Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med Volymtank  (läst 11761 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Hjälp med Volymtank
« Svar #15 skrivet: 08 augusti 2007, 20:42:43 »
Hur bra isolerad är en gammal vv-beredare jämfört med en riktig volymtank?  Jag funderar ocksÃ¥ pÃ¥ att skaffa en gammal vv-beredare som volymtank, men undrar hur gammal man kan ha, utan att de börjar bli riktigt dÃ¥ligt isolerade?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hjälp med Volymtank
« Svar #16 skrivet: 08 augusti 2007, 20:48:50 »
Min är en CTC från 1990 och den har fullgod isolering, jag måste ha en radiator i pannrummet i en annars fullt uppvärmd källare
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp med Volymtank
« Svar #17 skrivet: 09 augusti 2007, 14:09:27 »
Oki. Då då kör jag på den.

Jag har inget problem med knäppningar. Vad förlorar jag på att sätta volymtanken på returen?
Det blir lättare att göra om rördragningen då.
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp med Volymtank
« Svar #18 skrivet: 09 augusti 2007, 14:14:52 »
Min är en CTC från 1990 och den har fullgod isolering, jag måste ha en radiator i pannrummet i en annars fullt uppvärmd källare

Samma här. Jag har min VP stående i garaget och värmespill från VP tillsammans med radiator håller uppe temperaturen till ca 12 grader vintertid. Dvs all spill från volymförstorare kommer till nytta.
« Senast ändrad: 09 augusti 2007, 14:20:44 av Linnex »
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med Volymtank
« Svar #19 skrivet: 09 augusti 2007, 14:41:51 »
Jag har inget problem med knäppningar. Vad förlorar jag på att sätta volymtanken på returen?
Det blir lättare att göra om rördragningen då.

Helt OK.
Sätter man den sist så får man inte lika jämn framledningstemp men mindre värmeförluster från tanken då vattnet i den blir lite kallare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp med Volymtank
« Svar #20 skrivet: 09 augusti 2007, 15:22:58 »
Jag har inget problem med knäppningar. Vad förlorar jag på att sätta volymtanken på returen?
Det blir lättare att göra om rördragningen då.

Helt OK.
Sätter man den sist så får man inte lika jämn framledningstemp men mindre värmeförluster från tanken då vattnet i den blir lite kallare.

Okej,
Eftersom jag inte har golvvärme utan enbart radiatorer så är det då av mindre betydelse att framledningen inte är så jämn..
Då tar jag ställning i kväll hur jag gör sätter upp den till helgen.
« Senast ändrad: 09 augusti 2007, 15:24:30 av Linnex »
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med Volymtank
« Svar #21 skrivet: 09 augusti 2007, 17:00:05 »
Jag har inget problem med knäppningar. Vad förlorar jag på att sätta volymtanken på returen?
Det blir lättare att göra om rördragningen då.

Helt OK.
Sätter man den sist så får man inte lika jämn framledningstemp men mindre värmeförluster från tanken då vattnet i den blir lite kallare.

Man får väl färre start och stopp om den ligger på framledningen eftersom man laddar den 6-7 grader varmare än om den satt på returen.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Hjälp med Volymtank
« Svar #22 skrivet: 09 augusti 2007, 22:46:28 »
Samma här. Jag har min VP stående i garaget och värmespill från VP tillsammans med radiator håller uppe temperaturen till ca 12 grader vintertid. Dvs all spill från volymförstorare kommer till nytta.
Min förra VP dockad mot en CTC-Total-panna frÃ¥n 1980 gav mig runt 20 grader i garaget trots att jag egentligen bara var intresserad av frostfritt.  SÃ¥ jag vill ju inte ha allt för mycket spill, som tidigare.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp med Volymtank
« Svar #23 skrivet: 09 augusti 2007, 23:05:49 »
Samma här. Jag har min VP stående i garaget och värmespill från VP tillsammans med radiator håller uppe temperaturen till ca 12 grader vintertid. Dvs all spill från volymförstorare kommer till nytta.
Min förra VP dockad mot en CTC-Total-panna frÃ¥n 1980 gav mig runt 20 grader i garaget trots att jag egentligen bara var intresserad av frostfritt.  SÃ¥ jag vill ju inte ha allt för mycket spill, som tidigare.

Den går väl att tilläggs isolera.
Blev inte den gamla beredaren då rören var 18*2,5 rf.
Blir enklare att tillverka en egen än att bygga om.
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp med Volymtank
« Svar #24 skrivet: 09 augusti 2007, 23:07:49 »
Jag har inget problem med knäppningar. Vad förlorar jag på att sätta volymtanken på returen?
Det blir lättare att göra om rördragningen då.

Helt OK.
Sätter man den sist så får man inte lika jämn framledningstemp men mindre värmeförluster från tanken då vattnet i den blir lite kallare.

Man får väl färre start och stopp om den ligger på framledningen eftersom man laddar den 6-7 grader varmare än om den satt på returen.

