Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 februari 2014, 20:08:42 »

G3 borde ha hetare hetgas med R410 men läste nånstans att hetgasen låg ca 30 grader över framledningen vilken är ganska normala siffror även med R407 men det kanske inte skiljer så många grader mellan dom.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 10 februari 2014, 18:54:45 »

personligen har jag aldrig riktigt köpt HGWkonceptet fullt ut. Verkar dock fungera bättre nu med G3 än G2.
 
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 februari 2014, 18:03:39 »

om man ligger på ca 16% VV och tänker på att COP är sämre så blir det ännu mer av total energiåtgång. Tyvärr, eller kanske tur ändå, värmer man ju inte huset hela året så besparingen blir ju inte på hela året. Men helt klart är det något som kommer märkas på årsCOP.

Speciellt om vi jämför med att låta VP göra 0.5grader varmare som vi sedan aktivt stryper bort med termostater. Den blir svårare att mäta och inte ens säkert det blir positiv skillnad.

Dvs det kan mycket väl vara så att termostaten får en lägre totalförbrukning och bättre komfort. Men det skiljer sig mellan olika anläggningar och hus så klart :)
I det här fallet så kommer ju övertempen strypas bort vilket i slutet av en körning bör röra sig om 4-8 grader hur mycket det påverkar medeltempen som vp jobbar med bör röra sig om gissningsvis ca 2 grader vilket kanske kostar lika mycket som Hgw ger men vad gör det om det är ett aktivt val.
Skrivet av: mikethebike
« skrivet: 10 februari 2014, 17:21:50 »

Jag tror att jag tagit upp detta i någon annan tråd, men många på forumet verkar tycka att det bästa COP:et är det elementära, för mig är komforten och funktionen tillsammans med min ved/solkombination viktigare.
COP på en pump är en sak, COP på ett hus räknat på totalen är en annan, jag struntar faktiskt i om mitt COP på pumpen är 3 eller 3,5, huvudsaken är det att funkar med mina krav på komfort och kompabilitet med mitt övriga system.
De här siffrorna som berättar om COP på 5 eller mera från olika tillverkare har väl dessutom sällan något med verkligheten att göra för de flesta av oss som konverterar ett äldre hus från t.ex ved, olja, pellets eller el till värmepump. Min erfarenhet  från mitt föregående och nuvarande jobb där jag tillser och hanterar värmepumpar dagligen, både villastorlek och fastighetsinstallationer, säger mig att ett realistiskt COP över tid är runt 3.
Tror dock att flera på detta forum har bättre värden, misstänker att David Rinnan hör till den senare gruppen.

Mike
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 09 februari 2014, 23:42:35 »

om man ligger på ca 16% VV och tänker på att COP är sämre så blir det ännu mer av total energiåtgång. Tyvärr, eller kanske tur ändå, värmer man ju inte huset hela året så besparingen blir ju inte på hela året. Men helt klart är det något som kommer märkas på årsCOP.

Speciellt om vi jämför med att låta VP göra 0.5grader varmare som vi sedan aktivt stryper bort med termostater. Den blir svårare att mäta och inte ens säkert det blir positiv skillnad.

Dvs det kan mycket väl vara så att termostaten får en lägre totalförbrukning och bättre komfort. Men det skiljer sig mellan olika anläggningar och hus så klart :)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 februari 2014, 21:18:56 »

Inte ens en halv sanning utan en hel lögn. Dom hade kunnat skrivit att man får vv till bättre cop gissningsvis ungefär samma cop som värmen det hade varit sanningen.
Skrivet av: mikethebike
« skrivet: 09 februari 2014, 19:06:52 »

Enligt reklamen ska du även få vv på köpet det lär nog Thermia få jobbigt att fixa till men ljudet borde vara enkelt att lösa.

Det uttalandet stämmer, när pumpen jobbar för värme laddas vvb "gratis", har haft uppåt 75 grader i vvb när pumpen gått längre stunder, men "på köpet" och "gratis" är väl en halv sanning, den värmen hade man ju kunnat gett till huset annars. Däremot så är det så att den i princip aldrig går enbart för att ladda vvb.
Var endast i början vid provkörning och intrimning detta skedde.
Har endast 3 tim varmvattenkörning på den totalt, legionellakörning är inte heller nödvändig, har inget eltillskott överhuvudtaget sedan installationen :)

Mike
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 februari 2014, 18:50:20 »

Riktigt nöjd blir jag nog först när min Vp antingen slutar "tjuta" eller blir utbytt så att det blir tyst, som det ska vara och som reklamen för dessa pumpar påstår!

