Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: HRP100. Varför stänger den av och gÃ¥r pÃ¥ elläget vid cirka 18-?  (läst 11011 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr-Maxi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
Hej!

Undrar varför pumpen stänger av och går på elläget vid cirka 18-?

Är ju inställd på -25?

Nu hade vi cirka 19- i natt och pumpen stängde av.  Gjorde handkörning pÃ¥ vv och dÃ¥ höjdes tempen pÃ¥ vv cirka 0,1 grad var 10:e sekund.  Tidsfördröjningen är inställd pÃ¥ tio min... 

Försöker jag tvångsköra måste jag reseta allt, kontaktorerna bara klickar...

NÃ¥t fel kanske?

Några tips på inställningar mm?

Även om ett elläge går in borde iaf ett kompressorläge gå in och funka, nu klipper den helt...

Tacksam för svar:

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Enligt den manual jag hittade så klarar den max 42 ºC på returen vid dessa utetemperaturer.
Över denna returtemp så stoppar kompressorn vid kallare än -16 ºC ute.
Prova att sänka farten på cirkpumpen så att returtemp från radiatorerna sjunker.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
Enligt den manual jag hittade så klarar den max 42 ºC på returen vid dessa utetemperaturer.
Över denna returtemp så stoppar kompressorn vid kallare än -16 ºC ute.
Prova att sänka farten på cirkpumpen så att returtemp från radiatorerna sjunker.

Jag tror att CN har rätt. Upplevde faktiskt samma sak igår fast under en VV körning.
Då var det -16 och returen låg på ca 45. När VV körningen var klar gick den tillbaka till kompressordrift och en framledning på ca 46. Returen var då ca 38 och det funkade utan problem.

Kolla cirkpumpens hastighet. Om du viill vara ännu seriösare känner du igenom alla radiatorer så att det inte är någon som kortsluter. Det märks tydligare nu när det är höga framledningstemperaturer.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad tro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
Klickande kontaktorer har jag också haft men då var det styrkortet som flippade och byttes ut.
Finns tydligen någon automatik på när den ska köra vv på el, min gör samma sak när tempen närmar sig -20C men efter att vv är klart går den över till hv och kompressor igen.



Hej!

Undrar varför pumpen stänger av och går på elläget vid cirka 18-?

Är ju inställd på -25?

Nu hade vi cirka 19- i natt och pumpen stängde av.  Gjorde handkörning pÃ¥ vv och dÃ¥ höjdes tempen pÃ¥ vv cirka 0,1 grad var 10:e sekund.  Tidsfördröjningen är inställd pÃ¥ tio min... 

Försöker jag tvångsköra måste jag reseta allt, kontaktorerna bara klickar...

NÃ¥t fel kanske?

Några tips på inställningar mm?

Även om ett elläge går in borde iaf ett kompressorläge gå in och funka, nu klipper den helt...

Tacksam för svar:
Mitsubishi Ecodan - Zubadan 2 16kW Luft - Vatten.
Zubadan 1 R.I.P 12/2010
Mitsubishi FD35 VABH Luft-Luft .
Ultimate 13 Pro Plus Basic FP Luft-Luft.
Uppvärmd yta 1-plans hus på 280m2 + 40m2 garage, årsmodell 1975.

Utloggad Mr-Maxi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
Hej!  Cirkpumpen pÃ¥ innedelen sänkt till ettan...

Undrar dock varför den inte klipper in med ett elsteg t.ex. 3 kw istället för att bara stänga av kompressorn...

På gamla versionen 3,2,1 kunde elstegen kompletteras med de olika kompressorlägena. Eller är det nån bugg med nya varianten E 3,4,6?

Efter ändring av cirkpumparna skiljer det mer mellan utlopp och retur...

Hälsn Jan

Utloggad Mr-Maxi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
Kollade nyss på alla utgångar och tempar...

Utetemp -18,5, returtemp värme 45,3 och läge två på elpatronen går 6kw...

För att få upp denna temp gick utedelen på alla tre lägena plus 3kw el...

Om nu 42 grader är max pÃ¥ returtemp, varför kan den inte stötta?  Max pÃ¥ pumpen är ju 57 grader...

Nåt borde den väl ge?

