Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥g effekt  (läst 1577 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

janne7409

  • Gäst
janne7409
LÃ¥g effekt
« skrivet: 02 september 2014, 12:54:15 »
Hej,
Jag har en Luft/vatten från ultimarket (E5500 tror jag) som jag fyllde ifjol för att den 'tappat' effekt. Gasröret in till vvx blir väldigt varmt (bränner efter en stund på fingret) men röret ut är helt kallt. Beror det på för lite köldmedium i systemet eller är det expansionsventilen eller kan fyrvägaren strula? Rörmokaren som kom och fyllde släppte ut det som fanns i systemet och vakuumsög en stund (~1h) och menade att det var tätt. Sedan fyllde han i vad som gick ur flaskan han hade med sig, enligt våg vart det också rätt. Samma symptom före och efter.

/ Janne

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LÃ¥g effekt
« Svar #1 skrivet: 02 september 2014, 13:37:11 »
Var känner du att det är kallt?
Före eller efter expansionsventilen?
Före expansionsventilen ska röret vara ungefär samma temp som inkommande värmevatten.
Efter expansionsventilen ska röret vara riktigt kallt.

Men kollade inte kylteknikern, som fyllde systemet, upp att grejerna funkar som de ska?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Janneka

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LÃ¥g effekt
« Svar #2 skrivet: 02 september 2014, 22:39:50 »
Nja, han sa att det var det han kunde göra. Jag fick en offert på en ny av annat märke också...
Jo, efter exp.vent. blir röret riktigt kallt. Ut från vvx (kondensorn) är gasröret som vattnet som lämnar vvx. Men fast pumpen går hela tiden och det är ganska varmt ute så orkar den inte värma upp systemet.
/Janne

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!