Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp en nybörjare justera in sin pump  (läst 13204 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bollman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp en nybörjare justera in sin pump
« skrivet: 11 mars 2012, 19:05:58 »
Jag har ett rejält (210kvm byggyta, 160kvm nere och 30kvm uppe (stor del av övervåningen outnyttjad, ligger massor av isolering där) gammalt hus (enligt uppgift från 1825) i tegel med lagom dragiga fönster ;)
Hela härligheten värms upp av en IVT Optima 1700 med en VB502 slingtank (gissar jag att det är, varmvatten är det i den iaf) men utan ack tank.
Vi tycker det är lite svårt att få upp värmen i huset, vi körde ett tag med maxade värden på värmekurvan (20-75 och sen uppdraget under +10 så mycket det gick) och vi fick inte mer än 20 grader inomhus.
Jag har nu insett att pumpen är nog minst sagt dåligt injusterad och jag fruktar också att elementen är lagom bra på sina ställen. Det är många radiatorer med koppel men en del enkelrör som ser ut att vara riktigt gamla (troligen kvar för att de är så fiiiiina).
Jag har provat mig fram lite med cirkulationspumparna och bäst tycker jag att värdena blir om jag kör båda på max, men de är ju inte direkt snåla de heller (var väl nästan 100W i läge 3) och det känns som att de ändå inte räcker till.

Med båda pumparna på max så ser värden ut så här under värmedrift:
T1 38,3
T2 7,4 (japp det är varmt här i skåne nu ikväll)
T3 56,1
T6 62,2
T8 38,8
T9 30,7
T10 30,8
T11 3,2
T12 7,1

Kör jag radiatorpumpen på 3 och laddpumpen på 2 så blir det:
38,9
7,4
56,1
64,4
40,9
29,9
30,4
1,9
7,1

Med båda pumparna i läge 2 (som de var när vi flyttade in)
40,2
7,4
56,1
65,2
41,7
31,7
31,6
2,6
7,1

Jag tycker läge 3 på båda verkar rimligast, men jag tycker också att bypassen till värmen är mer lik framledningen än returen i temp, men det borde väl vara tvärtom?

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Hjälp en nybörjare justera in sin pump
« Svar #1 skrivet: 11 mars 2012, 19:43:56 »
Hur länge gick pumpen efter att du ändrat hastighet på cirkulationspumparna?
Jag undrar eftersom det nästan inte är någon skillnad
Det är bra om VP får arbeta minst 10minuter efter man gjort ändringar

Sen brukar man vanligtvis låta radiatorpumpen gå fortare än laddpumpen så att köra radiator på läge 3 och laddpump på läge 2 brukar vara en bra strategi som ger hyfsade tempdiffar.
Detta för att inte Värmepumpen skall suga tillbaka varmt vatten från huset och stanna tidigt pga för hög returtemp.

Om jag tar dina tempar med båda cp i läge 3 så ser det bra ut
Diffen T8 (från VP) mot T1 (Framlednings temp) med låga 0,6° så du förlorar i stort sett inget mellan pump och framledning
Diffen T1(Framlednings temp) mot T9 (Vatten till VP) med ganska höga och bra 7,6°C vilket är den temparatur som avges av radiatorerna.

Den tank du har är en Arbetstank/acktank på 500liter med 2 varmvattenslingor
Antar att T1 sitter i tanken? eller sitter den på rören ut till radiator?

Do säger att du bor i ett gammalt hus, vad har du för radiatorer?
sektionsradiator eller panelradiator?
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad bollman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp en nybörjare justera in sin pump
« Svar #2 skrivet: 11 mars 2012, 20:49:04 »
Tyvärr gick den kanske inte mer än 5 minuter mellan avläsningarna, men jag har ju haft den i dessa olika lägen under lång tid och upplevt samma temperaturskillnader.

Det var ju intressant att det var en ackumulatortank, dokumentationen var ju lite bristfällig och de tidigare ägarna inte så kunniga.

T1 sitter på tillopp till radiatorerna, precis innan cp för radiatorer. Diffen blir inte sådär bra (runt 8 grader) om jag ändrar laddpumpen, då blir den väldigt hög rätt snabbt.

Men, om det nu är en acktank, varför sitter det en växelventil som väljer att köra antingen mot radiatorerna eller mot tanken? Därför trodde jag inte det var någon acktank. Är inte själva tanken med tanken (fniss) att den skulle utnyttjas även för radiatorerna? Men då kanske man måste ha någon form av blandventil för att det skall inte bli så hög framledning?

