Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Det här med styrning..  (läst 5069 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Norrlänningen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det här med styrning..
« skrivet: 26 september 2004, 10:09:47 »
Jag var ute å blängde i elskåpet, såg skivan snurrade å kollade att uret för tidstariffen var rätt inställt...ögonen föll då "kundkontakten" jag började grunna lite...

Man vill ju ha varmt inne, när man är hemma. Men då jag sitter på jobbet har jag föga nytta av att katterna kan ligga å gotta sig i värmen. Thermia online vore ju bra, men jag tolkar det som att jag måste ha möjlighet till ständig uppkoppling då, å jag har inte dragit in brebanné ännu...

Hur som haver, Kundkontakten är ju egenligen bara en brytare dit man kan ansluta ex uppvärmning, den styrs sedan via antingen rundstyrningssignalen eller uret beroende på vad nätbolaget har för sätt att tala om för mätaren att det är dags att mäta högpris respektive lågpris.

Man borde, rätt enkelt, kunna bygga något liknande själv, En tidsstyrd brytare för i första hand tillskottsel (ja, ni lyckliga (förutseende) som klarar er med bara pumpen ner till -30 behöver ju inte detta då) som ser till att tillskottet inte går in.

För att inte fÃ¥ FÖR kallt inne sÃ¥ bör man ju kunna koppla detta till en innegivare som en slags override om innetempen sjunker under ett visst värde. Som grädde pÃ¥ moset sÃ¥ tycker jag att man kan gräva fram minicallen ur skrivbordslÃ¥dan Ã¥ ansluta den Ã¥ssÃ¥ sÃ¥ att man med ett telefonsamtal kan aktivera tillskottet  8) ;D

Det enda jag ser som faran är ju ett kompressorhaveri, cirkumpsproblem samt att man måste räkna ut var break even går, alltså när man inte tjänar mer på de svalare timmarna kontra vad det kostar att få upp tempen igen.

Man måste nog också börja med att kolla hur varmt huset blir om man bara låter VP sköta det hela så gått den orkar utan tillskott när det är riktigt kallt, går säkert räkna ut, men penna, papper å termometern på väggen funkar bra åsså. Så vad tror ni...lönt att fundera vidare på???
Allt går, det är bara olika svårt

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Det här med styrning..
« Svar #1 skrivet: 26 september 2004, 13:06:47 »
Vanlig nattsänkning kan man nog avråda ifrån (även dagsänkning).

säg att man sänker temperaturen på tex natten så mycket at man får pumpstopp, men det är så kallt att pumpen skulle behöva gå 24 timmar för att hålla jämn värme!
på morronen när vi vill att tempen snabbt ska höjas igen då räcker inte pumpen till utan tillskottet måste gå!!!
ett pumpsstopp på en timme i min maskin sparar ca 2 kw men 7-8 levereras till radiatorerna. men behövs det tillskott på morron då blir ju utfallet 1 timma tillskott= 6kw!!!

men som du säger att inte aktivera tillskottet vissa tider kanske kan va en väg.
bäst passar det tillsammans med en liten kamin att elda i när vp inte orkar själv. Dom ger jättehög effekt ofta 10-15 kw höjer temepn inne snabbt!! lite myseldning vid svinkyla lönar sig riktigt bra, men inte annars om man har VP.

Men som jag tidigaresagt stäng inte av elpatronen om ni reser bort nån längre tid.
Min elpatron räddade mig från frysning första julen, jag åkte bort i 3 dar, brinepumpen skar, men elpatronen jobbade med värmen i 2 1/2 dag!!! utan den sannolikt total sönderfrysning!

På thermia tappar man oxå topp vv funktionen om man stänger tillskottet, synd tycker jag det borde styras separat.

Jag har två gammaldags strömbrytare på min pump (Thermia villa), fanns plint på styrkortet för vv off, och elpatron off.
jag har en 60L elberedare som får ta hela vv produktionen vid svinkyla, effektivare att VP jobbar 24 t på värmen, med min låga temp 42 grader fram vid kont drift av vp.

marginell besparing men vv produktion vid svinkyla stör värmeproduktion en hel del, elpatronen aktiveras som oftast direkt efter vv produktion, pga av för hög hysteres (hysteres tillksott).  Hysteriskt eller hur  :o
Därför stänger jag av elpatronen som ofast vid svinkyla vrider upp termostaten då går vp 24 timmar/ dygn, när solen kommer kan ju den höja tempen en del även om det är -30 grader ute.

Ett tidur på elpatron off, alt manuell avstängning kan du ju testa med först vid stark kyla. Kan va ok att stänga elpatronen om man är borta bara över dagen.

