Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Offerthjälp Thermia vs IVT vs Nibe  (läst 4303 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Offerthjälp Thermia vs IVT vs Nibe
« Svar #15 skrivet: 20 november 2007, 19:57:22 »
Ja, det är ganska utstuderat listigt formulerat...

"Tack vare den nya scrollkompressorn producerar IVT Greenline HT Plus 65 gradigt vatten, som ger hela 45 procent mer varmvatten och varmare vatten till elementen"

Genom att direkt efter att man nämnt 65 gradigt vatten nämna 45% mer VV, så tror väl 99% av läsarna att varmvattnet blir 65 grader.

Men rent konstruktionsmässigt är det ju ganska logiskt.  Pumpen gör 65 gradigt vatten och dÃ¥ borde vi ju veta att vattnet i beredaren inte blir varmare än nÃ¥gra grader under det...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad z96mats

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Offerthjälp Thermia vs IVT vs Nibe
« Svar #16 skrivet: 20 november 2007, 19:57:58 »
Tack för era synpunkter och inser av frågorna att jag inte talat om allt.

Jag bor i Blekinge, har lågt i tak i källaren (185 cm), har ca 3 m till berg, har resonerat med leverantörerna om att värma källaren med 4 element (har 4 rum i källaren), har gamla sektionsradiatorer och bett dem beräkna så att brine hamnar på minst 0 gr. Det här med brinetemp. i beräkningsprogrammen verkar knöligt för leverantörerna att ta hänsyn till; "Det blir vad det blir".

Vad gäller VV-volymen, så håller jag med Roland. Helst skulle jag vilja ha 300 liter, men det är svårt att få in även en separat beredare på 300 liter med min takhöjd. Kanske det går att taktiksåga i taket.

Som sagt var så tackar jag för era synpunkter. Det kanske finns några åsikter till efter ovanstående redogörelse?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Offerthjälp Thermia vs IVT vs Nibe
« Svar #17 skrivet: 20 november 2007, 20:33:48 »
Ang borrdjup, jag vidhåller mitt resonemang.
Problemet är att när du begär in ett FAST pris, så är det ju lockande att föreslå ett KORT borrhål! Då blir ju totalpriset konkurrenskraftigt, men du får en något högre driftkostnad.

Men det viktigaste i din anläggning är borrhålet!

Du ser ju också när dom kommer till så olika resultat att nåt ÄR fel!

Ta inte ett grunt borrhål, det gör driften av värmepumpen dyrare.
Bra att du har nära till berg... Du kanske kan luska ut hur djupt det är till grundvattnet också. Ev har du eller nån granna nån gammal brunn... Som sagt så är det endast den del som är under grundvattnet som du kommer att använda. Därför är det bondfångeri att ange ett totalt djup, det hjälper ju inte dig alls om nu grundvattnet är lågt.

Sannolikt ligger det runt 5 meter under marknivå och dåräcker nog dom djupare alternativen du fått bra.

Lycka till och hoppas vi inte rört till det för mycket?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Offerthjälp Thermia vs IVT vs Nibe
« Svar #18 skrivet: 21 november 2007, 09:06:01 »
Det är svårt att dimensionera värmepumpanläggningar utifrån en oljeförbrukning som till råga på allt är uppskattad. Sen är bergets värmeledningsförmåga inte heller exakt känd. Så det är knöligt. Jag skulle sikta på 160 meter borrdjup om grundvattnet ligger 5 meter ner, berget i Blekinge är varmt så bör ge över noll grader in även när pumpen går kontinuerligt. Något som den bara sällan bör göra om 3,5 m3 olja/år är rätt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!