Radiatorerna i huset är panelradiatorer till största del, några av dem dubbla, men det finns 3st sektionsradiatorer som ser ut att vara rejält ålderstigna, 2 små i var sin liten hall och ett stort i sovrummet. De flesta radiatorer har koppel, men tyvärr inte alla. Om jag minns rätt är det sektionsradiatorerna som inte har.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Hjälp en nybörjare justera in sin pump
« Svar #3 skrivet: 11 mars 2012, 21:49:41 »
Ivt kallar den för acktank men när man läser i deras brochyrer sÃ¥ vet jag inte vad jag skall säga  Sc:,h

Här är två dokument som beskriver tanken lite mer
http://doc.ivt.se/download.asp?fn=VVB_Acktank.pdf
http://doc.ivt.se/download.asp?pt=se&fn=Pr_bl_ack-tank-500-504.pdf

Den har alldeles för få anslutningar för att vara en bra acktank.
Var sitter elpatronen som skall stötta radiatorvärmen? (är det en patron som sitter efter cirkulationspumpen?)

Om du får ut mest värme med cirkulationspumparna på 3 så skall du ha de läget
Vad jag kan se så jobbar din värmepump med väldigt bra förutsättningar temperaturmässigt sett.
Jag tror att ett av dina bekymmer är radiatorerna som inte avger tillräckligt med värme eller att något/några är ostrypta samt en del som är för hårt strypta.
Panelradiatorer är urusla att ha till värmepump med dålig värmeavgivning (själv byter jag till nya med dubbelpanel och konvektorplåtar)

Andra bekymmer är som du redan nämt tex. dragiga fönster eller isolering
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad bollman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp en nybörjare justera in sin pump
« Svar #4 skrivet: 12 mars 2012, 07:18:05 »
Aha, okej, ja, då var ju den ackumulerade delen radiatorvatten inte så stor då.

Elpatronen är en "låda" som på returen från värmepumpen som jag tycker det ser ut.

Ja, radiatorerna är kanske inte i toppklass. Vi har 14 radiatorer. Av dessa är 8st dubbelpanel med konvektorplåtar, 3st enkelpanel och 3st sektionsradiatorer. Dessutom är det i köket en stor Delchi-mojäng, som är som ett stort fläkt-konvektorelement då det inte finns andra element i köket. I ena badrummet är det dessutom någon form av golvvärme.
Jag är lite rädd att problemet är ju strypningarna. Vad jag har märkt är att när värmepumpen stannar på, låt säga en T1 på 40 grader så sjunker T1 väldigt fort ner till kanske 32 grader och sen går det långsammare ner till ganska låga temperaturer innan pumpen går igång igen, typiskt ligger då T1 kanske 2 grader under värdet "väremdrift start" men jag gissar att det beror på att det finns en tidsgräns innan pumpen startar igen.
Just denna snabba återgång av T1 tolkar jag som att det är "kortslutning" någonstans så att returen ökar fortare än vad den borde vilket då gör att pumpen slår av för tidigt och vi måste ha väldigt mycket högre T1 än vad som egentligen borde.

Låter det som en vettig slutledning? När det nu framkommer att det finns någon form av acktank så borde ju T1 sjunka ännu långsammare, framförallt med cp på max, liksom?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp en nybörjare justera in sin pump
« Svar #5 skrivet: 12 mars 2012, 09:54:58 »
Elpatronen är en "låda" som på returen från värmepumpen som jag tycker det ser ut.

