Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ã…tergÃ¥ng efter semesterläge med mycket konstiga kurvor, Nibe 1255  (läst 8167 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad värmarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har inget abonnemang på Nibe Uplink så jag får inte ut så fina kurvor som du...

Gradminuter går heller inte att se i gratisversionen tyvärr. Dock kör jag USB-logg så jag kan titta på den senare. Men om jag tolkar ditt diagram rätt så ser det ut som att GM ligger på drygt -100 ungefär tills en varmvattenkörning görs och de sjunker för att sedan arbetas in igen till ca -100. Det verkar också som den hämtar hem lite GM före varmvattenkörningen i alla fall vid 12:00 och 20:00. Om maskinen skulle sikta på noll så skulle i så fall GM vara nära noll större delen av tiden och antagligen stänga av kompressorn oftare för att den råkar komma över noll ibland.
Villa, 95kvm + 95kvm byggd 1965 i Närke, installerade bergvärme Nibe 1255 21 oktober 2014. Årsförbrukning innan installation runt 12 000 kWh med en blandning av Luftluftvärmepump, elpanna och vedeldning.

Utloggad värmarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
När jag läste inläggen igen så märkte jag att vi kanske missförstår varandra. Jag menade att maskinen inte jobbar hem gradminuterna till noll såsom en on/off gör. Däremot så jobbar den hem dem så den ligger på start kompressor gränsen som i ditt fall är -100 och jag har satt till -170 tror jag (för att slippa onödiga tillfälliga avstängningar vid typ matlagning eller tillfälligt högre utetemp som mitt på dagen). Jag kommer inte åt Nibe Uplink idag, den har tappat kontakten med min maskin av någon anledning så jag kan inte se GM just nu men den brukar ligga på 170.
Villa, 95kvm + 95kvm byggd 1965 i Närke, installerade bergvärme Nibe 1255 21 oktober 2014. Årsförbrukning innan installation runt 12 000 kWh med en blandning av Luftluftvärmepump, elpanna och vedeldning.

Utloggad PH73

  • Arbetar med sÃ¥ndär IT...
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 250
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kontakt med Nibe Uplink kan avbrytas om du är inne i Servicemenyn, då måste du ta ut en ny anslutningssträng för att para ihop pumpen med ditt konto.

Skickar in en bild över senaste veckan, vi har pendlat mellan några minusgrader upp till max +5 grader under perioden.

Nu när det har varit lite kallare så visst ser det ut som den håller sig runt GM -100 sedan senaste stopp om man bortser från varmvattenkörningarna, Men den har också pga klimatet haft tid att jobba ifatt och stänga av kompressorn i början av perioden.

Mvh,
Peter
NIBE 1255-16, AHP300, 190m aktivt borrdjup, 196m2 boyta, Enplansvilla med källare byggt 1965. Tidigare förbrukning 2 kbm olja/år och ett gäng kbm ved, källare dränerad och isolerad samtidigt som bergvärme installerades 2014-08-27
Byggtråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56341.msg586560#msg586560
Daglig elförbrukning: https://my.eliq.se/share/presentation/5f3d1163787b4427a2fcc338a7625eb1

Total Elförbrukning 2015: 12249Wh

Utloggad värmarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för tipset, jag får ansöka om en ny anslutningssträng när jag kommer hem.

Angående din kurva så antar jag att det är för att den inte kunnat gå ned mer i effekt och därför haft en Framledning som är högre än Börvärdet och därför har den räknat hem GM. Meningen måste ju vara att den ska hålla en jämn gång när så är möjligt och inte räkna hem GM annat än till ett gränsvärde som alltså jag gissar ligger någonstans runt det inställda GM värdet för kompressorstart.

Men den har också pga klimatet haft tid att jobba ifatt och stänga av kompressorn i början av perioden.