Tidstariff... nästan okänt begrepp här hos Jämtkraft!
Men med dom nya mätarna lär vi få tim taxor eller hur, då blir det säkert affär att styra tillskottselen med tidur!?
kan bli skyhögt pris nån timme/dygn, för att dämpa värsta pikarna!
Som vanligt för lÃ¥ngt inlägg uschäkta  :-[
Nåt att spinna vidare på? online o bredband skulle ju vara shyst, då kunde man ha järnkoll, men även få larm vid driftstopp tror jag? (via tex mobilen)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Thomas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ?
    • webrunner.se
Re:Det här med styrning..
« Svar #2 skrivet: 26 september 2004, 13:23:07 »
Thermia online vore ju bra, men jag tolkar det som att jag måste ha möjlighet till ständig uppkoppling då, å jag har inte dragit in brebanné ännu...


Du behöver inte någon som helst uppkoppling hemma till Thermia Online.

Det monteras in en GSM-modul i värmepumpen som du kopplar upp dig mot med GPRS via Thermias server.

Larm kan du fÃ¥ till e-post och SMS.  8)

Om man inte har användning av Thermia Online så är ju imponatorfaktorn extremt hög om inte annat..........

/Thomas

Utloggad Norrlänningen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Det här med styrning..
« Svar #3 skrivet: 26 september 2004, 14:15:58 »
Det är så alltså så med Online Thomas...Ja, då blev det genast mer spännande med Onlinen...hade för mig att man måste vara just online...hmm...den är ju inte SÅ dyr...å grannarna med sina NIBE kommer bli ruggigt avundsjuka...bara det är ju värt en del ;D

Men någon form av tidsstyrning på tillsatsen..vid stark kyla, men tanken med brytare är att det då går att tidsstyra så att det är varmt när man kommer hem...men ska grunna lite..måste nästan testa hur kallt det blir inne först..å det kan jag bara göra när det BLIR kallt...

Tror du har helt rätt Bertil vad gäller timtaxorna med fjärravläsning, allt för att klippa pikarna, mao då man bör se till att tillskottet INTE går in....
Allt går, det är bara olika svårt

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Det här med styrning..
« Svar #4 skrivet: 26 september 2004, 17:20:31 »
Då ligger vi i startgroparna du hade väl Diplomat, jag hoppas dom har kvar plinatarna på kortet!?

Det beskrivs oxå i drift/inst anvisningarna.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Norrlänningen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Det här med styrning..
« Svar #5 skrivet: 26 september 2004, 21:41:45 »
Har en villa så det ska nog inte vara någé problem. Får planera lite bara, ta en sväng förbi gubbdagis (CO) å se om de har vad jag vill ha eller om jag måste vidare till SELGA....

Föresten, är det nÃ¥n här som har Thermia online Ã¥ vet exakt vad man kan göra (och inte göra) där? Tycker informationsfoldern är lite bristfällig, Ã¥ nä...tänker inte prata med min installatör, tror han är rädd för styren  ;D.

Första steget blir att se vid vilken temp pumpen "nästan" klarar sig utan tillskott Ã¥ varmvattentillverkning och hur fort innetempen faller...vart är vintern när man behöver den  ;D
Allt går, det är bara olika svårt

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Det här med styrning..
« Svar #6 skrivet: 26 september 2004, 22:52:46 »
jag har skrivit mycket här om hur du kan höja gradminuterna, både på vp och elpatron.

Jag kör -100 för vp
och -1600 för tillskottet.

då blir det sällan tillskott och som jag sktev tidigare oftast jämn temp oxå!
Nån gång vid snabba omslag har jag kollat i datorn har jag en massa -gradminuter som jag tycker är onödiga, kan dom tas bort stå på dom o kör med + eller -

jag har även sänkt starttempen på varmvattnet rejält, utan problem med dålig kapacitet, men med mycket mindre antal starter.

