Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tvättmaskin  (läst 11012 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tvättmaskin
« skrivet: 29 september 2006, 20:53:22 »
Är det någon som vet om det finns någon tvättmaskin
med både kallt & varmvatten intag och 400 volt ?
det måste vara dumt att värma vatten med el slinga ?
om man har värmepump som värmer vattnet
NÃ¥gon som vet ??
Min tvättmaskin börjar nog sin pension snart ?
tacksam för svar mvh Kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Tvättmaskin
« Svar #1 skrivet: 30 september 2006, 12:53:01 »
Jag har för mig att Miele brukar ha lite större maskiner som tar både kallt och varmt vatten. Det är möjligt att de inte finns i Sverige dock.

Jag tror att hushÃ¥llsmaskiner för 400V är väldigt sällsynta nu. Maskinerna förbrukar ju sÃ¥ lite vatten, och tvättmedlen jobbar ju med lägre temperaturer,  att det inte blir nÃ¥gon större skillnad i uppvärmningstid med 230V enfas eller 400V tvÃ¥/trefas.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tvättmaskin
« Svar #2 skrivet: 30 september 2006, 19:08:37 »
Jag har för mig att Miele brukar ha lite större maskiner som tar både kallt och varmt vatten. Det är möjligt att de inte finns i Sverige dock.

Jag tror att hushÃ¥llsmaskiner för 400V är väldigt sällsynta nu. Maskinerna förbrukar ju sÃ¥ lite vatten, och tvättmedlen jobbar ju med lägre temperaturer,  att det inte blir nÃ¥gon större skillnad i uppvärmningstid med 230V enfas eller 400V tvÃ¥/trefas.

Tack för tipset jag kollade Miele,s hemsida
men hittade ingen sådan maskin
Skickade ett mail till dem
får se om det nappar
mvh Kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Tvättmaskin
« Svar #3 skrivet: 30 september 2006, 20:18:48 »
Jag är ganska säker på att du måste upp i "fastighets" maskiner för att hitta tvättmaskiner som är anslutna både till kall och varmvatten. dom kostar så pass mycket mera att det torde bli svårt att få någon ekonomi i ett sådant köp. Trefas maskiner finns som hushållsmaskiner, den största skillnaden är den högre effekten på värmen som ger kortare tvätt tid men den totala energiförbrukningen gentemot en enfasmaskin är nog minimal.
Så mitt råd är köp en vanlig 230 Volts maskin.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Tvättmaskin
« Svar #4 skrivet: 30 september 2006, 21:03:43 »
Jag har för mig att Miele brukar ha lite större maskiner som tar både kallt och varmt vatten. Det är möjligt att de inte finns i Sverige dock.

Jag tror att hushÃ¥llsmaskiner för 400V är väldigt sällsynta nu. Maskinerna förbrukar ju sÃ¥ lite vatten, och tvättmedlen jobbar ju med lägre temperaturer,  att det inte blir nÃ¥gon större skillnad i uppvärmningstid med 230V enfas eller 400V tvÃ¥/trefas.

Tack för tipset jag kollade Miele,s hemsida
men hittade ingen sådan maskin
Skickade ett mail till dem
får se om det nappar
mvh Kjell  *vinkar*

De verkar ha en maskin som har anslutning för både varm- och kallvatten:
http://www.miele.de/de/haushalt/produkte/1141_4679.htm
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tvättmaskin
« Svar #5 skrivet: 30 september 2006, 21:26:00 »
Jag har för mig att Miele brukar ha lite större maskiner som tar både kallt och varmt vatten. Det är möjligt att de inte finns i Sverige dock.

Jag tror att hushÃ¥llsmaskiner för 400V är väldigt sällsynta nu. Maskinerna förbrukar ju sÃ¥ lite vatten, och tvättmedlen jobbar ju med lägre temperaturer,  att det inte blir nÃ¥gon större skillnad i uppvärmningstid med 230V enfas eller 400V tvÃ¥/trefas.

