Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: DÃ¥ligt val?  (läst 18815 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JNF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
DÃ¥ligt val?
« skrivet: 02 mars 2012, 19:35:05 »
Besällt en nocria! velade mellan den och en FD 35.......men ville ha effekten 9,1...verkar ju vara delade åsikter om nocrian.Bor i drygt 200m3 dåligt isolerat hus i skellefteå......eldar med ved men vill slippa så mycket som möjlig :)
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #1 skrivet: 02 mars 2012, 20:22:06 »
FD35 är Norrlandpump om någon. hög COP vid låga temperaturer.
COP runt 1,5-1,7 vid -25 till -30 grader.
Effekten kanske är viktigast i ditt fall. Om nu fujitsun ger mer än FD35?


Nocria 14 har COP 1,5 vid ca -18
http://www.fgfinland.fi/PDF_www/VTT-S-08054-09.pdf


« Senast ändrad: 02 mars 2012, 20:39:13 av Zelda »

Utloggad JNF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #2 skrivet: 02 mars 2012, 21:35:34 »
Tja man väljer ju alltid fel men det blev iaf inte en panasonic AVT som säljaren proppsade på.som jag skulle få till mycket bra pris. X antal tusen mer än nocria 14 :).......tror jag blir ganska nöjd ändå.
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #3 skrivet: 02 mars 2012, 21:45:55 »
Har man väl bestämt sig för något oavsett vad det är så ska man aldrig fråga om man gjort fel val eller börja kolla upp en massa för då kanske man blir deppig om man tycker sig ha valt fel !

En AVT modell ska nog mycket till innan man fÃ¥r den  till ett normalt pris  ;D
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad JNF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #4 skrivet: 02 mars 2012, 21:54:52 »
Jo du har väl rätt i det.....gjort är gjort :)
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #5 skrivet: 02 mars 2012, 22:46:55 »
Nocrian blir du nog jättenöjd med. Det är ett effektmonster om man får tro ägarna här på "forat".

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #6 skrivet: 03 mars 2012, 03:31:43 »
Jag har en nocria och precis som du stort hus och jag är skitnöjd. Visst den är inte lika effektiv som en FD35 men den värmer mer. Sen att cop är sämre tror jag man får igen på den högre effekten. Cop 1.5 och högre effekt kan mycket väl vara mer ekonomiskt än cop 2 med lägre effekt om man har stort värmebehov.
Oavsett så är det skönt att den vid minus 15 LEVERERAR så man inte behöver gorma lika mycket med element och tillskott. Jag får börja med nåt värmeljus vid -20 i fönstret i vardagsrummet längst från pumpen och vid minus 30 får jag ha ett element på där. Men då den värmer hela övervåningen kan jag leva med lite kallras vid -20.
Sen under -20 finns det inte en pump pÃ¥ marknaden som värmer ett helt hus. Bortsett frÃ¥n han i en trÃ¥d som hade en daikin som värmde hela huset vid -20  Thumbsup

Vet du köpt en bra pump, och tror du kommer bli väldigt nöjd nästa vinter då det blir kallt.
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #7 skrivet: 03 mars 2012, 06:04:24 »


Hm, hög effekt i all ära ... men plan lösningen måste ha en del med i spelet... antar jag...
Värmen måste ju spridas.... själv är jag imponerad av diverse luft/luft..

Vår Mitsubishi... ej Norden anspassad... gick vid -22... tätt avfrostning
enligt min fru ( var ej på plats ) men den gick och avgav värme... Så personligen tror jag att 2 stycken "billigare" dock kvalites pumpar kan vara bättre än 1 dyr värstning... eller ? Sc:,h :)
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #8 skrivet: 03 mars 2012, 11:54:50 »
Mitsubishi Heavy och Mitsubishi Electric är helt olika fabrikat.

Mitsubishi Heavy är fina också men effekten är lite klena i de som säljs i Sverige tycker jag.
Bra COP vid +7 ganska dålig vid -15 till -30 om man jämför med ex. FD25 och 35.