Mike
Enligt reklamen ska du även få vv på köpet det lär nog Thermia få jobbigt att fixa till men ljudet borde vara enkelt att lösa.
Skrivet av: mikethebike
« skrivet: 09 februari 2014, 18:38:47 »

Mike vad använder du för sorts termostater? Du verkar lika petig som jag ::)
Jag själv tycker att MMA:s termostater med deras ventil fungerar betydligt mycket bättre än danfoss med deras ventil. Min erfarenhet av danfoss är att den alltid nästan står "halvöppen". Däremot i dom rum jag har MMA se reglerar dom tempen riktigt bra.

Kan nog stämma att jag är en petimeter, men det trivs jag med :)
Har faktiskt samma gamla termostater från när huset byggdes, 79-80, Danfoss som funkar utmärkt. Annars gillar jag MMA som går att spärra både uppåt och nedåt på vald temperatur.
Där jag jobbar håller jag nu på att successivt byta ut gamla Danfoss- och AGA-termostater och tillhörande ventiler mot just MMA då MMA:s ventiler inte fastnar, vilket Danfoss och AGA:s kan göra, speciellt efter en sommar då de varit stängda en längre tid.

Mike
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 09 februari 2014, 18:12:51 »

Mike vad använder du för sorts termostater? Du verkar lika petig som jag ::)
Jag själv tycker att MMA:s termostater med deras ventil fungerar betydligt mycket bättre än danfoss med deras ventil. Min erfarenhet av danfoss är att den alltid nästan står "halvöppen". Däremot i dom rum jag har MMA se reglerar dom tempen riktigt bra.
Skrivet av: mikethebike
« skrivet: 09 februari 2014, 16:27:15 »

Huvud saken är att du är nöjd  tummenupp Själv kör jag med shunten öppen vid vp drift och låter vp reglera värmen efter kurvan med hjälp av innegivaren men har några termostater aktiva 1 i sovrummet som står på 21 grader men som bör stypa om det nån gång skulle bli varmare sen har jag några i garaget som är helt stängda. De gånger jag eldar så stoppar vp när tanken blir varm och värmen regleras med extern shunt styrning.

Riktigt nöjd blir jag nog först när min Vp antingen slutar "tjuta" eller blir utbytt så att det blir tyst, som det ska vara och som reklamen för dessa pumpar påstår!

Mike
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 februari 2014, 16:12:45 »

Huvud saken är att du är nöjd  tummenupp Själv kör jag med shunten öppen vid vp drift och låter vp reglera värmen efter kurvan med hjälp av innegivaren men har några termostater aktiva 1 i sovrummet som står på 21 grader men som bör stypa om det nån gång skulle bli varmare sen har jag några i garaget som är helt stängda. De gånger jag eldar så stoppar vp när tanken blir varm och värmen regleras med extern shunt styrning.
Skrivet av: mikethebike
« skrivet: 09 februari 2014, 16:00:30 »

Termostaterna ska väl normalt inte påverka flödet antar jag eller kör du ut övertemp och låter termostaterna strypa bort lite temp ?
Övertemp blir det alltid någonstans gentemot behov pga sol, datorer, människor eller kanske om det är riktigt kallt typ -20 det blir eldning i vedspisen för den där riktigt sköna spisvärmen, händer ibland sådana gånger att det är 25 grader inne. Låter mycket men spisvärme är torr och väldigt skön även för mig som egentligen inte gillar när det är för varmt inne, 21 är bra.
Det enda ställen jag kör med öppet spjäll är källaren och vårt badrum, tempen i källaren avgör framledningstemp i systemet, sedan tar termostaterna i övriga huset hand om att skapa mina ideal, vilket innebär ca 21 grader förutom vårt sovrum där radden är helt avstängd och alltid har varit, bottenrekordet i sovrummet var en sommarnatt för 2 år sedan när tempen var 12 grader, alltid lite öppet fönster sommartid.
Övriga sovrum ligger kring 19-20.
Om solen lyser och det är -15 så värms mitt hus förutom källaren passivt av solen, kalla raddar, stängda termostater, många  fönster mot öster, söder och väster, endast 2 mot norr=passivt solvärmehus :) 
Tilläggas också att min planlösning är väldigt öppen med stora ytor, dörrar till sovrum och toaletter endast.
Har aldrig gillat stängda dörrar ;)