Hälsn Jan


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag hittade denna tabell i manualen:

Zubadan 2
Utetemp.          Returtemp.max
<-16°C                   42°C
-15°C → -16°C        46°C
-7°C -> -15°C         49°C
-5°C->-7°C             51°C
-3°->-5°C               53°C
>-3°C                     57°C        Fabriksvärde Inställbart


Så visst fixar den 57 ºC, men då får det inte vara kallare än -3 ºC ute.
Detta är ju problemet med alla luft/vatten värmepumpar, när krämen verkligen behövs finns den inte.
Alla luft/vatten VP blir ju elpannor när det blir svinkallt ute.  :'(
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
Jag hittade denna tabell i manualen:

Zubadan 2
Utetemp.          Returtemp.max
<-16°C                   42°C
-15°C → -16°C        46°C
-7°C -> -15°C         49°C
-5°C->-7°C             51°C
-3°->-5°C               53°C
>-3°C                     57°C        Fabriksvärde Inställbart


Så visst fixar den 57 ºC, men då får det inte vara kallare än -3 ºC ute.
Detta är ju problemet med alla luft/vatten värmepumpar, när krämen verkligen behövs finns den inte.
Alla luft/vatten VP blir ju elpannor när det blir svinkallt ute.  :'(

Då stämde det jag skrev. När den slog över till 46 på returen så stoppade kompressorn och elsteget gick in.
Nu på morgonen var det -18,5 och den tuffar på utan elstöd.
Konstigt nog gjorde den även varmvatten utan elsteg med en värmebärare på 54 grader. Det kanske inte var -18, snarare -16 men det kan vara lite varamare där pumpen står.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
Detta är ju problemet med alla luft/vatten värmepumpar, när krämen verkligen behövs finns den inte.
Alla luft/vatten VP blir ju elpannor när det blir svinkallt ute.  :'(

Fast jag vet inte om jag kan hålla med,vid -15 behöver inte jag något tillskott,men jag vet många bergvärmepumpar som käkar elpatron vid dom graderna.
//Thommy Johansson
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Detta är ju problemet med alla luft/vatten värmepumpar, när krämen verkligen behövs finns den inte.
Alla luft/vatten VP blir ju elpannor när det blir svinkallt ute.  :'(

Fast jag vet inte om jag kan hålla med,vid -15 behöver inte jag något tillskott,men jag vet många bergvärmepumpar som käkar elpatron vid dom graderna.
//Thommy Johansson

-15 ºC är bara feskallt.  ;)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Vi har -26°C nu, och det skall visst bli en medeltemp på just -26°C de närmaste 5 dygnen här.
En luft/vattenvärmepump tillför normalt inte något vid denna typ av utetemp, och det är ju just veckor som denna man sparar pengar med en värmepump.
Vi har jordvärme, eltillskott avstängt, liiite kyligt i huset (typ 21 grader), men solen gör att det blir skapligt ändÃ¥ under dagtid, och pÃ¥ kvällarna förbrukar vi sÃ¥ mycket hushÃ¥llsel att det räcker och blir över för att hÃ¥lla rumstempen pÃ¥ en bra nivÃ¥, typ 23°C  Thumbsup

För att få optimala driftsförutsättningar på en luft/vatten-värmepump bör man se till att kunna värma huset oavsett utetempt (i detta fall -25°C) med en returtemp på max 42°C.
För att ha lite marginal borde man inte behöva mer än 38-39 graders returtemp för att hålla huset varmt vid -25°C.

Jag har 37 °C på returledningen nu när min värmepump går kontinuerligt, så just hos mig skulle er värmepump fortfarande värma huset, men COP skulle nog inte vara så hög.
« Senast ändrad: 15 februari 2011, 08:19:15 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Husis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Tjoo!

Ingen expert på detta men har bara lite info om min....

häromdagen -18 inget eltillskott, returtemp ca 34 grader/innetemp 23

Har kört med Zubadanen nu ca 1 månad och tycker den verkar helt sjukt bra!


//Fredd

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
Tjoo!

Ingen expert på detta men har bara lite info om min....

häromdagen -18 inget eltillskott, returtemp ca 34 grader/innetemp 23

Har kört med Zubadanen nu ca 1 månad och tycker den verkar helt sjukt bra!