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #9 skrivet: 03 mars 2012, 14:34:28 »
Med tanke på att trådskaparen bodde i skellefteå tycker jag FD35 och nocria var bra alternativ jämfört med ej nordenanpassade pumpar som kanske går bra i malmö där snitt tempen är lite mildare.
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #10 skrivet: 03 mars 2012, 15:39:40 »
Visst den är inte lika effektiv som en FD35 men den värmer mer. Sen att cop är sämre tror jag man får igen på den högre effekten. Cop 1.5 och högre effekt kan mycket väl vara mer ekonomiskt än cop 2 med lägre effekt om man har stort värmebehov.
Jag tror de ligger ganska lika i effekt vid -15 och kallare om man ser inkl. avfrostning tider.

Utloggad tjena

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #11 skrivet: 03 mars 2012, 20:26:26 »
många försäljare vill kränga panasonic till en...ska ju var bäst av alla.sägs det..enl försäljare
men är nog inte första valet för nån...
utan det är mest vinst på dessa pumpar..

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #12 skrivet: 03 mars 2012, 20:49:30 »
Panasonic är mest konkurensutsatt från paralellimportörer så det är snarare minst vinst på dessa !!

Finns märken som det är betydligt lättare att fÃ¥ bättre marginal pÃ¥ om man vill satsa pÃ¥ dessa  ::)

Finns ganska mÃ¥nga som frÃ¥gar efter Panasonics modeller , även efter att ha sÃ¥llat en del bland vettiga inlägg pÃ¥ detta forum  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #13 skrivet: 03 mars 2012, 23:58:01 »
Panasonic var billigare förr än de flesta andra märkespumparna. Nu ligger alla ganska lika i pris.
Panasonic HE9 och HE12 ligger väl bra till om man ska ha bra effekt och hög COP.
HE9 ligger bra i pris medan HE12 är för dyr tycker jag.
« Senast ändrad: 04 mars 2012, 00:05:01 av Zelda »

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #14 skrivet: 04 mars 2012, 07:05:09 »
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #15 skrivet: 04 mars 2012, 10:31:41 »
Nej
Hitachi värmepumpar säljs via Ahlsell/KCC i Sverige sedan något år.
Tidigare såldes Hitachi bara via AQS Produkter.

http://www.kcc.se/

Har hört att de som monterat Hitachi värmepumar under många år att de har fungerat bra.
Har själv installerat några Hitachi med enbart kyla och de har gått felfritt i snart 10 år.
Småsaker i början som AQS åtgärdade.
« Senast ändrad: 04 mars 2012, 10:44:51 av Zelda »

Utloggad tjena

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #16 skrivet: 04 mars 2012, 11:18:08 »
panasonic har säkert bra LL pumpar idag..
men det gamla ryktet lever kvar..var ju mycket problem förr med dessa..
har flera grannar som har såna...dom har bara krånglat från början...
klart dom är inte anpassade för norden....så inte konstigt dom krånglade då..
dåliga rykten lever ju kvar länge...tyvärr

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #17 skrivet: 04 mars 2012, 11:41:59 »
Panasonic lider av H16 problemen och fläktmotorproblemen är så omfattande på modellerna för några år sedan.
Då Panasonic säkert hade över 90% av marknaden så blir omfattningen stor och Panasonic seglar upp som problem maskiner.
Fläktmotorproblemen har dock nästan samtliga märken haft under samma period men om man inte säljer så många maskiner så märks det inte lika tydligt !!

Fläktmotorbroblemen och H16 felet har dock inget med att dom inte är anpassade för Norden.
Italienarna tex har haft  problem med samma saker.
Sen har det dansat in en mängd modeller som egentligen inte borde varit i vårat klimat och förvärrat saken för Panasonic.
Men det kommer in modeller från andra märken också som kanske inte borde vara här och ger därmed dåligt rykte till det märket också.

