Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad säger ni nu-om min stora vp?  (läst 6480 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Vad säger ni nu-om min stora vp?
« Svar #15 skrivet: 12 januari 2010, 23:47:23 »
40-50 liter gör skillnad, men frågan är om dom avger mera värme (effekt)
Den där pjäsen du nämnde tidigare som ger 5 kw vore fint som snus... om du har öppen planlösning förstås.
Går att köra på låga varv normalt osså öka om det blir riktigt kallt.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Vad säger ni nu-om min stora vp?
« Svar #16 skrivet: 13 januari 2010, 09:00:27 »
Här är jag också lite kluven för egen del.. min undervåning är konstant ca 3-4 grader kallare än övervåningen vid samma framledningstemp.

Många små element således och jag velar mellan att byta ut 3 element på markplan till större eller köpa en tvårörs-fläktkonvektor på runt 3-4kW för värme. Problemet med att byta ut radiatorerna är att det inte får plats särskilt mycket större radiatorer, inte utan att störa funktion och estetik särskilt mycket iaf..

Vad tror ni?
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Vad säger ni nu-om min stora vp?
« Svar #17 skrivet: 13 januari 2010, 09:35:52 »
Eftersom du bor 3 mil från Göteborg kan du titta in på Hammars i Mölndal
Dom har mängder med begagnade sektionsradiatorer i alla olika former,storlekar och skick.
Jag har varit flera gÃ¥nger pÃ¥ Hammars och just när det gäller radiatorer sÃ¥ tycker jag de har nästan bara skräp och en otrolig röra och inga som helst priser.  Ett par gÃ¥nger har jag varit där och tittat efter lite finare radiatorer och bara gÃ¥tt därifrÃ¥n med avsmak och utan radiator.

Bättre att köpa en ny på Hornbach i så fall...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Vad säger ni nu-om min stora vp?
« Svar #18 skrivet: 13 januari 2010, 17:10:25 »
En konvektor "mitt i" huset om man har någorlunda öppen planlösning gör underverk!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: Vad säger ni nu-om min stora vp?
« Svar #19 skrivet: 13 januari 2010, 23:21:49 »
HÃ¥ller med om att det är lite rörigt och mycket skräp pÃ¥ Hammars, men har faktiskt haft tur, och nyligen hade de rea, 60% pÃ¥ beg och 40% pÃ¥ nytt. Hittade ett dubbelt 60x280             för 220kr  studs. Behövs bara lite färg.

Blir effekten av en konvektor likadan som att fixa större element? En konvektor kan ju ge kyla ocksÃ¥  :) men med bara en konvektor mitt i huset sÃ¥ är det kanske inte mycket att räkna med...

Bertil, större element måste väl avge mer värme, men du menar att det är inte säkert att det blir tillräckligt bra i alla fall, eller? Tex elementet ovan, det sätter jag in i stället för ett exakt likadant fast enkelt. Måste väl bli lite skillnad...

3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Vad säger ni nu-om min stora vp?
« Svar #20 skrivet: 13 januari 2010, 23:52:52 »
Visst skillnad särskilt om det är dubbelt så stort.
Men en fläktkonvektor är supereffektiv.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Vad säger ni nu-om min stora vp?
« Svar #21 skrivet: 14 januari 2010, 10:51:14 »
Det beror nog helt på vilken spridning du har på värmen i huset.. om du har bra cirkulation på inomhusluften från rum till rum kan en centralt placerad (och kraftig) fläktkonvektor kanske lösa dina problem. Jag har själv en med 3.4kW kyla och 1.x kW värme (vet inte riktigt hur mycket) och värmen från den konvektorn stödjer VÄLDIGT bra och puttar upp temperaturen inomhus från ca 19 till 22-23 vid framledningstemperaturer kring 35 och uppåt.

Skall nämna att ytan den pÃ¥verkar är en hall, kök, ett sovrum och vardagsrum. Totalt är ytan ca 80m2. Vardagsrummet som ligger längst bort  (ca 6m) frÃ¥n konvektorn och dessutom med en vägg emellan är ju svalast men ändÃ¥ (runt) 20-21 grader.

Det fina med fläktkonvektorn är att du får ut mycket mer effekt ur en mindre yta än med en vanlig passiv radiator. Men det kommer ju till en kostnad av en fläkt och det innebär en viss strömförbrukning och även lite oljud. Vi kör på högsta hastighet (hörs ett susande) när vi är borta och lägsta (märks inte om man inte passerar den) när vi är hemma.

Som du säger får man även kyla med den och det är det primära skälet till att vi installerade den, men nu är jag lika glad att vi installerade den pga värmen...

FÃ¥r kanske ta en tripp till Hammars.. var ligger detta?
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: Vad säger ni nu-om min stora vp?
« Svar #22 skrivet: 14 januari 2010, 11:02:59 »
Citera
40-50 liter gör skillnad, men frågan är om dom avger mera värme (effekt)
Den där pjäsen du nämnde tidigare som ger 5 kw vore fint som snus... om du har öppen planlösning förstås.
Går att köra på låga varv normalt osså öka om det blir riktigt kallt.

Det är klart att större raddar ger mer effekt, men mycket beror på vad man har för framledningstemperatur. Jag har kommit fram till att om jag ska få upp rumstemperaturen någon grad på bottenplanet så är jag tvungen att byta ut mina gamla enkla raddar (1:or) till nya effektiva kompaktradiatorer (22:or) De jag har ger helt enkelt inte tillräcklig effekt fastän jag har en bamsig fläktkonvektor. Detta gäller oavsett om det är varmt eller kallt ute om jag vill ha en normal värmekurva.
« Senast ändrad: 14 januari 2010, 11:14:32 av Jarlen »
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!