//Fredd

Ytterligare en Zubadan-ägare!  Thumbsup
Precis vad jag tycker efter ca 3 månaders drift! Helt sjukt bra!

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad marma

  • Sökande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • ME EcoDan 16kw Zubadan 2 +QHeat 820 FD50VABH
Tvivlar ej ett ögonblick Z16 skall klara av tom -20 C(-18)  , Rätt inställningar !! Hitta de rätta !! ??
men att den går in även mellen 0-10 C för ngra timmar(min tx) visar att den är fel anpassad,justerad.
De pumparna är avsedda för att vara den bästa ,tror på fortfarande ,men trimmningen skulle
gå lättare till
Annars  MR- Maxi ,ropar pÃ¥ Hjälllllllppp ! Han fÃ¥r det ej avhjälpt om man talar o m för honom
hur bra andra har det !! Bra att veta att finns ett liv även efter   .......
Mr-Maxi ,har du försökt med supporten ???

mvh Marma
« Senast ändrad: 16 februari 2011, 15:21:13 av marma »
Bor i V.Götaland i 2,5 vÃ¥n suterän, byggt 1937 stÃ¥ende 3"7 plank ombyggd 1985. Arkitektritat öppen planlösning 260 +90 kvm välisolerat fd missionshus,30 element/högvärme,element/ 25 Ã¥r luft-vatten VP TA3200µ.(Tour Andersson).  Nyligen installerat ME EcoDan/Zubadan 2 16Kw Luft-vattenpump.+ QHeat820 FD50 VABH /Bergvärme var ej möjligt./

Utloggad Husis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Tja!

Morgonen innan den jag skrev om hade jag -23 och var nere hastigt, inget eltillskott då heller
men vet inte hur länge det hade varit kallt eller värmebehovet just då....


har iofs nylaggd golvärme i gammalt hus så den behöver väl inte så hög framledningstemp, tror inte returtempen
stigit över 36-37 grader nån gång..

Fast man blir ju jävligt nyfiken hur lågt den kan gå!

Hade 2900 kwh i december utan inkopplad zubadan så ska bli kul o se kommande räkning

Kul oxå att man valde en pump de flesta verkar nöjda med!

En fråga btw, har kollat runt lite i menyerna på maskinen och hittat där det står kompressor läge 1,2,3 på/av
där den pendlar mellan 1&2 på/av nån som vet vad den drar i ström dom olika lägena eller e det nåt annat den menar?

//Fredd


Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
Hej!
Undrar varför pumpen stänger av och går på elläget vid cirka 18-?
Är ju inställd på -25?
Tacksam för svar:

Hej
När värmepumpen lägger av så är det oftast V och H värdena som är för höga.
Datorn i elpannan känner att värmepumpen inte fixar att komma till begärd temp.
Ju mera man kan sätta ner H:värdet dessto lägre i temp orkar den gå.
Har du elpatronerna tillåtna tillsammans med värmepump?
Själv kör jag med V20 - H48 och den funkar i allafall ner till -22,det är det kallaste vi haft här än så länge.
Att jag kan köra med en sådan relativ låg kurva är att jag har en luft/luft som stöttar.
Bifogar ett diagram som jag jobbat lite på,där krutet på mina beräkningar och tankar är lagda vid -10 till -15gr.
Normalt vid dom graderna är väl runt 50gr i framledning.
//Thommy Johansson
 
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad tro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
Jag kör V22, H46 men söker också korrekta inställningar efter att jag har skaffat en L/L som komforthöjare samt att jag nu har en ny utedel som inte alls uppför sig som den första. Vid -20 kör jag nu ut en 41-42 grader och har en 36-37 på retur, har faktiskt också sänkt hastigheten på extern cirk.pump vilket verkar fungera bättre också för mig. Med min nuvarande kurva verkar jag kunna köra kompressor ända ner till -25C just beroende på att returtemp hålls på en lägre nivå. Vid dessa förutsättningar är innetemp på ca 22C.
Mitsubishi Ecodan - Zubadan 2 16kW Luft - Vatten.
Zubadan 1 R.I.P 12/2010
Mitsubishi FD35 VABH Luft-Luft .
Ultimate 13 Pro Plus Basic FP Luft-Luft.
Uppvärmd yta 1-plans hus på 280m2 + 40m2 garage, årsmodell 1975.

