0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nope, inte säker på att VV givaren ger rätt temp. "Fenoment" uppstod när jag fick byta LCD display (och styrkort=alla gamla inställningar borta)....Får nog höra av mig till installatören som byte detta och kolla?
Det är inte så att något viktvärde är fel i varmvattenmenyn?Har för mig det heter inflstartgivare!? Vad står den på? Finns iServicemenyn./Fredrik
måleden gör nog varmvatten
Börvärdet är väl inom parentes (16)? Att aktuellt ärvärde är 52 grader beror väl på att den alldeles nyss har gjort varmvatten?
Nu e jag tvungen…. Att krypa till korset, efter egen felsökning och pillande i menyerna:Varmvattnet blir max 44-45 grader (ställde ner VV Start till 31.. bara för att testa om pumpen gick längre tid)Hur göra jag för att få till högre temp på VV?Just nu gör den också för många starter, se min länk till logg i signaturenNedan 3 bilder är precis efter att pumpen gjort VV.(Som den påläste kanske ser så har jag numera en nyare typ av lcd-display och knappar (inte tws8 lcd), detta pga att orginalet pajat. självklart så upptäckte jag att detta var ett känt fel här på forumet och inte kostade så mycket att fixa själv... men men nu har man den nya plus nytt "styrkort"=alla gamla inställningar borta....)
Det är inte så enkelt att den som satte dit ditt kittsystem inte gjorde dom inställningarna som du hade tidigare?och det det är därför den löser på hysteres.
Kan man inte se tempen på båda givarna i displayen ?
Nope den har löst på hysteres (100+).
Får jag gissa lite?Du har inflytande startgivare 80%, dvs du utgår nästan helt från bottengivaren.Du har start temp 31C (START 38(31)).Och du tillåter maskinen att göra varmvatten i 20 minuter (VARMVATTENTID 20M).Kan det helt enkelt vara så att den inte hinner göra varmare vatten än cirka 45C, på dessa 20 minuter?Jag föreslår att du provar att:Ändra inf startgivare till ex 45%Ändra starttemp till 40CJag har även VARMVATTENTID 30M på min.
Integral 100+ kommer sig av att han har +15C ute och pumpen vill ha +16C i framledning, pumpen kör garanterat ca rumstemp eller ca 22C. Efter en stund får vi integral 100+ (vilket är max som den räknar). Helt normalt beteende med andra ord.Att den vid foto tillfället stod på framledning 56C har ingen betydelse, för den räknar inte integral när den gör varmvatten.
Hej Hopp,Inget bubbel i vv beredaren, avstängning av pumpen gör inte någon skillnad heller.purjo__ kom med en tanke tidigare: Kan det vara så att det är själva vv givaren som är knasig, eftersom det trycker ut 56 grader på framledningen? (inget av detta kommer ut till radiator kretsen, jag har tempmätare på rören)Nedan en bild på när den gör vv:
Nej du kan inte jämföra ts maskin med din maskin(G3) och att den skickar ut 56 °C vid 15 °C är inte normalt.Ts maskin löser på hysteres pga att framledningstemperaturen kommer över returen(diffen).
Nedan 3 bilder är precis efter att pumpen gjort VV
Ahh, Tackar.Hittade också detta: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=52958.msg543407#msg543407Så jag prövade att koppla om till den som ska ge högre temperatur, visst det blev högre, men bara 3grader (dvs 48grader).Kopplade dock tillbaks till orginalet.Är det jag som är virrig, ska det inte bli högre än 45 grader på varmvattnet?När pumpen avslutar så blir det en liten fyrkant i vänstra hörnet på displayen, brukar väl tyda på driftpressostaten?Nu har jag då testat med den andra DP:n, och fyrkanten kommer upp i alla fall....suck
Jo jag är medveten om att han har en annan modell.Men jag var inte medveten om att dom ändrat hur hysters och integral beräknas.Min beräknar integral genom att en gång per minut jämföra framlednings temp med framledning bör, diffen summeras varje minut och läggs till föregående värde.ex: Start integral 0Minut 1, framledning bör = 40C, framledning är = 39C Integral blir 39-40 = -1Minut 2, framledning bör = 40, framledning är = 37C Intergralen blir (fg integral) -1 + (37-40) = -4Minut 3 har det blivit varmare ute och framledning bör = 25C, framledning är = 27C Integralen blir då -4 + (27-25) = -2Om det från föregående körning har blivit plus 7 på interalen så räknar den.Integral +7.Minut 1, framledning bör = 40, framledning är = 39C, integral blir +7 + (39-40) = +6Minut 2, framledning bör = 40, framledning är = 37, integral = +6 + (37-40) = +3Men som sagt, jag är en glad amatör med begränsad kunskap, ex visste jag inte att dom ändrat hur dessa värden beräknas eller att hysteres kunde begränsa vv-produktionen.Som jag brukar säga, man lever så läge man lär.
