Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VB-diff 5 grader vid ute -1 tror ni man klarar vintern utan tillsats?  (läst 1912 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

iksero

  • Gäst
iksero
VB-diff 5 grader vid ute -1 tror ni man klarar vintern utan tillsats?
« skrivet: 16 november 2004, 22:10:48 »
enligt rubrik,
Börvärde vb-fram 38grader vid utetemp -1
VP jobbar upp till c:a 42-43 grader och det tog ungefär 45min och detta ger än VB-r av 38grader.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
gissar på att du teoretiskt klarar -20 grader utan tillsats
men elen behöver nog spetsa från -16-17 grader om jag gissar rätt

I februari vet vi... eller? var bor du?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

iksero

  • Gäst
iksero
Re:VB-diff 5 grader vid ute -1 tror ni man klarar vintern utan tillsats?
« Svar #2 skrivet: 16 november 2004, 22:53:47 »
Bor mellan uppsala & stockholm.

Men usch då, såg din dignatur, jag har 1115 8.5 men endast 155 aktivt (hadde 25m ned till vattnet vid borrning, vet ej vad det ligger på nu, förhoppningsvis lite högre)

En sak jag märkt är att KB-in sjunker ganska mycket vid lång tid drift, kan det ha o göra med att mina kb-rör ligger ganska nära ytan c:a 0.4 till 0.5m ned, riskerar man att skapa en rejäl tjäle i ledningstråkets sträckning?

Aja, ibland önskar man att man var en "duktig kund" som inget förstod, sÃ¥ man slapp gÃ¥ och fundera sÃ¥ mycker  ::)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Citera
En sak jag märkt är att KB-in sjunker ganska mycket vid lång tid drift, kan det ha o göra med att mina kb-rör ligger ganska nära ytan c:a 0.4 till 0.5m ned, riskerar man att skapa en rejäl tjäle i ledningstråkets sträckning?

Att dom ligger grunt spelar ingen roll, flödet är så högt så det är helt försumbart.

Tempen stabilisrera sig först efter ett bra tag, när det vandrat runt nåt varv. Men å andra sidan sen ligger väldigt konstant tempen sjunker endast marginellt från dec till mars.
Har man ytjord då sjunker tempen lite ända tills våren kommer..

Det där med grundvattnet, jag tror nivån stigit mycket det tar lång tid innan den stabiliserar sig. Kanske du kan kolla det !?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad oswald

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Vet inte om det är relevant i det här fallet, men eftersom jag kör med ett underdimensionerat system innebär det att jag vintertid vid kontinuerlig drift jobbar tempen i kollektorledningen konstant nedåt.
Jag har märkt att om man "vilar" systemet ngn gång då och då (innan man fått en 40cm tjälklump runt slangen) så klarar man effekten bättre under resten av vintern. Tror det är risk att man hamnar i en ständigt nedåtgående spiral annars som inte upphör förrän tjälklumpen smält ngn gång i maj...
Har jag fel får ni gärna påpeka det!
Ibland har man övertro pÃ¥ egna idéer  :)
/oswald
Underdimensionerad Duo 12 -82:a

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Ytjord där sjunker tempen sakta hela säsongen, underdimensionerad ... ja då sjunker det mer o snabbare.

nåt som påverkar är frysvärmet (omvandlingsvärmet) Det frigörs ungefär lika mycket värme när man fryser vatten till is som om man kyler motsvarande mängd vatten 55 grader. Så fuktig mark är bra!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!