Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitsubishi FH 35 6 blink (FELSÖKNING)  (läst 20278 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrikk

  • Gäst
Fredrikk
Mitsubishi FH 35 6 blink (FELSÖKNING)
« skrivet: 21 oktober 2014, 14:51:57 »
Hej Panelen,

Jag har köpt en ny Mitsubishi FH 35 som jag har ett märkligt problem på.

Innedelen startar och går i cirka 5 min innan den stängs ner och en grön lampa blinkar.
På utedelen så hörs reläet slå till två gånger vid start - sedan en ventil som öppnas men efter cirka två minuter utan att fläkten eller kompressorn startar börjar den blinka 6 gånger.

Jag har provat följande:

*bytt kablage mellan enheterna och till 230v
*bytt kretskort (ej powerkort) innedel
*bytt kretskortet på utomhusdelen
*mätt fläktmotorn som är OK
*kollat alla säkringar

Har någon snäll människa ett tips på hur jag kan gå vidare med felsökningen eller rent av ett tips på vad det kan vara för fel?

Jag väntar just nu på en leverans av powerkortet på inomhusdelen..

Med vänliga hälsningar
Fredrik

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Mitsubishi FH 35 6 blink (FELSÖKNING)
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2014, 16:42:38 »
Den där modellen är inte så gammal, din pump måste fortfarande ligga inom garantitiden. Varför ringer du inte ett Mitsubishi serviceombud och ber dem titta på den? De skickar räkningen till Mitsubishi så varför fiffla med det själv.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi FH 35 6 blink (FELSÖKNING)
« Svar #2 skrivet: 21 oktober 2014, 19:02:25 »
Det är sin återförsäljare han ska kontakta då det är dom som är garantiansvariga.
Inte säkert att den kommer via Mitsubishi Electric Sverige då det vimlar av företag som kör lite gråimport.
Man bör inte gå in i maskinen och byta/reparera för att det kan äventyra garantin men det kanske är en maskin som är inhandlad utan garanti eller driftsatt utan certifierad montör.
För att få fram felkoden måste man kolla antalet blink och vilka lampor som blinkar.
Finns även en diod som kan blinka på utedelenkretskort
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi FH 35 6 blink (FELSÖKNING)
« Svar #3 skrivet: 22 oktober 2014, 09:56:05 »
Om jag inte såg helt galet på min lilla display så är 6 blinkningar på powerlampan en felkod för utetempgivaren.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Fredrikk

  • Gäst
Fredrikk
SV: Mitsubishi FH 35 6 blink (FELSÖKNING)
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2014, 10:17:14 »
Tack för era svar.

Jag har köpt den av Polarpumpen och har ej tagit installationen via dem - därmed hävdar dem att jag endast har så kallad "Materialgaranti". Det innebär att de ej står för en tekniker (jag vet - helt sjukt).
Tyvärr så hjälper de mig inte mer än så - jag står helt handfallen. Det enda som "hjälper" mig med är att de skickar prylarna som vi tror felet kan ligga i och sedan så får jag byta dem själv.

Jag har nu även mätt upp volten mellan s2 & s3 och den varierar som den ska mellan 20-50 volt.

När det gäller felkoden 6 blink så står det i manualen att detta är ett "kommunikationsfel mellan inne och utedel" därav min felsökning ovan.

Ingen annan som har några tips på vad det kan vara för fel?

Fredrikk

  • Gäst
Fredrikk
SV: Mitsubishi FH 35 6 blink (FELSÖKNING)
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2014, 10:33:29 »
Jag har nu varit i kontakt med Mitsubishi Electric.

De sa att eftersom att de har sålt pumpen till Polarpumpen så har polarpumpen hand om garantierna - Mitsubishi Electric hänvisade mig alltså bara till Polarpumpen och kunde inte hjälpa mig med detta.

Jag köpte pumpen för EN månad sedan.....

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitsubishi FH 35 6 blink (FELSÖKNING)
« Svar #6 skrivet: 22 oktober 2014, 11:39:05 »
Mmm, hur skulle du göra om du sålde en vara som slutade fungera?
Det är rätt naturligt att de inte skickar ut en tekniker för att felsöka en installation som de inte haft kontroll på, eller köpt en tjänst av ett företag som i sin tur har garanti på installationen.
Ofta beror ju dessutom "fel" på en luftvärmepump på handhavandefel, så det skulle nog bli väldigt dyrt om alla näthandlare alltid skickade ut en servicekille så snart en kund har problem.