Mike
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 februari 2014, 14:44:15 »

Kan också ha betydelse i sammanhanget att mitt hus är termostatstyrt, något jag inte kommer att förändra då det är det bästa sättet att upprätthålla ett jämnt klimat.

Mike
Termostaterna ska väl normalt inte påverka flödet antar jag eller kör du ut övertemp och låter termostaterna strypa bort lite temp ?
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 09 februari 2014, 14:37:45 »

Så fast kondensering eller ska man kalla det flytande med pålägg för att temostaterna ska kunna både öka och minska tillförd värme?
Skrivet av: mikethebike
« skrivet: 09 februari 2014, 14:35:13 »

Kan också ha betydelse i sammanhanget att mitt hus är termostatstyrt, något jag inte kommer att förändra då det är det bästa sättet att upprätthålla ett jämnt klimat.

Mike
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 februari 2014, 14:01:57 »

Nej precis är det ett medvetet val att offra lite cop för att uppnå nått annat som man tycker är viktigare så är det naturligtvis inte fel även om jag tycker det är konstigt att du får knäppningar med så stort system men har man knäpp känsligt system så har man.
Skrivet av: mikethebike
« skrivet: 09 februari 2014, 13:39:07 »

Tänkte främst på kurvan i vp och att den får jobba med varmare vatten för samma temp inne.

Kurva i Vp är 37, och med framgivare monterad efter ordinarie shunt blir  den faktiska framledningen in i pannan innan den stänger shunten högre under viss period, men kan inte se att det är ett problem, möjligen bara om jakten på det perfekta och högsta COP:et är överordnat komforten av ett tyst system.

Mike
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 februari 2014, 13:02:10 »

Tänkte främst på kurvan i vp och att den får jobba med varmare vatten för samma temp inne.
Skrivet av: mikethebike
« skrivet: 09 februari 2014, 11:17:59 »

Om det är 0,5 grader högre framledning du menar så om du aldrig kör ut övertemp på raddarna kommer du inte heller kunna köra ut lika mycket undertemp på raddarna dvs du behöver högre kurva för samma värme inne vilket inte behöver vara fel om det är ett medvetet val.
Stämmer att kurvan för ordinarie shuntautomatik är något högre än tidigare för att få mitt önskade resultat, beror delvis på att den "gamle" EVR:en inte ger mig möjlighet att knäcka kurvan vid 0 som jag gjort på Vp:n.
Är ju inte heller helt hundra på att givarna till Vp och EVR visar samma värden, justeringar utförs just nu med troligen tiondelar av grader eftersom EVR:en har steglös tempstyrning.

Mike
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 08 februari 2014, 17:45:44 »

Om det är 0,5 grader högre framledning du menar så om du aldrig kör ut övertemp på raddarna kommer du inte heller kunna köra ut lika mycket undertemp på raddarna dvs du behöver högre kurva för samma värme inne vilket inte behöver vara fel om det är ett medvetet val.
Skrivet av: mikethebike
« skrivet: 08 februari 2014, 17:19:23 »

Mitt system just nu:
Vp inkopplad på värme retur 2 T-rör strax innan pannshunt med backventil emellan vilket tvingar flödet från Vp att alltid gå genom shunt. Framledningsgivare för Vp på framledning strax efter pannshunt, returgivare fortfarande i Vp. Pannshunt ställd fullt öppen, fram från Vp går genom pannan som fungerar som en volymtank med mycket märkbart utjämnande resultat, inga knäppningar och jämn temp inne 21 grader.
GM nu -30, 14 starter/dygn, igår med GM -100 10-11 starter/dygn
Detta vid ca -1 utetemp.
Om och när solen behagar visa sig kommer den att ta över behovet eftersom jag växlar solvärmen in i pannan i shunthöjd. Väntar spänt på att se detta resultat.
Vidhåller min åsikt att värmepumpar med sin styrning gentemot en vedpannas styrning framstår som en Lada mot en Ferrari, (Ferrarin är vedpannan) om denna metafor tillåts ;)