Tack för tipset jag kollade Miele,s hemsida
men hittade ingen sådan maskin
Skickade ett mail till dem
får se om det nappar
mvh Kjell  *vinkar*

De verkar ha en maskin som har anslutning för både varm- och kallvatten:
http://www.miele.de/de/haushalt/produkte/1141_4679.htm

Den modellen var ej med på den svenska Miele sidan
Men det var en en fas
Får nog ta med frugan & släpvagnen till tyskland
& köpa en tvättmaskin & en ? pall ÖL
DÃ¥ blir det en varsin JUL klapp ?
Tack mvh Kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tvättmaskin
« Svar #7 skrivet: 01 oktober 2006, 00:40:38 »
De finns t o m på Ebay:

http://cgi.ebay.de/OVP-MIELE-Waschmaschine-W-3525-WPS-Allwater-Allwasser_W0QQitemZ280025202615QQihZ018QQcategoryZ65733QQssPageNameZWD1VQQrdZ1QQcmdZViewItem
Inport av tvättmaskiner till sverige
är det lika som bilar ??
momsen betalas i köp landet ?
I bil köp är det NY bil svensk moms 25 %
Beg bil 6 månader gammal eller 600 mil
båda MÅSTE vara uppfylda
PARAGRAF 25 i EU MOMSEN MÃ…STE vara betald i landet
MÃ¥nga har blivit ( lurade )
med dessa regler I bil köp
i tvättmaskiner är det mindre belopp
Är det någon som handlat på E baay
moms problem ?
mvh Kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Tvättmaskin
« Svar #8 skrivet: 01 oktober 2006, 09:40:19 »
Jag har handlat varor på tyska ebay, dock till mindre värde än så.

Men jag har inte haft problem med momsen, har alltså bara betalat den tyska på 16%
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tvättmaskin
« Svar #9 skrivet: 01 oktober 2006, 10:19:18 »
Ett alternativ till det begränsade utbudet av varm+kallvattenanslutna tvättmaskinerna, är att ansluta lågtemp varmvatten (30 ºC, normalt använt till värmegolv) från VP:n till kallvattnet.

Det ger snabbare uppvärmning än med kallvatten och lägre energiförbrukning trots att även sköljvattnet ju värmts 20 grader.

Sköljningen blir effektivare då lösningsprodukten för tvättmedelsresterna är högre vid 30 ºC än vid kallvatten. Om du har sparprogram på sköljen, kan du minska sköljvattenmängden sådär en tredjedel och ändå få samma sköljresultat.

Alla textilier mår bäst av att slippa det tvära kastet i temperatur från tvätt 95-60-40 ºC till 10 ºC, detta kast får fibern att dra ihop sig och gör att den "filtar" sig snabbare än annars. Den effekten minskar påtagligt om du sköljer i 30 ºC




Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Tvättmaskin
« Svar #10 skrivet: 01 oktober 2006, 10:39:20 »
Ett alternativ till det begränsade utbudet av varm+kallvattenanslutna tvättmaskinerna, är att ansluta lågtemp varmvatten (30 ºC, normalt använt till värmegolv) från VP:n till kallvattnet.
Kommer det inte radiatorvatten ur lÃ¥gtemp-anslutningen?  Inte sÃ¥ roligt att tvätta i radiatorvatten, för att inte tala om hur ofta man fÃ¥r fylla pÃ¥ radiatorslingan i sÃ¥ fall.  Man borde väl lika gärna kunna ansluta via en vanlig termostatblandare ansluten till de vanliga varm/kallvatten uttagen?

Gör man så och slopar förtvätt/blötläggning så kan man ju dra upp termostatblandaren i temperatur när man sätter igång tvätten och sedan dra ner den när den har tappat upp första omgången (=huvudtvätten)?

Om man orkar bry sig....
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tvättmaskin
« Svar #11 skrivet: 01 oktober 2006, 16:11:34 »
Kommer det inte radiatorvatten ur lÃ¥gtemp-anslutningen?  Inte sÃ¥ roligt att tvätta i radiatorvatten, för att inte tala om hur ofta man fÃ¥r fylla pÃ¥ radiatorslingan i sÃ¥ fall.

Haha, rätt! såvida man inte tar ut två kvalitéer tappvarmvatten via sina värmeväxlare. Jag ska ha acktank för golvvärmen och en flänsslinga för tappvatten i den. Av det enkla skälet att det är mycket billigare att tillverka 40 ºC vatten till dusch och bad genom att blanda upp 75% billligt 30 ºC vatten med 25% dyrt 55 ºC vatten, än att blanda ner 65% dyrt 55 ºC vatten med kallvatten. COP är nästan dubbelt så hög för tillverkning av 30 ºC som för 55 ºC.