3 gånger har jag förklarat för dig att TS har ingen G3 men det verkar inte fungera
Japp det är tryckrörstemperaturen den bryter på och inte DP.Om du kollar hur hög tryckrörstemperaturen blir så nu börjar det likna något.Om din tryckrörstemperatur blir högre än 135 °C så avbryts varmvatten körningen och du hamnar på ruta 1 igen eftersom du forfarande har ett varmvattenbehov.Nu är frågan varför det har kommit nu efter kitt bytet eller har du bara otur
HM..ännu en misstanke att cp står still annars verkar det jätte konstigt.Hur hög blir returen?Och armen på står nedåt när den gör varmvatten på vxv.Det kan ju vara så den bryter på varmvatten körningen hela tiden så det är därför framledningstemperaturen blir hög men eftersom hysteres går in och du får ett 100+värde så borde framledningstemperaturen sjunka under den tiden.
Tror inte givaren som är boven om inte startgivaren är trasig så den startar på varmvattengivaren istället men det förklarar inte din höga framledningstemperatur.Såg att den har 17 drifttid på värmepump och samma drifttid på varmvattenkörning Sc:,hmao vill den bara köra varmvatten men bryter på hysteres .Anledningen varför den avbryter varmvatten körningen kan vara att tryckrörstempen (fyrkanten kommer upp)blir för hög eller att den löser på hysteres men kan vara så lurigt att den löser på att returen blir för hög(55 °C) .Kan ju vara så enkelt att den som satte dit kittsystemet lyckas att koppla fel .En del verkar tro att bara för att du har fått "kittsystemet" med 2009 displayen så får du extra funktioner med så är inte fallet och det varken byts eller sätts dit några givare så du har en vanlig tws med samma styrning som tidigare.Är du helt säker på att cp snurrar och det räcker inte med att känna med handen på cp och känna att den snurrar utan man måste kolla att axeln snurrar.
Hej Alla, passar på att tacka för visat intresse Jag har kollat till tryckrörs tempen varje gång också, men den håller sig under 100 °C vid varje körning (oftast kring 90 °C).
Hello Måle, prövade tidigare att ändra hastighet också, då hördes det att den "gick upp i varv".Men som du säger, för att vara helt säker bör jag lossa på skruven och se om det snurrar (går det förresten att göra i drift utan att det sprutar ut vatten?)
Om växelventilen är ok så är det troligt att driftpressostaten spökar
Varken eller."vilket stämmer då jag har retur 58(55)"Jag har alltså hög retur.Det jag försöker säga om du läser noga är att det är driftpressostaten som bryter varmvattenkörningen, inget annat. Inga tempgivare, inte integralen, inte hysteres, inte hög framledning, inte hög returledning utan endast driftpressostaten. Läs mitt förra inlägg igen och titta på siffrorna, hittar du något antagande som är fel, så är jag idel öra.Är du säker på att du inte blandar ihop värme körning med varmvatten körning?
Det spelar ingen roll om den gör varmvatten eller värme för blir det "hög retur" så stannar kompressorn och el-partron går in eftersom den forfarande har ett varmvattenbehov.Varmvattensberedningen struntar fullständigt i värmebehovet eller väemeberdningen eftersom den prioriterar varmvatten och kör till DP-löser(maximalt arbetstryck)mao tar den ingen hänsyn till om exempel hysteresen går in utan kompessorn stannar före DP-når max arbetstryck.Den är helt enkelt inte så smart utan kommer ÄR-värdet över inställd hysteres så stannar kompressor oavsett den gör värme eller varmvatten.Om den stannar på för "Hög retur"så stannar kompressorn och el-patron går in.Kompressorn startar när returen kommer under inställt värde på retur.