Mike
Mitt system just nu:
Som ovan fast nu är ordinarie shuntautomatik inkopplad, och att jag justerat den ordinarie automatiken så att den vill ge ca 0,5 grader högre temp än Vp:n vid given utetemp. Betyder att när värmebehovet överstiger den i panna och tank tillgängliga går Vp:n in och värmer pannan tills ordinarie shuntautomatik stänger, framledning går upp och Vp stannar på Gm. Mera vatten, större tröghet tummenupp
Inga diffar i innetemp, inga knäppningar eller sus :)
Börjar närma mig ett system som jag kan acceptera utifrån mina krav på ett väl fungerande system.
Väntar dock fortfarande på solen...

Mike
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 07 februari 2014, 00:42:24 »

Det har jag just nu tagit hänsyn till i mitt förra inlägg och justerat det. ::)
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 07 februari 2014, 00:21:45 »

Som Bopakoster skriver så får du veta vad som kommer att hända med hjälp av utegivaren på grund av trögheten i systemet (huset).
Precis så! tummenupp

Jo det förstår man så klart. Men ute-temperaturen vet inte vad det är för temperatur i huset.

Men som sagt. Har man taskigt med pulver så har man kanske inget annat val.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 07 februari 2014, 00:05:51 »

 Sc:,h Nu har jag funderat ett tag till:

Istället för GradMinuter

Avgiven energi regleras ju idag on/off  mot ett värmebärar-tempunderskott (negativa gradminuter) eller vartalsstyrt mot någonting (vet inte vad)

Vad transporterar värmen ut ur huset?

Temperaturskillnaden Tinne-Tute. Olika stor värmetransport för olika värmeledningsmotsatånd. Därför har vi olika värmekurvor att laborera med, olika  beroende på hur isolerade hus vi har.

Ju större temperaturskillnad desto större värmetransport genom väggar fönster tak o golv (klimatskal).

För att kompensera för denna förlust, eller vinst om det är varmare på väggens utsida, behöver man tillföra (eller bortföra) värme.

Helt proportionellt mot temperaturskillnaden önskat inne och utsida.

Här är min poäng: Istället för att mäta temperaturen utomhus , Mät väggtemperaturen på utsidan av väggen och reglera den avgivna effekten på värmepumpen eller vad du nu har för aggregat med denna skillnad mot önskad innetemp som proportionalitetsfaktor.

Är det för varmt inne ska man minska tempskillnaden i beräknad önskad tillförd effekt

Önskad tillförd effekt  blir då

 P = K x (önskad innetemp-avvikelse fråndenna-Väggtempute)
 där

K är en konstant som beror på husets storlek och isolering mängd fönster mm.

Varvtalstyrning av effekten är enkelt , on/off likaså:  pulsa fram önskad effekt

Värmepumpens önskade avgivna effekt styrs sedan med hjälp av effektmätning på värmebäraren (deltaT och flöde)

Att mäta väggtempen ute istället för lufttemperaturen borde ju ta hänsyn till sol och vind, kan nog behövas flera mätare (en per sida av huset för att få ett medelvärde).



Ja jag vet, inget är nytt under solen, men har någon av er prövat detta?
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 06 februari 2014, 22:52:24 »

Citera
Och vad ärvärdet på ute-temperaturen är, är egentligen inte relevant
Som Bopakoster skriver så får du veta vad som kommer att hända med hjälp av utegivaren på grund av trögheten i systemet (huset).