Kan väl knappast stämma. Det är fortfarander samma volym så och det borde gå åt lika mycket energi för att nå målet.
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Hjälp med Volymtank
« Svar #25 skrivet: 09 augusti 2007, 23:18:01 »
Den går väl att tilläggs isolera.
Blev inte den gamla beredaren då rören var 18*2,5 rf.
Blir enklare att tillverka en egen än att bygga om.
FörstÃ¥r inte riktigt vad du menar  Sc:,h Sc:,h

Den gamla CTC-pannan är styckad och kastad pÃ¥ tippen för länge sedan.  Hade inget intresse av att behÃ¥lla den som volymtank, dÃ¥ den var ruskigt stor och läckte otroligt mycket med värme.

Dessutom var VV-beredaren fylld med en otroligt äcklig brun sörja (i VV-delen, inte manteln) sÃ¥ man mÃ¥dde smÃ¥tt illa när man tänker pÃ¥ vad man duschat i för vatten.  Men dÃ¥ märktes det ingenting.

I alla fall sÃ¥ letar jag efter nÃ¥gon smidig 100l (ungefär) VV-beredare.  Helst en lite högre/smalare modell än 60*60 lÃ¥dorna.  Metro Therm tror jag har nÃ¥gon sÃ¥dan?  Ingen som har en VV-beredare som inte funkar som skall skrotas (nära Gbg)?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med Volymtank
« Svar #26 skrivet: 10 augusti 2007, 07:57:18 »
Jag har inget problem med knäppningar. Vad förlorar jag på att sätta volymtanken på returen?
Det blir lättare att göra om rördragningen då.

Helt OK.
Sätter man den sist så får man inte lika jämn framledningstemp men mindre värmeförluster från tanken då vattnet i den blir lite kallare.

Man får väl färre start och stopp om den ligger på framledningen eftersom man laddar den 6-7 grader varmare än om den satt på returen.

Kan väl knappast stämma. Det är fortfarander samma volym så och det borde gå åt lika mycket energi för att nå målet.

Det ska inte spela någon roll för antalet start/stopp såvida inte framledningsgivaren (om VP:n har sådan) flyttas fram efter tanken (om tanken sitter först).
« Senast ändrad: 10 augusti 2007, 08:01:39 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med Volymtank
« Svar #27 skrivet: 10 augusti 2007, 08:27:12 »
Jag har inget problem med knäppningar. Vad förlorar jag på att sätta volymtanken på returen?
Det blir lättare att göra om rördragningen då.

Helt OK.
Sätter man den sist så får man inte lika jämn framledningstemp men mindre värmeförluster från tanken då vattnet i den blir lite kallare.

Man får väl färre start och stopp om den ligger på framledningen eftersom man laddar den 6-7 grader varmare än om den satt på returen.

Kan väl knappast stämma. Det är fortfarander samma volym så och det borde gå åt lika mycket energi för att nå målet.

Det ska inte spela någon roll för antalet start/stopp såvida inte framledningsgivaren (om VP:n har sådan) flyttas fram efter tanken (om tanken sitter först).
Hmm..ja det stämmer nog , givaren måste ju flyttas efter tanken i så fall:-[
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp med Volymtank
« Svar #28 skrivet: 10 augusti 2007, 10:09:24 »
Den går väl att tilläggs isolera.
Blev inte den gamla beredaren då rören var 18*2,5 rf.
Blir enklare att tillverka en egen än att bygga om.
FörstÃ¥r inte riktigt vad du menar  Sc:,h Sc:,h

Den gamla CTC-pannan är styckad och kastad pÃ¥ tippen för länge sedan.  Hade inget intresse av att behÃ¥lla den som volymtank, dÃ¥ den var ruskigt stor och läckte otroligt mycket med värme.

Dessutom var VV-beredaren fylld med en otroligt äcklig brun sörja (i VV-delen, inte manteln) sÃ¥ man mÃ¥dde smÃ¥tt illa när man tänker pÃ¥ vad man duschat i för vatten.  Men dÃ¥ märktes det ingenting.

I alla fall sÃ¥ letar jag efter nÃ¥gon smidig 100l (ungefär) VV-beredare.  Helst en lite högre/smalare modell än 60*60 lÃ¥dorna.  Metro Therm tror jag har nÃ¥gon sÃ¥dan?  Ingen som har en VV-beredare som inte funkar som skall skrotas (nära Gbg)?

Jag syftade på om man har en gammal tank typ VV-beredare att man kan dra några varv mineralull runt den.

Den där bruna sörjan är väl en nyttobakterie? Du skall se hur gamla rör ser ut som de plockar upp ur gatan.
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Hjälp med Volymtank
« Svar #29 skrivet: 10 augusti 2007, 10:12:25 »
Den där bruna sörjan är väl en nyttobakterie? Du skall se hur gamla rör ser ut som de plockar upp ur gatan.
Nyttobakterie???  Aha... dÃ¥ mÃ¥r jag genast mycket bättre...  ::) :D
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!