta tiden på 3,7kw.
Avläsningen var inte helt vetenskaplig, satt vid datorn och jobbade med dörren öppen in till pannrummet så jag kunde höra hur den kopplade in/ifrån resp effektsteg och kollade vilka då lampor som lös. Ska villigt erkänna att jag var mer fokuserad på jobbet.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 24 februari 2005, 10:27:53 »

Citera
Bertil,
Förstår jag dig rätt att koppla så att det blir 3 alt:
- vv från vpn direkt
- vv från vpn via vvb
- inget uttag av vv från vpn dvs inkommande vatten direkt till vvb

Helt rätt det krävs inte mycket rör extra!!! osså 3 ventiler extra prylarna kostar några hundra det är det värt tycker jag.
MEN kom ihåg att stora mängder stillastående varmvatten (även kallt) är en riskfaktor för legionella!!
Därför ska man ha stoppventiler mot beredarna så inte det stillastående vattnet har möjlighet att komma in i tappvarmvattnet. Normalt stänger man av en vvb bara på kallvattensidan, men du ska ha ventiler även på "varma" sidan. Dom ska sitta nära "huvudledningen"!
Rörigt blev det hoppas du fattade åtminstone lite  :-[

Blir det skarpt läge kanske jag kan ta en bild!

Ang test kör med maxeffekt det duger jättebra!!!
Det borde gå om du maxar värmekurvan.  är du osäker om vilken effekt den "går" på kan man mäta det med en tångamperémätare. Då är man riktigt säker.
Med flyt känner du kanske en elektriker!?
Vet du om den brukar gå för fullt vid svinkyla?
Skrivet av: jwallen
« skrivet: 24 februari 2005, 09:41:35 »


MEN jag har ett "litet" problem - i vårt hushåll har vi troligtvis en extremt hög varmvattenförbrukning. Vi är 2 vuxna och 4 tonåringar och samtliga är aktiva vilket innebär det finns dagar då i princip alla duchar 2 ggr/dag.

Att ni duschar 2 ggr/dag kan knappast påverka effektbehovet.

Men om vpn dimensioneras efter en "normalfamilj" istället för vår vv-förbrukning så kommer den väl inte att räcka till vid kyla utan tillskott?
Skrivet av: jwallen
« skrivet: 24 februari 2005, 09:36:40 »


Eftersom jag har en CTC Electronic har jag bara ett val för fast effekt och den är bara 3,7kw. Annars kan de gen upp till 12,85kw via 3 patroner på 1,85 3,7 resp 7,4kw. Kan jag i stället ställa upp kurvan så utg temp vid rådande utetemp ska vara 55grader? Fast då brassar den väl på med alla 12,85?

Om du kan brassa på med alla 12,85Kw det beror på hur stora dina huvudsäkringar är och vad effektvakten är inställd på, troligen så har du en sådan och den är inställd på vilken storlek du har på huvudsäkringarna. Dvs har du 20A huvudsäkringar så kan du max få ut 7,6Kw (P=U X I), med en 25:a 9,5Kw.

Huvudsäkringarna är på 25A, de till pannan är på 20A.  Men frågan kvarstår om jag med ändring av kurva kan kan göra "55 graders-testet"
Skrivet av: pellep
« skrivet: 24 februari 2005, 09:25:32 »


MEN jag har ett "litet" problem - i vårt hushåll har vi troligtvis en extremt hög varmvattenförbrukning. Vi är 2 vuxna och 4 tonåringar och samtliga är aktiva vilket innebär det finns dagar då i princip alla duchar 2 ggr/dag.

Att ni duschar 2 ggr/dag kan knappast påverka effektbehovet.
Skrivet av: Engan
« skrivet: 24 februari 2005, 09:22:49 »


Eftersom jag har en CTC Electronic har jag bara ett val för fast effekt och den är bara 3,7kw. Annars kan de gen upp till 12,85kw via 3 patroner på 1,85 3,7 resp 7,4kw. Kan jag i stället ställa upp kurvan så utg temp vid rådande utetemp ska vara 55grader? Fast då brassar den väl på med alla 12,85?

Om du kan brassa på med alla 12,85Kw det beror på hur stora dina huvudsäkringar är och vad effektvakten är inställd på, troligen så har du en sådan och den är inställd på vilken storlek du har på huvudsäkringarna. Dvs har du 20A huvudsäkringar så kan du max få ut 7,6Kw (P=U X I), med en 25:a 9,5Kw.
Skrivet av: jwallen
« skrivet: 24 februari 2005, 08:53:42 »

Tack för alla goda råd!

