Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styrning med rumsgivare kontra kurva  (läst 3360 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr-Maxi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
Styrning med rumsgivare kontra kurva
« skrivet: 17 mars 2011, 17:22:18 »
Halloj!

Fortsätter med testing testing...

När det gäller styrning med innegivare så har jag haft det sälld på 20 grader och värdet för givaren 10.

Då har det gått utanför det inställda värdet för t.ex. returtemp på cirka 32 grader och varit uppe i cirka 38 ibland...

Så innetempgivaren gör att returtempen blir högre? Trodde att kurvan skulle styra mer och inte gå utanför inställt värde...

Labbar lite nu med enbart kurvor. Tycker inte de blir som de ska...

Värdet för givaren är nu inställt på noll...

Installatören var hemma för två veckor sedan då den varnat för kompressorfel.

Han drog Ã¥t lite kablar och kontaktstycken. Kan det strula där?  Menar att den inte fÃ¥r rätt signaler frÃ¥n innedelen...


Tacksam för inputs...

Hälsn Jan

Utloggad marma

  • Sökande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • ME EcoDan 16kw Zubadan 2 +QHeat 820 FD50VABH
SV: Styrning med rumsgivare kontra kurva
« Svar #1 skrivet: 17 mars 2011, 22:48:45 »
Hej ! Jag är ej klar med injusteringarna heller , kör V22-H52 utan rumsgivare inkopplat. har en delta T cca 5C. manuellt mätt rumstemp 21,5C genomsnitt förbrukning 2,5kw/timme.Externa cirk pump på kopplat.
dagsgenomsnitt temp +4 (minus på natten + på dagen )Kan hända att jag har fler stopp än förr. Jag kan ej råda dig ,hoppas ngn ställer upp för dig.
mvh Marma
Bor i V.Götaland i 2,5 vÃ¥n suterän, byggt 1937 stÃ¥ende 3"7 plank ombyggd 1985. Arkitektritat öppen planlösning 260 +90 kvm välisolerat fd missionshus,30 element/högvärme,element/ 25 Ã¥r luft-vatten VP TA3200µ.(Tour Andersson).  Nyligen installerat ME EcoDan/Zubadan 2 16Kw Luft-vattenpump.+ QHeat820 FD50 VABH /Bergvärme var ej möjligt./

Utloggad tro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
SV: Styrning med rumsgivare kontra kurva
« Svar #2 skrivet: 18 mars 2011, 09:29:54 »
Ifall du tidigare kört med innegivare och värdet 10 så betyder det att det egentligen inte spelar någon roll hurudan kurva du haft utan den har helt reglerat enligt innetemp.
Finns en stor risk i sådana fall att regleringen blir väldig ojämn och störs av tex solsken, spis etc, samtidigt som den snabbt överkompenserar för kallare innetemp pga blåst etc, det finns alltså en risk för att din pump oftare slår av eller kör 100% beroende på omständigheterna.
Har du innegivare på 0 följer den kurva till 100% och ska då inte kunna gå över inställd kurvtemp.
Det omptimala i mitt fall i alla fall är att hitta en lämplig huskurva som funkar i normala omständigheter och sedan har jag innegivaren som kompenserar med en 5:a vid behov, dÃ¥ verkar pumpen jobba lugnare och jämnare vilket borde vara det mest optimala. 
Mitsubishi Ecodan - Zubadan 2 16kW Luft - Vatten.
Zubadan 1 R.I.P 12/2010
Mitsubishi FD35 VABH Luft-Luft .
Ultimate 13 Pro Plus Basic FP Luft-Luft.
Uppvärmd yta 1-plans hus på 280m2 + 40m2 garage, årsmodell 1975.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!