 Man borde väl lika gärna kunna ansluta via en vanlig termostatblandare ansluten till de vanliga varm/kallvatten uttagen?

Gör man så och slopar förtvätt/blötläggning så kan man ju dra upp termostatblandaren i temperatur när man sätter igång tvätten och sedan dra ner den när den har tappat upp första omgången (=huvudtvätten)?

Om man orkar bry sig....


Men man kan ju ansluta en blandare till lågtemp + kallvatten om man orkar bry sig.... ::)


maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Tvättmaskin
« Svar #12 skrivet: 02 oktober 2006, 09:57:11 »
Tvätten blir renare om den börjar med kallt vatten som värms upp. En fläck av blod t ex biter sig fast om den får varmvatten direkt.

Håller däremot med om att sköljningarna gott kan vara ljumna för att inte fibern skall chock-dra-ihop sig.

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tvättmaskin
« Svar #13 skrivet: 02 oktober 2006, 12:47:43 »
Tvätten blir renare om den börjar med kallt vatten som värms upp. En fläck av blod t ex biter sig fast om den får varmvatten direkt.

Håller däremot med om att sköljningarna gott kan vara ljumna för att inte fibern skall chock-dra-ihop sig.

Man ska tänka som du gör i det här fallet - vilka nackdelar kan metoden medföra och hur kan vi isåfall hantera dem - det applåderar jag!

Däremot tror jag, observera tror jag, att blod "biter sig fast" först när proteinerna i det koagulerar, albumin koagulerar vid 74-76 ºC om jag minns rätt från skolkemin. Vi gjorde nåt kul experiment, där vi värmde hönsägg till just under albuminets koagulationstemp. Gulan blev hårdkokt, medan vitan fortfarande var genomskinlig. Roligt att servera som frukostägg....ger många förvånade miner...garanterat!

Att inga blodproteiner koagulerar före 42 ºC är vi väl överens om (i så fall hade vi blodkorv i ådrorna efter en febertopp). Att börja med 30-35 ºC istf 10 ºC i tvättmaskinen, ser jag därför inte några proteinkoaguleringsproblem med? Någon annan som vet nåt?

Dessutom såg jag att Mielen som föreslogs med både kall + varmvatten kostade 11-12.000:- + servicehanteringsfrågor då maskinen inte tycks säljas i Sverige... man kan nog tvätta väldigt mycket för mellanskillnaden till en maskin med bara ett inlopp.

Själv har jag en LG 16200 maskin med direktdrift + en LG torktumlare med aluminiumkondensor tillsammans 11.000:- inkl installation.

Jag tänker experimentera med att leda kalluft till dess kondensorintag för att avfukta tvätten snabbare/effektivare än med att bara cirkulera tvättstugans rumsluft (som brukar bli 35 ºC efter en stund) återkommer med data från dessa experiment.

Speciellt enkelt blir det ju om jag bestämmer mig för en CZ flvp som isåfall står bredvid tvättstapeln. CZ drar ju då oxå nytta av värmen från torktumlaren, åtminstone på vinterhalvåret. ^-^


maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Tvättmaskin
« Svar #14 skrivet: 02 oktober 2006, 13:37:36 »
Nisken. Kanhända har du rätt med dom precisa gradtalen, men principen att olika smuts löser sig olika i temperarturspektrat återstår.
Fast visst är det frestande att köra på varmvatten som kostar 30 öre istället för drygt 1 kr / kWh. ;)

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: Tvättmaskin
« Svar #15 skrivet: 02 oktober 2006, 21:28:01 »
Beträffande sköljningar med ljummet vatten är det inget som man behöver "fibbla" med blandare.
Det sköter de flesta tvättmaskiner själv om idag!

När maskinen har tvättat färdigt så tömmer den inte ut allt vattnet.
Den tar då först in vatten till hög nivå. Därefter tappar den ut till låg nivå. Tar in igen till hög nivå och tappar till låg.
Så håller den på ett par gånger tills vattentemperaturen har kommit ner till handljummet. Därefter tappar den ut allt och sköljer som vanligt. E-luxkoncernen kallar det "cooling down". Andra koncerner något liknande.

