Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE 1250 med varvtalsstyrd scrollkompressor släppt...  (läst 12034 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
Jaha så har då företaget som så länge hävdat att kolvkompressorer är överlägsna scrollers - släppt en scrollerpump!

www.newsdesk.se/view_pressrelease.php?id=104547

Debattämnen skulle kunna vara:

Varför är det sant idag som var falskt igår?

Skadar uppenbara lögner i marknadsföringen Nibe? Jag tänker där på alla "unik" som förekommer i releasen. Varvtalsstyrd scroller finns väl i åtminstone tre andra företags VP produkter, med Comfortzone i spetsen?

Vartefter kunskap om pumpen ramlar in hoppas jag vi kan posta och diskutera det här, Nibes lösningar är säkert väl värda att titta på även om grundkonceptet inte är "Unikt".

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: NIBE 1250 med varvtalsstyrd scrollkompressor släppt...
« Svar #1 skrivet: 26 augusti 2006, 21:22:07 »
Vart stÃ¥r det nÃ¥got om scroll???   Sc:,h Men att nibe har scroll är väl inte nÃ¥gon direkt nyhet det har funnts i ett par Ã¥r i fighter 1320-40kw! :,v(
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: NIBE 1250 med varvtalsstyrd scrollkompressor släppt...
« Svar #2 skrivet: 26 augusti 2006, 21:29:24 »
Ser att de har behÃ¥llit "ratten"  Thumbsup

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NIBE 1250 med varvtalsstyrd scrollkompressor släppt...
« Svar #3 skrivet: 26 augusti 2006, 22:53:21 »
Vart stÃ¥r det nÃ¥got om scroll???   Sc:,h Men att nibe har scroll är väl inte nÃ¥gon direkt nyhet det har funnts i ett par Ã¥r i fighter 1320-40kw! :,v(

Har du alldeles rätt i  stÃ¥r ingenstans i denna pressrelease.....vi fÃ¥r sÃ¥ledes se när mer info kommer frÃ¥n Nibe. Varvtalsstyrd är den emellertid.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE 1250 med varvtalsstyrd scrollkompressor släppt...
« Svar #4 skrivet: 27 augusti 2006, 14:36:50 »
Jag har hört pÃ¥ nÃ¥n mässa att det är en scrollkompressor i 1250. De har sÃ¥lt ett antal försöksanläggningar till privatpersoner och inväntar väl resultatet efter nÃ¥tt Ã¥rs drift.  Sc:,h

Jag tror att anledningen till att Nibe behåller kolvkompressorn i sina on/off styrda är att de faktiskt ger aningen bättre COP.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: NIBE 1250 med varvtalsstyrd scrollkompressor släppt...
« Svar #5 skrivet: 27 augusti 2006, 15:32:47 »
Ja det och att de tror på kolvkompressorns driftsäkerhet.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: NIBE 1250 med varvtalsstyrd scrollkompressor släppt...
« Svar #6 skrivet: 27 augusti 2006, 16:47:53 »
Nämen titta, skrev i forumet för ca 1 år sedan och efterlyste v-v värmepumpar som var ivertrar, måste ju vara effektivare än on/off. Ja visst, direkt kom Thermia med en som de ville kalla Inverter men att bara styra cirk.pumpen var väl lite falskt. Ivt kom med sin x15 i våras och nu Nibe.
Kan egentligen bara prata angÃ¥ende Ivt´n eftersom vi har deras modeller, nackdelen som man kunde direkt se var att installationskostnaden är lite för stor för mindre villor kontra besparing, den passar/lönar sig nog bäst där man har en oljeförbrukning pÃ¥ 4-12 kubik. Dels att maskinen kostar lite mer och att borrhÃ¥let ska vara 30-40% längre och oftast kommer man kanske till slutsatsen att det behövs 2 hÃ¥l, vilket medför en x-tra kostnad för den lilla villan medans för den större kanske det ändÃ¥ skulle bli 2 hÃ¥l borrat. Besparingen skulle grovt bli 30-40% lägre än med en on/off 65 graders maskin. Sen alla andra fördelar....  om jag inte redan hade vp sÃ¥ skulle jag inte tveka pÃ¥ en inverter.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE 1250 med varvtalsstyrd scrollkompressor släppt...
« Svar #7 skrivet: 27 augusti 2006, 21:02:00 »
Besparingen skulle grovt bli 30-40% lägre än med en on/off 65 graders maskin.