Citera
Jovisst är det innetempen som är ärvärdet..men problemet med den är ju att husets skal är trögt så för att kompensera för väder o vind det så behövs som du mkt riktigt påpekar mycket kräm för att kör ifatt en nerkylning där. Det omvända när tempen stiger ute är ju det problematiska, därför är det tycker jag bra om man kan ha en framförhållning av icke tillförd värme!
Precis så! tummenupp
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 februari 2014, 21:56:07 »

Skulle vilja säga att utegivaren är en insignal i form av ÄR-Värde som jämförs mot kurvan som genererar en utsignal ( FLT).
Innegivaren  är en PI regulator med I-delen bortkopplingsbar (Nibe RG10).
Med enbart P-delen så ger den en utsignal utifrån regleravvikelsen och den inställda faktorn.
UT=F*dt

F= konstant
dt=ÄR-BÖR
Exempel:
0,1 grads avvikelse och faktorn 4 ger UT= 4*0,1
Alltså 0,4 grader läggs på FLT BÖR-värde.

GM regleringen tittar på framledningstemperaturen och jämför ÄR med BÖR och räknar ner (-) då ÄR<BÖR och upp (+) när det omvända förhållandet råder.
Men vad jag har sett så lägger GM regleringen på ett värde i form av grader på FLT som ökar vid minskande GM.
Dock är värdet aldrig 0 och det ger att hela regleringen arbetar för att stoppa pumpen.
Nu är jag dock nyfiken på hur GM regleringen fungerar på On/Off pumpar och på olika märken och era observationer.

På en inverter ser jag ingen nytta med GM reglering som konstant reglerar över de värden på FLT som utegivaren (i form av kurva) och innegivaren skapat.
Istället skulle man kunnat haft en timer som börjar räkna när frekvensregleringen nått sina ändlägen och efter x antal minuter med FLT ÄR<Bör alternativt ÄR>Bör samt Innegivaren har en avvikelse som ökar/minskar i amplitud så kan gradminutreglering gå till och räkna upp till Eltillsats eller stopp.
Förmodligen så gör kvaliten på installationen, husens beskaffenhet samt placeringen av givarna att man valt att ha med GM reglering.
Det låter helt fel om framledningen ökar över börvärde vid minskande/låga gm vid låga gm borde ärvärde och börvärde vara samma eller ärvärde ev lite lägre för att få till lite gm buffert så man undviker kompressor stopp. Kan ju faktiskt ha med avfrostning eller nått annat luft/vatten relaterat att göra eftersom dom behöver kompressor stopp ibland.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 06 februari 2014, 21:46:36 »

Jovisst är det innetempen som är ärvärdet..men problemet med den är ju att husets skal är trögt så för att kompensera för väder o vind det så behövs som du mkt riktigt påpekar mycket kräm för att kör ifatt en nerkylning där. Det omvända när tempen stiger ute är ju det problematiska, därför är det tycker jag bra om man kan ha en framförhållning av icke tillförd värme!
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 06 februari 2014, 21:36:00 »

Så länge givaren är känslig nog och sitter på en plats som är påverkad nog måste inte givaren sitta ute.
Det egentliga börvärdet är ju inomhustemperaturen.

Vad är-värdet på framledningen är. Och vad ärvärdet på ute-temperaturen är, är egentligen inte relevant. Det enda vi vet är att om innetemperaturen är för låg så måste vi öka framledningen tills dess att så inte längre är fallet.

Det ideala hade i min värld varit just finjusterande elektroniska termostater på varje radiator / rum som är kopplade med värmepumpens reglerdator. Exempelvis thermia link. Problemet är att i stället för att utveckla detta utifrån de enormt goda förutsättningar som finns så väljer dom att sedan konvertera detta och bulta det på något underligt sätt till den väldigt begränsade verkligheten med kurva och gradminuter.

Den verklighet som faktiskt råder är ju att de flesta värmepumpar är underdimensionerade i förhållande till det faktiska behovet. Och ser man på det utifrån detta perspektiv så kanske gradminuter har ett större existensberättigande än man annars kan tycka.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 06 februari 2014, 21:08:07 »

Tack Big-foot, det är ett bra tag sedan jag "höll på" med processstyrning, så jag tänker om ...igen lite... ::) 

Jag tänker så här: Värmebäraren är är-värdet som jämförs med börvärdet, som du får från kurvan beroende på utetempen. Kurvan justeras med innegivare om du har det.
Avikelse från börvärdet integreras över tid och ger gradminuter. Inställda gradminuter är gräns för att justera värmebärar-är med hjälp av värmepumpen. "On" alltså. Värmebäraren värms tills integralen=0.Värmepumpen stängs=Off. On/off reglering vars noggrannhet bestäms av den satta gränsen för gradminuterna. Vill du ha noggrannare reglering av värmebärartempen så ska man ha ett mindre absolutvärde på gradminuterna. Att det tillåts svänga så beror ju på att man inte vill ha för många on/off.
Så till slut så finns inget val längre om man vill öka noggranheten, Pumpens effekt måste bli variabel, alltså varvtalsstyrd t.ex. Finns nog andra lösningar med för det.

