Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad klarat 1245 8kw att ge?  (läst 3640 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad joakimk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Vad klarat 1245 8kw att ge?
« skrivet: 13 januari 2011, 06:13:24 »
Jag installerade en 1245 8kw för ett par månader sedan med jordvärme slinga (225*2) i ett husifrån 1954,runt 190m2. Den orkar bara ge 45grader på tillopet och 40 på returen utan elpatron. Detta med en köldbärar temp på -1 in och -4 ut. Vad ska dom kunna klara leverera på framledningstemperaturen utan tillsats? I manualen så ska den kunna ge 65 grader, men efter tele suport med nibe så ska den ge det om man inte har något element på kopplat. Kan man marknadsföra pumpen så? klart man ska ha element på systemet.
Firman jag anlitade sa att den skulle klara sig ner till -15 inan elpatronen skulle gå på.
Den har gått på som tidigast vid -1, men nu klarar den -4.
Min andra fråga är, vad är normalt att en sådan pump drar på ett dygn?
Tacksam för svar

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad klarat 1245 8kw att ge?
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2011, 06:54:24 »
Din värmepump ger antagligen runt 7 kW, kanske lite mer, uteffekt med de temperaturer du uppger på framledning och köldbärare (har inte kollat exakt).
Dina radiatorer strålar alltså ut den effekten när framledningstempen kommer upp till 45 grader, men ditt hus behöver högre framledningstemmp än så för att hållas varmt när det blir några minusgrader ute.
Detta i sig tyder på att du har ett hus som är dåligt isolerat, vilket är själva grundproblemet.

De 190 m2 som du uppger att huset är, är det i ett plan, eller flera?
Hur många m2/plan?
Lika varmt på alla plan?
Tidigare uppvärmning?
Vilken tidigare förbrukning uppgav du till den som sålde värmepumpen till dig?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Vad klarat 1245 8kw att ge?
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2011, 07:38:34 »
Jag installerade en 1245 8kw för ett par månader sedan med jordvärme slinga (225*2) i ett husifrån 1954,runt 190m2. Den orkar bara ge 45grader på tillopet och 40 på returen utan elpatron. Detta med en köldbärar temp på -1 in och -4 ut. Vad ska dom kunna klara leverera på framledningstemperaturen utan tillsats? I manualen så ska den kunna ge 65 grader, men efter tele suport med nibe så ska den ge det om man inte har något element på kopplat. Kan man marknadsföra pumpen så? klart man ska ha element på systemet.
Firman jag anlitade sa att den skulle klara sig ner till -15 inan elpatronen skulle gå på.
Den har gått på som tidigast vid -1, men nu klarar den -4.
Min andra fråga är, vad är normalt att en sådan pump drar på ett dygn?
Tacksam för svar

Det går inte att tänka riktigt så som du gör. Din vp kan bara leverera en viss värmeeffekt, runt 7kW, till radvattnet. När det är så kallt ute att ditt hus och dess klimatskal kräver 7kW effekt för att hålla uppe innetemperaturen, kommer värmeavgivningen från raddarna att vara 7 kW (under förutsättning att ditt radsystem är dimensionerat för detta mht värmeavgivningskapacitet). Då ska din kompressor gå konstant med konstant framledningstemperatur. Om utetempen sjunker ytterligare ökar husets effektbehov, då kommer framledningstempen sjunka eftersom vp inte kan höja sin värmeeffekt. Då behöver du tillskott.

Går kompressorn konstant när elpatronen börjar stötta vid -4?

Om installatören sagt -15 utan tillskott och du fått -4 får man säga att det är ett ganska grovt fel. Tyvärr har de knappast skrivit in -15 i offerten, vilket är det juridiska dokumentet. I energiberäkningen brukar det finnas finstilt som friskriver från fel. Sen är det tyvärr så att det som ofta blir fel i beräkningen beror på felaktiga uppgifter om tidigare förbrukning. Många sätter också in fläktkonvektor i källaren eller garaget i samband med vp-installation, kanske höjer innetemp i källaren eller garaget från 10 till 16 grader, och då håller inte energikalkylen längre.
« Senast ändrad: 13 januari 2011, 07:54:12 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad klarat 1245 8kw att ge?
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2011, 07:46:37 »
I manualen så ska den kunna ge 65 grader, men efter tele suport med nibe så ska den ge det om man inte har något element på kopplat. Kan man marknadsföra pumpen så? klart man ska ha element på systemet.

