Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VP stänger av! Varför?  (läst 4067 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad a44

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
VP stänger av! Varför?
« skrivet: 29 januari 2010, 08:47:38 »
Har en bekant som har problem med att pumpen stänger av trots att det inte är speciellt kallt. En nyligen installerad EcoAir107 med EcoEl1550
Den larmar inte heller för nåt som jag förstått det.

Däremot när jag var där och kollade så verkar VP-in och VP-ut följas åt och att VP-in värdet låg relativt högt (c:a 44-46) och om jag förstår rätt så stänger pumpen om VP-in är för högt.

Men vad kan det bero på att VP-in är för högt? Felkoppling?
Vad kan det bero på att VP-in och VP-ut följs åt? Tydligen är brukar diffen ligga på c.a 2-3 grader. Låter lite tycker jag. Jag har själv en diff på c:a 9 grader vid -5.

Några ideer? Nån mer data som ni saknar? Inställningarna är rätt normala. Kurva 50, med lutning 3.

Tacksam för ideer!
mvh
/A
CTC Eco Air 107 V3, EcoEl 1550. Souteränghus 200 kvm, Blekinge.

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: VP stänger av! Varför?
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2010, 09:45:03 »
Har en bekant som har problem med att pumpen stänger av trots att det inte är speciellt kallt. En nyligen installerad EcoAir107 med EcoEl1550
Den larmar inte heller för nåt som jag förstått det.

Däremot när jag var där och kollade så verkar VP-in och VP-ut följas åt och att VP-in värdet låg relativt högt (c:a 44-46) och om jag förstår rätt så stänger pumpen om VP-in är för högt.

Men vad kan det bero på att VP-in är för högt? Felkoppling?
Vad kan det bero på att VP-in och VP-ut följs åt? Tydligen är brukar diffen ligga på c.a 2-3 grader. Låter lite tycker jag. Jag har själv en diff på c:a 9 grader vid -5.


Att pumpen stänger in pga hög VP-IN är helt normalt. Vid 48 grader stänger den ner. Är det kallare än -7 sÃ¥ stänger den vid lägre temp än 48. Vid -15 vid 43 grader.  Vid tex en 55-graders körning sÃ¥ stoppar den nästan alltid pga hög VP-IN.

VP-IN och VP-UT följs åt, diffen på en 107a ligger mellan 3-5 grader beroende av utetemp

"Men vad kan det bero på att VP-in är för högt? Felkoppling? "
Det kan finnas nån radiator som kortsluter din krets och skickar tillbaka mycket varrmt radiatorvatten till ecoel, det vattnet åker sen in i ecoair som VP-IN, men ju högre framledning du behöver desto högre värde får du på VP-IN.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad a44

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: VP stänger av! Varför?
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2010, 10:29:02 »
"Men vad kan det bero på att VP-in är för högt? Felkoppling? "
Det kan finnas nån radiator som kortsluter din krets och skickar tillbaka mycket varrmt radiatorvatten till ecoel, det vattnet åker sen in i ecoair som VP-IN, men ju högre framledning du behöver desto högre värde får du på VP-IN.


Ska kanske tillägga att det är ett en-rörssystem.
CTC Eco Air 107 V3, EcoEl 1550. Souteränghus 200 kvm, Blekinge.

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: VP stänger av! Varför?
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2010, 11:01:43 »
"Men vad kan det bero på att VP-in är för högt? Felkoppling? "
Det kan finnas nån radiator som kortsluter din krets och skickar tillbaka mycket varrmt radiatorvatten till ecoel, det vattnet åker sen in i ecoair som VP-IN, men ju högre framledning du behöver desto högre värde får du på VP-IN.


Ska kanske tillägga att det är ett en-rörssystem.

Det först man kan kolla är väl att VP-IN är lägre än VP-UT, så att de inte förväxlat rören mellan ecoel och ecoair. Det verkar ha hänt några användare här på forumet. Skriv gärna ut alla siffror från displayen så kanske vi kan se nåt.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad a44

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: VP stänger av! Varför?
« Svar #4 skrivet: 29 januari 2010, 11:45:31 »
Nej, det verkar vara ok. Det är som sagt inte min pump, men när jag stod och tittade så låg VP-in hela tiden lägre under en liten stund, men VP-ut följde efter. (tempen gick nedåt)
CTC Eco Air 107 V3, EcoEl 1550. Souteränghus 200 kvm, Blekinge.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VP stänger av! Varför?
« Svar #5 skrivet: 29 januari 2010, 13:49:11 »
för hög returtemp skulle jag tippa på. Små radiatorer som kräver hög framledningtemp och då blir returtempen hög
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Georg _L

  • Learning by doing.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VP stänger av! Varför?
« Svar #6 skrivet: 29 januari 2010, 14:39:40 »
"Men vad kan det bero på att VP-in är för högt? Felkoppling? "
Det kan finnas nån radiator som kortsluter din krets och skickar tillbaka mycket varrmt radiatorvatten till ecoel, det vattnet åker sen in i ecoair som VP-IN, men ju högre framledning du behöver desto högre värde får du på VP-IN.