Det är nog här vi tror lite olika. Jag tror att eftersom det är en inverter med mycket kraft kvar så har den haft möjlighet att jobba hem detta värde i princip närsomhelst. Men som jag tolkar det så siktar den alltså inte på att jobba hem GM ner till noll för det innebär bara att den kommer att få stanna när den nått dit och då förloras meningen med en inverter. Då måste den jobba med högre framledning när den startar igen. Ju längre den kan vara i kontinuerlig drift desto lägre framledning behövs och den arbetar då därmed med ett bättre COP.
Villa, 95kvm + 95kvm byggd 1965 i Närke, installerade bergvärme Nibe 1255 21 oktober 2014. Årsförbrukning innan installation runt 12 000 kWh med en blandning av Luftluftvärmepump, elpanna och vedeldning.

Utloggad värmarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tyvärr verkar det inte gå att få en ny anlutningssträng: Ett fel uppstod vid kommunikation till servern.
Jag hade problem även första gången och fick starta om maskinen för att det skulle fungera. Är dock inte så sugen på att starta om maskinen så fort man är inne i servicecenter. Speciellt inte när kompressorn är igång. Några tips?
Villa, 95kvm + 95kvm byggd 1965 i Närke, installerade bergvärme Nibe 1255 21 oktober 2014. Årsförbrukning innan installation runt 12 000 kWh med en blandning av Luftluftvärmepump, elpanna och vedeldning.

Utloggad PH73

  • Arbetar med sÃ¥ndär IT...
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 250
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det är inte så att du har problem med nätverksanslutningen på pumpen och att den inte har fått en TCP/IP address från din router?

//Peter
NIBE 1255-16, AHP300, 190m aktivt borrdjup, 196m2 boyta, Enplansvilla med källare byggt 1965. Tidigare förbrukning 2 kbm olja/år och ett gäng kbm ved, källare dränerad och isolerad samtidigt som bergvärme installerades 2014-08-27
Byggtråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56341.msg586560#msg586560
Daglig elförbrukning: https://my.eliq.se/share/presentation/5f3d1163787b4427a2fcc338a7625eb1

Total Elförbrukning 2015: 12249Wh

Utloggad värmarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nja, jag tror inte det. Den har haft kontakt varje minut i flera månader till nibe uplink. Och jag har inte gjort några förändringar i datanätet. Jag provade tom att sticka sladden direkt i 4g-modemet men det hjälpte inte. Den känner av så fort man testar och drar ur nätverkssladden och säger att den inte är uppkopplad till internet så den verkar vara uppkopplad korrekt.
Villa, 95kvm + 95kvm byggd 1965 i Närke, installerade bergvärme Nibe 1255 21 oktober 2014. Årsförbrukning innan installation runt 12 000 kWh med en blandning av Luftluftvärmepump, elpanna och vedeldning.

Utloggad PH73

  • Arbetar med sÃ¥ndär IT...
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 250
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Då är det nog tyvärr en omstart som gäller.

Hamnade i ett liknande läge själv för några månader sedan, och et var bara att starta om den som hjälpte då.

Mvh,
Peter
NIBE 1255-16, AHP300, 190m aktivt borrdjup, 196m2 boyta, Enplansvilla med källare byggt 1965. Tidigare förbrukning 2 kbm olja/år och ett gäng kbm ved, källare dränerad och isolerad samtidigt som bergvärme installerades 2014-08-27
Byggtråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56341.msg586560#msg586560
Daglig elförbrukning: https://my.eliq.se/share/presentation/5f3d1163787b4427a2fcc338a7625eb1

Total Elförbrukning 2015: 12249Wh

Utloggad värmarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Efter en omstart sÃ¥ gick den online igen (utan ny anlutningssträng). TrÃ¥kigt att det ska krävas en omstart bara för att man tittat pÃ¥ nÃ¥gra värden i servicemenyn.  :(
Villa, 95kvm + 95kvm byggd 1965 i Närke, installerade bergvärme Nibe 1255 21 oktober 2014. Årsförbrukning innan installation runt 12 000 kWh med en blandning av Luftluftvärmepump, elpanna och vedeldning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!