Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Diplomaten  (läst 8191 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Diplomaten
« Svar #30 skrivet: 29 mars 2016, 17:02:01 »
Jaja, var och en blir lycklig på sitt.
Du kommer aldrig att övertyga mig, och hoppas jag ingen annan, att en 15 kW inverter är lämplig i ett hus med 8 kW toppeffektbehov.
Om folk sen vill köpa det och få en dyr on/off-värmepump så kan jag bara avråda, inte hindra.

På vilket sätt skulle jag ha kostat dig 25300 kWh, det skulle vara kul att höra.
Du har ju räknat vad jag har uppgett(6400kw) och dina driftimmar ligger 1000 timma/år felräknat så det borde du kunna lista ut för var så säker att hade vi räknat fel så mycket så hade vi fått höra det.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Diplomaten
« Svar #31 skrivet: 29 mars 2016, 17:55:55 »
Jag har räknat på vad du uppgett i bruttonenergiförbrukning.
Med en modern nibe hade du alltså sparat mer än du gör med din några år gamla Thermia, förutsatt att kalkylen stämmer.
Små skillnader i kalkyler kan påverka en del, jag har t.ex. tagit i lite med kollektorn, 1 grad C på inkommande KB, där kan en del av besparingen finnas.
Du kanske måste köra ut mer än 55 grader vid DUT, det kan vara ett skäl till att du har lägre COP på din anläggning än vad min kalkyl ger vid hand.

Lite svårt att jämföra värmepumpar med samma effekt men olika fabrikat, och årsmodeller.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Diplomaten
« Svar #32 skrivet: 29 mars 2016, 17:59:25 »
Jag har gått på dina uppgifter om 21 000 kWh i tidigare förbrukning.
Antagit att du bor i Stockholmsområdet, och då blir resultatet så där.
Sen finns det självklart en möjlighet att du bor i Kiruna eller Malmö, och då kan ju siffrorna bli annorlunda.
Jag har ju också räknat på en värmepump med full effekttäckning.
Samma storlek som du har idag, förövrigt, så det borde stämma.

Dessutom så anger du i din signatur att din 8 kW värmepump täcker ned till -20 utan tillskott, så min beräkning ligger max 1 kW för lågt i effektbehov.
Du bör köpa en inverter med så nära 9 kW maxeffekt som möjligt för att ge den bästa möjliga driftsförutsättningar.

Du får du självklart köpa en 15 kW inverter om du blir lycklig av det, det har jag ingen uppfattning om.
På vilket sätt är en inverter med bara 1 kw över effekt det bästa valet om jag förstått det hela rätt så övervarvar en inverter kompressorn vid lite högre effekt och jag tycker det låter som att man kan anta att det sliter mera än att en lite större inverter som går på min effekt en lite större del av tiden för att inte gå in på drift timmarna på en inverter med låg effekt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Diplomaten
« Svar #33 skrivet: 29 mars 2016, 18:05:05 »
Man sätter ju in en inverter för att den skall arbeta kontinuerligt mot exakt det rådande effektbehovet.
Sätter man in en för stor pump så blir den en on/off-värmepump som går på minvarv större delen av tiden, jag tror inte heller att det är optimalt.
Bara några få procent av året kommer en 9 kW inverter att gå för fullt hos Måle, en 15 kW skulle aldrig ens gå på 50Hz.Thermias inverter har ju 4 kW som lägsta uteffekt, som Nibes 1255-16, och det är bara kolla på t.ex. de grafer Lexus bifogat i en annan tråd så ser du att de går on/off hela tiden.

15-16-17 kW värmepumpar är för stora till en normal villa.
« Senast ändrad: 29 mars 2016, 18:06:57 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Diplomaten
« Svar #34 skrivet: 29 mars 2016, 18:13:20 »
Visst kommer den gÃ¥ on/off en stor del av Ã¥ret men effekten är lÃ¥g sÃ¥ antalet starter kommer inte bli mÃ¥nga drift timmarna kommer naturligtvis även de bli mindre kompressorn kommer inte gÃ¥ pÃ¥ övervarv vilket jag tror sliter men har absolut ingen koll.  En liten kompressor med lÃ¥g min effekt ger mÃ¥nga drift timmar och en kompressor som gÃ¥r pÃ¥ höga varvtal en del av tiden lÃ¥ter inte optimalt ur hÃ¥llfasthet synpunkt  Sc:,h Borde inte en inverter som tex en 1255 ha ganska bra cop pÃ¥ lägsta effekten och den borde även hÃ¥lla bra om den fÃ¥r smörjning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Diplomaten
« Svar #35 skrivet: 29 mars 2016, 18:19:14 »
Ja, det är ju det med funktionen, både smörning, inre läckage (lägre COP) och kylprocessen i sig är alldeles säkert inte optimal i någotdera ändlägen.
En rätt dimensionerad inverter kommer att gå nära sweetspot under större delen av året, och på min och maxvarv går den troligen inte optimalt.

Större delen av värmesäsongen har man ett effektbehov som ligger på ca 50% av toppeffektbehovet.
Och då bör man dimensionera värmepumpen så den ligger mitt i spannet mellan min och max uteffekt där man har flest drifttimmar, så tänker jag i alla fall.

Men det skulle vara intressant att se en COP-kurva på invertrarna vid olika effekter/varvtal.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!