Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Balansering av radiatorsystem  (läst 5884 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jannela

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Balansering av radiatorsystem
« skrivet: 16 februari 2011, 19:51:57 »
Hej,

Har problem med att få upp rumsvärmen i kåken och igår bestämde jag mig att gå till botten med det hela.
Igår kväll kl.18:20 hade jag följande:

Rum 21,  kurva 42,  +5/0/-5 = 0/0/4
VP+TS i drift
Ute -5                   Brine in 4
Integral -760      Brine ut 2
Fram 53(53)
Retur 47(48)
VV 52(44)

Integralen orkar inte upp utan den bryter på hög returtemp. Med inställningen Rum=20 funkar det utan den bryter. Kollade runt på forumet och såg att delta T på kalla sidan skall ligga på 3grader. Ok, det har jag för det mesta.
PÃ¥ varma sidan ser jag att diffen helst skall ligga runt 8grader, men det klarar inte mitt system.
Ligger mestadels på 5, kanske 6 grader.

Med ett gammalt enrörsystem (tror jag) fördelat på 4 slingor som funkade bra på oljans högtemp-tider börjar jag misstänka att radiatorsystemet inte räcker till.
Bestämde mig för att börja med att mäta upp tempfördelningen på raddarna som det ser ut idag, så jag var iväg hos ClasOlsson och skaffad en IR-tempmätare, gjorde 2 mätningar och ser i båda att det är väldigt stor skillnad på första och sista radiatorn i slingan. (Se bifogad fil)

Tanken var nu att jag skulle börja kolla på strypningarna om där finns några och till att börja med se om dom står helt öppna för att sedan justera in dom, men är det någon som vet var dom sitter och hur man justerar på såna här NAF-ventiler? Bilder ligger bifogade.

Om inte en ombalansering genom strypning ger nån’ förbättring, så funderar jag på att ta bort den sista radden på slinga 2 och slinga 3, dra nya rör i en ny slinga och sätta dit 2 nya effektivare raddar.

Vore tacksam för lite synpunkter om jag är på rätt spår när det gäller radiatorerna. Skulle vara guld värt att få höra lite från er med erfarenhet.



Pumpen är en Thermia Villa 75 med 125m borrhål med 6 år på nacken
1-plansvilla 120m2 med 70m2 källare.
Thermia Villa 75 med 130m borra.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Balansering av radiatorsystem
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2011, 22:07:42 »
Hej!
Har du kollat vad cirkpumpen är inställd på?
Ställ ner denna om det går.
Eftersom du har enrörsystem så går det nog inte att balansera på radiatorerna, vattnet smiter bara förbi.
Du bör istället mäta fram och retur på respektive slinga (hela slingan), och har du möjlighet att strypa på stigare eller retur så är det här du ska balansera flödena.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Balansering av radiatorsystem
« Svar #2 skrivet: 17 februari 2011, 07:57:33 »
Kolla din växelventil innan du börjar mixtra med ditt system.Låter som den kärvar,Tryck på den lilla knappen på styrdornet och vrid
moturs.Du kan prova smörja upp pinnen men helst byt ut insatsen.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Balansering av radiatorsystem
« Svar #3 skrivet: 17 februari 2011, 12:30:29 »
Kolla din växelventil innan du börjar mixtra med ditt system.Låter som den kärvar,Tryck på den lilla knappen på styrdornet och vrid
moturs.Du kan prova smörja upp pinnen men helst byt ut insatsen.

