Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nybörjarfunderingar: Start-stopp vs. accutank  (läst 1184 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad beng-ha

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Nybörjarfunderingar: Start-stopp vs. accutank
« skrivet: 24 augusti 2006, 14:34:04 »
Är på gång att bli VP ägare och undrar om det finns lite åsikter ;-) om källarvärme med och utan accutank.
I mitt fall är det så att jag vill ha lite golvvärme (35m2 -17l.) på sommaren men inte köra radiatorerna uppe.
Har läst diskutionen om start/stopp och livslängd och håller med om att det verkar logiskt med en accutank för att ge systemet lite mer volym. (Obs gäller inte CTC)
Har dock också fått bedömningen att det inte behövs eftersom att tillverkarna, enligt försäljaren, säger att antalet start/stopp inte sliter så pass numera, med mjukstart osv.
Vad frågan gäller är väl den: Sliter start/stopp så pass mycket på kompressorn och relä att det går att räkna hem en accutanksinstallation på ca 8' kopplat och klart, gentemot att dessa komponenter håller så pass mycket längre ?
Ideer emottages tacksamt.....

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nybörjarfunderingar: Start-stopp vs. accutank
« Svar #1 skrivet: 24 augusti 2006, 14:49:33 »
Om du kör hela värmesystemet så kommer du att värma golvet (som normalt håller runt 14-16 grader) med värmen från våningen ovanför (radiatorerna överför värmen från rummen, typ 25 grader varma sommartid).
Dessutom kyler du rummen som i vanliga fall är "för" varma litegrann.
Många anser att det räcker med den restvärme de får från markplanet, via dess radiatorer...
Du kanske skulle förbereda för en acctank, med avstick och ventiler, men vänta med att investera tills du ser hur det fungerar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Nybörjarfunderingar: Start-stopp vs. accutank
« Svar #2 skrivet: 24 augusti 2006, 18:33:13 »
Självklart tycker jag att du ska investera i en acc.tank. Visst de säger att kompressorerna klarar detta med mer start/stopp, men du kommer få en bättre energibesparing och jämnare värme med en acc.tank.
Varje gång som kompressorn startar så drar den lite x-tra ström och sedan tar det kanske en minut innan värmeprocessen kommit igång ordentligt, då vore det ju bättre med färre start/stopp och längre gångtider, man vill ju inte ha 30 start/stopp /dygn
Mest kyla men lite värme också

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nybörjarfunderingar: Start-stopp vs. accutank
« Svar #3 skrivet: 24 augusti 2006, 19:00:15 »
För att få ned antalet starter tycker jag att man ska montera in en volymförstorare och inte en acc.tank. som volymförstorare fungerar tex. en beg. varmvattenberedare. Jag har själv en beg. nibe varmvattenberedare på 160 liter till mina 6Kw och mycket vattensnåla element det ger c:a 30 liter/kw och hos mig fungerar det utmärkt, ja jag kör även källarvärme.
Jag tror att du kan få en beg. beredare för under en tusenlapp.
PS. kolla härhttp://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5589.msg87599;topicseen#msg87599
« Senast ändrad: 24 augusti 2006, 19:07:27 av svenske kocken »
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!