Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad är det som händer med min Greenline C7? (Larm: Pressostat hög)  (läst 10190 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Sedan 2002 har min värmepump gått i stort sett bra. Om jag inte missminner mig har den bara löst ut några få gånger på Pressostat hög. Då har jag bara återställt felet.

Men så för några månader sedan började den lösa ut på Pressostat hög oftare och oftare. Mot slutet många gånger per dag.

Först trodde jag att det var en trög växelventil men ett byte hjälpte bara marginellt.
Sedan upptäckte jag att problemen blev mindre om jag ökade "farten" på den interna cirkulationspumpen från 46 till 65 watt (=max). Sedan bytte jag pump och körde på 78 watt och det blev ytterligare bättre. På 99 watt verkade den inte lösa ut alls (med P2.3 på 45 grader).
Luft i systemet tror jag inte heller att jag har. Det går ju bara att lufta det "interna" flödet i varmvattentanken.

Jag upptäckte att när den löste ut var det alltid alldeles innan varmvattenproduktionen var klar.
Varmvattentemperaturen var inställd på 45 grader (P2.3) och den löste ut på Pressostat hög när Värmebärare ut (GT8) låg någonstans mellan 59,5-60,5 grader.

När jag sänkte P2.3 till 43 grader går GT8 upp till runt 58,5 grader innan varmvattenproduktionen är klar. Och nu har pumpen gått i 2 dygn utan problem (med den interna cirk.pumpen på 59 watt= lägsta flödet med nuvarande cirk.pump)

Varför löste pumpen ut oftare och oftare trots samma inställningar (tex P2.3=45 grader) och kan jag förvänta mig att försämringen fortsätter så att den kommer att börja lösa ut även med nuvarande inställningar (P2.3=43 grader)??
Skall pumpen lösa ut vid en temperatur på GT8 runt 60 grader?

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det är ju ingen HT-maskin du har så ca 60 ºC på T8 är nog max vad den ger innan högtryckspressostaten löser.
Jag skulle nog tippa att din tempgivare till varmvattnet visar galet, antingen har den lossnat och ligger inte an eller så visar den bara fel.

Interna cirkpumpen bör ställas in så att tempdiff T8-T9 är ca 7-8 ºC då kompressorn går.
« Senast ändrad: 16 november 2010, 16:21:54 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
60 grader i slutet av en varmvattenberedning är högt när börvärdet är 45 grader. Håller med Carl, undrar om det inte också kan vara så att de åldras.

En frÃ¥ga, har varmvattenberedaren luftats nyligen? Det kan ocksÃ¥ vara en massa luft i den. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Skall försöka kolla med en annan termometer vad tempen i VV-beredaren är. Helst skulle jag vilja mäta på samma ställe som original givare sitter fast riktigt vart det är vet jag inte då sladden försvinner in under isoleringen och det känns "tjockt" på en ganska lång sträcka under isoleringen (där givaren skulle kunna sitta).
Skall också kolla diffen T8-T9.

Roland:
Vad menar du med "de åldras"? Tempgivarna?

Funderar på att köpa en temperaturlogger inför kommande felsökningsaktiviteter (tex från http://www.varmepumpsforum.com/vplogger.html)

Synpunkter på nyttan av en sådan logger, på antal givare och deras placering mottages tacksamt.
Själv funderar jag på följande placeringar:
- utomhus bredvid IVT-givaren
- inomhus bredvid IVT-givaren)
- till elementen
- från elementen
- värmebärare in (samma temp som från elementen utom vid VV-drift)
- värmebärare ut före elpatronen
- värmebärare ut efter elpatronen och före växelventilen (samma temp som till elementen utom vid VV-drift)
- köldbärare in
- köldbärare ut
- VV-beredare
- kompressor (=GT6 kallas av IVT för kompressorns arbetstemperatur men det måste vara fel. Rätt borde vara köldmediets temperatur efter kompressorn)

Det blev många givare! Kanske överambitiöst? Någon onödig givare?

Per L   
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Roland:
Vad menar du med "de åldras"? Tempgivarna?

Ja, givarna, men det är bara vad jag misstänker. Det blir numer inte samma differens vid rundpumpning av köldbäraren som det var när pumpen var ny.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Till element  och  frÃ¥n element  lÃ¥ter som överkurs.
Jag själv har till element och ser det som onödigt, det blir som du själv skriver: samma som värmebärare ut/in.
Och dessutom värmebärare retur är också samma som värmebärare in.
Det skiljer någon tiondels grad förmodligen pga att dom ligger utanför pumpen men figuren ser lika ut.
Utomhusgivaren måste du nästan limma eller något annat sätt sätta i hopp med originalet, annars kommer den
inte att visa  lika som original, den är sÃ¥ känsligt.
Annars är det bra att ha givarna där som originalet, att kontrollera dom och ser när dom börjar baja ut.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Per Lu, köp du en logger, underlättar massor när det gäller att se driftförhÃ¥llandena, lÃ¥ngsamma förändringar i driften, sÃ¥som tempgivare som kan drifta iväg. Det gÃ¥r inte att jämföra med att stÃ¥ och titta pÃ¥ tempgivare i timtal och sedan säga hur anläggningen gÃ¥r, jämfört med att kolla pÃ¥ kurvor och trender. DÃ¥ undgÃ¥r dig ingenting längre. Har själv en stor nytta av loggern när jag hÃ¥ller pÃ¥ att trimma in min relativt nyinstallerade  bergvärmepump. Har 25 tempgivare som jag loggar i huset. En nackdel finns ju iofsig, man kan bli "beroende". Kollar pÃ¥ kurvor och trender även i mitt jobb för att kunna optimera driften sÃ¥ bra som möjligt. Vore omöjligt att optimera driften genom att springa runt och titta pÃ¥ temp och tryckgivare.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Nu har jag kollat temperatyrsifferensen mellan köldbärare in och ut (GT10-GT11) och värmebärare in och ut (GT8-GT9) vid elementvärmeproduktion.