IVT skriver själva 10-12 % större besparing jämfört med on/off berg/jordvärmepumpar.

http://www.ivt.se/files/pdf/Pr.folderX15.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: NIBE 1250 med varvtalsstyrd scrollkompressor släppt...
« Svar #8 skrivet: 28 augusti 2006, 11:06:00 »
Besparingen skulle grovt bli 30-40% lägre än med en on/off 65 graders maskin.

IVT skriver själva 10-12 % större besparing jämfört med on/off berg/jordvärmepumpar.

http://www.ivt.se/files/pdf/Pr.folderX15.pdf

Låt oss försöka reda ut skillnaderna mellan on/off och varvtalsstyrda maskiner.

Jag vet bara lite, så låt höra vad ni andra vet.

Så här tror jag att det är:

En on/off maskin har bara ett driftläge - fullfart, det är bara optimerat för ett läge, eftersom det bara har ett läge.
Denna driftpunkt läggs lämpligen för optimum vid tillverkning av värme vid temp ca 45C. Det blir då fortfarande rätt bra, men inte optimalt för vare sig lågtemp (30-35C) eller tappvarmvatten (50-65C).

Observera att jag pratar om ett optimerat COP för en viss temperatur - har man optimerat kompressorns tryck och flöde genom värmeväxlaren och fram till expansionsventilens inställning, för 45C så blir den något sämre än vad den skulle kunnat bli för andra temperaturer. Såvida man inte har variabel strypning?

1/ Detta optimum kan man bl.a. flytta genom att ändra farten på kompressorn, det ger ju ändrade flöden och tryck (vid konstant strypning i ledningar + strypningen i expansionsventilen). På så sätt kan man få lite högre COP vid både 35C OCH 55C. Det här gör Comfortzone i sin CE50 och CE65 t.ex. (antagligen IVT och nu NIBE också, men det vet jag inte säkert)

2/ Dessutom och viktigare, kan variabel fart i kompressorn användas när man kör värmesystemet utan acktank, istället för många av/på med pumpen för att inte framledningstempen till elementen ska variera för mycket, så ökar man farten när framledningstempen sjunker och tvärtom när den ökar (även om VP:n kanske styr på returledningstempen istället?)

....att sedan min käpphäst...acktanken gör att man klarar biffen utan variabel fart på kompressorn är en annan femma.

3/ Man kan välja en mindre kompressor än annars, för att klara även de allra kallaste dagarna, med en inverter. Man kan nämligen även ÖKA farten på kompressorn tillfälligt. Det här sliter ju naturligtvis hårt på maskinen, men det är ju vid så liten del av drifttiden, att åtminstone marknadsförarna vill hävda det som ett argument.

Nu till en fråga till forumet:

Hur växlar man driftläge i en fastfartVP mellan tillverkning av 35C och 55C vatten? Ändrar VP:n inställningen på strypningen och görs det isåfall i expansionsventilen? eller var? Skiljer det mellan olika tillverkare eller kanske till och med mellan olika modeller? Comfortzone talar om en "växelventil"?

Pillar man på strypningen även i inverterVP i såfall, förutom att att ändra farten på kompressorn?

Ska bli kul att se vad forumet vet/har för synpunkter! studs


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: NIBE 1250 med varvtalsstyrd scrollkompressor släppt...
« Svar #9 skrivet: 28 augusti 2006, 11:33:02 »
Citera
Nu till en fråga till forumet:

Hur växlar man driftläge i en fastfartVP mellan tillverkning av 35C och 55C vatten? Ändrar VP:n inställningen på strypningen och görs det isåfall i expansionsventilen? eller var? Skiljer det mellan olika tillverkare eller kanske till och med mellan olika modeller? Comfortzone talar om en "växelventil"?

Pillar man på strypningen även i inverterVP i såfall, förutom att att ändra farten på kompressorn?

