Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygga badtunna med fristÃ¥ende vattenmantlad kamin  (läst 39492 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cleesieboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga badtunna med fristående vattenmantlad kamin
« Svar #15 skrivet: 12 april 2011, 21:05:18 »
Du måste väl dessutom alltid ha tunnan fylld om den mantlade kaminen ska kunna användas även när man inte ska bada.
171m2 uppvärmd yta i gammalt timmerhus byggt ~1860 (minimalt tilläggsisolerat). Bosch EHP LW 11kW, 233m borrhål (igångkörd september 2010). ~45m3 pool som värms av VP. Har även två kaminer som myseldas med några kubik ved varje år.

Utloggad strom_robert

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Bygga badtunna med fristående vattenmantlad kamin
« Svar #16 skrivet: 12 april 2011, 21:11:46 »
Hade tänkt att tömma mantlingen genom den lägre anslutningen och ta bort slangarna sen elda utan vatten.

Utloggad cleesieboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga badtunna med fristående vattenmantlad kamin
« Svar #17 skrivet: 12 april 2011, 21:21:37 »
Hade tänkt att tömma mantlingen genom den lägre anslutningen och ta bort slangarna sen elda utan vatten.


Låter spontant som en väldigt omständig lösning, men är du på det klara på att det är så du vill ha det borde det ju funka. Kanske bara är jag som är överdrivet bekväm av mig :)
Jag ser bara framför mig allt jobb det innebär med tömning av tunna och kamin, risk för frysningar i systemet om man glömmer tömma det osv. Jag skulle personligen ha en kamin i/utanför tunnan och en i uterummet så slipper man en massa strul känns det som. Eller varför inte ett utespa i uterummet :)
171m2 uppvärmd yta i gammalt timmerhus byggt ~1860 (minimalt tilläggsisolerat). Bosch EHP LW 11kW, 233m borrhål (igångkörd september 2010). ~45m3 pool som värms av VP. Har även två kaminer som myseldas med några kubik ved varje år.

Utloggad strom_robert

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Bygga badtunna med fristående vattenmantlad kamin
« Svar #18 skrivet: 12 april 2011, 21:32:21 »
Håller med dig om att det inte är världens enklaste lösning, men vill helst lösa det på detta sättet (roligt och krångligt ;)) Är bara sugen att veta om pump och placering på grejerna kommer att funka.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Bygga badtunna med fristående vattenmantlad kamin
« Svar #19 skrivet: 12 april 2011, 21:40:32 »
Av erfarenhet, så blir det ca 2-3 bad/år med denna lösning om du är svenssonlat..! Badtunna som skall användas skall vara Eluppvärmd och bara lyfta locket och hoppa i..annars för lång tid med att fylla och elda så det tar en hel kväll..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad strom_robert

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Bygga badtunna med fristående vattenmantlad kamin
« Svar #20 skrivet: 13 april 2011, 06:57:58 »
Hur mycket kostar det egentligen att ha ett utebad uppvärmt året runt med el. Har faktiskt funderat på det längre fram. Givetvis beror det på isolering, volym och så vidare. Men mellan tummen och pekfingret?
« Senast ändrad: 13 april 2011, 07:25:59 av strom_robert »

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Bygga badtunna med fristående vattenmantlad kamin
« Svar #21 skrivet: 13 april 2011, 07:56:43 »
Har en vän som har ett sådant, men han har ingen koll, och säger att förbrukningen är låg, verkar ändå vara välisolerat, tjockt lock, och snön ligger kvar på locket när det snöat ganska länge.