'Returen från'. Är det det varma vattnet från VP'n, eller det kallare vattnet till VP'n? ? Elpatronen skall ju värma vattnet till radiatorerna, inte vattnet till värmepumpen. Annars kommer värmepumpen att stanna pga hög retur så fort elpatronen går igång...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad bollman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp en nybörjare justera in sin pump
« Svar #6 skrivet: 12 mars 2012, 12:45:28 »
Ja, nä, på returen. Alltså, laddpumpen skjuter ut till pumpen, på returen från pumpen sitter elpatronen, innan det går till vatten eller radiatorer.
Men jag tycker det är lite märkligt, för växelventilen sitter ju på returen, alltså, pumpen får sitt vatten från antingen radiatorerna eller acktank/vv. Jag blir inte riktigt klok på hur den sen kan välja åt vilket håll det skall flöda på andra sidan. Det ser ut att gå till ett T och på ena hållet tillopp radiatorer och andra hållet vv-beredare. Så, det måste helt enkelt vara så att när pumpen gör varmvatten så är det på grund av att växelventilen tar vattnet som skall ut till pumpen från vv-beredaren som gör att returen från värmepumpen går till beredaren istället för till radiatorerna. Men eftersom cp till radiatorerna trots allt måste suga lite åt sitt håll och det är ju bara laddpumpen som matar mot vv-beredaren så... tja...
Jag kom på att de tidigare ägarna sa att de haft cirkulerande varmvatten innan men att det blev för dyrt, det finns en pluggad slang in till huset (pumpen med tank och kontrollpanel står i ett uthus). Inte för att det skall ha någon större betydelse, men det kanske påverkade valen av ingående detaljer till systemet om man ursprungligen designade det för cirkulerande vv.

Utloggad bollman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp en nybörjare justera in sin pump
« Svar #7 skrivet: 12 mars 2012, 12:49:11 »
En halvrelaterad fråga är ju om det skulle kunna vara så att det är lite tjockt i filtret på det som går ut till pumpen. Som jag förstått av det jag läst så finns det något vattenfilter på väg ut till pumpen, och jag har ju ingen aning om när det rengjordes sist. Borde det inte kunna vara så att jag får köra laddpumpen på max för att det tar emot? Var brukar det här filtret sitta och hur gör man?

Slutligen; en annan sak som kan påverka är att vi har vatten hårt som sten från egen brunn och det är ju detta vatten som cirkulerar i elementen. Detta borde kanske kunna orsaka pannsten i radiatorerna?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp en nybörjare justera in sin pump
« Svar #8 skrivet: 12 mars 2012, 13:22:55 »
Ja, nä, på returen. Alltså, laddpumpen skjuter ut till pumpen, på returen från pumpen sitter elpatronen, innan det går till vatten eller radiatorer.

Ok. Man brukar benämna ledningen som gÃ¥r ut till pumpen som retur för att inte skapa för mycket förvirring  ::)

Sen är det som du säger så att om växelventilen slår om till varmvattenvärmning så kommer ju det varma vattnet från VP'n att gå till varmvattenberedaren eftersom radiatorslingan så att säga blir en återvändsgränd.
Sen borde det sitta en by-pass på radiatorslingan efter växelventilen så att det fortfarande kan cirkulera vatten där när växelventilen ställer om till varmvattenproduktion.

Om jag har förstått allt rätt så används bara tanken för varmvattenberedning. Vid husvärme så kopplas VP'n direkt på radiatorerna. Därför är det inte konstigt att framledningstempen varierar ganska snabbt.

En annan sak: Ett pluggat avstick på varmvattenledningen är en utmärkt grogrund för bakterier och bör tas bort. En tumregel är att 'döda' avstick inte skall vara längre än halva diametern på röret. Är avsicket, t ex, 18mm i diameter så skall det inte vara längre än 9 mm...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad bollman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp en nybörjare justera in sin pump
« Svar #9 skrivet: 12 mars 2012, 14:00:41 »
Förvirring finns det gott om här ;)

Alltså, jag kan ju vara lite ute på velocipeden här, men är inte själva tanken med dessa system att när pumpen går så värmer den radiatorslingan till ett värde betydligt över bör-värdet och när den sen slår av så skall det ta lite tid att komma ner till det startvärdet som ligger under bör-värdet och därmed startar pumpen igen?
Som det är nu så är det tidsbegränsningen som sätter tiden för när pumpen startar igen, inte startvärdet, för T1 är betydligt under startvärdet i REGOn innan pumpen går igång igen.

Japp, alltså, jag tror man byggt om hela skiten. I kulverten in till huset igen så ligger det en extra slang som inte används och den är exakt lika tjock som den varmvattenslang som faktiskt används. Jag har för mig att motsvarande "plugg" sitter där rören kommer in till huset.

En bypass finns, spännande nog med en kulventil på. Jag har provat att laborera lite med den, jag är rädd att den är kanske lite för stor så pumpen drar in varmt vatten den vägen. Den känns alltid betydligt varmare än returen så det borde innebära att det flödar "fel håll" genom returen vid värmedrift. Så fort man joddlar med spaken ;) så blir ju cp till radiatorerna lite gnällig, om det inte är under värmedrift. Jag märker att om jag stänger by-passen vid värmedrift så sjunker returtempen rejält. Dock har jag förstått att det är tänkt så, att det skall vara lite överledning där, eller?

