Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F1255 dyr inkoppling  (läst 5913 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Nibe F1255 dyr inkoppling
« Svar #15 skrivet: 24 mars 2016, 21:19:58 »
Slökollade manuaen men hittade inget om det, men ska leta vidare till helgen. Jobbat 12h dagar så e rätt mör o slö när man kommer hem.

Jag ringde till teknisk support på Nibe direkt när jag upptäckte att dom kopplat med 22 rör. Supporten svara att vi säljer bara pannorna sen vet vvsarna bäst själv hur man kopplar och om jag var osäker på dimensionerna rekomenderade dom mig att ringa in en annan vvsare som skulle kontrollera om det var rätt. Jäkligt skum support.

Ska isolera kollektorslangarna under min krypgrund, nån som kan rekomendera någon bra ehandel att handla passande isolering från?


Nibe (alla tillverkare) Supporten har rätt när dem säger att det är ansvarig Installatör som ska projektera Installationen ,
Dem har ingen aning om hur din installation ser ut eller dimensionerats ,
där av deras svar ,, hur trÃ¥kigt /konstigt det en lÃ¥ter sÃ¥ är det tyvärr sÃ¥ ,, 
 
skulle du behöva full effekt i 7° delta  är det 0,54lps  ..   har dem kopplat det med 22 cu rör  .,;-  finns det nÃ¥gra som missat ett par lektioner i den grundläggande VVS utb ,   

Efter din värmepump med anslutning 28 cu rekommenderar jag 35 cu fram till dem första fördelningarna med en avräknad effekt pÃ¥ behovet av ca 6kw innan du gÃ¥r ner till 28,  om du behöver alla 16 kw frÃ¥n din värmepump . DÃ¥ är det med hängslen och livrem
om man ska ge råd på osedd anläggning , ,,

22 cu rör har en max strömningshastighet pÃ¥ 1,2 m/s   Men dÃ¥ är det motstÃ¥nd i systemet !!!!!
Vi som jobbar med detta dagligen belastar ett 22 cu rör med 0,12 lps i värmesystem .
ca 0,3m/s i flödeshastighet
Med vänlig hälsning
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!