Ni som kan räkna, hur mycket energi krävs att hålla 38gr i pool på 1500liter under vintern, med kanske en medeltemp på -5 gr, isoleringsklass, ingen aning..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bygga badtunna med fristående vattenmantlad kamin
« Svar #22 skrivet: 13 april 2011, 16:45:13 »
Gissar på dyrt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad strom_robert

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Bygga badtunna med fristående vattenmantlad kamin
« Svar #23 skrivet: 13 april 2011, 18:09:56 »
Nog fan är det reklam överllt för så kallade utespa. Även ol dem är riktigt bra isolerade så kan dom inte vara helt gratis att driva. Får bli vedeldad lösning med pump till att börja med :)
« Senast ändrad: 13 april 2011, 18:11:39 av strom_robert »

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Bygga badtunna med fristående vattenmantlad kamin
« Svar #24 skrivet: 13 april 2011, 20:51:48 »
 Jag har en rostfri mjölktank ca.1400l. som badtunna, Ã¥ en gammal ctc vedpanna bredvid som uppvärmningskälla, mellan dessa har jag ett sandfilter. Detta drivs med en gammal cirkulationspump pÃ¥ en 80-90w. Allt som allt har jag nog 1500l. totalt.PÃ¥ sommaren lägger jag i ytterst lite klor, byter vatten, spolar Ã¥ rengör var tredje vecka (verkar klara sig sÃ¥ länge utan att det luktar i.o.f.s. har man nÃ¥gon pilsner innanför huden, när man plumsar i), pÃ¥ vintern tömmer jag efter varje bad( det blir inte mÃ¥nga bad under den kalla säsongen).Elda upp Ã¥ värma upp vattnet sommartid till 35-40gr. tar 3-4 timmar (tar en jäkla tid att värma filtret), pÃ¥ vintern tar det nästan en hel dag. Jag skulle inte ha en kamin inne i ett uterum, det blir varmt, även om det är ett uterum som du kan ventilera, pÃ¥ vintertid kan det vara o.k., men inte pÃ¥ sommaren.
 Novisen

Utloggad strom_robert

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Bygga badtunna med fristående vattenmantlad kamin
« Svar #25 skrivet: 13 april 2011, 21:04:12 »
Jag har också fått tag på en gammal mjölktunna som ska modifieras lite innan installation. Vilken nivå tar du ur vattnet på samt vilken nivå leder tillbaka det på. Vilken dimension har du på dina ledningar och hur funkar din cirkulationspump?

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Bygga badtunna med fristående vattenmantlad kamin
« Svar #26 skrivet: 14 april 2011, 18:34:43 »
Jag har också fått tag på en gammal mjölktunna som ska modifieras lite innan installation. Vilken nivå tar du ur vattnet på samt vilken nivå leder tillbaka det på. Vilken dimension har du på dina ledningar och hur funkar din cirkulationspump?
Ut i botten i tunnan, genom pumpen, in i pannan, in sandfilter i toppen, in i tanken ca 30 cm. från botten. De`är rackarn va varmvatten stiger, de är kallt i botten på tunnan, så man måste röra om innan man plumsar i.
 Novisen

Utloggad strom_robert

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Bygga badtunna med fristående vattenmantlad kamin
« Svar #27 skrivet: 14 april 2011, 20:21:24 »
Nått sånt hade jag också tänkt, hur grova ledningar har du?

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Bygga badtunna med fristående vattenmantlad kamin
« Svar #28 skrivet: 15 april 2011, 20:12:58 »
Nått sånt hade jag också tänkt, hur grova ledningar har du?
Jag var tvungen att gå ut å mäta, de ä 22m.m., de var det jag fick tag på hos skrotnicken. Förbereder årets första vårfest, för gatans inneboende, imorgon afton, grill med tillbehör, å naturligtvis bad, som får ske i omgångar, max. 6 i åt gången. Får nog byta vatten efter kalaset, brukar finnas både det ena å det andra i efter ett sådan fest. Trevlig helg!
 Novisen

Utloggad strom_robert

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Bygga badtunna med fristående vattenmantlad kamin
« Svar #29 skrivet: 16 april 2011, 18:05:14 »
Låter harligt med ett grill/poolparty. Hade tänkt att köra på 1“ slang så det blir nog bra. Tack för hjalpen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!