Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: En till pump pÃ¥ plats. (+ ett par inställnings frÃ¥gor)  (läst 5536 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: En till pump på plats. (+ ett par inställnings frågor)
« Svar #15 skrivet: 14 januari 2007, 07:36:26 »
Hellst skulle du ha en givare på utgående vatten från acktanken till radiatorerna för att de vilken tempdiff du har över radiatorerna och ställa externa cirkpumpen efter denna.

Jag tror att det är bra om man kan justera så att både raddarna tar ut så mycket värme som möjligt samt att tanken är full ladda när pumpen stannar, dvs det är samma värme flöde från tanken tillbaks till pumpen som från returen på radiator systemet så att den inte stannar av att det ena uppnått stop temperaturen.

Satsa på att ha lite högre flöde över radiatorerna än över VP:n så går det nog i alla väder.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JesseJames

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +1/-0
Japp jag ska fixa en givare på utgående och ingående från tanken till radiatorerna.
Ska bara fundera ut hur jag får några att gå mot min FreeBSD server (ungefär Linux),
helst hade jag köpt Robbans hårdvara och fått igång den. Behöver bara få igång så att
tempvärden droppar in i en fil med lämpliga intervall så fixar sig resten.
Känner två till som skulle köpa om man fick igång det på Linux. Det som är bra
med Robbans grejjor är att man kan haka på en hel mängd givare. Hittade ett kit
på elfa som fixar mitt behov av tempvärden på fil med ställbart intervall men den klarar
inte den mängden givare som jag behöver (sen har man blivit lat och har inte tid att mecka
med hårdvara nu när man har familj och barn).

Helst skulle man vilja ha temeratur och flöde på bägge sidorna om tanken för att optimera
det här, (givare som styr ena cirkpumpen utifrån det kanske vore det mest optimala).
Vad sitter det för motorer i pumparna om man ska mecka till en egen varvtalsstyrning?

Man skulle kunna styra på bara returen som går från tanken till pumpen, den borde hålla
ett temp minimum sett över hela körcykeln om det är balans mellan värme flöde som
fyller på tanken och värme flödet som fyller på radiatorkretsen.

Det som gör att man måste variera ett flöde (det från tank till radiator krets) är att man har variabel läckning från radiatorkretsen medans tankens läckning är försumbar.

Sedan är säkert det här sub optimering och vinsterna är minimala, dock ett regler problem
till i värme pumpsanlägningen, om man kör tank.

Dock om man har fläktkonvektorer med rumsstyr som varierar läckningen på radiator sidan ev radiatoer/golvslingor med termostater på en viss del av huset (jag har tre olika temp zoner med olika värmelagrings kapacitet och olika sol/vind påverkan) så kanske det blir intressant i a f.

Drar man det vidare så borde det vara två olika varieriabla farter på cirk pumpen ut från tanken,
dels den fart som håller balansen vid laddning, dels en annan fart under stilleståndstiden som beror på vilket värmeuttag man har för tillfället (den variabla stillestånds tiden).
Detta sista stycke kanske har mer bäring på hur jämn temperatur man kan hålla i huset under kör-stillestånds cykeln än på besparing?
« Senast ändrad: 14 januari 2007, 22:46:04 av JesseJames »
63kvm + 63kvm källare under utbyggnad till 130+140kvm. IVT HT+ E11 med 300/160 beredare och 100l arbetstank. 205m aktivt hål, granit. Dalmas i exil i Stockholm.

Utloggad JesseJames

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +1/-0
Nu har det gått en tid och jag har skruvat lite.
Inre cirkulationspumpen är tillbaka ställd på II, vid vv fick jag bara 4 graders diff i läge III.
Nu är diffen 6 grader vid vv och 8 grader vid värme.

Har skruvat lite på kurvan också. Nu är den 3.0 samt +2 i finjustering.
Då verkar vi ha jämn temperatur runt 21-22 grader från -5 till +7 grader.
Nu hoppas man på riktig kyla så får vi se om kurvan är rätt där också.

Gångtiderna för värme produktion är:
Vid +4 grader, 21min gångtid och 77min vila.
Vid -4 grader, 26min gångtid och 47min vila.
KBin 5.9 grader KBut 1.9 grader.
VBdiff ca 8 grader.

Ser detta normalt ut? Kan man uppskatta till hur kallt väder pumpen räcker med detta?

« Senast ändrad: 20 januari 2007, 23:28:28 av JesseJames »
63kvm + 63kvm källare under utbyggnad till 130+140kvm. IVT HT+ E11 med 300/160 beredare och 100l arbetstank. 205m aktivt hål, granit. Dalmas i exil i Stockholm.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: En till pump på plats. (+ ett par inställnings frågor)
« Svar #18 skrivet: 21 januari 2007, 08:13:30 »
Gångtiderna för värme produktion är:
Vid +4 grader, 21min gångtid och 77min vila.
Vid -4 grader, 26min gångtid och 47min vila.
KBin 5.9 grader KBut 1.9 grader.
VBdiff ca 8 grader.

Ser detta normalt ut? Kan man uppskatta till hur kallt väder pumpen räcker med detta?


Där ingår väl inte VV-laddning i siffrorna ovan men en beräkning ger ca 21% drift vid +4 ºC och 35% drift vid -4 ºC. Om jag antar att förhållandet är linjärt så når du 100% vid ca -40 ºC ute.

Fast om jag gissar varmvattenbehovet och lägger till det, kanske 2,5 timmar om dagen eller 10% så lir det 31% resp 45% och då nås 100% vid ca -35 ºC ute.

Fast för att kunna uttala sig säkert behövs mer data, typ hur mycket VP:n går över ett dygn vid olika utetemperaturer.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JesseJames

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +1/-0
Japp vv laddningen ingår inte ovan. Tack för uppskattningarna ändå, det är
ju ändå mellan tummen och pekfingret och det var det jag önskade.

Gång tiderna antar jag är ok.

Blir det sÃ¥ kallt fÃ¥r man väl bada i snön för att hÃ¥lla upp cop  :D ^-^

« Senast ändrad: 21 januari 2007, 17:21:25 av JesseJames »
63kvm + 63kvm källare under utbyggnad till 130+140kvm. IVT HT+ E11 med 300/160 beredare och 100l arbetstank. 205m aktivt hål, granit. Dalmas i exil i Stockholm.

Utloggad JesseJames

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +1/-0
Uppdaterar med senaste inställningarna:
Kurva: 3.0
Finjustering: +2.0
Knäckning: +1 ºC vid -5 ºC, +3 ºC vid 0  ºC, +2  ºC vid +5  ºC, +1 ºC vid +10 ºC

63kvm + 63kvm källare under utbyggnad till 130+140kvm. IVT HT+ E11 med 300/160 beredare och 100l arbetstank. 205m aktivt hål, granit. Dalmas i exil i Stockholm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!