Vad baserar du den teorin pÃ¥?  ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Balansering av radiatorsystem
« Svar #4 skrivet: 17 februari 2011, 13:58:47 »
hög retur
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Balansering av radiatorsystem
« Svar #5 skrivet: 17 februari 2011, 14:46:05 »
Jag tror som Carl N att det är inte mycket man kan göra för inställningar.
Ser att du har minst en termostat är den öppen helt eller kan den strypa också. Jag har plockat bort mina termostater utom en i sovrummet.
Vet inte hur det ser invändigt på dom kopplen, man får den uppfattningen att det finns bara en och samma passas för vattnet förbi till nästa element och för den aktuella elementen, man skulle tro att om man stryper där så stryper man flödet även fram till nästa element.
Jag själv har ettrörssystem men kopplen är inte lika, på mina FV kopplen är det särskild passas för flöde till nästa element som syns i bilderna på denna tråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=36553.msg337900#msg337900
Där finns strypningen innanför den sexkantiska locket mittemot termostaten och bypasset nedanför, innanför det rundalocket.
Jag får köra med alla strypningar och termostater helt öppna och Cp:n med max hastighet ändå har jag hög delta
in och ut runt 10grader när det är inte så kallt ute och 13grader och över när det är riktigt kallt.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Balansering av radiatorsystem
« Svar #6 skrivet: 17 februari 2011, 15:35:33 »
Det är lite märkliga siffror.
Slinga 1, fyra raddar om jag förstår rätt, (eller är det två mätningar?) 47 gr. in i den första och 31 ut ur den sista
slinga 2, 44 in i första och 24 ut ur den sista
slinga 3, 46 in och 23 ut
slinga 4, verkar vara ett hårt strypt tvårörssystem?
Men eftersom du har en fram på 53 och en retur på 47, så känns det som det saknas något?
Hur kan få en retur på 47? Och eftersom du har så svalt vatten in i de sista elementen hjäper det inte med större raddar, vattnet är ju bara 30 gr.
Du kan väl mäta slingornas fram och retur?
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Jannela

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Balansering av radiatorsystem
« Svar #7 skrivet: 17 februari 2011, 15:40:29 »
Kolla din växelventil innan du börjar mixtra med ditt system.Låter som den kärvar,Tryck på den lilla knappen på styrdornet och vrid
moturs.Du kan prova smörja upp pinnen men helst byt ut insatsen.

Kollad växelventilen och den hade kärvat. När jag hade fixat det så löste det problemen som jag beskrev i en annan tråd:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=40345.0

Däremot så ändrade det inte delta T. Den ligger fortfarande på 5-6 grader.




Hej!
Har du kollat vad cirkpumpen är inställd på?
Ställ ner denna om det går.
Eftersom du har enrörsystem så går det nog inte att balansera på radiatorerna, vattnet smiter bara förbi.
Du bör istället mäta fram och retur på respektive slinga (hela slingan), och har du möjlighet att strypa på stigare eller retur så är det här du ska balansera flödena.


Cirkulationspumpen står på 3. Jag minskar till 2 och testar.
Men även om detta ökar deltaT, så kommer det väl att sänka medeltemperaturen över radiatorerna?
1-plansvilla 120m2 med 70m2 källare.
Thermia Villa 75 med 130m borra.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Balansering av radiatorsystem
« Svar #8 skrivet: 17 februari 2011, 16:03:34 »
I varje slinga verkar du redan ha för lågt flöde, den höga returen borde komma från ett okänt håll?
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Balansering av radiatorsystem
« Svar #9 skrivet: 17 februari 2011, 16:30:32 »
Vänta och se vad som händer när du har ställt ner till 2.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Balansering av radiatorsystem
« Svar #10 skrivet: 17 februari 2011, 17:27:24 »
Cirkulationspumpen står på 3. Jag minskar till 2 och testar.
Men även om detta ökar deltaT, så kommer det väl att sänka medeltemperaturen över radiatorerna?

Jepp, men den stannar på hög retur som det är nu.
Med lägre flöde så blir tempdiffen högre och returtemp lägre.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jannela

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Balansering av radiatorsystem
« Svar #11 skrivet: 17 februari 2011, 18:01:35 »
Hej!
Har du kollat vad cirkpumpen är inställd på?
Ställ ner denna om det går.
Eftersom du har enrörsystem så går det nog inte att balansera på radiatorerna, vattnet smiter bara förbi.
Du bör istället mäta fram och retur på respektive slinga (hela slingan), och har du möjlighet att strypa på stigare eller retur så är det här du ska balansera flödena.


Har nu kört med cp nedskruvad frÃ¥n 3 till 2 och fÃ¥r dÃ¥ ett delta T pÃ¥ 8 grader. Det ser riktigt bra ut. Skall bli intressant ett se om/hur  det pÃ¥verkar temperaturen. För första gÃ¥ngen i vinter vill jag ha nÃ¥gra grader kallare för att testa systemet. :)




Det är lite märkliga siffror.
Slinga 1, fyra raddar om jag förstår rätt, (eller är det två mätningar?) 47 gr. in i den första och 31 ut ur den sista
slinga 2, 44 in i första och 24 ut ur den sista
slinga 3, 46 in och 23 ut
slinga 4, verkar vara ett hårt strypt tvårörssystem?
Men eftersom du har en fram på 53 och en retur på 47, så känns det som det saknas något?
Hur kan få en retur på 47? Och eftersom du har så svalt vatten in i de sista elementen hjäper det inte med större raddar, vattnet är ju bara 30 gr.
Du kan väl mäta slingornas fram och retur?