Bertil,
Förstår jag dig rätt att koppla så att det blir 3 alt:
- vv från vpn direkt
- vv från vpn via vvb
- inget uttag av vv från vpn dvs inkommande vatten direkt till vvb


Eftersom jag har en CTC Electronic har jag bara ett val för fast effekt och den är bara 3,7kw. Annars kan de gen upp till 12,85kw via 3 patroner på 1,85 3,7 resp 7,4kw. Kan jag i stället ställa upp kurvan så utg temp vid rådande utetemp ska vara 55grader? Fast då brassar den väl på med alla 12,85?

Eftersom vi byggt om och till så saknas kännedom om faktisk förbrukning, det var i somras det hela blev klart och sen har injusteringen av golvvärmen tagit sin tid. Men just nu verkar det som den kommer landa på 29-32.000kwh.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 23 februari 2005, 23:28:18 »

Thermias nya har bra kapacitet!!!!
Det är så här att under en mycket stor del av året har du INGET värmebehov, då kan värmepumpen enbart jobba med varmvattnet om det nu behövs mycket sånt!!!
Därför ska ni inte luras in i fällan att köpa för klen värmepump!!!! Det är viktigare med en rejäl värmepump än ev extra varmvattenberedare....

Hur stort hus har ni??
Du säger själv att 6 kw för enbart vv inte räcker ibland!!

Köt en thermia Diplomat TWS den rackarn kan avge hela sin effekt till varmvattnet om det behövs... köper ni en rejäl storlek, det måste bestämmas lite utifrån hur stort hus ni har.
Men den MÅSTE va större än 6 kw då ska den själv klara enormt vv behov under minst 9 månader/år utan nån som helst spets!!!!! Det blir i särklass billigast.
Eran bef. beredare tycker jag ni ska koppla in så den båda kan spetsa men även användas som nu ( den fixar allt varmvatten). Varför då? jo vid svinkyla har ni då möjlighet att låta värmepumpen jobba enbart med värmen det är den bäst på!! då kan den gå ostört för värmen och er bef vvb får ta hela varmvattenlasten.
Jag har kopplat så, det funkar toppen och med GARANTERAT i särklass lägsta möjliga kostnad för varmvattnet och värmen.

Precis som PerF säger en jättevolym varmvatten i onödan läcker massor av energi!!!! några tusen/ år kanske man inte tycker är så mycket men satsa det på en rejält djup borra och en "för stor" värmepump.
Då blir ni supernöjda  driften kommer att bli flera tusenlappar lägre/år det kan jag lova ;) ;D

En sak bara det står en hel del här om att kolla vilken temp som behövs till rad. kretsen vid (svin)kyla och hur varm stigen till rad. blir vid en viss tillförd effekt (tex det som en tänkt VP kommer att ge) det bör ni kolla. Bra om tempen inte överstiger 55 grader om ni tillför tex 9 kw!!  Men effektbehovet beror ju också på hur stort hus ni har!!!

Citera
Thermia Duo + Termia Mbh300
  Den här ska  ni inte köpa, påstå helt frankt att den där har ju (ganska) lägre varmvattenkapacitet än en Diplomat TWS med inbyggd beredare.  Säger inst emot tala om att han måste  b00k
Sen om den mot förmodan inte skulle räcka då har ni ju möjlighet att använda er bef. beredare som spets.
MEN bara om det behövs för det är mycket oekonomiskt att använda dirktel om VP räcker för att producera varmvatten!!! Det kostar max 1/3 mot elpatronen!!!!!
Huh jag blev riktigt  fiR: jag gillar inte dyr elpatrontid  _/- _/- det är inge kul  _/-

Lycka till
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 23 februari 2005, 17:22:57 »

eftersom att du har en såpass ny vvb så är det nog en bra lösning att seriakopa den med VP:s vvb. då har du ju minskat investeringskostnaden en hel del.
i annat fall så bodre ju en extärn dubbelmantlad vvb på 500 liter gjort susen Sc:,h
Skrivet av: PerF
« skrivet: 23 februari 2005, 17:11:02 »

Citera
Det man kan argumentera emot med är att lösningen med beredaren i serie är att den driftsmässigt blir lite dyrare. Men slår man ut kostnaden för de dyrare lösningarna så behöver man göra av med mycket varmvatten under de åren.