Ja, en bra fråga... Problemet är ju att man inte kan förutse hur varmt vatten pumpen kan leverera. Det enda man vet är att pumpen levererar en viss effekt till värmesystemet. Om sen radiatorerna avger mindre effekt än så till huset så blir vattnet varmare. I takt med att vattnet blir varmare så avger radiatorerna högre effekt ända tills dess avgivna effekt är lika stor som pumpens tillförda - Då slutar temperaturen att öka.
När denna balans inträffar är helt individuellt för olika hus, så det är inget som tillverkaren kan lova nånting om i förväg.

Citera
Firman jag anlitade sa att den skulle klara sig ner till -15 inan elpatronen skulle gå på.
Den har gått på som tidigast vid -1, men nu klarar den -4.

Om det skiljer så mycket mellan vad firman har lovat och vad systemet klarar (och du har skriftligt på det) så tycker jag definitivt att det är läge för en reklamation!
Hur såg kalkylen ut som gjordes innan installationen? Vart i Sverige är huset beläget?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Vad klarat 1245 8kw att ge?
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2011, 13:49:22 »
Vilken energiförbrukning fick leverantören att dimensionera efter? Bortsett från 2010 var det en serie väldigt varma år ur uppvärmningssynpunkt. Fick leverantören el- eller oljeförbrukning för sådana år att räkna på så blir det fel på den temperatur pumpen klarar utan tillsatsel. Däremot kommer uppskattad elförbrukning att stämma om det blir en fortsatt serie varma år.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad joakimk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Vad klarat 1245 8kw att ge?
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2011, 18:21:24 »
MellanvÃ¥ningen har jag 21 grader, övervÃ¥ningen ligger pÃ¥ 19,5 -20 och källaren har jag de svalare ställt pÃ¥ 15grader.källaren är ca 50m2. Huset ligger i smÃ¥land. Innan sÃ¥ eldade jag med ved, ca 30-35m3. ang fläktkonvektorer, gör de nytta om jag byter ut ett per vÃ¥ning mot sÃ¥dana. vilken inverkan har de pÃ¥ pumpen, den fÃ¥r inte kallare retur med fläktkonvektorer? skulle jag tjärna nÃ¥got pÃ¥ att byta ut nÃ¥gra? jag kan tilläga att jag eldar som bara den i en kanim pÃ¥ mellanvÃ¥ningen, Ã¥ huset är inte dÃ¥ligt isolerat.  jag har ju ingen jätte diff pÃ¥ tillopp Ã¥ retur, ca 5 grader. stänger jag av värmen i källaren sÃ¥ orkar den ge ca 48-49 i framledning, dÃ¥ värmer den bara 136m2 och värkar funka bättre.

Utloggad joakimk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Vad klarat 1245 8kw att ge?
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2011, 18:05:00 »
Ingen som vet vad en 1245 ska ge under bra förhålanden?

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad klarat 1245 8kw att ge?
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2011, 18:28:54 »
Ingen som vet vad en 1245 ska ge under bra förhålanden?

Antar att du frågar om framledningstemperatur.

Om du har ett mycket välisolerat hus på 10 kvadratmeter kan pumpen ge 65 ºC.

Har du ett oisolerat slott på 2500 kvadratmeter orkar den troligen inte upp många grader över yttertemperaturen...

Pumpen orkar ge mellan 7-8 kW.  När ditt hus kräver mer än sÃ¥ för att hÃ¥lla värmen sÃ¥ sjunker framledningen.

Så svaret är: Det beror på ditt hus. Vilket är vad Rickard, Labold, _Purjo och Roland försökt förklara.

MVH
//2000
« Senast ändrad: 14 januari 2011, 18:36:10 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vad klarat 1245 8kw att ge?
« Svar #8 skrivet: 14 januari 2011, 18:52:46 »
Ingen som vet vad en 1245 ska ge under bra förhålanden?