Ska kanske tillägga att det är ett en-rörssystem.

Det först man kan kolla är väl att VP-IN är lägre än VP-UT, så att de inte förväxlat rören mellan ecoel och ecoair. Det verkar ha hänt några användare här på forumet. Skriv gärna ut alla siffror från displayen så kanske vi kan se nåt.


Hur tänker du nu?
Att tempen på vattnet är lägre på väg in i Vp än på väg ut???
Hur du än kopplar rören, så är tempen på vattnet in i Vp lägre än ut ur Vp ändå..

Problemet blir om du kopplar rören fel att verkningsgraden blir lägre.
Vattnet ska möta gasen i plattvärmeväxlaren.  ;)

//G

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: VP stänger av! Varför?
« Svar #7 skrivet: 29 januari 2010, 14:42:48 »
Det kanske var givarna som var omkastade, kommer inte ihÃ¥g.  Sc:,h
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: VP stänger av! Varför?
« Svar #8 skrivet: 29 januari 2010, 15:08:37 »
Men givarna mäter fel temperaturer om anslutningarna växlas, VPut visas som VPin, det var det bl a som var problemet som var uppe förrut.
Då var frågan om det var givarna, laddpumpen eller värmepumpen som var fel anslutna.
//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: VP stänger av! Varför?
« Svar #9 skrivet: 29 januari 2010, 15:13:43 »
för hög returtemp skulle jag tippa på. Små radiatorer som kräver hög framledningtemp och då blir returtempen hög

Det tror jag också, ger dessutom elpatronen stöd, så blir det ännu varmare retur. Det kommer i så fall upp en text "hög värmepump" eller något liknande på displayen då och då, likadant som högt eluttag visas ibland.

//Ronnie
« Senast ändrad: 29 januari 2010, 15:15:31 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad luddeno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
SV: VP stänger av! Varför?
« Svar #10 skrivet: 29 januari 2010, 15:32:05 »


Att pumpen stänger in pga hög VP-IN är helt normalt. Vid 48 grader stänger den ner. Är det kallare än -7 sÃ¥ stänger den vid lägre temp än 48. Vid -15 vid 43 grader.  Vid tex en 55-graders körning sÃ¥ stoppar den nästan alltid pga hög VP-IN.

[/quote]

Om man inte har en lite äldre mjukvara, min tuffar på tills d e 55 i pannan...

Utloggad a44

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: VP stänger av! Varför?
« Svar #11 skrivet: 29 januari 2010, 15:43:16 »
Men om den stänger pga hög VP-in vid en 55graders körning, borde då inte nedre 6kw steget gå in?

Jag tipsade honom om att sänka cirkulationspumpen till 1an, för då borde väl returen bli lägre. Eller?

 - A
CTC Eco Air 107 V3, EcoEl 1550. Souteränghus 200 kvm, Blekinge.

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: VP stänger av! Varför?
« Svar #12 skrivet: 29 januari 2010, 16:18:02 »
Men om den stänger pga hög VP-in vid en 55graders körning, borde då inte nedre 6kw steget gå in?

Jag tipsade honom om att sänka cirkulationspumpen till 1an, för då borde väl returen bli lägre. Eller?


Nej, om den nedre elpatronen går in och värmer nedre pannan så lär Ecoair aldrig mer starta så länge tempen är över 48 grader.


Cirk. pump på 1:an kan vara bra att prova på, kanske minskar returtempen från radiatorerna lite.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: VP stänger av! Varför?
« Svar #13 skrivet: 29 januari 2010, 16:44:00 »
Men om den stänger pga hög VP-in vid en 55graders körning, borde då inte nedre 6kw steget gå in?
 - A

Nej elpatronen i nedre pannan går inte in bara för att pumpen stoppas, den går bara in om pumpen kopplas bort.

Det är alltså endast om pumpen SPÄRRAS, antingen av för låg utetemperatur eller av att man själv spärrar den i inställningsmenyn, som elpatronen går in och ersätter pumpen.

//Ronnie
« Senast ändrad: 29 januari 2010, 16:49:15 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: VP stänger av! Varför?
« Svar #14 skrivet: 29 januari 2010, 17:11:13 »

Om man inte har en lite äldre mjukvara, min tuffar på tills d e 55 i pannan...

Är du säker på det, jag har också en mjukvara som inte stoppar pumpen vid 48º. Den går också till 55º utan vidare med 49º på VPin.

Men jag har märkt att även min pump stoppas av för hög temp på VPin, den stoppar om VPin går över 50º, men det verkar inte påverkas av utetemperaturen.
När den stoppar, kommer det ett meddelande på displayen "hög värmepump" liknande Högt eluttag och värmepump spärrad.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!