Det leverantören är skyldig att göra är att betala din frakt av maskinen tillbaks till dem, felsöka/reparera eller ersätta varan med en ny.
Problemet med detta är att du måste demontera maskinen, packa den och skicka den till dem, och åter igen installera eller betala någon för att installera maskinen, under tiden kan gas ha läckt ut, och för att vara säker på att ha rätt fyllning så måste du egentligen tömma maskinen helt och sedan återfylla den med ny gas i exakt rätt mängd.

Oftast tjänar man på att köpa billigt på nätet och montera/fixa själv, men när oturen är framme kan det bli dyrt.
I just ditt fall kanske det skulle kunna vara affär att ändå betala för att få dit en tekniker som felsöker/reparerar maskinen med prylar som Polarpumpen skickar upp?
Du kommer nog trots allt billigare undan än om du hade köpt pump + installation lokalt?

Jag vet inte vad din hemförsökring säger runt ärenden som dessa, kanske står de för alla eventuella felsöknings och reskostnader som ligger utöver självrisken?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi FH 35 6 blink (FELSÖKNING)
« Svar #7 skrivet: 22 oktober 2014, 13:21:54 »
Kollade du verkligen på rätt felkodstabell då 6 blink såg ut att vara utetempsgivaren, jag kan ha sett fel då det är så sabla svårt att kolla via telefonen.
Sa serviceavdelningen på polarpumpen också att det var komunikationsfel?

Har du fått din maskin driftsatt av en certifierad montör så allt är ok och det är fel på den från leverans som ny vara tror jag det är svårt att bara hävda materialgaranti, kolla med konsumentverket eller vem det nu kan vara som privatpersoner vänder sig till.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Fredrikk

  • Gäst
Fredrikk
SV: Mitsubishi FH 35 6 blink (FELSÖKNING)
« Svar #8 skrivet: 22 oktober 2014, 15:09:19 »
Mmm, hur skulle du göra om du sålde en vara som slutade fungera?
Det är rätt naturligt att de inte skickar ut en tekniker för att felsöka en installation som de inte haft kontroll på, eller köpt en tjänst av ett företag som i sin tur har garanti på installationen.
Ofta beror ju dessutom "fel" på en luftvärmepump på handhavandefel, så det skulle nog bli väldigt dyrt om alla näthandlare alltid skickade ut en servicekille så snart en kund har problem.

Det leverantören är skyldig att göra är att betala din frakt av maskinen tillbaks till dem, felsöka/reparera eller ersätta varan med en ny.
Problemet med detta är att du måste demontera maskinen, packa den och skicka den till dem, och åter igen installera eller betala någon för att installera maskinen, under tiden kan gas ha läckt ut, och för att vara säker på att ha rätt fyllning så måste du egentligen tömma maskinen helt och sedan återfylla den med ny gas i exakt rätt mängd.

Oftast tjänar man på att köpa billigt på nätet och montera/fixa själv, men när oturen är framme kan det bli dyrt.
I just ditt fall kanske det skulle kunna vara affär att ändå betala för att få dit en tekniker som felsöker/reparerar maskinen med prylar som Polarpumpen skickar upp?
Du kommer nog trots allt billigare undan än om du hade köpt pump + installation lokalt?

Jag vet inte vad din hemförsökring säger runt ärenden som dessa, kanske står de för alla eventuella felsöknings och reskostnader som ligger utöver självrisken?

Jag är helt med dig i ditt resonemang. Håller även med om att jag borde få returnera varan och få en ny vara och jag som kund får stå för nya installationskostnader men att skicka tillbaka hela pumpen och få en ny fungerar inte när det gäller "materialgaranti" säger de på Polarpumpen.

Har inte kollat med hemförsäkringen - bra idé! Tack.

När det gäller att ta hit en tekniker som felsöker sedan reparerar med Polarpumpens delar så är det mitt nästa steg faktiskt. Jag har helt enkelt varken tid eller lust att fortsätta felsöka själv - men det känns ändå jäkligt surt att man köpt en ny pump, fått den installerad av en certifierad montör och sedan funkar den inte.

Man tycker att de borde returnera en splitterny vara som inte fungerar - eller att Mitsubishi borde göra det - men icke.