I en on/off-värmepump ändras inget alls beroende på om du vill ha 35 eller 55 grader varmt vatten, för att öka tempen låter man bara värmepumpen gå längre tid.
I vårt hus innebär det en maxtemp på ca 43 ºC vid kontinuerlig drift på värmepumpen, vid den temperaturen avger våra readiatorer all effekt som värmepumpen kan ge, om värmebehovet är mindre så blir det fler start/stopp, och radiatorsystemets värmetröghet gör så att tempen hålls på en lägre nivå, i alla fall genomsnittstempen.
Vid värmning av tappvarmvatten sÃ¥ växlar en trevägsventil som lägger om allt flöde frÃ¥n radiatorsystemet till en intern cirkulation i manteln runt vvb:n, alla effekt som värmepumpen ger gÃ¥r dÃ¥ till denna  mantel och tappvarmvattnets temp stiger relativt snabbt, inget konstigt sker med nÃ¥n anna form av styrning utan tempstegringen beror helt enkelt pÃ¥ att värmepumpen överför hela sin effekt till en begränsad volym vatten som bara "mÃ¥ste" bli varmare.

Den "strypning" du talar om antar jag är expansionsventilen?
Den äldre typen av expansionsventiler arbetade med bulb, "tempgivare" som kände när den inställda önskade tempen var uppnådd, för att nå målet så kunde expansinsventilen öppna/stänga med hjälp av bulben i paritet med vad som behövdes.
I moderna maskiner sitter nu allt oftare elektroniska expansionsventiler som förutom att kunna hålla en mer exakt temp/tryck även kan arbeta mot variabla börvärden.

Jag vill tillägga att jag inte är någon expert på expansionsventiler, jag kan ha fel eller ha förklarat dåligt. Mer nyanserade svar är därför välkomna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: NIBE 1250 med varvtalsstyrd scrollkompressor släppt...
« Svar #10 skrivet: 29 augusti 2006, 09:27:31 »
Dels att maskinen kostar lite mer och att borrhålet ska vara 30-40% längre och oftast kommer man kanske till slutsatsen att det behövs 2 hål, vilket medför en x-tra kostnad för den lilla villan medans för den större kanske det ändå skulle bli 2 hål borrat.

Varför erfordras mera borra?
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE 1250 med varvtalsstyrd scrollkompressor släppt...
« Svar #11 skrivet: 29 augusti 2006, 09:35:02 »
Dels att maskinen kostar lite mer och att borrhålet ska vara 30-40% längre och oftast kommer man kanske till slutsatsen att det behövs 2 hål, vilket medför en x-tra kostnad för den lilla villan medans för den större kanske det ändå skulle bli 2 hål borrat.

Varför erfordras mera borra?

Högre COP och inget eltillskott gör att mer effekt tas från borrhålet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NIBE 1250 med varvtalsstyrd scrollkompressor släppt...
« Svar #12 skrivet: 29 augusti 2006, 11:24:25 »
Dels att maskinen kostar lite mer och att borrhålet ska vara 30-40% längre och oftast kommer man kanske till slutsatsen att det behövs 2 hål, vilket medför en x-tra kostnad för den lilla villan medans för den större kanske det ändå skulle bli 2 hål borrat.

Varför erfordras mera borra?

Högre COP och inget eltillskott gör att mer effekt tas från borrhålet.

Vilket borde gör att borrlängderna blir de som ofta rekommenderas här eftersom
vi brukar sikta på 100% täckning. + ev lite för COP'en.

/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: NIBE 1250 med varvtalsstyrd scrollkompressor släppt...
« Svar #13 skrivet: 30 augusti 2006, 08:38:18 »
Vad de gäller exp.ventiler så dom mekaniska i en on/off maskin fungerar lika bra som en elektronisk
ventil när båda försöker hålla en jämn överhettning över förångaren på runt 7 grader.
Och med en konstant effekt som on/off maskiner ger är de inget problem med en riktigt injusterad
ventil.
När man däremot kör med varvtalstyrning av effekten blir således den mekaniska i stortsett helt
värdelös då den är inställd för en effekt och där med skulle bara gå bra under ett kort spann vid
en viss frekvens där den är injusterad sen är den antingen för stor eller för liten, de är då alla
fördelar med elektroniska ventiler kommer,  den klara dÃ¥ fortsatt att hÃ¥lla rätt överhettning för
att få ut maximal effekt ur maskinen.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: NIBE 1250 med varvtalsstyrd scrollkompressor släppt...
« Svar #14 skrivet: 31 augusti 2006, 18:01:40 »
Hej

Fick lite info om 1250, känns dyr rek ca pris 71´+ moms.
Undrar vad Ivt:n kostar?

Produktblad: www.nibe.se - villavärme - laddahem - dokument - bergvp - 1250

/Sune73
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!