När det gäller adaption så är vi villaägare väl hänvisade till mänsklig sådan normalt, dvs vi adapterar kurvan som ger ärvärdet på värmebäraren manuellt tills vi är nöjda (ganska) med innetemperaturen.
Här tycker jag att man skulle kunna förbättra reglertekniken betydligt med lite AI (artificiell intelligens). Självadaption till omständigheter som påverkar börvärdet alltså, typ sol, vind, hushållsel etc. Vad ska vi annars ha logger till? Den ger ju möjlighet till att bygga en databas där man kan finna de samband som ska kunna förbättra styrningen! Gäller bara att logga såna faktorer och slutresultatet.

Och spinner man vidare på det så blir värmekurvan i sig onödig, eftersom adaptionen inklusive utetemp utöver ovan nämnda faktorer ger funktionen som bestämmer behovet av tillförda effektstorleken.
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 06 februari 2014, 20:47:08 »

Citera
Utegivaren ger det värde som regulatorn ska reglera efter (kurvan), P som i proportionell. Värmebärarens temperatur avvikelse från det värde som skall innehållas intergreras (I) över tid (gradminuter). PI reglering alltså.
Ja, GM skulle kunna ses som en I-del.
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 06 februari 2014, 20:36:31 »

Skulle vilja säga att utegivaren är en insignal i form av ÄR-Värde som jämförs mot kurvan som genererar en utsignal ( FLT).
Innegivaren  är en PI regulator med I-delen bortkopplingsbar (Nibe RG10).
Med enbart P-delen så ger den en utsignal utifrån regleravvikelsen och den inställda faktorn.
UT=F*dt

F= konstant
dt=ÄR-BÖR
Exempel:
0,1 grads avvikelse och faktorn 4 ger UT= 4*0,1
Alltså 0,4 grader läggs på FLT BÖR-värde.

GM regleringen tittar på framledningstemperaturen och jämför ÄR med BÖR och räknar ner (-) då ÄR<BÖR och upp (+) när det omvända förhållandet råder.
Men vad jag har sett så lägger GM regleringen på ett värde i form av grader på FLT som ökar vid minskande GM.
Dock är värdet aldrig 0 och det ger att hela regleringen arbetar för att stoppa pumpen.
Nu är jag dock nyfiken på hur GM regleringen fungerar på On/Off pumpar och på olika märken och era observationer.

På en inverter ser jag ingen nytta med GM reglering som konstant reglerar över de värden på FLT som utegivaren (i form av kurva) och innegivaren skapat.
Istället skulle man kunnat haft en timer som börjar räkna när frekvensregleringen nått sina ändlägen och efter x antal minuter med FLT ÄR<Bör alternativt ÄR>Bör samt Innegivaren har en avvikelse som ökar/minskar i amplitud så kan gradminutreglering gå till och räkna upp till Eltillsats eller stopp.
Förmodligen så gör kvaliten på installationen, husens beskaffenhet samt placeringen av givarna att man valt att ha med GM reglering.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 06 februari 2014, 19:15:13 »

Utegivaren ger det värde som regulatorn ska reglera efter (kurvan), P som i proportionell. Värmebärarens temperatur avvikelse från det värde som skall innehållas intergreras (I) över tid (gradminuter). PI reglering alltså.
Har du innegivare så justeras med dess avvikelse från önskad temp kurvan, kan väl uppfattas som en deriverande (D) funktion på P . PID-reglering.
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 06 februari 2014, 18:27:31 »

visst är gradminuter en PI regulator beskrivet på ett annat sätt.

