Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft-luft eller bergvärme????  (läst 3534 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt

  • Gäst
Bernt
Luft-luft eller bergvärme????
« skrivet: 01 juni 2004, 22:50:51 »
 ???
Hej allihopa! nu har jag följt diskussionerna här och blir bÃ¥de sugen pÃ¥ att installera min egen värmepump samt konfunderad. Hur jag än räknar  (om jag inte räknar pÃ¥ jättelÃ¥ng avräkningstid) sÃ¥ hamnar jag pÃ¥ att en luftvärmepump (20000 installerat och klart)  ger bäst ekonomisk vinning samt ett kanske bättre inomhus klimat (filter och joner och häftiga fjärrkontroller.....).  Men nu är det sÃ¥ att jag vill montera min bergvärmepump men jag mÃ¥ste övertyga mig själv att det är det bästa alternativet och inte bara för skojsskull.
Kan någon här hjälpa mig med argumenten?
bakgrund: 40tals kåk som drar 24MWh värme +vatten.
elpanna samt vvberedare 21Ã¥r.
bor i sthlm

PS det är mesigt med luft-luft, manligt med bergborrare och spritvatten.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Luft-luft eller bergvärme????
« Svar #1 skrivet: 02 juni 2004, 08:48:38 »
Det är inte så enkelt med att räkna på vad som är bäst
luft eller berg. En sak att tänka på är att INTE fördela din förbrukning jämt över året! Vad menar jag med det ?

Jo, det är lätt att ta inbesparade Kwh * "elpriset" och se besparingen även om kanske 60% av förbrukningen ligger på 4-5 månader/år. Kan &så säga att om du fått en kalkyl på besparing så har du inte det problemet.

Om man inte tänker till kan det vara lätt att tänka sig en för hög besparing på en luftvärmepump. tillverkaren säger att den ger 2.5 kwh /instoppade Kwh, men att glämma bort att det är stopp vid kanske -10 till -12 grader.

Mao får du för stor besparing.

Annat man kan tänka sig att om elpriset går upp med tiden (vilket det troligtvis gör), testa att räkna på ett högre el pris .....

Lek lite med siffrorna (inom rimlighetensgrad)

Ps jag har lite svårt för dessa små luft/luft pumpar, det kanske beror på det dåliga rykten jag har hört om dom

CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

admin

  • Gäst
admin
Re:Luft-luft eller bergvärme????
« Svar #2 skrivet: 02 juni 2004, 21:48:11 »
Med en luft/luft får du ingen besparing vad gäller varmvatten. Du får ej heller full besparing vad gäller värmen till huset då du säkert har rum där luftväxlingen inte räcker till för att värmen från den enda värmekällan skall kunna spridas jämnt.

När det dessutom blir riktigt kallt så lägger den av helt!

Lägg dessutom till att de i princip under hela eldningssäsongen har lägre verkningsgrad än en bergvärmepump så blir kalkylen inte så bra, man kan inte räkna med en COP på 3.0 på en luft/luft. Kolla verkningsgraden vid t.ex. -5 och -10 grader så ser du att de ligger betydligt lägre.

Jag kan dock hålla med dig om att det rent ekonomiskt med nuvarande elpris och en 10 års kalkyl är i princip omöjligt att räkna hem en bergvärmeinstallation i jämförelse med en luft/luft värmepump.

Den långsiktiga logiska fördelen med en bergvärmepump gör dock att det kanns vettigare med bergvärme.

Det bästa vore om du kunde förlägga ytjordvärme, då ökar chanserna att det skall kunna göras till en rimligare kostnad. Der finns även ofta större möjlighet att hitta någon som gräver "billigt", jämfört med en borrare som borrar billigt.

I små hus med låg förbrukning och avsaknad av vattenburen värme så är många gånger luft/luftvärmepumpen svårslagen.

Vad som övertygade mig om att investera i ytjordvärme trots att jag var tvungen att konvertera var att jag räknade hem det så tillvida att besparingen varje månad blev större än lånekostnaden... Jag hade säker kunnat göra en "enklare" investering som hade gett en större besparing på kort sikt.

Bernt

  • Gäst
Bernt
Re:Luft-luft eller bergvärme????
« Svar #3 skrivet: 03 juni 2004, 11:29:01 »
 :)
Tack för svaren!

Jag känner att jag fått den puff jag behövde för att driva mitt projekt i hamn (bergvärme).
 Däremot sÃ¥ tror jag att ur ekonomisk synvinkel sÃ¥ är fortfarande luft-luft bäst kompletterat med pellets i befintlig panna dÃ¥ en för lÃ¥ng (> 7-8Ã¥r) avskrivning innebär att man tar en risk med mycket pengar där mycket kan gÃ¥ fel och förutsättningar kan komma att ändras men ekonomi är ju inte allt....


Nu skall jag bara fix ett hål och en pump.
(finns det någon bra minimum lista med material som behövs för installation som någon satt ihop?)



Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Luft-luft eller bergvärme????
« Svar #4 skrivet: 03 juni 2004, 12:12:30 »
Ja, det mesta man gör är det en risk med dÃ¥ vÃ¥r kära stat  kommer pÃ¥ att skatte intäkterna minskar pÃ¥ olja, el osv, DÃ¥ kan det bli skatt pÃ¥ pellets VP'n (finns nu dÃ¥ det höjer taxeringsvärdet)

Skillnaden VP'n vs pellets är normalt  vÃ¥ra andra hälfter. Även om VI (som fÃ¥r hÃ¥lla i den "skitiga" biten) gärna tar lite mer jobb som sotning, pÃ¥ fyllning sÃ¥ gillar dom bekvämligheten med en VP.

Det viktiga är oftast att MÅNADS kostnaden sjunker...

Vad du behöver... Läs lite i forumet

1.) en borrare som fixar hål & kolletorslang (gärna som även drar in till pannrummet.
2) en VP (du kan skanske be tillverkaren om dimentionerings hjälp med hålet om du gör det på ett smidigt sätt, eller begära in offerter :) )
3)  nytt truckkärl, cirk pmp RÖR, lite ventiler, ev ett element i pannrummet.

4a) den enkla vägen begär in offerter, och låt ngn annan göra jobbet .)

4b) Den fula vägen :) gör punkt 4 a snacka lite med dom som kommer dit på ett lätt nyfiket sätt.... (information vad du behöver) OCH gör jobbet själv. (i fall dom är för giriga vill jag tillägga)

5 ) Glöm att jag skrev 4b) vill inte ha några hårt kämpande rörfirmor efter mig. (köpet hela mitt paket)


 
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

admin

  • Gäst
admin
Re:Luft-luft eller bergvärme????
« Svar #5 skrivet: 03 juni 2004, 22:53:13 »
Citera
Nu skall jag bara fix ett hål och en pump.
(finns det någon bra minimum lista med material som behövs för installation som någon satt ihop?)

Köp pumpen billigt, typ värmepump.biz.
förhandla med ett antal borrare, varför inte någon som ligger en bit utanför storstan?. hör dig för med vänner och bekanta, kanske har de tips som kan leda dig till en billig borrare.

Försök hitta någon i din bekantskapskrets som redan installerat bergvärme och kolla in hans anläggning. Utifrån det kan du göra din egen materialspec.

Rinkaby rör har billigt material, de har även om jag inte minns fel 3 månaders returrätt på överblivet material, så du kan köpa på dig så du klarar dig...

Sen har du ju detta ovärderliga forum  ;) att vända dig till om du skulle stöta pÃ¥ patrull. du kan räkna med oss!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!