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Hjälp en nybörjare justera in sin pump
« Svar #10 skrivet: 12 mars 2012, 14:05:52 »
En halvrelaterad fråga är ju om det skulle kunna vara så att det är lite tjockt i filtret på det som går ut till pumpen. Som jag förstått av det jag läst så finns det något vattenfilter på väg ut till pumpen, och jag har ju ingen aning om när det rengjordes sist.

Brukar var en sk. filterball och det finns en instruktion hur man rengör en sådan
http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_Filterventiler.pdf

Slutligen; en annan sak som kan påverka är att vi har vatten hårt som sten från egen brunn och det är ju detta vatten som cirkulerar i elementen. Detta borde kanske kunna orsaka pannsten i radiatorerna?

Nej pannsten brukar man få där det är som varmast och då vanligtvis på elpatroner för värme och varmvatten.
men denna pannsten kan släppa och följa med runt i systemet och ibland orsaka div. fel som täta silar eller kanske möjligtvis dåligt fungerande termostater/ventiler.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad bollman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp en nybörjare justera in sin pump
« Svar #11 skrivet: 12 mars 2012, 14:31:53 »
Okej, så ser den alltså ut. Såg ju rätt enkelt ut att rengöra ;) jag antar att man får stänga pumpen medan man rengör? Men inget läcker ut när man stängt ventilen då antar jag. Var brukar den sitta? Nära pumpen eller där alla andra "mojänger" till systemet sitter? Jag har inte sett en sån där ventil så den kan ju potentiellt sitta var sjutton som helst, det är säkert 10m rör ut till pumpen.

Jo, det var så jag menade, att det följt med såna där utfällningar med systemet och lagrats upp någon obra stans.

Utloggad bollman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp en nybörjare justera in sin pump
« Svar #12 skrivet: 12 mars 2012, 14:32:43 »
Vill bara säga att jag är ytterst tacksam för alla råd och tips, tyvärr kan jag ju inte bidra med så mycket själv, för stunden. Men har ni strulande Apple-grejjer eller problem med era SAABar så kan jag nog svara ;)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp en nybörjare justera in sin pump
« Svar #13 skrivet: 12 mars 2012, 14:50:26 »
Alltså, jag kan ju vara lite ute på velocipeden här, men är inte själva tanken med dessa system att när pumpen går så värmer den radiatorslingan till ett värde betydligt över bör-värdet och när den sen slår av så skall det ta lite tid att komma ner till det startvärdet som ligger under bör-värdet och därmed startar pumpen igen?
Som det är nu så är det tidsbegränsningen som sätter tiden för när pumpen startar igen, inte startvärdet, för T1 är betydligt under startvärdet i REGOn innan pumpen går igång igen.

Ja, du har förstått principen rätt.
Har du kollat att du har en tydlig tempskillnad mellan tillopp och retur på alla radiatorer - Särskilt de som sitter först på stammen/stammarna? Vad har du för kopplingsdifferens inställd i Regon?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Hjälp en nybörjare justera in sin pump
« Svar #14 skrivet: 12 mars 2012, 18:01:57 »
En bypass finns, spännande nog med en kulventil på. Jag har provat att laborera lite med den, jag är rädd att den är kanske lite för stor så pumpen drar in varmt vatten den vägen. Den känns alltid betydligt varmare än returen så det borde innebära att det flödar "fel håll" genom returen vid värmedrift. Så fort man joddlar med spaken ;) så blir ju cp till radiatorerna lite gnällig, om det inte är under värmedrift. Jag märker att om jag stänger by-passen vid värmedrift så sjunker returtempen rejält. Dock har jag förstått att det är tänkt så, att det skall vara lite överledning där, eller?

Den bypassen gör mig nyfiken  Sc:,h
vanligtvis har man ingen bypass utan pumpen jobbar rakt mot radiatorkretsen eller mot varmvattenberedaren.
Tror du att du skulle kunna försöka rita en systemritning på hur det är kopplat?

När det gäller filterballen så borde den finnas någonstans på röret som går ut till värmepumpen eftersom dess uppgift är att fånga upp smuts som annars kan samlas i kondensorn.
Det är lämpligt att stänga av de minuter som man rengör filtret och det kan komma lite vatten när man öppnar men inga mängder eftersom ventilen är stängd.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 154
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!