Har verkligen fått en tankeställare efter detta. Kommer alltid att anlita lokala firmor hädanefter även om det skiljer ett ex antal tusenlappar.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Mitsubishi FH 35 6 blink (FELSÖKNING)
« Svar #9 skrivet: 22 oktober 2014, 21:24:02 »
På Mitsubishi FD är 6 blink. borde vara samma på FH.
POWER lamp (Indoor unit) 6-time flash 2.5 seconds OFF)   
Abnormal point (Failure mode / protection)  High pressure   
Condition  Temperature indoor coil thermistor exceeds 70°C in HEAT mode. Temperature defrost thermistor exceeds 70°C in COOL mode.
Remedy Check refrigerant circuit and refrigerant amount. Check stop valve.

Skulle tro att du har läckage pÃ¥ köldmedium. Men enligt felkod sÃ¥ ser det kanske mer ut som luft i köldmediumsystem.  Temparaturen blir snarare lÃ¥g pÃ¥ (indoor coil) vid brist pÃ¥ köldmedium. Fläkten snurrar som den ska i fläktläge?

Behöver kontrollera drifttryck och temperatur. Läcksökning. Eventuellt Tömma systemet, vakuumsuga och fylla nytt köldmedium.
« Senast ändrad: 22 oktober 2014, 21:46:16 av Zelda »

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Mitsubishi FH 35 6 blink (FELSÖKNING)
« Svar #10 skrivet: 22 oktober 2014, 21:59:38 »
Har du monterat in den själv :o
Annars är det bara ringa in kylkillen och be honom göra om jobbet.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Mitsubishi FH 35 6 blink (FELSÖKNING)
« Svar #11 skrivet: 22 oktober 2014, 22:13:29 »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi FH 35 6 blink (FELSÖKNING)
« Svar #12 skrivet: 22 oktober 2014, 23:16:35 »
I servicemanual OBH623 på sidan 23 är 6 blink "trouble of thermistor in outdoor unit"

Servicemanualen är lite rörig tycker jag då 6 blink med lysande lampa i 2 sekunder mellan blink är den felkod som Zelda uppger ser det ut som.
Sen finns det en led/diod på utedelens kretskort som ska lysa med fast sken om den är ok, annars blinkar den också i någon intervall som i sin tur är en felkod.

Framgår dock inte om led/dioden lyser fast eller blinkar på utedelens kretskort då Fredrikk inte återkommit om detta.

Vid dom tillfällen man haft nÃ¥gon "blinkintervall" sÃ¥ har man ringt supporten och fÃ¥tt svar sÃ¥ man har lite dÃ¥lig koll pÃ¥ alla dessa blinkningar  ::)

Att  Mitsubishi Electric Sverige som Fredrikk tyckte inte ger support i detta ärende är kanske inte sÃ¥ märkligt dÃ¥ Ã¥terförsäljaren köpt dom med vissa förutsättningar där dÃ¥ service/support/garanti inte ingÃ¥r och Ã¥terförsäljaren ska stÃ¥ för detta.
Alternativt kommer maskinerna via exportavdelningen och är då "gråimport" från andra sidan Östersjön och även då sålda utan service/support/garanti via Mitsubishi Electric Sverige.
Svårt för kunderna att veta hur det ligger till då en del "gråimportörer" till och med har produktbladen från Mitsubishi Sverige som faktablad.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Fredrikk

  • Gäst
Fredrikk
SV: Mitsubishi FH 35 6 blink (FELSÖKNING)
« Svar #13 skrivet: 23 oktober 2014, 09:11:22 »
Hej och tack för alla svar.

Innedelen blinkar konstant efter cirka 5 minuter - utedelen däremot ger mig felkoden 6 blink (efter cirka 2 min) vilket enligt boken betyder "kommunikationsfel".

Därför så tror jag inte att det har något med köldmediumet att göra.

Teknikern som har installerat den bor 15 mil bort vilket försvårar processen en aning.
Jag har idag fått det nya powerkortet till innedelen. Återkommer så fort jag testat det så får vi se hur det går :)

Fredrikk

  • Gäst
Fredrikk
SV: Mitsubishi FH 35 6 blink (FELSÖKNING)
« Svar #14 skrivet: 23 oktober 2014, 21:06:27 »
Poker kortet på inomhusdelen byttes idag och nu spinner pumpen som en katt på bästa humör.

Tack för era tips, det var inget allvarligare än ett fabrikationsfel.
Nu hoppas vi på en kall vinter!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!