Utloggad tro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
Kompressor läge 1,2,3 berättar vad styrenheten begär av utedelen, svårt att säga exakt vad den drar i olika lägen eftersom utedelen hålls inte på en konstant frekvens baserat på dessa tre steg utan den varierar i prestanda inom vissa gränser som då bestäms av just hur dessa tre steg kombineras.

Begär din bara steg 1,2 betyder det att du har en hel del med krut kvar att ta till vid behov.


Tja!

Morgonen innan den jag skrev om hade jag -23 och var nere hastigt, inget eltillskott då heller
men vet inte hur länge det hade varit kallt eller värmebehovet just då....


har iofs nylaggd golvärme i gammalt hus så den behöver väl inte så hög framledningstemp, tror inte returtempen
stigit över 36-37 grader nån gång..

Fast man blir ju jävligt nyfiken hur lågt den kan gå!

Hade 2900 kwh i december utan inkopplad zubadan så ska bli kul o se kommande räkning

Kul oxå att man valde en pump de flesta verkar nöjda med!

En fråga btw, har kollat runt lite i menyerna på maskinen och hittat där det står kompressor läge 1,2,3 på/av
där den pendlar mellan 1&2 på/av nån som vet vad den drar i ström dom olika lägena eller e det nåt annat den menar?

//Fredd


Mitsubishi Ecodan - Zubadan 2 16kW Luft - Vatten.
Zubadan 1 R.I.P 12/2010
Mitsubishi FD35 VABH Luft-Luft .
Ultimate 13 Pro Plus Basic FP Luft-Luft.
Uppvärmd yta 1-plans hus på 280m2 + 40m2 garage, årsmodell 1975.

Utloggad marma

  • Sökande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • ME EcoDan 16kw Zubadan 2 +QHeat 820 FD50VABH
 Hej ! Det verkar positivt V25-H55 huskurva med att  o ställde rumsgivarpÃ¥verkan samt sällt
givaren på 10C.Troligen blev prioriterad utegivaren. Idag har vi 21C i rummet(manuellt).
Vet ej hur den kommer i fortsättningen när större minusgrader i sikte. ?Denne inställning har resulterat 20kw mindre/24h .
Jag kör V22, H46 men söker också korrekta inställningar efter att jag har skaffat en L/L som komforthöjare samt att jag nu har en ny utedel som inte alls uppför sig som den första. Vid -20 kör jag nu ut en 41-42 grader och har en 36-37 på retur, har faktiskt också sänkt hastigheten på extern cirk.pump vilket verkar fungera bättre också för mig. Med min nuvarande kurva verkar jag kunna köra kompressor ända ner till -25C just beroende på att returtemp hålls på en lägre nivå. Vid dessa förutsättningar är innetemp på ca 22C.

@Husis ! Det är glädjande att din Vp går så rent och bra ! Välkommen till ME &Z16
gör det själv clubben/Marma


@Tommy J!
Tack för din välvija *roflmao*
Bor i V.Götaland i 2,5 vÃ¥n suterän, byggt 1937 stÃ¥ende 3"7 plank ombyggd 1985. Arkitektritat öppen planlösning 260 +90 kvm välisolerat fd missionshus,30 element/högvärme,element/ 25 Ã¥r luft-vatten VP TA3200µ.(Tour Andersson).  Nyligen installerat ME EcoDan/Zubadan 2 16Kw Luft-vattenpump.+ QHeat820 FD50 VABH /Bergvärme var ej möjligt./

Utloggad tro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
Ja jag har svårt att bestämma mig vilket alt. som är det bästa, nu med låg värmekurva vill innegivare nästan konstant sänka returetemp med 5-7 grader, dels pga. sporadisk eldning i kamin men också pga. den känner av L/L. Samtidigt är det ju också bra att innegivaren gör det för då spar man ju en slant när den inte behöver trycka ut lika varmt vatten, dessutom tror jag det funkar bästa ifall Z16 kör basvärmen och sedan L/L tar toppen. Nackdelen är att det blir svalare i de rum L/L inte når men inget större problem för det gäller främst allaktivitetsrum där ingen vistas hela tiden utan från och till ibland så det får iofs vara lite svalare i dessa.