Sen kommer det kommentarer som din egen " är nog inte första valet för någon..." och att det bara är störst förtjänst på dessa.. vilket egentligen bara förstärker det gamla ryktet dessvärre.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tjena

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #18 skrivet: 04 mars 2012, 13:49:15 »
alla märken har nog sina problem..en del mer och andra mindre...på olika modeller
vissa kanske funkar nästan helt felfritt..
ja du borde ju veta hur förtjänsten är på olika pumpar TS...
man har varit hos vissa panasonic försäljare..där priserna låg på 24 tusen efter rot...då kan man ju undra..
sen får man ju rådet att inte köpa panasonic,,av dem som haft mycket problem med detta märket...
men dagens panasonic är säkert lika bra som andra märken...

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #19 skrivet: 04 mars 2012, 14:41:21 »
Vissa återförsäljare tar duktigt betalt för vissa modeller av olika märken och har då väldigt bra marginaler på dessa och försöker då förmodligen framhålla hur bra dessa är genom något testresultat där dom är i topp.
Inköpspriserna skiftar lite mellan återförsäljarna men någorlunda koll har man.
Sverigepumpens Ã¥terförsäljare har lite bättre marginaler och dom som säljer AVT maskinerna har väldigt mycket bättre marginaler  ;)
Kan tänka mig att dom som haft mycket problem med Panasonic och fått stora kostnader själva tröttnat på dessa och framhåller andra märken i sortimentet istället.
Att bara jämföra märken mot andra blir lite fel då det främst gäller att rätt modell/effekt hamnar i dom förutsättningar som dom passar bäst till i respektive fastighet.

När det gäller märken och modeller som vi har haft minst problem med sÃ¥ är det ARGO AWI35AHL som sticker ut ordentligt  Thumbsup
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad JNF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #20 skrivet: 05 mars 2012, 11:12:12 »
Utedelen jag fått heter AOYZ14LBL ska det inte vara LBC i slutet???? mvh
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #21 skrivet: 05 mars 2012, 13:57:09 »
PÃ¥ min innedel stÃ¥r det "applicable outdoor unit och LBC pÃ¥ slutet". Men den är nÃ¥t Ã¥r gammal kanske kommit nÃ¥ uppdatering men TS comfort verkar dÃ¥ fan hinna med att svara pÃ¥ alla frÃ¥gor man har sÃ¥ han kanske hinner svepa förbi här igen och svara pÃ¥ om du fÃ¥tt fel.  Thumbsup
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #22 skrivet: 05 mars 2012, 14:02:36 »
Utedelen jag fått heter AOYZ14LBL ska det inte vara LBC i slutet???? mvh

Om specerna stämmer som jag läst så är LBL specad 0,9-8,4kw
och LBC är specad 0,9-9,1kw
Om det inte är skrivfel så ser jag en trolig anledning att LBL är en sydlänsk variant?
LBL går inte hitta på svenska sidor överhuvudtaget?
Men det finns båda dvs LBL och LBC, så någon skillnad borde det ju vara?
Men ta detta med en nypa salt, kanske någon sitter inne med mera info
« Senast ändrad: 05 mars 2012, 14:04:22 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #23 skrivet: 05 mars 2012, 14:50:59 »
Servicemanualen som ligger hos hetluften listar LBC, LBD o LBL med samma nominella värden. Letade faktisk runt lite i fjol för att hitta några skillnader mellan dessa utan framgång...
Men har eba en icke "Arctic" så borde den sakna både klisterlapp o trågvärmare.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #24 skrivet: 05 mars 2012, 15:30:34 »
PÃ¥ min innedel stÃ¥r det "applicable outdoor unit och LBC pÃ¥ slutet". Men den är nÃ¥t Ã¥r gammal kanske kommit nÃ¥ uppdatering men TS comfort verkar dÃ¥ fan hinna med att svara pÃ¥ alla frÃ¥gor man har sÃ¥ han kanske hinner svepa förbi här igen och svara pÃ¥ om du fÃ¥tt fel.  Thumbsup


 :D

Minnet sviktar ibland dessvärre men jag vill minnas att det är samma maskin när jag frågade FG Nordic angående dessa olika beteckningar.
Kan vara att LBC är tänkt för FG Nordics försäljningsregioner i Europa men att dom tog slut med deras "egna" beteckning och dom skickade ut LBL till kunderna, trÃ¥gvärmen/värmekabeln bör dÃ¥ vara  monterad vid FG Nordics huvudlager i Polen men dom kanske saknar Arctic klisterlappen om nu maskinen kommer via FG Nordics Ã¥terförsäljarnät vill säga !!