Min pump hade ett seriefel i styren, den stod alltid 4-5 minuter efter vv produktion. pga av hög retur. Hög retur ska va spärrat vid vv prod. men intpå en serie. men det var fyra år sen. Din funkar väl som den ska?.
Vid värmeproduktion startar den pÃ¥ vv om behov finns, efter det skall den direkt starta med värmen igen . DÃ¥ är allt som det ska!!!  har du nyare pump är det nog ok.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Norrlänningen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Det här med styrning..
« Svar #7 skrivet: 27 september 2004, 08:06:51 »
Jo, jag har själv laborerat lite, tycker jag fÃ¥tt till det bra, även lixom du stÃ¥tt Ã¥ hÃ¥llit in plusknappen vid omslag, dÃ¥ knapras det gradminuter  ;D. Men det som vore skoj är att hitta en balans där jag kan "nästan" klara kÃ¥ken (ex 19 grader inne) utan elen, för att lÃ¥ta den gÃ¥ in Ã¥ värma till 20-21 i stället för att ligga pÃ¥ detta hela dagen..men mÃ¥ste som sagt räkna på´t, just nu bara en idé
Allt går, det är bara olika svårt

admin

  • Gäst
admin
Re:Det här med styrning..
« Svar #8 skrivet: 27 september 2004, 08:18:09 »
Eftersomantalet gradminuter och bristen på tillförd effekt över tid borde vara en tämligen linjär och repetitiv funktion så borde du kunna experimentera dig fram till en inställning av gradminutunderskottet för tillskottet så att temperaturen hinner sjunka till ca 19 grader innan tillskottet går till.

Vid blåsigt väder sjunker dock temperaturen mer än den gör om det är vindstilla, varför denna typ av inställning inte blir helt problemfri.

Precis som du säger borde det finnas en inbyggd funktion för just det du beskriver.

Eltillskott till antingen efter ett visst antal gradminuter eller vid en viss (av ägaren) inställd lägsta rumstemp.

Det finns tydligen ytterligare produktutveckling att önska.

Tack för uppslaget, och hoppas att "di store" läser detta.  ;D

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
Re:Det här med styrning..
« Svar #9 skrivet: 27 september 2004, 10:53:35 »
En rumsgivare som bara 'knappar' bort vid övertemperatur. Men som inte reagerar vid för låg temperatur (till en given gräns 18 grader tex.)

Skulle det vara något?
Till Nibe skulle det nog gå att få till en sådan koppling.

NÃ¥gon tidsstyrning blir det inte. Men i alla fall.
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

admin

  • Gäst
admin
Re:Det här med styrning..
« Svar #10 skrivet: 27 september 2004, 12:11:46 »
En rumsgivare som bara 'knappar' bort vid övertemperatur. Men som inte reagerar vid för låg temperatur (till en given gräns 18 grader tex.)

Skulle det vara något?
Till Nibe skulle det nog gå att få till en sådan koppling.

NÃ¥gon tidsstyrning blir det inte. Men i alla fall.

För att det skall fungera krävs att man kör med för låg kurva... Annars kommer gradminutregleringen för tillskottet ändå att starta elpatronerna.

Eller?

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
Re:Det här med styrning..
« Svar #11 skrivet: 27 september 2004, 12:37:34 »
Jo stämmer.

Det man vinner är ju att rumsgivaren inte startar TS i förtid sÃ¥ gradminuterna 'räcker' längre. Medans vid för hög temperatur innomhus sÃ¥  gÃ¥r rumsgivaren in och kompenserar.

DVS. vid övertemp rumsgivare vid undertemp ingen rumsgivare.

Visst skulle det spara lite TS-tid. Tror du inte? eller?
 :-\
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

admin

  • Gäst
admin
Re:Det här med styrning..
« Svar #12 skrivet: 27 september 2004, 17:47:32 »
Tror det är svårt att fixa en sån rumsgivare. Nibes rumsgivare bygger eligt vad jag förstår på en ptc eller ntc-resistor. Hur skulle du få en resistor att variera åt ett håll, men inte åt det andra förren den kommer till en viss gräns (18 grader).

Det här ska bli intressant att höra...

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
Re:Det här med styrning..
« Svar #13 skrivet: 27 september 2004, 21:25:43 »
http://hem.passagen.se/ellak2/RG20Tweak.JPG typ.
Det svarta är en RG20 det röda är lite 'addon'.
Relä draget mellan 20 och 18 grader.

OBS! detta är ett snabbt utkast för att förklara att det säkert går.

Tänker man till lite kan man med lite mosfet:ar fÃ¥ till det lite hursom  ::)

Hmm man måste klippa in länken i ett nytt fönster passagen gillar inte länkar dit tydligen.
« Senast ändrad: 27 september 2004, 21:44:17 av Alexander Pettersson »
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Det här med styrning..
« Svar #14 skrivet: 27 september 2004, 23:02:19 »
Citera
Hmm man måste klippa in länken i ett nytt fönster passagen gillar inte länkar dit tydligen.

Det är säkert stoppat för "länkning" till bilder mm, dvs tillåter inte att en blid mm anropas från en annan site, utan tillåter bara anrop av filer med html ändelser....
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!