Temperaturdiffen för köldbäraren är efter 20-30 min kompressordrift ca 1,5-1,8 grader. Detta är väl inte så tokigt vad jag har läst!? Köldbärarpumpen står på lägsta hastigheten. Temperaturerna är korrigerade för givarnas felvisning genom att ha handkört köldbärarpumpen i 30 min och kollat vad respektive givare då visade (8,9 resp 5,5 grader).
Som kuriosa kan nämnas att temp.givarna dessutom är felanslutna. In-givaren (GT10-givaren) sitter på GT11 och tvärs om.

Värmebärarpumparna (i värmepumpen och i elementkretsen) är på prov bytta från original (30-65 watt) till pumpar med högre kapacitet (60-120 watt). Även här är temperaturdiffen korrigerad för givarnas felvisning.

Temperaturdiffen för värmebäraren är vid 60 watt (på båda pumparna) ca 16 grader
Temperaturdiffen för värmebäraren är vid 90 watt (på båda pumparna) ca 13-13,5 grader
Temperaturdiffen för värmebäraren är vid 120 watt (på båda pumparna) ca 11 grader

Jag har inte mätt diffen med original pumpar och ursprunglig pumpinställning (46 watt) men en gissning är att diffen i så fall hade hamnat på kanske runt 17 grader.

Och målet är enligt ovan 7-8 grader.
Då undrar jag vad det betyder att ha en så mycket större differens som jag har?

Per L
 
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Nått stryper flödet.
Jag vet inte om det sitter nån ventil inne i VP:n på värmebärarledningen?
Annars kanske växelventilen inte är i ändläget?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Eller kan det vara partikelfiltret som bromsar  rengjort??

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Eller kan det vara partikelfiltret som bromsar  rengjort??

Filtret ska ju inte sitta inne i VP:n, det sitter normalt före VP:n pÃ¥ returen sÃ¥ det ska normalt inte hindra flödet genom en VP med bypass. Men det kan ju monterats dit pÃ¥ fel sida bypassen?  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om jag inte missat nåt så har du inte skrivit om du har radiatortermostaterna inställda så att de kan strypa flödet.
Om du har det skall du omedelbart öppna alla temostater fullt, först då säkerställer du maximalt flöde i systemet.

Blir det för varmt inne skall du sänka kurvan, inte vrida in termostaterna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Filtrena sitter där dom skall på både varma och kalla sidan och är rena!
Alla termostater är helt öppna och termostatventilerna har till synes inte fastnat i stängt läge.
Växelventilen går alltid till sina ytterlägen och någon intern "extrastrypning" i värmepumpen kan jag inte hitta

Leverantörens inställning av kurvan verkar vara "perfekt" då jag sedan 2002 aldrig behövt ändra den.
Den enda justering av temperaturen jag gör är att ändra rumstemperaturen någon grad upp eller ner beroende på vilket humör jag är på. Jag har en inomhusgivare med "påverkan" 100%.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Då tror jag mer på att någon av givarna för fram/retur visar fel, har du provat mäta tempen med IR-termometer?
Problemet med utlöst Hp-pressostat beror nästan säkert på att värmepumpen gör varmare tappvarmvatten än den mäktar med utan att lösa ut.

Ett annat fel skulle kunna vara (om du har ett hus i flera plan) att du inte har tillräckligt högt tryck i VB-kretsen (kan vara en defekt tryckgivare på exp-kärlet) och därför har luft i systemet, och får en stor tryckhöjd som cirkpumpen måste arbeta mot, det kan ge lågt flöde och högt deltaT, samt stor luftinblandning vid tappvarmvttenvärmning vilket försämrar värmeöverföringen i vvb.
« Senast ändrad: 18 november 2010, 09:27:06 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Temperaturdiffen för köldbäraren är efter 20-30 min kompressordrift ca 1,5-1,8 grader. Detta är väl inte så tokigt vad jag har läst!? Köldbärarpumpen står på lägsta hastigheten. Temperaturerna är korrigerade för givarnas felvisning genom att ha handkört köldbärarpumpen i 30 min och kollat vad respektive givare då visade (8,9 resp 5,5 grader).
 

Lite för lågt värde för att vara rimligt. Köldbärarpumpen skall inte kunna orka med att nå så låg differens. Temperaturerna är i sig konstiga, även 5,5 grader verkar väl högt så här års. Var ligger huset och hur ungefär hur stor del av dygnet har pumpen gått på sistone?

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!