Det är två mätningar som är gjorda.

Slinga 1 har endast tvÃ¥ radiatorer. Dessa är kopplade som ett tvÃ¥-rörssystem. Det märkliga är att den radiatorn som sitter i köket inte kommer upp i temperatur.  Bilden som heter termostat_1.jpg i början pÃ¥ trÃ¥den är taget frÃ¥n denna radiator och jag misstänker att det sitter nÃ¥n’ slags strypning här.
Kan det funka så att endast en liten del av vattnet går upp i radiatorn medans resten bypass’as?
Den andra radiatorn i pannrummet är en modern sak. Den fungerar bra.
En mätning på fram och retur på slinga 1 visar 49,6-46,2 grader. Dvs delta T=3,4.

Slinga 2 visar 49,6-42,4. Delta T=7,2

Slinga 3 och 4 kommer jag inte åt att mäta var och en för sig, men en mätning på fram och retur på dessa två slingor tillsammans visar 49,6-39,2 vilket ger
delta T=10,4grader

Slinga 4 är som du säger också kopplat som ett tvårörssytem. I både Källarhall och garage sitter det en ganska stor radd 120x100cm resp. 140x100cm enkelradigt. Gamla grejer.

Sedan de första mätningarna gjordes så har jag fixat växelventilen som kärvade och även ställt ner cirkulationspumpen från 3 till 2 vilket verkar öka delta T. Jag skall göra en ny mätning i kväll.
1-plansvilla 120m2 med 70m2 källare.
Thermia Villa 75 med 130m borra.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Balansering av radiatorsystem
« Svar #12 skrivet: 17 februari 2011, 20:06:51 »
Det är två mätningar som är gjorda.

Slinga 1 har endast tvÃ¥ radiatorer. Dessa är kopplade som ett tvÃ¥-rörssystem. Det märkliga är att den radiatorn som sitter i köket inte kommer upp i temperatur.  Bilden som heter termostat_1.jpg i början pÃ¥ trÃ¥den är taget frÃ¥n denna radiator och jag misstänker att det sitter nÃ¥n’ slags strypning här.
Kan det funka så att endast en liten del av vattnet går upp i radiatorn medans resten bypass’as?
Den andra radiatorn i pannrummet är en modern sak. Den fungerar bra.
En mätning på fram och retur på slinga 1 visar 49,6-46,2 grader. Dvs delta T=3,4.


Kan det vara så enkelt att det är termostaten som stryper flödet, du kan ju prova att ta bort termostaten och
känna pÃ¥ käglan om den kommer helt ut och öppnar. Annars kan det finnas en strypning under locket mittemot termostaten.   

Utloggad Jannela

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Balansering av radiatorsystem
« Svar #13 skrivet: 17 februari 2011, 20:29:44 »

Bifogat ligger en ny mätning efter att ha fixat växelventilen och skruvat ner CP från 3 till 2.
Har även lagt till mätningar på respektive slinga.

Övriga data vid mätningen som påbörjades 15 min efter att VP startade:
Rum 21, kurva 42, 5/0/-5=0/0/4,  ute -2 grader, fram 51(48), retur 43(48), brine -1/1







Kan det vara så enkelt att det är termostaten som stryper flödet, du kan ju prova att ta bort termostaten och
känna pÃ¥ käglan om den kommer helt ut och öppnar. Annars kan det finnas en strypning under locket mittemot termostaten.   


Skall kolla imorgon, om jag kan bli klok på't.
1-plansvilla 120m2 med 70m2 källare.
Thermia Villa 75 med 130m borra.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Balansering av radiatorsystem
« Svar #14 skrivet: 17 februari 2011, 23:23:15 »
Det nya protokollet har en ny ruta upp till höger, jag antar det är slingornas totala in och ut temperatur. och då ser man på slinga 1 att diffen bara är tre grader, så det mesta vattnet går bara förbi radiatorkopplet, och inte upp i elementet, Det borde gå att justera kopplet så att mer vatten går upp i radiatorn.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!