Hur mkt energi tror du beredaren tar per år? Funderar själv på denna lösning i min hyresfastighet där det går åt mkt varmvatten...

Med tanke på att man brukar säga att upp till 25% av beredarens förbrukning är förluster så kan man väl anta att det mesta av förbrukningen med denna lösning är förluster. Att toppa av 100 liter 10 grader kostar lite drygt 1kWh, resten går åt för att hålla värmen.  En försiktig överslagsberäkning ger att en 300 litersberedare kanske läcker mellan 1000-2000kWh per år beroende på hur välisolerad den är.  :-\
Skrivet av: bamabama
« skrivet: 23 februari 2005, 16:18:07 »

Citera
Det man kan argumentera emot med är att lösningen med beredaren i serie är att den driftsmässigt blir lite dyrare. Men slår man ut kostnaden för de dyrare lösningarna så behöver man göra av med mycket varmvatten under de åren.

Hur mkt energi tror du beredaren tar per år? Funderar själv på denna lösning i min hyresfastighet där det går åt mkt varmvatten...
Skrivet av: PerF
« skrivet: 23 februari 2005, 13:28:48 »

Håller med ME. Det är den bästa och billigaste lösningen.  Sätter man befintlig beredare på 60 grader behöver den inte gå så mycket. Mest för att kompensera läckageförluster och står den i ett uppvärmt utrymme så kommer värmen till nytta.

Vad du väljer för VP spelar heller ingen större roll med denna lösning.

Om man ska kommentera de andra lösningarna:
 - Med säkerhet inte tillräckligt eftersom 300 liter och 6kW inte räcker idag.
 - 500 liters acktank onödigt om du väljer en VP med ~200 liters beredare. 200 liter + 300 som du har kommer att räcka.
 -  Varför? Räcker med VPn...

Det man kan argumentera emot med är att lösningen med beredaren i serie är att den driftsmässigt blir lite dyrare. Men slår man ut kostnaden för de dyrare lösningarna så behöver man göra av med mycket varmvatten under de åren.

Glöm inte heller att du behöver en långsiktigt hållbar lösning. En dag har tonåringarna flyttat och då kan du ev koppla ur beredaren och enbart köra med enbart VP:n för att spara lite pengar.
Skrivet av: ME
« skrivet: 23 februari 2005, 12:55:36 »

Citera
- "Om man dockar vpn mot bef vvb och därmed låter vpn förvärma vattnet så kommer ni få ännu mera vatten"

detta är det allternativ som jag tycker är att föredra , du får 450-460 liter VV, VP'n förvärmer vattnet till VVB och där underhålls värmen bara av elpatronen.  tittar du intresserad/tittar termia så borde Diplomat TWS vara något för dig.
Skrivet av: jwallen
« skrivet: 23 februari 2005, 12:46:24 »

Har nu kommit till nästa steg i om- och tillbyggnaden av huset - att göra något åt den skenande elförbukningen = värmepump.

Tack vare detta forum, som jag hittade för ett par veckor sedan, tycker jag att jag kan föra en vettig dialog med installatörer för att kunna få "vettiga" och jämförbara offerter.

MEN jag har ett "litet" problem - i vårt hushåll har vi troligtvis en extremt hög varmvattenförbrukning. Vi är 2 vuxna och 4 tonåringar och samtliga är aktiva vilket innebär det finns dagar då i princip alla duchar 2 ggr/dag. Till detta kan det tillkomma en eller annan av tonåringarnas pojk-/flickvänner också duschar hos oss. Ett antal av alla dessa duschande, inkl jag själv, är dessutom långduschare (c:a 20 min).

I nuläget har vi en 2 år gammal (=ny) vvb på 300 liter. För att få varmvattnet att räcka, i bland gör det ändå inte det, går den på 6kw och med termostaten på c:a 75 grader.

Dessvärre får jag lika många olika svar som antalet installatörer jag frågar angående lösning för varmvattnet:
- "Inga problem, denna typ av vpn ger högre vvtemp än andra fabrikat just för att klara en sitution som er"
- "Om man dockar vpn mot bef vvb och därmed låter vpn förvärma vattnet så kommer ni få ännu mera vatten"
- Vp utan egen vvb, 500 liters acktank med slinga till förvärmning och docka mot bef vvb
- Thermia Duo + Termia Mbh300
- ...

Har sökt på forumet men inte hittat den hjälp jag känner att jag behöver.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!