Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft i rören  (läst 13588 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Luft i rören
« Svar #30 skrivet: 21 oktober 2010, 14:11:00 »
OK, den slår alltså av sig på hysteres, eftersom ärtemperaturen är 15 grader högre än börtemperaturen. Då börjar man fundera på om du kanske har någon radiator som kortsluter ditt radiatorsystem, eller att pumpen jobbar med liten vattenmängd. Sen ser jag också att du har stor diff mellan framledningstemperatur och returtemperatur samt mellan brine in och brine ut - är det en Optimum du har? Har du termostater på radiatorerna?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad aka

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft i rören
« Svar #31 skrivet: 21 oktober 2010, 14:19:33 »
Det är en diplomat som är installerad för ca en vecka sedan. Ja vi har termostater på radiatorerna. De är fullt öppna alla utom ett i sovrummet där vi vill ha det lite kallare.
Vi har borrat 180 m, blev rekommenderade att borra 140 men då vi hade 60 meter till berget tyckte de att vi skulle borra 180 istället.
Mvh Andreas
Thermia diplomat tws 8. Borrhål 180 meter. Hus på 123kvm.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Luft i rören
« Svar #32 skrivet: 21 oktober 2010, 14:21:06 »
Ja, men är det en Diplomat eller en Diplomat Optimum? Anledningen att jag frågar om Optimum är att den i så fall själv styr differensen mellan in- och utgående temperaturer för att optimera vpns driftförhållanden. Om du har en Optimum så är dina värden konstiga. Om du inte har Optimum kanske installatören bara gjort ett slarvjobb...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Luft i rören
« Svar #33 skrivet: 21 oktober 2010, 14:26:12 »
Föreslår att du skruvar bort alla termostater tillfälligt. För att konstatera vad som är tokigt med din värmepump måste man vara säker på att det bara är styrdatorn i vp som reglerar - inte en massa termostater. När du fått ordning på styret kan du skruva tillbaka termostaterna om de behövs.

Anledningen till att termostaterna ska bort är att om de stänger medan kompressorn går kan de göra så att tillgänglig vattenmängd minskar med typ 80% vilket ställer till det rejält för värmepumpen.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Luft i rören
« Svar #34 skrivet: 21 oktober 2010, 14:32:28 »
Beskriv gärna installationen som helhet.

Hur många radiatorer och av vilken typ - hur tjocka är de?

Är det någon volymtank inkopplad?

Är det enrörssystem eller tvårörs? (Om du har enrörs så går det ett rör från värmekällan (pannan, värmepumpen, shunten, vad du nu har) till första radden, och röret som går ur den radden går direkt vidare till nästa radd och så vidare. Från sista radden går det utgående röret tillbaka till värmekällan. Raddarna är alltså i serie efter varandra. Om du har tvårörs så har du två stamrör som går från/till värmekällan och passerar i närheten av alla raddar. Från dessa stammar, som kallas framledningsstam och returstam, går avstick till varje radd. Det är alltså ett parallell-kopplat system.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad aka

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft i rören
« Svar #35 skrivet: 21 oktober 2010, 14:39:30 »
Det är en vanlig diplomat alltså inte optimum. Om jag skruvar bort samtliga termostater, vad ska jag då titta på? om den går hela vägen ner till 0. Alltså att den gör alla gradminuter.
Det är ett enrörssystem tyvärr. Ville ha G2 men de rekommenderade inte den på ett enrörssytem. Vi har en 1 1/2 plans villa med 12 raiatorer sammanlagt. I olika storlek beroende på rummens storlek. det är gammla enkla radiatorer som är cirka 15 mm tjocka. Ingen volymtank inkopplad. Det är ett element hus som mockfjärd byggde år 1978. Det verkar som värmen går till elementen på övervåningen först och sedan vidare ner till nedervåningen. Vill ni veta något mer?
mvh Andreas
Thermia diplomat tws 8. Borrhål 180 meter. Hus på 123kvm.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Luft i rören
« Svar #36 skrivet: 21 oktober 2010, 15:00:35 »
OK. Jag föreslår följande: Sät tillbaka integralen till fabriksvärdet -60. Skruva av termostaterna på alla radiatorer. När kompressorn gått några minuter i en cykel, justera hastigheten på cirkulationspumparna så att tempdiffen mellan framledning och retur ligger mellan 6-8 grader, och diffen mellan brine in och brine ut ligger runt 3 grader. Försök sedan att (fortfarande utan termostater) justera värmekurvan ett antal gånger så att ni har en bra innetemperatur i huset. Försök sedan att ändra integralen till kanske -100 och se om innetemperaturen är tillräckligt stabil och att kompressorn inte stannar på hysteres. När allt detta är klart, sätt tillbaka termostaten på radiatorn i det rum som ni vill ha svalare i, men låt de andra vara av.

Vill också tillägga att om du har köpt värmepumpen av en auktoriserad Thermia-installatör, tycker jag att det är risigt att de inte driftsatt vpn på ett bra sätt. Om jag var du så skulle jag ringa installatören och kräva att de gör ovanstående grejer (utom integraljusteringen, det är överkurs), åtminstone en vettig grovinställning så ni bara kan finjustera värmekurvan.

Jag skulle också fundera på att installera en 100 liters volymtank. Ni har en pump med 8kW effekt, och det låter som att ert radiatorsystem kan ha för liten vattenvolym (man ska ha minst 20 liter/kW för att vpn ska trivas). Om ni tänker er att ha termostater i mer än ett rum framöver skulle jag definitivt vilja ha en volymtank.
« Senast ändrad: 21 oktober 2010, 15:02:16 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad aka

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft i rören
« Svar #37 skrivet: 21 oktober 2010, 15:12:30 »
Det ska jag kolla! Tack för hjälpen! Ska be installatörern att komma hit och titta på inställningarna.
Riktigt bra forum det här!
Mvh Andreas.
Thermia diplomat tws 8. Borrhål 180 meter. Hus på 123kvm.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Luft i rören
« Svar #38 skrivet: 21 oktober 2010, 17:47:45 »
Det ska jag kolla! Tack för hjälpen! Ska be installatörern att komma hit och titta på inställningarna.
Riktigt bra forum det här!
Mvh Andreas.
Såg åt installatören att lufta kb det borde han gjort från början.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!