Att koppla VV till en hushållstvättmaskin som ska ha KV är inget som jag i alla fall rekommenderar.
Tvättmedlets uppgift är att frigöra smutsen från kläderna. Därefter ska tvättmedlet kapsla in smutsen så att den inte fastnar på kläderna igen utan flyta fritt i vattnet. Eftersom man minskat på vattenmängden så har man fått öka på tiden som tvättmedlet bearbetar kläderna.
Att då gå in med VV i maskinen gör att tvättiden blir kortare. Då kanske tvätten inte blir riktigt ren. Smutsen kan då stanna som svarta "noppror" på tvätten.

Nej, jag tycker att det bästa sättet att spara pengar på tvättmaskinen, är att se till att den alltid är full när man tvättar.
Är inte tvätten så smutsig så kanske det räcker med lägre temperatur och ett snabbare program.
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tvättmaskin
« Svar #16 skrivet: 06 oktober 2006, 20:06:26 »
Är det någon som vet om det finns någon tvättmaskin
med både kallt & varmvatten intag och 400 volt ?
det måste vara dumt att värma vatten med el slinga ?
om man har värmepump som värmer vattnet
NÃ¥gon som vet ??
Min tvättmaskin börjar nog sin pension snart ?
tacksam för svar mvh Kjell  *vinkar*
Har hittat önsketvättmaskinen nu
 med varmt & kalltvatten intag & 3 fas 400 v
 Och 85 cm hög
 Cylinda TMC 1200
 Man fick vara glad ett tag tills jag sÃ¥g priset
 15-20,000 inkl moms
 mvh Kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tvättmaskin
« Svar #17 skrivet: 11 februari 2007, 17:55:59 »
Jag har för mig att Miele brukar ha lite större maskiner som tar både kallt och varmt vatten. Det är möjligt att de inte finns i Sverige dock.

Jag tror att hushÃ¥llsmaskiner för 400V är väldigt sällsynta nu. Maskinerna förbrukar ju sÃ¥ lite vatten, och tvättmedlen jobbar ju med lägre temperaturer,  att det inte blir nÃ¥gon större skillnad i uppvärmningstid med 230V enfas eller 400V tvÃ¥/trefas.


 Har nu hittat & monterat (dröm) tvättmaskinen
 Det blev en Cylinda TMC
 Med varmt & kallt vattenintag och tre fas 400 volt
 Kollade upp elen i den men det var ingen (riktig) trefas
 Det var 2 st element pÃ¥ 240volt en pÃ¥ 2000W & en pÃ¥ 1000W
 Jag som trodde det var ett element tvÃ¥fas pÃ¥ 3000 W
 Den är riktigt snabb & tvätta och stor lucka
 SÃ¥ nu är kärringen nöjd ett tag
 mvh Kjell *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tvättmaskin
« Svar #18 skrivet: 11 februari 2007, 18:41:40 »
är den värd sitt pris ?  ^-^
tror den låg på 16 papp, en begagnad hyreshusmaskin borde vara mer prisvärd.
det finns bra med reservdelar till dom också.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tvättmaskin
« Svar #19 skrivet: 12 februari 2007, 10:39:47 »
är den värd sitt pris ?  ^-^
tror den låg på 16 papp, en begagnad hyreshusmaskin borde vara mer prisvärd.
det finns bra med reservdelar till dom också.
Hej
 Jag hittade en begad TMC inte dyrare än en ny vanlig maskin
 Tänkte pÃ¥ en Wascator först men de är sÃ¥ höga
  TMC n är det vanliga mÃ¥tt pÃ¥ 85 hög
 Kollade även reservdelar till TMCn det mesta är
 lika som pÃ¥ de billiga cylindorna
 Kollade pÃ¥ nettopart.se
 Har funderingar att byta 2000 w elementet
 mot ett pÃ¥ 1000w
 för att skona huvudsäkringarna
 När kärringen fÃ¥r för sig att köra alla maskiner samtidigt
 = tvÃ¥ tvättmasiner en tummlare tvÃ¥ fas + diskmaskin 2000W
 mvh Kjell
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!