Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: borra för djupt ?  (läst 1677 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gäst

  • Gäst
gäst
borra för djupt ?
« skrivet: 09 oktober 2004, 14:45:00 »
Hej,
Jag har fått en Bentone CTC Ecoheat offererad, en pump på 5 Kw.
VVS-killen var lite tveksam och menade att borra 130 meter, som kanske ger 125 meter så kallat aktivt hål.
Vad jag ser i broschyrer från Bentone är att man inte skall ha djupare än 100 meter till en 5Kw pump, men installatören menar att det är bara bra med ett djupare hål, och att det (hålet) vid pumpbyte senare kan klara en större pump om jag till exempel bygger ut.
Är det sant det han säger ?

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:borra för djupt ?
« Svar #1 skrivet: 09 oktober 2004, 15:28:54 »
Grovt förenklat.
En värmepump har en kall sida & en varm sidaom någon av sidorna är för dåligt diminsionerad funkar det inte bra. men tvärtom är inga problem.

om vi gör en liknelse, oavset vilket värmesystem du har så kan du kanske snabt lista ut att om du endast hade ett puttelitet element i hala huset så skulle detta inte klara av att värma ditt hus, men har du element som täcket alla väggar, golv & tak så blir det riktigt varmt & då kan vi skruva ner värmen om vi inte vill ha så varmt.
Det blir lika dant om du har ett stort borrhål, förstort gör inget, bara dyrare att borra.

En ber riktig förklaring:
7 grader varmt vatten kommer upp ut borrhålet & värmer värmepumpens förångare som har en tampratur på 1 grad.
Detta resulterar i attt returvattnat ner i borrhålet är 4 grader varmt.
om nu bårrhålet skulle vara 2m djupt så skulle vattnet från borrhålet efter några sekunder ha samma tempratur som evaparatorn 6 då funkar inte värmepumpen.

Men om du har ett 200m djupt hål (= 400m slang) så skulle vattnat efter 100m (200m slang) ha fått tilbaka sina 7 grader i tempratur, dom övriga 100m händer inen ting, men kan vara bra att ha om du ska ta ut mer effekt nån gång i framtiden, för då behövs ett djupare hål.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

admin

  • Gäst
admin
Re:borra för djupt ?
« Svar #2 skrivet: 09 oktober 2004, 19:15:33 »
Med ett djupare hål lär du få något högre inkommande temp på din köldbärare.

Varje grad varmare inkommande köldbärare ger ~3% högre verkningsgrad på din värmepump.

Det betyder att du förutom marginaler för framtida större värmebehov dessutom omgående kan tjäna på den högre verkningsgrad som du får tack vare ditt "djupa" borrhål.

/Rickard

PS. du verkar ha fÃ¥tt tag i en installatör som följer med i forumet, (och därmed kan sin sak) det där med marginaler för framtiden har vi nästan patent pÃ¥ i detta forum  ;) DS.
« Senast ändrad: 09 oktober 2004, 19:17:26 av Rickard »

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:borra för djupt ?
« Svar #3 skrivet: 09 oktober 2004, 21:24:45 »
Jap , vi har patent på extra borrdjup :)
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:borra för djupt ?
« Svar #4 skrivet: 10 oktober 2004, 00:27:47 »
Spinner vidare... patent på för stor pump oxå
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 261
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!