Finns egentligen bara fördelar om pumpen inte orkar ge så varmt vatten ut på radiatorerna då har man ett bra system om pumpen skulle klara 65 grader ut skulle man endera ha riktigt dåliga raddar eller en mycket överdimensionerad pump men tillskott vid -4 tycker jag är väl tidigt. Angående fläkt radiatorer så ger pumpen mer effekt vid kallare framledning så visst hjälper men klara dej utan spets kommer du inte göra. Om du har 35 grader i framledning ger vp 8,3 kw vid 50 grader 6.9 kw båda effekterna vid 0 grader in från slingan. Min 1245 8 kw klarar drygt 48 grader ut räcker till ca -18 grader. Skulle gissa på att din vp drar ca 1900 watt vid 45 grader ut.
« Senast ändrad: 14 januari 2011, 18:54:50 av smurfen72 »
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad joakimk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Vad klarat 1245 8kw att ge?
« Svar #9 skrivet: 15 januari 2011, 08:07:44 »
Jag tackar försvaren! Då har jag bara en fråga till, om jag tar bort två element i källaren å byter ut mot en fläktkonvektor. och byter ut en på mellan och en till på övervåningen. Det i sin tur skulle väl ge högre rums temp vid lägre framledning. men blir returen kalare på en fläktkonvektor? eller snarare, kommer de vara bättre för systemet om jag byter dom tre? Sc:,h

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Vad klarat 1245 8kw att ge?
« Svar #10 skrivet: 15 januari 2011, 09:31:15 »
om jag tar bort två element i källaren å byter ut mot en fläktkonvektor. och byter ut en på mellan och en till på övervåningen. Det i sin tur skulle väl ge högre rums temp vid lägre framledning.
Det beror på vad det är för radiatorer du tar bort. Det enkla svaret är ja - Om du tar bort en radiator och sätter dit en ungefär lika stor fläktkonvektor så ökar du värmeavgivningskapaciteten. Men givetvis måste man veta vad det är för raddar du tar bort för deras kapacitet försvinner ju. Om du tar bort 2 feta sektionsraddar och sätter dit en liten fläktkonvektor är det inte säkert du har gjort ett bra byte...

Det du är ute efter är: Öka total värmeavgivningskapaciteten i värmebärarkretsen, vilket kommer ge samma värme i huset vid lägre framledningstemp. Din vp ger då bättre COP och klarar någon eller ett par grader kallare utetemp utan att behöva tillskott av elpatronen.

Citera
men blir returen kalare på en fläktkonvektor?
Allt annat lika, ja. Det beror ju på att värmeavgivningen är större. Du kan behöva justera vb-cp-hastighet och instrypningar efter din ombyggnad. En blandning av fläktkonvektorer och raddar som du tänker dig är förstås lite mer komplicerad att skapa bra balans i, men det är verkligen inte omöjligt. Se bara till att alla delar av systemet har fasta instrypningsmöjligheter, sen är det fram med IR-termometern och börja justera...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad klarat 1245 8kw att ge?
« Svar #11 skrivet: 15 januari 2011, 09:43:55 »
Joakim, det är viktigt att du förstår detta helt, så du inte går stad och köper fläktradiatorer i tron att du kan kräma ut avsevärt mer effekt ur värmepumpen tack vare detta.
Det enda du vinner på den typen av ombyggnad är en något högre COP tack vara den lägre temp som krävs för att hålla huset varmt vid en viss utetemp.
Som Labold skriver så kan du i bästa fall klara 1 eller ett par grader kallare utetemp utan att eltillskottet går in för att stödja.

Jag tror personligen att det skulle vara mycket billigare att täta om dörrar och förnster, samt tilläggsisolera, och/eller byta ut några av dina sämsta fönster, om du vill att värmepumpen skall klara sig längre utan eltillskott.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4358
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Vad klarat 1245 8kw att ge?
« Svar #12 skrivet: 15 januari 2011, 12:41:00 »
Joakim, det är viktigt att du förstår detta helt, så du inte går stad och köper fläktradiatorer i tron att du kan kräma ut avsevärt mer effekt ur värmepumpen tack vare detta.
Det enda du vinner på den typen av ombyggnad är en något högre COP tack vara den lägre temp som krävs för att hålla huset varmt vid en viss utetemp.
Som Labold skriver så kan du i bästa fall klara 1 eller ett par grader kallare utetemp utan att eltillskottet går in för att stödja.

Jag tror personligen att det skulle vara mycket billigare att täta om dörrar och förnster, samt tilläggsisolera, och/eller byta ut några av dina sämsta fönster, om du vill att värmepumpen skall klara sig längre utan eltillskott.

Dessutom kommer både framledning och retur att sjunka ytterligare om man sätter in fläktkonvektorer, vilket kan medföra att radiatorer som tidigare hade lämplig temp nu kommer att bli för kalla.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!