Bäst att ni kollar med FG Nordic så det blir ett helt korrekt svar
Hade inte tänkt svara alls pÃ¥ skillnaden egentligen om inte micke_80 "lurat" in mig till detta  ;D
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #25 skrivet: 05 mars 2012, 15:51:27 »
Thats what i do best :)
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad JNF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #26 skrivet: 05 mars 2012, 16:29:39 »
Pumpen kommer från polarpumpen och har ett klistermärke så det är kanske lugnt :)
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #27 skrivet: 05 mars 2012, 16:39:41 »
Pumpen kommer från polarpumpen och har ett klistermärke så det är kanske lugnt :)

Aha, du behövde en Elektrolux o fick med Fujitsun pÃ¥ köpet!  ;D

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #28 skrivet: 05 mars 2012, 16:47:43 »
Hittat lite sidor där effekten uppges till 8,4kw
men hittar även sidor där den uppges till 9.1kw så.. :D
Det verkar inte vara någon skillnad, men vore kul att veta varför det finns 2 olika beteckningar.

http://www.snowmen.hu/termek/fujitsu/43

http://huto-klima.fw.hu/arlista/fujitsu.pdf
« Senast ändrad: 05 mars 2012, 16:53:46 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #29 skrivet: 05 mars 2012, 16:51:20 »
Då kommer den från FG Nordic i alla fall med den 5 åriga totalgarantin om dom inte har börjat paralellimportera dessa också så du bara har 2års garanti ;)
FG Nordic kanske har/hade slut på den annonserade modellen "LBC"
Förhoppningsvis var min teori om att det är "samma" modell riktig, är nog bara FG Nordic som kan ge dig ett korrekt svar på detta tror jag.

MÃ¥nga som skickar med allt möjligt om man köper den eller den varan och skriver alldeles för höga värden pÃ¥ det "gratis" medskickade  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #30 skrivet: 05 mars 2012, 16:53:01 »
Hittat lite sidor där effekten uppges till 8,4kw
men hittar även sidor där den uppges till 9.1kw så.. :D

http://www.snowmen.hu/termek/fujitsu/43

http://huto-klima.fw.hu/arlista/fujitsu.pdf

Jaså, det är i Ungern du köper dina pumpar Dogge? :)
Men i PDFen står AOYZ 18 LBC med 9,1, den är väl iaf på 9,7kW.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #31 skrivet: 05 mars 2012, 16:59:34 »
MÃ¥nga som skickar med allt möjligt om man köper den eller den varan och skriver alldeles för höga värden pÃ¥ det "gratis" medskickade  ::)

Ahh, du menar att 13605 kr är för högt för den medskickade Nocrian?  ;D

Utloggad JNF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #32 skrivet: 05 mars 2012, 17:02:29 »
Den är köpt via varmthem men på följesedeln står det polarpumpen......på kartongen står det även split type outdoor unit.....kan den driva två inne enheter tro eller kanske är ute och cyklar?(kanske står så på alla kartonger)
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #33 skrivet: 05 mars 2012, 17:04:47 »
Den är köpt via varmthem men på följesedeln står det polarpumpen......på kartongen står det även split type outdoor unit.....kan den driva två inne enheter tro eller kanske är ute och cyklar?(kanske står så på alla kartonger)

Polarpumpen har återförsäljare. Och en split är det. Och en god sådan. ;)

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #34 skrivet: 05 mars 2012, 17:37:31 »
Jaså, det är i Ungern du köper dina pumpar Dogge? :)
Men i PDFen står AOYZ 18 LBC med 9,1, den är väl iaf på 9,7kW.