Så vad tror ni då, är det någon skillnad att köra på en ungefärlig "kompromiss" kurva som sedan justeras av innegivare upp eller oftast ner beroende på omständigheterna kontra att försöka hitta en kurva som stämmer mera exakt oberoende av innegivare?



 
Mitsubishi Ecodan - Zubadan 2 16kW Luft - Vatten.
Zubadan 1 R.I.P 12/2010
Mitsubishi FD35 VABH Luft-Luft .
Ultimate 13 Pro Plus Basic FP Luft-Luft.
Uppvärmd yta 1-plans hus på 280m2 + 40m2 garage, årsmodell 1975.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
Ja jag har svårt att bestämma mig vilket alt. som är det bästa, nu med låg värmekurva vill innegivare nästan konstant sänka returetemp med 5-7 grader, dels pga. sporadisk eldning i kamin men också pga. den känner av L/L. Samtidigt är det ju också bra att innegivaren gör det för då spar man ju en slant när den inte behöver trycka ut lika varmt vatten, dessutom tror jag det funkar bästa ifall Z16 kör basvärmen och sedan L/L tar toppen. Nackdelen är att det blir svalare i de rum L/L inte når men inget större problem för det gäller främst allaktivitetsrum där ingen vistas hela tiden utan från och till ibland så det får iofs vara lite svalare i dessa.

Så vad tror ni då, är det någon skillnad att köra på en ungefärlig "kompromiss" kurva som sedan justeras av innegivare upp eller oftast ner beroende på omständigheterna kontra att försöka hitta en kurva som stämmer mera exakt oberoende av innegivare?



 

Försök hitta en kurva som passar ditt hus. Det tycker jag är den bästa vägen. Innegivaren kan väl bara reglera ner en viss del så det kan fortfarande vara en lite för hög kurva då solen börjar värma ordentligt.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad toggeboy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Övik
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag har haft samma problem. Då byttes det drivkort och då löstes det.


//Toggeboy
God bless my PremiumLine EQ/C10.
Sparar 50-70% motför luftvatten (Mitsubishi Zubadan-16)

Utloggad tro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
Nu fattar jag ingenting, ifall det löstes med drivkort varför finns det då en annan tråd med hög förbrukning?


Jag har haft samma problem. Då byttes det drivkort och då löstes det.


//Toggeboy

Mitsubishi Ecodan - Zubadan 2 16kW Luft - Vatten.
Zubadan 1 R.I.P 12/2010
Mitsubishi FD35 VABH Luft-Luft .
Ultimate 13 Pro Plus Basic FP Luft-Luft.
Uppvärmd yta 1-plans hus på 280m2 + 40m2 garage, årsmodell 1975.

Utloggad toggeboy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Övik
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nu fattar jag ingenting, ifall det löstes med drivkort varför finns det då en annan tråd med hög förbrukning?


Jag har haft samma problem. Då byttes det drivkort och då löstes det.


//Toggeboy


Därför att det inte har löst problemet med förbrukningen.
God bless my PremiumLine EQ/C10.
Sparar 50-70% motför luftvatten (Mitsubishi Zubadan-16)

Utloggad tro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
Nej precis, men Z16 är ändå inte någon mirakelmaskin som kan producera mera än ditt hus kräver vid en låg utetemp ifall ditt hus kräver mera än Z16:s kapacitet vid aktuell utetemp. Jag menar alltså att du bör tänka efter vad behöver du vid tex. -25C och vad kan Z16 producera vid -25C, jag har alltså en 20kW oljepanna och en 10kW ved spis samt en 7kW L/L som backup + en Z16 vid ungefär ett likadant stort hus att värma upp.
Mitsubishi Ecodan - Zubadan 2 16kW Luft - Vatten.
Zubadan 1 R.I.P 12/2010
Mitsubishi FD35 VABH Luft-Luft .
Ultimate 13 Pro Plus Basic FP Luft-Luft.
Uppvärmd yta 1-plans hus på 280m2 + 40m2 garage, årsmodell 1975.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!