En regulator bygger väl på att man har en givare i mediat som man skall reglera (rumsluften)? Man har en reglerloop och får ett svar från givaren. I fallet "endast utegivare" får man ju inget svar mer än från värmebärarens temperatur. Kan man ens kalla det en regulator?
Skrivet av: eleson
« skrivet: 06 februari 2014, 12:47:52 »

Edit: svar till Ugge.

Så då är vi tillbaka till en grundfråga, vilket problem vill vi lösa med att förändra/förbättra styrningen?
- Bättre värmekomfort?
- Bättre ekonomi?
- Längre livslängd?
- Annat?

GM kan ju både kallas "simpel" eller elegant, beroende på vilken fot man står på.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 06 februari 2014, 12:47:27 »

visst är gradminuter en PI regulator beskrivet på ett annat sätt.

Ja, det är därför en del VP-tillverkare kallar det integral istället för gradminuter.
Skrivet av: ugge
« skrivet: 06 februari 2014, 11:44:34 »

Ju mer noggran som regleringen skall vara desto mer visar sig svagheterna i olika styrningar.
PID styrning är linjär process som främst är till för skapa stabilitet och inte exakthet.
När man börjar göra en modell av systemet hus med centralvärme i ett växlande uteklimat så blir snabbt mer komplicerat.
För att ha nytta av fler parametrar måste vi ha en mer utförlig modell men också fler styrningar, ventiler, pumpar, markiser etc.
Skrivet av: eleson
« skrivet: 06 februari 2014, 10:43:08 »

Eleson, har du en bra reglerutrustning så behöver du inte ställa in så mycket.
Mycket av parametrarna vi ställer in idag är värden som skickas till en pid regulator.

visst är gradminuter en PI regulator beskrivet på ett annat sätt.

Konstanterna (eller kurvan) är ju ett sätt att beskriva ett hus. Så visst behöver de skilja sig.
Vet egentligen inte hur man borde göra det på ett bra sätt som gemene man begriper.

Sedan är det väl så att till en ren PID modell finns det flera utarbetade modeller för att få dem adaptiva.

kanske är de också bättre på att hantera alla variabler/störningar som inte systemet har koll på, som:
Värme från människor och utrustning, vädring, vindar, dag och natt, solinstrålning, snömängd för att nämna några.
Jag har respekt för att autotuna, men det kan ju vara obefogad oro.
( Och alternativet är inte att endast ha innegivare, däremot borde regleringsmöjligheterna bli bättre ju fler givare som finns att tillgå, oavsett om det är temperatur, vind, nederbörd eller annat. )

För att addera mer parametrar, om en inverterstyrd pump har olika effektivitet vid olika varvtal/belastningsfall, så är det inte självklart att den alltid skall ge 'rätt' temp ut, det kan vara bättre att köra on/off i sitt optimala arbetsområde.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 06 februari 2014, 09:50:57 »

Jag trodde alla var överens om att i den här klubben berättar man inte det där  ::)
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 06 februari 2014, 09:44:35 »

Sätter man upp en innegivare som komplement till utegivaren behöver man inte hålla på och knäcka kurvor. Man behöver vanligtvis inte röra en pryl sedan grejerna justerats in vid uppstarten. Att vissa av oss pillar och justerar in absurdum betyder inte att det är ett måste för att få ett acceptabelt innomhusklimat. 
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 06 februari 2014, 09:30:17 »

Problemet är att folk i allmänhet inte förstår och vill hålla på med gradminuter och knäckta kurvor. Man vill ställa in den innetemperatur som man trivs med hemma, punkt.
Det finns ju till och med de som inte fattat att kompressorn stannat förrän elräkningen kommer...

Skrivet av: måle10
« skrivet: 06 februari 2014, 06:22:10 »

Hej! Tycker det fungerar bra med integralstyrning och hittar man rätt med hysteres på våren och hösten så den klipper överskottsvärmen så funkar det riktigt bra.
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 06 februari 2014, 00:55:58 »

Citera
Nu förstår jag varför du skrev om avfrostning, eftersom det låg i en tråd om berg/mark pumpar trodde jag att ditt inlägg handlade om just sådana. Därav min förvåning när du nämnde avfrostning. 
Hade faktiskt ingen aning om att det var under berg/mark pumpar.
Behöver man avfrosta en VVvp så har riktiga problem och inte I-lands problem som GM's vara eller icke vara. ;)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 februari 2014, 21:34:53 »

Räknade ut att jag har 96% uptime sedan 1 dec 2013.
Med 15,2 starter/dygn varav de flesta är från avfrostning, oljeretur och VV.