Poängen var att det kanske är en sydlänsk import därav beteckningen, och den acktuella PDfen ^-^ men det verkar vara föga troligt
är nog bara fujitsu som kan svara på varför dom har dessa olika beteckningar. Sc:,h
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #35 skrivet: 05 mars 2012, 17:39:12 »
Polarpumpen har återförsäljare. Och en split är det. Och en god sådan. ;)

Med vinbärsgele till?
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #36 skrivet: 05 mars 2012, 17:45:05 »
Den är köpt via varmthem men på följesedeln står det polarpumpen......på kartongen står det även split type outdoor unit.....kan den driva två inne enheter tro eller kanske är ute och cyklar?(kanske står så på alla kartonger)

Varken FG Nordic eller Polarpumpen står uppsatta på deras lista över samarbetspartner !
Verkar märkligt om varmthem skulle gå omvägen via Polarpumpen istället för handla via FG Nordic direkt, kan bli lite väl många kockar om något skulle strula garantimässigt tycker jag.

Jag antar att det är 5 års totalgaranti på maskinen och installationen ?
Står inget om det på Varmthems hemsida vad jag kunde se !
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad JNF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #37 skrivet: 05 mars 2012, 18:18:53 »
« Senast ändrad: 05 mars 2012, 18:24:52 av eba »
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #38 skrivet: 05 mars 2012, 18:47:29 »
http://www.fujitsuvärmepumpar.se/Nocria.htm
(kopiera/klistra in länken)

AWYZ 14LBL

längst ner står Polarpumpen.se

« Senast ändrad: 05 mars 2012, 18:53:53 av Zelda »

Utloggad JNF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #39 skrivet: 05 mars 2012, 18:59:37 »
 Thumbsup
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #40 skrivet: 05 mars 2012, 19:09:53 »
Poängen var att det kanske är en sydlänsk import därav beteckningen, och den acktuella PDfen ^-^ men det verkar vara föga troligt
är nog bara fujitsu som kan svara på varför dom har dessa olika beteckningar. Sc:,h

Jo, det förstod jag. Men jag tror inte det finns någon skillnad på pumparna. Mer än trågvärme o klisterlapp.

Sen tycker jag inte om vinbärsgelé. Men jag gillar Nocrian.

eba: Hade trott någon från dina trakter skulle gett synpunkter på hur Nocrian fungerar norröver. Här gör Nocrian allt bättre än den gamla ras13 den bytte ut iaf. Förutom avfrostningarna mellan -15°C till -20°C. Där ger den däremot mer värme och fortsätter med det till i vart fall -24°C. Kallare har vi inte haft i år, vintern har varit mer "normal" här i söder och går inte att jämföra med Skellefteå. Har förbrukat ca tjugo säckar pellets och har 2000kWh lägre förbrukning under December, Januari och Februari mot samma månader i fjol.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #41 skrivet: 05 mars 2012, 19:10:14 »
Från FG Nordic

http://www.fgnordic.se/filer/FG%20Nordic_pb_Nocria.pdf

Innedel: AWYZ 14LBC
Utedel: AOYZ 14LBL
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #42 skrivet: 05 mars 2012, 19:18:32 »
http://www.varmthem.se/fujitsu-14-lbc-nocria-p-142-c-158.aspx




Står 5 års totalgaranti :)

Jag är halvblind tydligen  Thumbsup
Kunde du inte fÃ¥tt AVT garanti pÃ¥ den direkt  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad JNF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #43 skrivet: 05 mars 2012, 19:27:05 »
Ja det kunde man ju hoppas på haha.......
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #44 skrivet: 05 mars 2012, 19:33:41 »
Från FG Nordic

http://www.fgnordic.se/filer/FG%20Nordic_pb_Nocria.pdf

Innedel: AWYZ 14LBC
Utedel: AOYZ 14LBL

Har bestämt för mig att det bara var märkt med LBC förut på även utedelen och att LBL fick man när LBC var slut på lager Sc:,h
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad JNF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #45 skrivet: 05 mars 2012, 19:34:36 »


