Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Funkar r417 bra i jordvärmepumpen när man har vatten slinga.  (läst 1854 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bridge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
eller är r404 eller 407 att föredra?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
R417 är väl ersättningsgas för R22 och vad jag läst en dålig kompromiss.
R407 är populärare än R404 men båda förekommer i vätska/vätska värmepumpar.
Jag har en känsla av att R404 är den lite sämre varianten eftersom t ex Thermia har den i den lite billigare Classic och R407 i de dyrare modellerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
 R404A, R407C fordrar esterolja.

Inloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
Jag hade en Thermia Duo 12 1982 med r22 bytt till r417a. Den gick i 12 år med den gasen. Enligt mina anteckningar(mätningar) tappade den 10% i effekt. Förbrukningen minskade ochså så utbytet var helt ok. Skrotades efter 28 år då en ivrig installatör sålde en ny vp i stället för fylla på gas. Jag har alltid haft 100% täckning så minskad effekt blev i stället längre gångtd.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!