Problemet jag har med att använda GMreglering är att vid avfrostning, oljeretur och VVproduktion så räknar GM ner och när den återgår till att producera värme så har GM halkat ner och lägger på ytterligare övergrader på FLT.
Detta gör att kompressorfrekvensen ökar och pumpen drar mer ström.
Så långt inga problem såvida det faktiskt finns ett underskott  huset.
Men oftast så finns det inget underskott och det värsta med att kompressorn gasar på är att förångningstemperaturen sjunker och det fryser på snabbare på förångaren.
Vid fuktiga väderlekar kan detta leda till att pumpen tillslut får koppla in elpatronen för att jaga hem GM underskottet.
Detta trots att det inte finns något större underskott i huset.

Nu skall det tilläggas att jag aldrig har större svängningar i inomhustemperaturen än 20,6-21,3 (21).

GM ger inte i sig större temperatursvängningar, men det är helt enkelt ett onödigt sätt att reglera på och gör saker mer komplicerade än vad de behöver vara.
Om inte pumpen skulle gasa på kanske du skulle fått kallt inne eftersom du inte får för varmt när den gasar på eller  Sc:,h
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 05 februari 2014, 21:29:51 »

Nu förstår jag varför du skrev om avfrostning, eftersom det låg i en tråd om berg/mark pumpar trodde jag att ditt inlägg handlade om just sådana. Därav min förvåning när du nämnde avfrostning.  :)
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 05 februari 2014, 21:15:15 »

Räknade ut att jag har 96% uptime sedan 1 dec 2013.
Med 15,2 starter/dygn varav de flesta är från avfrostning, oljeretur och VV.

Problemet jag har med att använda GMreglering är att vid avfrostning, oljeretur och VVproduktion så räknar GM ner och när den återgår till att producera värme så har GM halkat ner och lägger på ytterligare övergrader på FLT.
Detta gör att kompressorfrekvensen ökar och pumpen drar mer ström.
Så långt inga problem såvida det faktiskt finns ett underskott  huset.
Men oftast så finns det inget underskott och det värsta med att kompressorn gasar på är att förångningstemperaturen sjunker och det fryser på snabbare på förångaren.
Vid fuktiga väderlekar kan detta leda till att pumpen tillslut får koppla in elpatronen för att jaga hem GM underskottet.
Detta trots att det inte finns något större underskott i huset.

Nu skall det tilläggas att jag aldrig har större svängningar i inomhustemperaturen än 20,6-21,3 (21).

GM ger inte i sig större temperatursvängningar, men det är helt enkelt ett onödigt sätt att reglera på och gör saker mer komplicerade än vad de behöver vara.

Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 05 februari 2014, 18:51:48 »

Jag har aldrig känt problem med gradminuter annat än att dom inte räknar högre än 100 och är just gradminuter. jag föredrar gradsekunder.

Däremot vore det kul att testa hur det fungerar med enbart inomhusreglering.
Jag antar jag får göra det genom att helt enkelt ange, endast värmepump, så att inte elpatronen kan gå in. och så får jag göra testet när jag vet att vi inte är bortresta.

Jag har bifogat en bild på hur gradminuter är tänkt att fungera.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 februari 2014, 18:24:10 »

Alla system (nästan) är bra om man lär sig hur dom funkar och ger sig tid att justera in tex värmekurva och det gäller nog både med och utan gradminuter.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 05 februari 2014, 18:20:39 »

Efter ca 25 år av elstöttad vedeldning samt shuntat system och ca 8,5 år med VP och gradminuter vill jag bestämt hävda att temperatursvängningarna INTE är större med gradminutsstyrning.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 februari 2014, 18:14:44 »

Du kan ju prova att få jämn värme inne från en vedpanna inkopplad med flytande kondensering  :)

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!