eba: Hade trott någon från dina trakter skulle gett synpunkter på hur Nocrian fungerar norröver. Här gör Nocrian allt bättre än den gamla ras13 den bytte ut iaf. Förutom avfrostningarna mellan -15°C till -20°C. Där ger den däremot mer värme och fortsätter med det till i vart fall -24°C. Kallare har vi inte haft i år, vintern har varit mer "normal" här i söder och går inte att jämföra med Skellefteå. Har förbrukat ca tjugo säckar pellets och har 2000kWh lägre förbrukning under December, Januari och Februari mot samma månader i fjol.
[/quote]


Har läst vad northkingen skrivit och han verkar ju nöjd.......:)
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #46 skrivet: 05 mars 2012, 20:44:29 »
8,4 kw var väl de gamla första modellerna på av nocria 14 som fanns för minst 5-6 år sen, numera ligger nocria 14 på 9,1 kw och nocria 18 på 9,7 kw
« Senast ändrad: 05 mars 2012, 22:38:26 av Karis »

Utloggad cgs

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #47 skrivet: 05 mars 2012, 21:09:29 »
eba!
Bekymra dig inte längre för ditt val, du har gjort ett klokt val! Pumpen ger värme som en äkta gjutjärnsspis och det i överflöd. Den går tyst och den kommer att fungera till 100%.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #48 skrivet: 06 mars 2012, 04:33:13 »
Har bestämt för mig att det bara var märkt med LBC förut på även utedelen och att LBL fick man när LBC var slut på lager Sc:,h

Men vad är då LBD Thomas? I vart fall LBL finns både med o utan "klisterlapp". Klipper ut tre sidor ur den service manual jag hänvisade till tidigare i tråden o bifogar. Alla tre listas med samma spec.

eba: Konstigt att det var just honom jag tänkte på! :)
Men allvarligt, klimatmässigt är det stor skillnad på var man bor i detta avlånga land. Men det finns fler där uppe som varit nöjda.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #49 skrivet: 06 mars 2012, 07:31:23 »
Kollade upp garantiregistreringarna jag gjort och tidigare var det LBC på både ute och innedel

Om det är någon skillnad eller vad som eventuellt skulle skilja mellan LBC, LBL och LBD vet jag inte.
Eventuellt framgår det om man går igenom servicemanualen helt och hållet.

Lättast är nog att kontakta FG Nordic som bör ha koll på detta

För att krångla till det ytterliggare finns det "tvilling" maskiner som heter General och Fuji, kan dock inte modellbeteckningarna på dessa , har aldrig kollat upp om det är helt identiska modeller som systermärket Fujitsu
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #50 skrivet: 06 mars 2012, 07:50:19 »
Skickade väl iväg en fråga, för det där har jag varit nyfiken på länge.
Sen är det ju mässa snart och de har väl häcken full med viktigare saker. VÃ¥gar man hoppas att de presenterar den nya där tro?  :)

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #51 skrivet: 06 mars 2012, 17:53:37 »
http://www.fujitsu-general.com/global/products/split/inverter/ceiling_wall/index.html
Fujitsu General
Indoor unit : AW*Z14LB
Outdoor unit : AO*Z14LB

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #52 skrivet: 07 mars 2012, 03:23:35 »
Vad gäller LBC/LBD/LBL var det fÃ¥nigare än man kunde tro.  :)

Så här svarade Björn Kaspersen på FGNordic:
[qoute] Vad gäller sista bokstaven i 'efternamnet' så indikerar den
vilken fabrik som monterat ihop maskinen. [/qoute]

Sen fanns inga nyheter runt nya Nocrian.
« Senast ändrad: 07 mars 2012, 09:30:41 av JEB »

Utloggad cgs

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥ligt val?
« Svar #53 skrivet: 07 mars 2012, 22:16:14 »
JEB. Jag har fått exakt samma svar!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!