Jo jag sa att jag förstår att du inte tycker att jag inte ska jämföra Sen gör jag det ändå, för att jag tycker att det är relevant i vissa värden.Kommer du ihåg första inlägget? TS har returledning 43C mot tillåtet 55C, han har alltså inte hög retur, eller är det också ändrat mellan våra maskiner? Jag bifogar bilden från första inlägget så slipper du skrolla dit igen. Att/om den styr annorlunda mot vad G2/G3 gör, så spelar ändå retur tempen inte in för TS den maskinen ligger långt under tillåtet, tror att jag skrev det också?Verkar inte fastna det här märker jag.Jo det ändrat och TS maskin har som standard 48 °Cpåmax retur och på din maskin är 55 °C pga din maskin jobbar mot högre temperaturer.Han är inte heller ens i närheten av hysteresgränsen på 85C vid tapp varmvattenproduktion, han har 52C i framledning vilket ger 33C tillgodo. Om nu maskinen har gjort tapp varmvatten och blivit klar, så spelar det inte så stor roll att/om hysteresen går in mot värmeproduktionen - han har ju fortf bara 44C tapp varmvatten.Väldans vad du krånglar till det.Titta Ts graf klockan 1900 så ser du att den börjar med värmekörningar och jag är 100 på att dom korta körningarna beror på hysteresen.Av vilken anledning skulle den annars starta och stoppa? Men ok, jag tänker mig att den istället för att hysteres bryta på 85C, istället bryter på framledning bör (16C i bilden) + 15C hysters = 31C, tittar vi då på andra bildserien där tapp varmvatten produktionen fortfarande pågår, så stämmer inte det heller. För att:Han har där 57C i framledning, han har dessutom varmare ute (20C), vilket om dom inte ändrat på det också borde göra att framledning bör är lägre än de 16C som han hade vid 15C utetemp. Returledning har han 50C av tillåtet 55C. Om vi även tittar på varmvattentemp så ser vi att den är 43C, jag gissar åter vilt att den körningen alldeles strax är klar då på 44C varmvatten.Den körningen borde ha stannat på hysteres för länge sedan om den räknade mot värmeproduktions framledning bör.Du blandar forfarande ihop varmvattentemperaturen och vad framledningen och returen visar.Om du inte får rätt flöde pga att cirkulationen är dålig så kommer framledningstemperaturen sticka iväg och ÄR-värdet kommer passera Bör värdet snabbt så den löser på hyteresen och är inget ovanligt om cirkulationen inte fungerar och det är TEPERATURERNA på FRAMLEDNINGEN och åter det spelar ingen roll vilken temperatur du har i tanken för passerar ÄR-värdet på inställt hysteres värde stoppar produktionen av värme/varmvatten.Nä nog är det en jäkla tur att jag inte jobbar med VP om dom ändrar i hur grundläggande styrparametrar beräknas mellan de olika modellerna inom samma märke.Du får gärna jobba med värmepumpar men tro att bara för min maskin fungerar på mitt sätt måste alla fungera lika blir det nog problem Nå jag lägger ner detta, då jag uppenbarligen är helt ute och cyklar. Hoppas bara att TS hittar problemet innan han rivit hela pumpen i jakt på en felkopplad kabel. Är det ens ett problem? kanske hans modell inte ska göra varmare vatten än 45C? Som påtalats flera gången nu, min pump är en annan modell och kan göra betydligt varmare vatten, så TS maskin kanske inte klarar mer än 45C? Min stannar på betydligt varmare 58C.Mina tre frågor kvarstår dock. 1. Kan du mäta faktisk utgående varmvatten temp? Har du bara 44C, eller vad VARMVATTEN står på just då.2. Har du problem med att vv tar slut?3. Kör du anti-legionella? Isf går VARMVATTEN tempen upp till ca 63C då?Vid anti-legionella ska den värma vattnet till att botten givaren visar 60C, då går topp givaren några grader över.Frispel frivilligt.
Hej Hopp,Nope, har ännu inte sett något hus på displayen, men jag tolkar att den har gjort värme vid markerad tid på bilden. De andra är varmvatten.Tryckrörs givaren är kopplad korrekt, dvs på just 323-324.Jag lovar att posta här om installatören klarar av detta @Måle10, Hur ofta gör din varmvatten och hur varmt?
Är du säker på att växelventilen inte kärvar? / Fredrik
Du kan ju mäta själv om du vill om du har tillgång till en fluke eller låna och koppla loss kablarna.
Måste det vara en Fluke? Borde det inte funka med vilket mätintrument som helst?
Problemet börjar lösas.Igår hade jag en VV temp på 49 °C, och idag 51 °C @måle10, tyvärr hade han inte med sig Ohm mätaren, så eventuellt blir det en vända till.Men med tanke på att jag nu har 51 °C, så kanske det kan bero.Slingan är inte spolad, men jag hör inget bubblande vid drift samt så har jag gått runt och luftat elementen.(Däremot verkar det som om jag behöver pumpa gummiblåsan i expansions kärlet, vid påfyllning av vatten i systemet så åker trycket upp väldigt snabbt, enligt reparatören).