Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nocria 14 mot Mitsubishi FD50  (läst 31564 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Nocria 14 mot Mitsubishi FD50
« Svar #75 skrivet: 05 december 2011, 18:45:12 »
Detta om nocrians avfrostning har tragglats i en massa trådar sedan 2007, om jag inte missminner mig så påtvingar nocrian avfrostning var 30 minut efter -15 grader, detta bland annat för att säkerställa hämtning av oljan i systemet så inte kompressorn skär ihop, Den har inte behovsstyrd avfrostning utan ett "schema" som varierar beroende på ute temperatur.

och som jag läst diagrammen av det finska testet
så har Nocrian följande cop
(Ungefärliga siffror från diagrammet)
Nocrian.-5g cop 2,0..  -10g cop 1,9...-15 cop 1,75...-20 cop 1,35

Sen får man väll själv avgöra om man tycker dom siffrorna är bra eller inte.
om man nu inte litar på testerna så får man väll köpa sig en egen klimat kammare
och göra testerna själv. a:gl

Sen att det inte förefaller vara ägg klocka vid runt nollan, är nog säkert så.
vid denna temperatur åker man istället på ideliga on off på grund av att
nocrian har en rejäl kompressor som helt enkelt ger en hög lägsta effekt
detta gör att den inte kan tävla med mindre pumpar när det gäller att vara energisnål.
och konstigt vore det ju annars?

Nocrian har en uppgift och det är att ge effekt vid låga temperaturer och det gör den,
Enligt tester som gjorts "visar att den levererar rejält med effekt"
samma tester visar åxå att den då även tar "rejält med effekt"
om man nu väljer att tro på testet att dom ger effekt så borde man ju åxå tro på testet att dom tar effekt?

Dogge
« Senast ändrad: 05 december 2011, 19:01:45 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Nocria 14 mot Mitsubishi FD50
« Svar #76 skrivet: 05 december 2011, 18:57:58 »
JEB:  ska jag dÃ¥ tolka ditt tidigare inlägg som att Nocrian gick ifrÃ¥n innan kl 19.40 pÃ¥ kvällen till kl 03.20.. dvs i över 7,5h i minusgrader utan att avfrosta ?

Ja och nej.
Skrev att maxtemp under tiden jag pratar om var tre grader under tio minuter.
Under Söndagen gjorde båda pumparna tre avfrostningar mellan ca 05:00 och 20:00. Det är jag säker på. Nocrian hade startat strax före 20:00 efter avfrostning. Mellan åtta på kvällen och 02:30 sov jag. Toshiban började avfrosta när jag gick upp 02:30. Jag gick ner o kollade Nocrian genom fönstret och lamellerna var helvita men den gick till 03:20 innan avfrostningen började.
Anledningen till att jag TROR att ingen av dem avfrostat när jag sov är att temperaturen steg pÃ¥ kvällen. Se bifogad fil. Loggern till pumparna är tyvärr jag och min grafik är inte lika snygg...  ;)

Vore kul om någon kunde svara på när äggklockan egentligen startar. Det varierar enligt trådarna här. Är väl bäst att följa trubbnos råd o slänga ut den innan det blir för kallt att få dit en ny.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nocria 14 mot Mitsubishi FD50
« Svar #77 skrivet: 05 december 2011, 19:14:45 »
Tycker Nocrian funkar bra trots ganska varmt klimat ute, utan några ON/OFF, och går ganska lågt i effekt.

Men vi hade 4 luftvärmepumpar i samma hus under 2 år, och inte samtidigt.

Först en Atlas för gratis pengar, sen en ny på garantin, sen en Bosch EHP 6, som funkade otroligt bra, bra värmespridning och gick tyst och fint, men lite för liten, orkade hela huset till ca -12, och sen Nocrian som aldrig skulle köps, orkade huset till lite fler minusgrader, ca -18-20 och ev lite fler, beroende på , men funkade mycket dåligt i vårt hus med dålig värmespridning och täta avfrostningar, och sen såldes huset och nya ägarna ville inte ha den.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Nocria 14 mot Mitsubishi FD50
« Svar #78 skrivet: 06 december 2011, 05:55:56 »
@Doggy: Såg först nu att du lagt till lite i ditt inlägg.
Har läst mÃ¥nga av trÃ¥darna runt Nocria, för min del skapar de oftast fler frÃ¥getecken. Likväl köpte jag en.  Sc:,h
Skulle nu äggklockan reviderats till att bli tvångsstyrd avfrostning under -15 kommer det inte göra mig så mycket. Vi har inte så många dagar under -15 här. Lägsta medeltemperatur från 2010-12-05 var -13.33°C och det var den hårdaste vintern på länge (-87 kanske?). Det huvudsakliga behovet här ligger mellan 10°C och -10°C.

För att lita pÃ¥ siffror (och människor?) mÃ¥ste man kunna bedöma förutsättningarna. Det var allt jag avsÃ¥g med att leka journalist tidigare.  ;)

Angående uppgiven hög lägsta effekt borde Nocria ha en fördel under ovan nämda förhållanden gentemot FDxx. 0,9kW mot 1,5kW, FD25 uppges till 1,3kW om jag kommer ihåg rätt?
Hade huset legat på en kallare plats hade det kanske stått en FD50 här ute. Eller en ny Polar, eller nåt som passat, där.

Jag vill inte tro. Jag vill gärna veta, så långt det nu är möjligt.
SÃ¥ om nÃ¥gon här inne har detaljerad info angÃ¥ende afrostningscyklerna pÃ¥ Nocrian sÃ¥ är mina öron vidöppna!  :)

Utloggad cgs

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Nocria 14 mot Mitsubishi FD50
« Svar #79 skrivet: 11 december 2011, 15:35:56 »
"Jag vill inte tro. Jag vill gärna veta, så långt det nu är möjligt.
Så om någon här inne har detaljerad info angående afrostningscyklerna på Nocrian så är mina öron vidöppna!"

Varför denna kompakta tystna pÃ¥ frÃ¥gan frÃ¥n JEB, jag har själv en Nocria och skulle vilja ha reda pÃ¥ det samma. Här har ju varit flera "experter" i denna trÃ¥d och talat om hur korkad Nocrians avfrostning är men ingen verkar veta hur den avfrostar. Det verkar som man kan hänföra det till att tomma tunnor skramlar mest, eller är det nÃ¥gon som kan redogöra för Nocrians avfrostning.  tomte::

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Nocria 14 mot Mitsubishi FD50
« Svar #80 skrivet: 11 december 2011, 17:17:15 »
Är nog ingen som vill/kan yppa.
Den som ligger närmast verkligheten är Josth med sitt tidigare inlägg i tråden.

Skulle nÃ¥gon ha tillgÃ¥ng till de officella serviceinstruktionerna frÃ¥n Fujitsu sÃ¥ fÃ¥r de gärna höra av sig!  :)
O jo, det må vara mot Fujitsus hierarkiska regelverk...

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Nocria 14 mot Mitsubishi FD50
« Svar #81 skrivet: 04 januari 2012, 10:31:53 »
Lägger upp en ny tråd, om Nocrians äggklocka, för att inte besudla denna mer.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45326.0

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!