Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmepumpe DK / Sverige  (läst 5602 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad allankj1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +1/-0
Varmepumpe DK / Sverige
« skrivet: 09 januari 2013, 20:26:49 »
Hej

Jeg læser lidt på Jeres forum her og kan se at mange af jer med varmepumpe i Sverige bruger elpatron i løbet af året eller har problemer med mange starter.

Jeg havde i går 2 kørsler til varme og 2 kørsler til varmt vand. Se vedhæftet billede. Min pumpe er en IVT HT 6+ som opvarmer et hus på 167 m2 med gulvvarme i beton. Jeg slukker i øvrigt for min varmt vandsproduktion fra kl. 18 - 5.30 og mangler aldrig varmt vand.

El patronen er på min varmepumpe slået helt fra. Det gør jo intet at den kører 24/7 når det er koldest hvis bare man kan holde varmen i huset. Hvis ikke man har gulvvarme (som jeg har) er buffertank et must og stadig fuld flow på alle radiatorer. Dette vil mindske antallet af starter.
« Senast ändrad: 09 januari 2013, 20:35:30 av allankj1 »

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Varmepumpe DK / Sverige
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2013, 23:59:46 »
temperaturen på vintern i sverige i kombination med det historisk sett låga elpriset har gjort att det inte går att räkna hem ens en bufferttank, om man ser på det hela rent ekonomiskt.

I alla fall kortsiktigt ekonomiskt.

Många som har behov av elpatron har det när temperaturen är under -5 till -10 grader, vid en modern installation.

Personligen skulle jag välja, med luft vatten, en kraftigt överdimensionerad värmepump som jobbar mot en bufferttank. 

Men som sagt... klimatet är en bidragande faktor. Från mitten av sverige och uppåt är det inte smart att ha en luft/vatten överhuvudtaget då det är för kallt för att den ska fungera bra. I de flesta fall får man då bättre besparing med markvärme.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad allankj1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +1/-0
SV: Varmepumpe DK / Sverige
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2013, 09:35:53 »
Hej Rolan. Vi er helt enige men oftes ses bare at folk er bekymret hvis de har mange start og stop og derfor er en buffer en must for at nedbringe antallet af start / stop. Mht. luftvand ville jeg naturligvis også købe en pumpe der var rigelig stor således at der er kraft nok når det bliver -5 - 10 grader og denne ville jeg så sætte op mod en buffer tank på 500 - 600 liter og så have fuld flow på alle radiatorer mv. Buffertanken må kunne tjene sig hjem også selv om el-prisen i Sverige er lav. Man skal jo se projektet over 20-25 år. Hvad er el-prisen i Sverige? I Danmark er prisen for det forbrug der er over 4.000 kwh cirka 1,60 DKK.

Mht jordvarme bør man dimensionere med nok jordslange således at elpatron kan undgåes. Det må være bedre at køre 24 timer i døgnet på kompressor fremfor at bruge el-patronen hvor COP'en jo kun er 1:1.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Varmepumpe DK / Sverige
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2013, 15:22:50 »
Elpriset är ganska lågt här. Men med skatter, moms och framledningsavgiften (elnät) så landar det ofta på ca 1,2SEK per kWh.

Personligen anser jag att all dimensionering som täcker 100% av effektbehovet bör kompletteras med någon typ av tank. Oavsett om det är mark eller luftvärme.

Personligen anser jag att en värmepump bör vara något överdimensionerad så man kan hantera extraordinära behov.

Merkostnaden för detta är inte så stor. Det är en tank och lite större värmepump. På lång sikt är detta småkostnader. Speciellt om elpriset över tid går upp.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!