Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BVP och LLVP.  (läst 812 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
BVP och LLVP.
« skrivet: 13 februari 2011, 09:47:29 »
Hej!

Inför nästa vinters prövningar kommer jag att låta installera en LLVP för att "ta spetsen" (börjar vid -5 grader) i stället för BVPs (NIBE 1245-8) elpatron. Nu undrar jag om det finns något temperaturintervall där det dessutom kan vara ekonomiskt fördelaktigare att köra bara LLVP och därmed låta BVP fungera enbart som en VVB (en ganska dyr sådan).
Jag har ett högtemperatursystem med FLT på 38 grader vid +10 grader ute, 48 vid 0, 58 vid -10, 68 vid -20 (hemsnickrad kurva som fungerar perfekt men inte helt uttestad vid -20).
Jag siktar på en Fujitsu ASYB 09LDC på 6,1 kW.

Med vänlig hälsning / Legless aka Gunnar

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: BVP och LLVP.
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2011, 15:08:55 »
Med tanke på att du har ett högtemperatursystem är det väl alltid en fördel att köra LLVP i första hand. Men eftersom den har som lägst effekt när du behöver spets gör det nog inte någon stor skillnad.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!