Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Strypa elementen  (läst 9809 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad boax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Drift tekniker Värme - Ventilation
Strypa elementen
« skrivet: 31 mars 2011, 19:13:07 »
Jag har justerat in huskurvan med alla termostatventiler öppna och hittat en rätt bra kurva 21 grader inne , men eftersom jag inte använder gillestugan minskade jag värmen där nere det är 3 stora element, vad som hände var att jag fick för varmt uppe och kunde sänka kurvan och framledningstempen sparar jag något på detta eller påverkar det pumpen negativt jag har en ECO Heat 7,5
CTC Ecoheat 7.5  Villa pÃ¥ 108 kvadrat med uppvärmd källare

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Strypa elementen
« Svar #1 skrivet: 31 mars 2011, 22:26:11 »
Det är inga problem att sänka värmen i de rummen du inte vill ha fullvarmt i.
Självklart ska du sänka kurvan om det dÃ¥ blir varmare i övriga huset.  Thumbsup
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Strypa elementen
« Svar #2 skrivet: 31 mars 2011, 23:07:30 »
Jo, fast...

huskurvan reglerar ju hur innetempen i huset följer utetempen.
 
Om du hittat en bra huskurva, men får för varmt i huset då du stängde av några element? Så är det bättre att sänka justeringen en eller två grader. Då parallellförflyttar du kurvan utan att ändra lutningen. Och innetempen följer utetempen precis på samma sätt som tidigare. Men du får alltid en till två grader lägre i huset.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Strypa elementen
« Svar #3 skrivet: 01 april 2011, 07:21:03 »
Jag misstänker att det har att göra med dÃ¥ligt justerade radiatorer, flödet till radiatorerna uppe var lite dÃ¥ligt innan boax stängde radiatorerna i källaren. I sÃ¥ fall är det inte helt fel att justera kurvan lite ocksÃ¥.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad boax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Drift tekniker Värme - Ventilation
SV: Strypa elementen
« Svar #4 skrivet: 01 april 2011, 16:21:14 »
Det verkar inte påverka Värmepumpen negativt vad jag kan se,jag var lite orolig för att vattenvolymen minskar till pumpen när man stryper elementen jag har läst här på forumet att man ska ha mycket vattenvolym och en del monterar ju in volymtank,men än så länge ser det bra ut, det är ju onödigt att värma upp utrymme man inte vistas i.
CTC Ecoheat 7.5  Villa pÃ¥ 108 kvadrat med uppvärmd källare

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Strypa elementen
« Svar #5 skrivet: 01 april 2011, 17:51:13 »
Det verkar inte påverka Värmepumpen negativt vad jag kan se,jag var lite orolig för att vattenvolymen minskar till pumpen när man stryper elementen jag har läst här på forumet att man ska ha mycket vattenvolym och en del monterar ju in volymtank,men än så länge ser det bra ut, det är ju onödigt att värma upp utrymme man inte vistas i.

CTC´s pump jobbar mot pannan hela tiden och shuntar ut vattnet från pannan, och är därför ganska okänslig för om några radiatorer stryps ner. Det är skillnad mot en pump som jobbar direkt mot radiatorerna via en växelventil.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad boax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Drift tekniker Värme - Ventilation
SV: Strypa elementen
« Svar #6 skrivet: 01 april 2011, 19:35:13 »
Det är ju kanon att man kan göra så,det är ju onödigt att värma utrymme man inte vistas i,och samtidigt sparar man lite kilowatt.Har kollat ett dygn nu och allt ser positivt ut
CTC Ecoheat 7.5  Villa pÃ¥ 108 kvadrat med uppvärmd källare

Utloggad boax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Drift tekniker Värme - Ventilation
SV: Strypa elementen
« Svar #7 skrivet: 06 april 2011, 19:55:19 »
Jag tycker jag har för många starter på 24 tim så jag ringde CTC och frågade, och han sa att jag skulle höja hastigheten på cirkulationspumpen till radiatorerna ett snäpp kör nu på tvåan jag tyckte det lät konstigt vad tror ni, och vilken hastighet kör ni er pump på.
CTC Ecoheat 7.5  Villa pÃ¥ 108 kvadrat med uppvärmd källare

Utloggad boax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Drift tekniker Värme - Ventilation
SV: Strypa elementen
« Svar #8 skrivet: 07 april 2011, 20:54:31 »
Jag har testat ett dygn med pumpen på tvåan det minskade inte antal starter ett skit,jag börjar tvivla på CTC och deras råd.
CTC Ecoheat 7.5  Villa pÃ¥ 108 kvadrat med uppvärmd källare

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Strypa elementen
« Svar #9 skrivet: 07 april 2011, 21:21:18 »
Har du stängt av elpatron?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Strypa elementen
« Svar #10 skrivet: 07 april 2011, 21:30:50 »
Verkar vara rätt vanligt att man ändrar diffen som den värmer nedre pannan efter till 7 grader men det ger sämre cop istället.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Strypa elementen
« Svar #11 skrivet: 07 april 2011, 23:01:58 »
Att ändra hastighet på cirkulationspumpen, ändrar väl knappast husets värmebehov. Det bör väl ändå vara husets värmebehov, som styr pumpens gångtider och antal starter.
Hur många starter har du under ett dygn? Uppåt 25-30 är inget att bekymra sig för vid vissa tider undr vår och höst. Vill du ändra något, är det bättre att öka "diff start/stopp" ett par grader, för att få pumpen att gå längre varje gång och starta färre gånger, än att mixtra med cirk-pumpen. Se dessutom till att elpatronen är ställd på så låg temp som möjligt, max 40º eller ställ effekten till noll, och välj varmvattenkörning till 55º var fjärde start.

erp
« Senast ändrad: 07 april 2011, 23:07:37 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Strypa elementen
« Svar #12 skrivet: 10 april 2011, 09:22:33 »
@boax:

Hur mÃ¥nga starter har du ??  antalet stater är som mest denna tid pÃ¥ Ã¥ret. Jag hade 31 st senaste dygnet med drift pÃ¥ strax över 10 timmar. Det är inget som oroar mig.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Strypa elementen
« Svar #13 skrivet: 10 april 2011, 09:31:41 »
@boax:

Hur mÃ¥nga starter har du ??  antalet stater är som mest denna tid pÃ¥ Ã¥ret. Jag hade 31 st senaste dygnet med drift pÃ¥ strax över 10 timmar. Det är inget som oroar mig.

Hur många starter har du på ett år ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Strypa elementen
« Svar #14 skrivet: 10 april 2011, 09:58:25 »
jag kan inte lämna någon uppgift på det (antal starter/år) då jag slutade föra statistik efter att jag hade ett litet dator missöde :(
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!